Londýn
Cestopis Londýn
24.-28.1.2014
Letenky:
- Praha, Ruzyně – Gatwick Airport (EasyJet)
- London Luton Airport – Praha, Ruzyně (WizzAir)
- Ceny podle termínu. Sehnali jsme za 2800,- zpáteční pro dvě osoby.
- Omezení pro kabinová zavazadla, jsou různá pro EasyJet a WizzAir, který má přísnější limity.
Hotel:
- Grapevine Hotel **, Warvick Way 115-117, Victoria, Londýn
- Hotel v širším centru Londýna, pěšky do 10minut k Buckingham palace
- Malé pokoje cca 10m2 se sprchou, toaletou, umyvadlem, rychlovarnou konvicí, a TV. Se snídaní.
- Ceny za noc podle dne v týdnu, rezervováno na tři noci (so-út) se slevou 12% za rezervaci více jak 45 dní dopředu. Cca 49 L/noc pro dvě osoby.
Doprava z letiště: Doprava z letiště Easybus dodávkami pro cca 12 lidí. Jezdí přibližně každých 30minut a ceny se liší podle obsazenosti. Rezervace na internetu. Sehnali jsme za 2L/osoba/1jízda. Cesta trvá kolem 1hodiny.
Stravování: Snídaně v hotelu; rychlé občersvetní v KFC, McD, Pret a Manger. Jde v Londýně o levnější možnost stravování.
Doprava po městě: Barclays Hire Cycle – využili jsme pouze půjčování kol, které je rozšířené po celém širším centru.
Barclays Hire Cycle - Výborný systém Dopravy po městě prostřednictvím půjčování kol. Londýn je celkem rovinatý a řidiči jsou i na nejrušnějších křižovatkách velmi ohleduplní k cyklistům, kteří mají často vyhrazený svůj pruh na silnici. U dokovacích stanic se člověk zaregistruje prostřednictvím své platební karty (debetní, kreditní). Na jednu kartu lze půjčovat až 4 kola. Cena za možnost půjčování kola na 24hodin je 2L/den. Kolo si pak můžete půjčovat, kolikrát chcete, u kterékoli stanice a vracet u kterékoli stanice. Půjčení s vrácením do 30 minut je poté zdarma. Po této době se již platí poplatek za půjčení odstupňovaný podle délky půjčení. Při každém novém půjčení je potřeba vložit kartu a zadat kolik kol chcete půjčit, poté vám vyjede papír s číselným kódem, který naťukáte do stojanu, v kterém je zaparkováno kolo. Každá dokovací stanice má podle lokality cca 8-50kol. Stojan, do kterého se vkládá karta, vám může zobrazit na mapě nejbližší dokovací stanice i kolik je u nich k dispozici kol. V případě, že přijedete ke stanici, kde není místo na vrácení. Stačí u stojanu stisknout, že není možnost vrácení kola, naťukáte kódy kol a máte dalších 15 minut navíc na vrácení u jiné dokovací stanice. U stanic metra jsou k dispozici mapy s rozmístěním dokovacích stanic, podle které jsme se orientovali. Je dobré mít navíc samostatnou mapu centra Londýna, která je podrobnější a je také zdarma k dispozici u větších stanic MHD.
Levné/drahé ubytování - Ubytování je v Londýně všeobecně drahé, proto většina lidí volí hotely a hostely v okrajových zónách města, kde je cena za noc o dost levnější. Je nutné si ale připočítat také cenu Dopravy, která je mezi jednotlivými zónami velmi drahá a často se vyplatí připlatit za ubytování a pohybovat se v centru pěšky nebo na kole téměř zadarmo, než každý den dojíždět z okraje města. Navíc jsou londýnské památky v noci krásně osvětleny a je určitě lepší trávit více času ve městě než v prostředcích MHD.
24.1.2014 Pátek - Odlétali jsme v 21:40 z Prahy pouze s kabinovými zavazadly a kolem 23:00 místního času jsme byli v Londýně. Jelikož jsme nechtěli zbytečně platit hotel, do kterého bychom přijeli stejně velmi pozdě, rozhodli jsme se pro přespání na letišti. První zkušenost se spaním na letišti v nás vzbuzovala jisté obavy i přes pár pozitivních recenzí ze (sleepingairports.com). Nakonec jsme našli v centrální hale v severním terminálu Gatwick u již zavřených restaurací a půjčoven aut mnoho spících lidí. Našli jsme si dvě místa na lavičkách, na kterých jsme se v pohodě oba natáhli a se strachem o své cennější věci jsme se snažili vyspat. Ostatní spáči své věci nechali v pohodě vedle sebe. Nakonec jsme se vcelku dobře vyspali, vzhledem k podmínkám.
25.1.2014 Sobota - I přes častější buzení jsme se celkem vyspali a šli jsme na bus, na který jsme měli koupené lístky přes internet a měl odjíždět v 6:45 z autobusového nádraží u jižního terminálu. Policista, kterého jsme potkali, si nebyl moc jistý a poslal nás k autobusům u severního terminálu. To, že jsme špatně jsme zjistili 20min před odjezdem, proto jsme spěchali zpět do terminálu a zjišťovali jsme jak na správnou zastávku. Bohužel jsme nevěděli, že musíme na jižní terminál přejet automatickým vlakem, který jezdí mezi severním a jižním terminálem každé tři minuty a cesta trvá také tři minuty. Nakonec jsme dorazili na správné nástupiště označené číslem a logem Easybus v 6:40, ale bus nejspíš odjel dříve. Jízdenka platí ještě hodinu po rezervovaném odjezdu, takže i přes nervozitu jestli jsme správně, odjíždíme o půl hodiny později dalším spojem a po osmé hodině jsme vysazeni kousek od metra West Brompton. Kousek od této stanice je stadion FC Chelsea, ke kterému jsme ale nedošli a vyrazili jsme pro kola a jeli jsme k přírodovědeckému muzeu a muzeu vědy, které jsme v rychlosti navštívili a prohlídli nejzajímavější expozice (vstup zdarma, otevřeno od 10h). Pokračovali jsme k Royal Albert Hall a The Albert Memorial v Kensington parku, který je plný běžců a cvičících skupin. Parkem jsme projeli až k zastávce Hyde Park Conner a poté jsme prošli pěšky kolem Victoria station až do hotelu. Odložili jsme věci v pokoji a vrátili jsme se k Buckingham palace, který je neustále obklopen lidmi. Zjistili jsme, kdy je výměna stráží, která podle cedule měla být další den v 11:00. Kolem St. James park jsme šli k Westminster Abbey, u kterého nás chytla bouřka a jako ostatní jsme se schovali do nejbližšího průchodu. Po chvíli strávené v průchodu jsme mohli pokračovat k osvětlenému Big Ben a parlamentu. S výhledem na London Eye jsme šli po nábřeží k velké budově nádraží Charing Cross. Od něj k Trafalgar Square s National gallery a Nelson‘s column. Kolem galerie jsme se dostali na Coventry street, kde je velmi rušno a začíná zde čínská čtvrť. Po Coventry street, na které je spousta zábavních podniků, jsme se dostali k Picadilly Square, kde je mnoho pouličních umělců obklopených lidmi a je zde nejlépe vidět na objekt celý pokrytý reklamními panely. Pak už jsme sedli na kola a vrátili se do hotelu po dlouhém prvním dni.
26.1.2014 Neděle - Den jsme začali klasickou snídaní s topinkami a vyrazili jsme na okruh městem, který jsme začali u známého obchodního domu Harrods, u kterého stálo krásné Ferrari v semiši. Obhlédli jsme okolí a jeli jsme opět ke stanici Hyde Park Corner, kde jsme nechali kola a kolem Wellingtonova oblouku pokračovali k Buckingham palace natěšení na výměnu stráží. Bohužel jsme zjistili, že výměna je až další den. Je tedy lepší se zeptat, než spoléhat na někdy matoucí cedule za mřížemi před palácem. V zimním období je výměna každý druhý den a v létě denně od 11h. Vrátili jsme se tedy pro kola a přes Kensington park jsme v deštivém počasí dojeli ke Speakers´ corner, kde zrovna nikdo neprojevoval své názory, zaprvé kvůli dešti a zadruhé kvůli opravě prostranství. Před deštěm jsme se schovali a čekala nás Oxford street známá spoustou obchodů, na které strávili hodně času, ikdyž nakupování nás asi jako jedny z mála zklamalo a po chvíli i odradilo. Po projetí celé ulice jsme zamířili do oblasti Soho a čínské čtvrti, která je typická zavěšenými ozdobami napříč ulicemi a všude je vidět a cítit typická čínská kuchyně. Prošli jsme až k Charing Cross a přes most na druhou stranu řeky Temže po Hungerford Bridge do Jubilee gardens ke krásné osvětlené hlavní atrakci London Eye. Po obhlédnutí obdivuhodné konstrukce jsme podél řeky projeli kolem bývalé radnice města, v které je dnes akvárium a přes Westminster Bridge s krásným výhledem na parlament a Big Ben jsme se vydali zpět do hotelu po nábřeží kolem Westminster Abbey, které sousedí s parlamentem a dál od centra také kolem galerie Tate Britain.
27.1.2014 Pondělí - Jelikož jsme Westminster Abbey viděli vždy pouze v noci, tak jsme po snídani vyrazili k parlamentu a ke katedrále. Problém ale byl, že ve všední den jsou kola Barclays využívána podstatně více, takže v okolí hotelu jsme našli volná kola až u třetí dokovací stanice a naopak u katedrály byl problém najít volná místa na vrácení. Takže jsme vždy po naťukání kódů našich kol dostali 15minut navíc a u třetí dokovací stanice jsme kola mohli vrátit naštěstí bez poplatku. Prohlídli jsme si také známou Downing street, ikdyž pouze přes mříže, v které sídlí nejdůležitější představitelé vlády. Vrátili jsme kola a ulicí The Mall jsme šli k Buckingham palace, kde měla od 11 probíhat výměna stráží. S hodinovým předstihem jsme se štěstím zabrali místo přímo u mříží. Později se již není možné přes davy dostat tak blízko a vidět výměnu přímo. Výměna stráží probíhá přibližně hodinu a v prostoru před palácem se pohybují desítky vojáků v secvičených formacích za doprovodu hudby. K tomu přítomní policisté velmi intenzivně upozorňují před kapsáři. Po skončení sedáme jako vždy na kolo a jedeme přes Trafalgar Square a Waterloo Bridge, u kterého je moderní Národní divadlo, na druhou stranu řeky, kde se zastavujeme na mole, z kterého je výhled na katedrálu Sv. Pavla, před galerií Oxo s typickou věží se svítícím nápisem. Odtud jsme pokračovali mezi moderními budovami, které se staví téměř na každém volném rohu až k budově bývalé elektrárny u řeky, v které nyní sídlí galerie Tate Modern a přímo naproti ní vede pro pěší Millenium Bridge ke katedrále Sv. Pavla. Vedle galerie se nachází známá replika divadla Globe, které je spojeno hlavně s W. Shakespearem. Divadlo působí v porovnání s okolními budovami velmi stísněně. Podél řeky jsme se pod železničním mostem ulicí Clink náhodou dostali až k replice lodi Golden Hind mořeplavce Drakea, která je ukrytá mezi sousedními domy. Pod London Bridge se dostáváme do těsné blízkosti 2.nejvyššího domu v Evropě, The Shard s výškou 310metrů. Procházíme k válečné lodi Belfast a k moderní budově londýnské radnice, odkud je výhled na parádní Tower Bridge a pevnost Tower of London na druhé straně řeky. Přecházíme most, z kterého je výhled na moderní části města rozprostírající se po obou stranách Temže a od londýnské pevnosti s původním vodním příkopem a vysokými hradbami se vydáváme ke katedrále Sv. Pavla. Stíháme těsně otevírací dobu a se slevou 20% na vstupné díky mapě Londýna, kterou si můžete vzít u velkých zastávek MHD nebo v hotelu, si kupujeme lístky za cca 11,2L/os. Máme asi hodinku na to pokochat se celou katedrálou, podzemní částí, vyšplhat se až na vrchol katedrály, z které je výhled na celý Londýn. Navíc v době naší návštěvy zpívá sbor, což umocňuje zážitek z návštěvy mohutné katedrály připomínající katedrálu Sv. Petra v Římě. Na vrcholu kopule, do které vede spousta schodů, nás vítá déšť, ale i tak je výhled parádní na všechny strany a je vidět jak se mísí moderní a historická architektura Londýna. V katedrále se nesmí fotit, což jsme zjistili až po pořízení několika fotek a vynadání od hlídačů v katedrále. Po skončení otevírací doby katedrály pro turisty mohli dovnitř přicházet zdarma věřící, takže se lze do katedrály dostat zdarma, ale bez možnosti výstupu na vrchol kopule a nejspíš nesmíte vypadat jako typický turista (mapa a foťák v ruce). Ještě ohromeni katedrálou odjíždíme k Somerset House - Courtauld collection, do které máme přes internet zakoupeny vstupenky za 3L/os (v pondělí je vždy levnější) na výstavu obrazů od renesance do 20. století. Výstava obsahovala přední obrazy od nejlepších malířů dané doby. Po prohlídce se již vydáváme zpět podél řeky k Big Ben a odtud ulicí Victoria ke stejnojmennému nádraží, u kterého se poblíž nachází Westminster Cathedral.
28.1.2014 Úterý - Poslední den jsme vyrazili přes město po hlavních dopravních tepnách na kole do British museum. Vstupné do muzea je dobrovolné a i dopoledne bylo obklopeno lidmi a zejména dětmi ze škol. Prohlédli jsme téměř všechny sbírky poskládané z kultury z celého světa. Každý si najde jistě část, která ho zaujme. Po rychlé prohlídce, oproti ostatním (asi 2h), se vydáváme do Regent’s Park. Po upozornění od kolemjdoucí se dozvídáme, že se v něm smí jezdit na kole pouze po některých vyznačených cestách. Projíždíme parkem až k londýnské zoo, která oproti pražské zoo, vypadá výrazně menší, a tak se podél Regent’s Canal dostáváme až ke stadionu Lord’s Cricket Ground, který zahrnuje známou stavbu tribuny pro média podle návrhu architekta Jana Kaplického. Odtud se skrz park dostáváme k muzeu voskových figurín Madame Tussauds. Jelikož se nám blíží čas odjezdu z ulice Gloucester place, trávíme poslední čas u čaje v kfc. Odjíždíme s asi pětiminutovým zpožděním směrem k letišti Luton z autobusové zastávky, která je nejblíže k Marylebone street. Cesta trvá kolem hodiny a letiště je velikostí o něco menší než pražské. Odletem končí naše krátká návštěva Londýna.