Muzeum Kouřimska v Kouřimi

Tipy na výlet Rodina s dětmi Za kulturou

Jedeme do malebného historického města, které leží asi 40km východně od Prahy.

Kouřim je ideálním místem pro jednodenní výlet. Za návštěvu rozhodně stojí Muzeum Kouřimska, které sídlí v historické budově Staré Radnice uprostřed náměstí. Zdejší sbírkový fond dokumentuje bohaté dějiny někdejšího krajského a královského města Kouřim a jeho bezprostředního okolí. Muzeum nabízí k prohlídce dvě atraktivní expozice.

První expozice "Středověká Kouřim a Kouřimsko" představuje vývoj města a jeho okolí ve středověku. Interiéry místností se stylizovanými architektonickými prvky posilují dojem návštěvníka, že se skutečně nachází v dobách dávno minulých. Začátek je věnován období raného středověku (od konce 10.století do roku 1250). Dokladem této doby jsou vystavené předměty denní potřeby objevené při archeologických výzkumech - keramika, železné a kostěné nástroje, mince, obchodní vážky atd. Součástí expozice jsou i fotografie s ukázkami dobové architektury, model kostela sv. Prokopa v Záboří nad Labem nebo kopie plastiky "kouřimských lvů", která snad původně byla součástí kazatelny nebo křtitelnice. Druhá část expozice je věnována vzniku a rozvoji královského města Kouřim (1250 až 1450). Dominantou výstavního sálu je interaktivní model středověké Kouřimi v podobě kolem roku 1400. Vystavené exponáty znatelně ukazují rozdíly mezi jednotlivými sociálními vrstvami - venkov, město, šlechta a církev. Návštěvníka zaujmou hlavně keramické kachle, skleněné číše a poháry, fragmenty architektonických článků a především kopie dnes již nezvěstné madony z kostela v Tismicích.

Druhá expozice „Historická Kouřim a Kouřimský kraj“ se zabývá dějinami kraje a města od 16. století do poloviny 19. století. Její autoři se pokusili netradiční formou instalace zobrazit a popsat v obecnější i konkrétnější rovině historický vývoj regionu v různých společenských vrstvách (město, církev a šlechta) a pomocí architektonických a výtvarných prvků podtrhnout dojem z vnímání interiérů. Velký důraz je kladen především na exponáty, které pocházejí výhradně ze sbírek Regionálního muzea v Kolíně, Muzea Kouřimska a jeho dalších poboček. Tématicky, chronologicky i prostorově se expozice člení na tři části – renesanci a raný barok, období vrcholného baroka a 1. polovinu 19.století. Nechybí ani stylizovaný měšťanský interiér 1. poloviny 19. století, vybavený originálním nábytkem a dalšími umělecko-řemeslnými předměty a obrazy, dokumentujícími nejen vkus a dobový styl bydlení, ale i řemeslnou zručnost našich předků.

Muzeum zajišťuje také průvodcovskou službu v kostele sv. Štěpána, jenž je považován za jednu z nejvýznamnějších památek raně gotického stavitelství ve střední Evropě. V chrámu se nachází kaple sv. Kateřiny s unikátním souborem nástěnných maleb z počátku 15. století. V rámci hodinové prohlídky navštívíte i renesanční zvonici s netradičně zavěšenými zvony srdcem vzhůru.

V Kouřimi je dále možné navštívit Muzeum lidových staveb, které je naším jediným skanzenem představujícím lidovou architekturu z celých Čech, a nabízí tak přímé srovnání různých regionálních typů lidové architektury z období od 17. do 19. století. Celoročně se zde odehrává mnoho národopisných pořadů s bohatým doprovodným programem vhodným pro rodiče s dětmi. Aktuální informace naleznete vždy na www.skanzenkourim.cz.

Na náměstí je příjemná restaurace i kavárna.

Líbila se nám expozice v muzeu, zajímavá prohlídka kostela a zvonice a velký zážitek jsme si odnesli ze skanzenu, kde se právě konal jeden z národopisných pořadů.

Muzeum Kouřimska - základní 30kč, snížené 15kč, rodinné 60kč

Muzeum lidových staveb - základní 80kč, snížené 40kč, rodinné 200kč

Poslední aktualizace: 11.12.2013
Muzeum Kouřimska v Kouřimi na mapě
Autor: remuko

Příspěvky z okolí Muzeum Kouřimska v Kouřimi

Ze Zásmuk do Lechova kraje - do historické Kouřimi
Když jsem se připravoval na tuto vycházku, nic moc jsem si od ní nesliboval. Vycházka však předčila mé očekávání a tak Vám ji…
Východně od města na návrší (osídlené již od sklonku 5. tisíciletí př. n.…
Jedeme do Kouřimi - historického města, za památkami, historií, potulkou v okolí a v přírodě a trochu se vrátit v čase. Jedeme…
Muzeum lidových staveb v Kouřimi, Ruská ul. Kouřim Otevírací doba v prosinci: pátek - neděle 10.00 - 16.00 hodin 24.,25. a 31.…
Vydáváme se po stopách, začátcích našeho osídlení, do…
Stavba kostela byla zahájena v padesátých letech 13. století současně s b…
Zvonice se nachází vedle kostela Sv.Štěpána v Kouřimi. Byla postavena v pozdně gotickém slohu v roce 1525. V roce 1570 byla…
Do skanzenu v Kouřimi vlakem (z Prahy v 9:17h), na kole, autem.…
Kouřim je město okresu Kolín ležící v Českobrodské tabuli nad ranou Kouřimkou, která zde vzniká soutokem Vavřince a Střebovky a z…
Informační centrum Vám poskytne informace o společenských, kulturních a sportovních akcích ve městě…
Jedeme autem na výlet do malebného městečka Kouřim. V Kouřimi je opravdu…
Město Kouřim – procházka po stopách dávné historie Kouř…
Kouřím je cca 50 km východně od Prahy. Můžeme se tu pokochat pohledem na…
...cestujete-li vlakem či autobusem Pro cestu do Kouřimi vlakem je…
Muzeum lidových staveb v Kouřimi ...cestujete-li vlakem nebo autobusem Pro cestu do Kouřimi vlakem je nejprve potřeba dost…
Kaple se nachází na území města Kouřimi, při křižovatce silnice č. 334 z …
Náměstí v Kouřimi je zachováno v původním rozsahu od založení města v pol…
Historie města Kouřimi se začala psát dle dochovaných písemných pramenů v…
Ze Zásmuk do Peček podél Výrovky Je desátého března, poslední z několika…
Budete-li pobývat v Kouřimi, tak si udělejte vycházku. Vydáme se pěšky z Kouřimi do Lipan a zpět. Pěší trasa má cca 12 km. Je možné…