Cestování do Maďarska 2024
Rádi byste se vydali poznávat krásy Maďarska? Připravili jsme pro vás aktuální informace a praktické tipy pro vaši cestu na výlet nebo letní dovolenou v Maďarsku.
Dálniční známky a ceny 2024
Dálniční známky – Slovensko (dostupná pouze online)
- 10-ti denní známka – 12 Euro
- měsíční známka – 17 Euro
Dálniční známky – Maďarsko (aktuální cena od 1/4/2024, dostupná pouze online)
- 1 denní známka - 13 € (330 Kč / 5 150 HUF)
- 10-ti denní známka - 16 € (408 Kč / 6 400 HUF)
- měsíční známka – 26 € (660 Kč / 10 320 HUF)
Turistika.cz Maďarsko (672 příspěvků)
|
Tipy na výlet (26) Trasy (9) Turistické cíle (565)
Cestopisy (41) Tipy a novinky (24) Fotogalerie (4)
MZV ČR - Ministerstvo zahraničních věcí
Oficiální aktuální informace pro vstup do Maďarska
Turistika.cz doporučujeHistorie a politika
Roku 1001, zakládá sv. Štěpán křesťanský uherský stát a stává se jeho prvním králem.Za dynastie Arpádovců se království postupně rozšiřovalo. V 11. stol. bylo připojeno Slovensko a Sedmihradsko.
Tataři značnou část království vyplenili roku 1240 a odolali jen kamenné opevnění, proto je zahájená výstavby hradů.
Období hospodářského rozmachu a navazování kulturních i obchodních vztahů s cizími zeměmi trvá až do roku 1301, kdy vymřel vládnoucí rod Arpádovců
První uherská vysoká škola byla založena roku 1367 Ludvíkem Velikým. Jeho nástupce Zikmund Lucemburský byl dokonce současně králem uherským, českým a německým. Z českého pohledu je zajímavé, že v Uhrách nacházelo ohlas husitské hnutí, a to převážně u venkovských poddaných.
Dějiny Maďarska jsou od 2.poloviny 14. st. poznamenány boji proti Turkům, podnikajícím sem útočné výpady z Balkánského poloostrova. Až v roce 1456 János Hunyadi v bitvě u Bělehradu dosáhl prvního velkého vítězství proti Turkům. V roce 1526 porazili Turci uherskou armádu v bitvě u Moháče. Země pak byla rozdělena na Osmanskou říši, jež 150 let ovládala Velkou uherskou nížinu a Habsburky, kteří se zmocnili severu a západu země a roku 1687 Uhersko ke své zemi připojili. Následovala řada protihabsburských povstání. Ta vyvrcholila protirakouskou revolucí, vedenou Lájosem Kossuthem, která byla s ruskou pomocí v roce 1849 potlačena. V roce 1867 byly emancipační snahy Maďarů úspěšné, došlo k rakousko-uherskému vyrovnání a František Josef I. byl korunován na uherského krále. Uhersko se stalo autonomní části Rakouska-Uherska. Občanské a politické změny umožnily vývoj kapitalismu v Uhrách.
Po první světové válce se Rakousko-Uhersko rozpadlo. Poválečný chaos vynesl na jaře roku 1919 nakrátko k moci komunisty. Kteří vyhlásili Maďarskou republiku rad. V srpnu 1919 Maďarská republika rad padla a komunistickou vládu nahradila buržoazně autoritativní vláda spojená se jménem admirála Miklóse Horthyho, zrušila republikánskou ústavu a země se stala královstvím bez krále.
Ve 30. letech se Maďarsko dostalo pod německý vliv a ve 2. světové válce bojovalo po boku Německa proti Sovětskému Svazu. Koncem roku 1944, ale vstupuje na území Maďarska sovětská armáda. Po založení jednotek Protifašistické fronty národního osvobození a po osvobození Debrecínu jevytvořena prozatimní vláda, která vyhlašuje válku Německu. Maďarsko je osvobozeno 4.4. 1945. Po válce se dostala země do sféry vlivu Sovětského svazu.
1.2. 1946 bylo Maďarsko vyhlášeno republikou. Došlo k rozsáhlé zemědělské reformě a velká část průmyslu byla znárodněna. Násilný rozvoj těžkého průmyslu a armády přivedli zemi do hluboké a hospodářské krize. Ta vyvrcholila 23. října 1956 povstáním obyvatel, znechucených deseti lety komunistické diktatury. V listopadu zasáhla sovětská vojska a povstání potlačila. Stovky lidí byly popraveny a tisíce dalších uvězněny. Maďarsko se stalo nejlépe prosperující zemi sovětského bloku. Roku 1989, došlo k pádu komunistického režimu v Maďarsku i okolních státech tehdejšího "východního bloku". V roce 1991 ze země odešly sovětské jednotky. Maďarsko je členem NATO od roku 1999.
Rok 2004 vstup Maďarska do EU.
Počasí a podnebí
Během června, července a srpna, je nejvyšší počet slunečních dnů. Ve Velké nížině nejsou výjimkou suchá a horká období s teplotami nad 25 °C. Nejteplejší vzduch a voda je v létě je v Balatonu.
Nejstudenější měsíc je leden průměrná teplota klesá i pod -20°C. V Budapešti je průměrná lednová teplota ?1,0 °C, zima není extrémně studená.
Sníh pokrývá zemi 30 až 40 dní v roce a Dunaj na delší dobu úplně zamrzá. V zimních měsících do Maďarska moc turistů nezavítá. Zřejmě i proto má mnoho muzeí a galerií zavřené dveře.
Mírné období je jaro a podzim.
Začátek jara a podzimu je nejideálnější pro poznávání země a chození po památkách. V těch to obdobích se vyhnete přeplněným restauracím a nepříjemným tlačenicím.
Průmysl, zemědělství
Hlavními průmyslovými středisky jsou Budapešť, Miškovec (Miskolc), Segedin (Szeged), Ráb (Gyor), Sopron.
Významné odvětví průmyslu je těžba a zpracování bauxitu. Z hutnického průmyslu je třeba zmínit výrobu hliníku v Szekesfehervaru a výrobu oceli v Miskolci. Ve strojírenství výroba autobusu Ikarus, televizory, žárovky, vagónka v Györu.
Nejmladší je průmysl chemický.Kombináty na výrobu hnojiv a polymerů. Nejstarší průmysl je textilní v Budapešti a v Rabu. Energie pochází, z vodní elektrárny u Vacu a z elektrárny u města Paks.
Patří k předním vývozcům léčiv. Významný je potravinářský průmysl ? salámy, čabajky, uherský salám, červená paprika, drůbež, tokajské víno.
Nížiny kolem Dunaje jsou velmi úrodnou oblastí, specializovanou hlavně na pěstování ječmene, kukuřice, pšenice, žita, ovsa, cukrové řepy a slunečnice. Rýže se pěstuje v údolí řek Tiszy a Korosu.Důležitou oblastí pro pěstování ovoce a zeleniny, je oblast Kiskunsangu, jižně od Kecskemetu.
Víno na vývoz se pěstuje Okolo Pécsi a jezera Balatonu.
Vyspělá je i živočišná výroba. Maďarsko je hlavním vývozcem rychlených kuřat. Převládá chov vepřů, méně se chová skot, ve vyšších polohách se chovají ovce. Tradiční maďarskou chloubou jsou koně, jejich chov a šlechtění.
Fauna, flóra
Praktické informace
Czech Köztársaság Nagykövetsége
Rósza útca 61
1064 Budapest VI
tel.: 0036 1 351 05 39
fax: 351 91 89
e-mail: budapest@embassy.mzv.cz
Důležitá telefonní čísla
Záchranka 104
Hasiči 105
Policie 107 nebo 112
Odtahová služba 2103656
Při vstupu do Maďarska je nutný platný cestovní pas (absolutně bez poškození, i v případě drobného poškození, pohraniční orgány mohou považovat pas za neplatný a mohou odmítnout vstup na území Maďarské republiky). Vstup je také možný s platným občanským průkazem.
S Maďarskou republikou je uzavřena dohoda o bezvízovém styku pro cesty za turistickým účelem na dobu 90 dnů. Povinností při pobytu je mít sebou dostatečné množství finančních prostředků k cestě, pobytu a návratu do vlasti. Dostačující je částka 1.000 HUF na osobu a den.
K řízení vlastního automobilu na území Maďarska potřebujete řidičský průkaz, nejlépe mezinárodní, malý technický průkaz, zelenou kartu a označení na vozidle CZ. . Pokud jedete půjčeným vozidlem, musíte mít ověřenou plnou moc nejlépe v angličtině nebo v maďarštině.
Komunikace v Maďarsku jsou udržované. Každou dálnici provozuje jiná organizace, proto je i způsob placení dálničních poplatků odlišný. Někde se hradí formou dálničních známek a někde hotově.
V Maďarsku se jezdí v pravo. Nejvyšší povolená rychlost je v obci 50 km/h, na silnici 2. třídy 80 km/h, na silnici 1. třídy 100 km/h a na dálnici 120 km/h. Bezpečnostní pásy se musí používat na předních sedadlech, ale mimo obec už na všech sedadlech, která jsou pásy vybavena. Dítě mladší 12 let (menší 150 cm výšky) musí mít autosedačku nebo zabezpečovací zařízení v případě, že bude sedět na předním sedadle.
Mimo obec (i na dálnici) se musí jezdit s rozsvícenými světly i během dne (v obci pouze v noci). Je zakázáno používat za jízdy mobilní telefony. Platí absolutní zákaz řízení pod vlivem alkoholu. Policie má v Maďarsku vysoké pravomoci, proto doporučujeme dodržovat předpisy.
Městskou dopravu především zajišťují autobusy. V Budapešti i trolejbusy, tramvaje, metro, lodě na Dunaji, lanovka na vrch Gellért, ale i taxíky.Každé taxi musí mít žlutou poznávací značku a taxametr, který by měl taxikář zapnout hned po nastoupení. Doporučujeme však domluvit cenu za odvoz předem.
Do jednotlivých měst a rekreačních oblastí se dostanete autobusovou dopravou, která vypravuje 108 linek, proto se dostanete prakticky kamkoliv. Po kolejích zajišťují dopravu železnice. Přes Dunaj jezdí na několika místech trajekty, které přepravují osoby i vozidla. Například mezi městy Ostřihom (Esztergom) a Párkány (Štúrovo) jezdí trajekt po celý rok denně od 8 do 18 hodin