Brno-Tuřany - historie letiště a nový letištní terminál
Turistické cíle • Památky a muzea • Dům, budova
Tuřanský terminál uspěl v konkurenci 50 přihlášených staveb, které v republice vyrostly od června 2006 do letošního května. Patnáct z nich nominovala odborná porota do užšího výběru a jen pěti architektonickým dílům udělila prestižní titul Stavba roku 2007.
Odbavovací terminál z dílny architekta Petra Parolka patří od svého otevření v září 2006 k nejoriginálnějším stavbám na území Brna. Díky mohutné obloukové konstrukci může kromě velkého vodního živočicha evokovat třeba most přes hranice. „Cena byla terminálu udělena za vytvoření svébytného architektonického díla symbolizujícího aerodynamičnost rychlého pohybu se zřetelem ke konstrukčnímu řešení," upřesnila manažerka soutěže Daniela Pavlíčková.
Letištní „brána z města" však nadchla nejen odborníky, ale i laiky. Na internetu ji jako nejlepší stavbu zvolilo 18 184 lidí a s obrovskou převahou tak získala také cenu veřejnosti. Konkurovat terminálu mohl jen stříbrný projekt - rekonstrukce domu U Zlatého anděla v Praze, který dostal o tři tisíce hlasů méně.
Soutěž Stavba roku pořádá od roku 1992 Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství ABF. Chce tímto způsobem seznámit veřejnost s problematikou stavebnictví a vyvolat zájem odborníků, studentů a učňů o toto odvětví. Další informace o pravidlech a výsledcích soutěže najdete na http://www.stavbaroku.cz/.
Historie brněnských letišť začíná v roce 1923, kdy se o zřízení státního letiště začalo zajímat ministerstvo veřejných prací. Jako nejvýhodnější byl nakonec vybrán katastr Černovic. Dne 23. května 1926 přistálo na tomto letišti první letadlo Farman-Goliath pro 12 cestujících. Následujícího dne odpoledne přilétlo z Prahy letadlo De Havilland, imatrikulační značky L-BAHE, se čtyřmi cestujícími. Tento den je považován za zahájení letecké Dopravy do Brna. Již v následujícím roce začala pravidelná přeprava pošty na trati Brno-Gliwice-Wrocław-Berlín a Brno-Vídeň. V letech 1927-1930 se zvyšuje význam letecké Dopravy do moravské metropole. Brno má spojení s Prahou, Bratislavou, Košicemi, Zlínem, Piešťanami, Užhorodem, Kluží, Bukureští, Sarajevem a Záhřebem. Po důsledcích hospodářské krize, která se začíná projevovat od roku 1931, dochází v roce 1935 ke zrušení zahraničních linek z politických důvodů a brněnské letiště, jehož provoz byl po Praze vždy největší, upadá na významu a ustupuje až na třetí místo za Bratislavu. V roce 1939 přichází okupace, která ukončila první etapu letecké Dopravy v Brně.
V poválečných letech dochází k obnovení pravidelného spojení s Prahou a později i s ostatními městy tehdejší republiky. S příchodem nové letadlové techniky přestává travnaté letiště v Černovicích vyhovovat. Ještě před válkou Zemský úřad v Brně jednal o zřízení nového letiště v oblasti obce Tuřany. Brno pro svoji výhodnou polohu mělo plnit významnou úlohu ve všech leteckých spojích a současně také jako záložní letiště pro Prahu a Bratislavu. Výstavba nového letiště, která byla financována Hlavní správou civilního letectví, začala až po roce 1950. V roce 1967 byla vybudována nová odbavovací hala a v roce 1972 začaly práce na rozšíření stávajícího letiště. Od 1. ledna 1982 bylo letiště předáno do správy ministerstva obrany. V tomto období probíhal civilní letecký provoz pouze v době konání veletrhů. V roce 1986 byla dokončena přístavba odbavovací haly a souvisejících objektů. Na základě zvyšujícího se zájmu o letiště Brno-Tuřany pro mezinárodní lety byl v roce 1989 udělen letišti statut veřejného mezinárodního civilního letiště.
Další informace: www.airport-brno.cz
Některé události z historie letiště Brno-Tuřany v datech
1946: přijato rozhodnutí o stavbě nového letiště v Brně v lokalitě Tuřany
1954: uvedeno do provozu jako státní letiště s vojenským provozem
1958: oficiální zahájení civilního provozu na vzletové a přistávací dráze (VPD) délky 2000 m
1965-1970: dosahovány největší výkony v pravidelné vnitrostátní Dopravě (vzhledem k neexistenci kvalitní a rychlé pozemní Dopravy zajišťovaly Československé aerolinie spojení do Košic, Sliače, Bratislavy, Ostravy, Holešova, Prahy, Karlových Varů)
1967: vybudována nová odbavovací hala, instalován systém přesných přibližovacích majáků ILS
1978: VPD prodloužena na 2650 m
1986: rozšířena odbavovací budova
1982-1992: letiště ve správě Ministerstva obrany
1991: ukončení vojenského provozu
1992: Česká správa letišť přebírá letiště od Ministerstva obrany, v srpnu je obdrženo povolení k provozu veřejné mezinárodní dopravy, letiště zahajuje civilní provoz po několika letech útlumu
1997: v květnu se konal první Letecký den v novodobé historii letiště, v roce 2002 se uskutečnil 6. ročník leteckého dne Velitele vzdušných sil AČR
2000: zahájení provozu pravidelné dopravy, společný projekt města Brna, BVV a ČSA na lince Praha-Brno. Provoz byl ukončen k 30. březnu 2001
2002: od 1. července 2002 zahájila provozování letiště společnost LETIŠTĚ BRNO a.s., která byla založena za účelem provozování a rozvoje letiště Brno-Tuřany, majetek letiště zůstává v majetku státu
2004: od 1. července 2004 přechází letiště do vlastnictví Jihomoravského kraje, LETIŠTĚ BRNO a.s. je nadále provozovatelem