Bývalá železniční trať Kuřim - Veverská Bítýška
Turistické cíle • Technická památka
V roce 1908 bylo severozápadně od Brna v oblasti Lažánek a Maršova nalezeno bohaté ložisko kaolinu. Těžba z tohoto ložiska však byla problematická, protože k němu nevedla žádná přístupová komunikace, takže by ho nešlo ekonomicky využít (vytěžit a prodat). Proto o rok později byl podán návrh na výstavbu železniční trati Kuřim - Veverská Bítýška s vlečkou ke kaolinovému dolu. Tento návrh byl výhodný nejen pro zdejší průmysl, ale také pro místní obyvatele a výletníky, kteří již v té době tuto oblast hojně navštěvovali. Celá stavba trati trvala sedm měsíců a byla ukončena oficiálně první jízdou dne 16. února 1911. Trať měřila 8,4 km a měla zastávky v Moravských Knínicích a v Chudčicích. Od tohoto data Veverská Bítýška a s ní sousedící obce Hvozdec, Lažánky, Maršov, Chudčice a Moravské Knínice používaly zdejší lokální trať jak k osobní tak i k nákladní dopravě. Například jenom cukrové řepy se vozívalo až 1000 vagónů ročně. Vlaky po této trati jezdily se svými náklady a pasažéry až do roku 1936, kdy byl provoz z důvodu ztrátovosti ukončen. V roce 1940 byl ještě obnoven úsek Kuřim – Moravské Knínice pro dopravu stavebního materiálu na v té době budovanou tzv. “Hitlerovu dálnici” Vídeň – Vratislav. Po zastavení stavby v roce 1943 byla tato vlečka zkrácena na délku cca 700 m a sloužila pro potřeby výrobní haly, která byla součástí německé podzemní továrny DIANA na výrobu stíhacích letadel. Dodnes je však možné v terénu sledovat trasu železnice ještě na několika místech i zbytky staveb, hlavně pak mostky přes toky. Po části bývalé trati vede dnes cyklotrasa č. 5231 směřující taktéž z Kuřimi do Veverské Bítýšky.
Turistické mapy: KČT 1:50 000 č.85 Okolí Brna-Svratecko/D2, GOL 1:25 000 Okolí Brna-Tišnovsko