Loading...
Dunajská stezka 2009
východní část aneb na kole podél Dunaje
Budapešť - Bratislava - Břeclav
30.6. - 6.7. 2009
Základní údaje:
Počáteční místo: Budapešť
Konečné místo: Břeclav
Délka: 429,83 km
Projeté oblasti: NP Visegrad, Národní park „Duna-Ipoly",
CHKO Dunajské luhy
Projeté hl.obce a města: Budapešť, Visegrád, Ostřihom, Štúrovo, Komárno,
Bratislava
Vodní dílo Gabčíkovo
Pátý den: 4.7.2009
Popis trasy: Velký Meder - Gabčíkovo - Šamorín - Bratislava - kemp
(zlaté piesky)
Základní cyklistické údaje:
Čas výjezdu |
Čas dojezdu |
Čas jízdy |
AVS |
Km/den |
Km/celkem |
8:05 |
18:50 |
- |
19,90 |
85,71 |
304,91 |
Ráno nás budí sluníčko, budíček máme v7:00 hodin, odjezd 8:00hodin. Vracíme se zpět do města pro snídani do místního nákupního centra. Snídáme vparku. Vydáváme se směrem kDunaji, potřebujeme se napojit opět na cyklotrasu. VMedvědově jsme za slabou hodinku, dáváme si krátkou dopolední přestávku. Napojujeme se na stezku, která je už zpevněná. Paráda, jede se dobře. Nabíráme směr vodní dílo Gabčíkovo. Cca vpoledne jsme u vodního díla. Vidíme připlouvat první nákladní loď, po chvíli druhou, rozhodli jsme se tedy vyčkat, že se podíváme na celý proces funkce zdymadel. Po cca 20 minutách připlouvá další loď a my doufáme, že poslední loď, tentokrát výletní. Komora je naplněna, zavírají se vrata a začíná proces plnění komory vodou. Po 30 minutách je konec.. Vidět toto byl pro nás nevšedním zážitkem. Sedáme na kolo a vyrážíme podél hráze směr Bratislava. Tato část úseku na kole byla asi zcelé stezky nejhorší, cesta byla sice perfektně zpevněná, ale protivítr byl více jak nepříjemný. Navíc vtěchto místech má defekt Ondra. Navíc zjišťuje, že plášť je díky díře na odpis. Vichi má naštěstí náhradní, měníme plášť i duši a jedeme dále. Sjíždíme ze stezky, abychom se dostali do obce Šamorín a zní pak pomalu nabrali směr Bratislava, konkrétně kemp „zlaté písky". VŠamoríně si dáváme pozdní oběd, jsme zde v15:30 hodin. Po 2 hodinách odpočinku vč. oběda jsme rozhodnuti jet po hlavní cestě pře Dolní Lužnou, Rovinku do Bratislavy. Vhlavním městě Slovenska se zastavujeme vTescu, nakupujeme malou svačinku a jedeme téměř přes celé město ksevero - východu města do kempu. Cca v19:00 hodin si kupujeme vstupy do kempu „zlaté písky". Rozbalujeme stany, stavíme „tábor", holky jdou opět do vody. My klasicky sprcha a osvěžovna..:o) Večerku máme kolem 22:30 hodin.
Bratislava - Devín - loučení sDunajem
Šestý den: 5.7.2009
Popis trasy: Kemp (zlaté piesky) Bratislava - Devín - Malacky -
Velké Leváre - kemp (Malé Leváre)
Základní cyklistické údaje:
Čas výjezdu |
Čas dojezdu |
Čas jízdy |
AVS |
Foto: kozusek
Km/den |
Km/celkem |
7:35 |
17:55 |
- |
18,40 |
79,93 |
384,84 |
Opouštíme kemp v7:50 hodin, jedeme na Bratislavský hrad. Bohužel hrad je ve velké rekonstrukci, která má byt dokončena na podzim roku 2010. Nicméně fotíme se na Ochozu hradu a kocháme se pohledy na Dunaj a Bratislavu. Sjíždíme zhradu kDunaji a napojujeme se na stezku podél Dunaje směr Devín, což je poslední místo, kde nám „společníka" bude dělat Dunaj... Místy je stezka neprůjezdná, Bratislava zde staví a dělá protipovodňové zdi. Chvílemi jsme nuceni jet po cestě. Za hodinku jsme u hradu Devín a soutoku Dunaje sMoravou. Provádíme prohlídku ostatků základů kostela, muničního skladu a samotného hradu, ze kterého jde vidět soutok dvou již zmiňovaných řek. Fotíme, počasí nám přeje. Zhradu jde pěkně vidět okolní kopec zvaný „Devinská kobyla - 541m". Na dunajskou nížinu nezvykle vysoký..:o). Fotíme se u soutoku a loučíme sDunajem. Napojujeme se na stezku, které vede podél řeky Morava a míříme směr obec Zohor a město Malacky. Cesta je asfaltová, Terka má opět defekt, je to už třetí za výpravu...:o)) Měníme opět duši, tentokráte už jednu lepenou:o) VZohoru jsme ve 13:00 hodin. Dáváme si pauzu na oběd vpěkné restauraci zvané „tykadýlko". V15:30 hodin vyrážíme směr Malacky, následují Velké a malé Leváre. Za Malými Leprami je náš cílový bod, poslední kemp výpravy zvaný „rudava". Vkempu je cca 5 stanů a my. Je narváno:o)) Stavíme „tábor" a jdeme na občerstvení, které je od kempu cca 300 m. Ve 22:30 hodin se vracíme do kempu a provádíme závěrečnou bilanci stezky, zítra už spíme doma. Kolem půlnoci všichni uléháme...
Poslední etapa..
Šestý den: 6.7.2009
Popis trasy: Kemp (Malé Leváre) - Moravský Svatý Ján - Kúty - Lanžhot-
Břeclav
Základní cyklistické údaje:
Čas výjezdu |
Čas dojezdu |
Čas jízdy |
AVS |
Km/den |
Km/celkem |
8:30 |
13:05 |
- |
22,80 |
44,99 |
429,83 |
Po tradičních ranních úkonech odjíždíme zkempu v8:30hodin. Ve Velkých Levárech si dáváme tradiční snídani a čeká nás dojezd do České republiky cca 40km, konkrétně do Břeclavi. Cesta utíká poměrně dobře, je pod mrakem vobci Moravský Svatý Ján nás opouští Šárka sTerkou (jedou za rodinou), do ČR dojíždíme tedy vdeseti lidech. Dáváme si pauzu vhraničním městě Kúty. Pak už je to na hranice cca 7km. Fotíme se na hranicích SR/ČR u řeky Dyje. Projíždíme Lanžhot a vBřeclavi jsme v11:00 hodin. Zjišťujeme zpět vlak a kupujeme lístky. Vlak nám jede ve 13:28hodin. Máme tedy čas na obědovou pauzu. Máme doporučení na restauraci u koupaliště. Při opouštění restaurace zde přijíždí skupinka lidí, kteří jedou na kolech taky na těžko. Ptáme se, odkud jedou a sdělují nám, že jeli Dunajskou stezku (rakouská část). Sdělujeme si pocity a názory, ptají se nás na východní část stezky, dáváme doporučení. Cesta zpět probíhá bez větších komplikací, přestupujeme vPřerově a vhranicích, vOstravě jsme kolem 16:00 hodiny. Dáváme si rozlučkové pivo blízko nádraží, bilancujeme stezku a již teď se bavíme o možnostech příštího roku.
Zhodnocení na závěr
Dunajská stezka - východní část je bezesporu jednou zlehčích značených dálkových cyklostezek. Vede nížinou, převýšení je pouhých 250m. Nabízí mnoho pozoruhodností, památek a krásné okolní přírody. Počasí je vtéto části Evropy vlétě docela stálé. Je nutné taky připomenout dostupnost cen a tím i snížení nákladů na celou výpravu. Cyklotrasa je značená vcelku dobře a každý si na ni najde to své....
Závěrem bych chtěl touto cestou poděkovat svým kamarádům a přátelům za opětovný perfektní zážitek, který jsem sjejich přítomností mohl prožít! Díky a na příští výpravě ahojky!:o)
Petr Kocich - Kožuch