Loading...
Místní velký žalov se rozprostírá jižním směrem ve svahu nad kostelem Narození sv.Jana Křtitele. Jsou zde pochováni nejen místní, ale i lidé z Kněžpole, Topolné, částečně i z Nedachlebic a Uherského Hradiště. Nepříliš dávná kompletní oprava hřbitovního areálu byla kvůli obecním financím rozdělena na tři etapy: začalo se roku 2013 a skončilo o 5 let později. K západnímu konci přiléhá pěkná obřadní (smuteční) síň.
Hřbitov je obklopen zdí, ze které vystupují v podobě kapliček jednotlivá zastavení křížové cesty. Tuhle bílovickou freskami vyzdobil známý brněnský akademický malíř Jano Kohler. Nejvíce se svým dílem (mozaika, freska, sgrafito) „zviditelnil“ v Prostějově a např. na svatém Hostýně. V průběhu svého života své nadčasové umění vetknul do 55 světských a téměř 70 sakrálních staveb, nepočítaje v to jeho ilustrace, grafiky, kresby, oleje (celkově na dva a půl tisíce prací) a člověku se ani nechce věřit, že od jeho smrti už uplynulo 83 let.
Tady v Bílovicích vytvořil přes léto roku 1920 (spolu s architektem Dominikem Feyem) soubor fresek na 14 kapličkových zastaveních křížové cesty. Do Bílovec jej pozval místní farář a uherskohradišťský děkan Inocenc Obdržálek.
Bohužel jeho práce se do dnešních časů zachovala ve fragmentech a dobře rozpoznatelné jsou pouze ve třech kapličkách. Všechny tváře postav v jednotlivých zastaveních měli svůj „živý vzor“ - byly vytvořeny dle vzhledu skutečně žijících místních osob.
Kohlerovy práce poznáme podle jeho stylu (barevnost, kolorit a další specifika), což je vidět na fresce s modlící se Madonou, na monumentálním zobrazení Krista stojícího na dnes již nezřetelné zeměkouli, a pak ještě na zastavení, na němž Ježíš nese kříž. Na rozdíl od jiných umělců, kteří jej zobrazovali v klasickém pojetí – tedy nesoucí ho na rameni – jej Kohler Kristovi vložil do obou rukou.