Návštěva zajímavého místa - obec Štolmíř, kostel sv. Havla a chlebová pec

Obec Štolmíř, kostel sv. Havla a chlebová pec...

Dlouho jsem se chtěla podívat do obce Štolmíře, která patří k Českému Brodu. V této obci se nachází zajímavý kostel, který by potřeboval značnou finanční injekci, aby se mohl opravit, ale nejen ten stojí za skouknutí... Ale začnu od začátku, aby jste si mohli udělat představu...
Nedaleko města Český Brod se nachází asi 2 km vzdálená malá víska se zajímavým jménem Štolmíř, náležející k Českému Brodu. Již z daleka na sebe upoutává kostel, zasvěcený sv. Havlovi, i když svojí vizáží dává najevo, že nutně potřebuje opravu. Je to unikátní stavební památka, jedna z nejvýznamnějších barokních kostelů na Kolínsku, ale bohužel v havarijním stavu i když ve svých útrobách skrývá nádherný barokní oltář z r. 1688, který je druhý nejvyšší v Čechách a dále varhany, které jsou třetí nejvzácnější v naší zemi. Proto také vznikl nadační fond, aby tuto památku zachránil. Nejstarší archivní záznam o Štolmíři pochází z r. 1283,. kdy král Václav udělil občanu Brunovi 24 lánů v tehdejší osadě po staročesku Žitomíř, která se během doby začala nazývat Štolmíř. Ale mimo toho se ještě dochovala pasáž latinských veršů z r. 925, která popisuje jak kníže Radslav Zlický z Kouřimi vystupuje jako Vratislav a kde se v předposledním řádku uvádí vazba na Štolmíř, tedy Žitomíř. (Dalimilova kronika)
Kostel sv. Havla pochází podle záznamů z r. 1328, ale původně byl zasvěcen sv. Jiří. Původní podoba kostela však není známa. Kostel ale existoval, což je patrné z dochovaných písemných záznamů.  V době 30leté války byla Štolmíř drancována císařskými a švédskými vojsky. V r. 1639 byla obec včetně kostela a fary vypálena. K obnovení starého kostela už nedošlo, ale v r. 1710 byla započata stavba nového kostela a dokončena roku 1750. Kostel vybudoval zednický mistr Kristián Minedim jako mohutnou jednolodní stavbu. Stavba byla financována z kostelního fondu a za přispění vrchnosti. Mecenášem byl kníže Jan Adam Ondřej z Liechtensteinu a později po jeho smrti v tom pokračovala jeho dcera. Marie Terezie Savojská, za jejíž finanční pomoci byl kostel v r. 1750 dostavěn. V r. 1756 byly ze Sázavského kláštera dovezeny varhany a oltář, které Benediktini prodali, protože chtěli mít daleko honosnější vybavení.
Stavba kostela tedy trvala 40 let a navržena byla pravděpodobně barokním architektem Františkem Maxmiliánem Kaňkou, významným to stavitelem, který přestavěl na př. zámek Konopiště, zámek a kostel v Loučeni, zámek v Liběchově, podle jeho plánů byl postaven chrám sv. Klimenta, dále dostavěna kolej Klementinum, dokončil i konventní budovu ciasterciáckého kláštera ve Zbraslavi atd, atd.
Kostel sv. Havla ve Štolmíři má monumentální výšku 30 m. Dnešní podoba kostela vznikla po upravení původního projektu z r. 1709 v polovině 18. století. V kostele byly plánované ještě dvě věže, ale k jejich stavbě už nedošlo. V roce 1764 byl vypracován plán na přístavbu barokní sakristie  a venkovní zvonice. Kostel sv. Havla je dominantou nejen rozlehlé návsi ale i širokému okolí a je jednou z nejzajímavějších staveb na Kolínsku. Do r. 1904 bylo průčelí kostela zvýrazněno věžičkou s cibulovou bání.
Nedaleko kostela se nachází zvonice, která nahrazovala zbořenou věž středověkého kostela. Střecha má zvonovitý tvar. Zvon byl v r. 2000 ukraden, tak jako byl i kostel vykrádán. Kostel je obklopen hřbitovní zdí se dvěma branami. Na jedné bráně se nachází letopočet 1754, rok, kdy se zde začalo pochovávat. Druhá brána je pozdějšího data. Kostel byl zprvu hojně navštěvován, byly pořádány bohoslužby, ale bohužel v době komunismu návštěvy postupně ustávaly a kostel pomalu a jistě přestával být funkční. Začal chátrat a až teprve po 30 letech se začal otevírat veřejnosti při oslavách poutě k sv. Havlovi. Obrat nastal 6. dubna 2016, kdy se podařilo oslovit víc jak 80 zájemců z řad historiků, architektů, umělců, ale i místních patriotů, kteří se sešli se zástupci farnosti města Český Brod a ministerstva kultury, aby projednali osud a budoucnost kostela, této nádherné architektonické památky.
V kostele probíhá různé množství programů , jako absolventské koncerty, recitály, benefiční akce, noc kostelů a jiné experimentální pořady. Vystupovali tu umělci na př. Pavel Šporcl, JIří Stivín, Martina Trchová Trio, Alexander a Natália Shonert, Tara Fuki a také Tomáš Klus, který 13.4.2018 zaplnil do posledního místa prostor kostela.
Zkrátka kostel by potřeboval nejednu velkou finanční injekci na jeho opravu a kdo by měl zájem přispět na opravy kostela, mohl by zaslat finanční částku podle svého uvážení na účet města Českého Brodu. Kostel by úpravami nejen mnoho získal, ale obec může nabídnout také i jinou zábavnou činnost. Pořádá se tu několikrát do roka jarmark, neboť se obec pyšní chlebovou pecí, ve které pečou chleba a různé jiné laskominy. Toho dne tu jsou i jiná rukodělná řemesla, kde si může každý na vlastní kůži něco vyzkoušet anebo zakoupit, je tu plno různé zábavy, jídla a pití, co hrdlo ráčí, zkrátka jak to tak vypadá při takovém venkovském jarmarku. Stojí určitě za to, navštívit tuto malou vísku, už proto, že se tu pečení chleba při dobrém počasí pořádá několikrát do roka.
A tak jsem skončila moje vyprávění o této zajímavé obci...

Poslední aktualizace: 28.9.2022
Návštěva zajímavého místa - obec Štolmíř, kostel sv. Havla a chlebová pec na mapě
Autor: Bruklin

Příspěvky z okolí Návštěva zajímavého místa - obec Štolmíř, kostel sv. Havla a chlebová pec

Pečení chleba v obci Štolmíř
v sobotu 22. 7. 2016 jsme zavítali do obce Štolmíř, aby…
Osada Štolmíř je nedaleko Českého Brodu a vlastně spadá pod něj. Je od něj vzdálená jen 2 km. Dlouho jsem se tam vypravovala, ale je…
Český Brod leží ve středočeském kraji, východně od Prahy. Městem prochází…
Pomník Prokopa Holého stojí v severozápadní části Husova náměstí. Podle návrhu aka…
Budova nové radnice v Českém Brodě byla původně postavena v letech 1897-98…
Z Plzně většinou vyrážíme na západ, jih a sever, ale východ, resp.…
Architektonicky hodnotný zámek se nachází ve vsi Kounice na Nymbursku ve …
Pomalu se přesouváme z Plzně do Broumova. Máme na to tři dny, vlastně už jen dva, ale cestou stíháme i další věci, jako např. minipi…
Cestovatel a fotograf Jiří…
Na náměstí Arnošta z Pardubic v Českém Brodu se nachází barokního sousoší…