Chlumec nad Cidlinou
Turistické cíle • Města, obce, vesnice • Městečko
Chlumec nad Cidlinou leží ve Východních Čechách, západním směrem od Hradce Králové. Město se rozkládá u východního okraje mírně zvlněné KRAJINY České Tabule. K západnímu okraji města sahá rozsáhlý les, na jehož okraji blíže k městu je rekreační oblast s chatovými osadami. Městem protéká řeka Cidlina a u jižního okraje města do ní ústí řeka Bystřice. Nad soutokem těchto řek je vybudováno koupaliště a kemp s příslušným zázemím. U severního okraje města je Chlumecký rybník s chovnými sádkami. Středem města prochází silnice spojující Chlumec s Hradcem Králové. Východním směrem z Chlumce je nedaleko této silnice postaven pomník připomínající události z povstání sedláků v roce 1775. Ve městě ani v blízkém okolí nenajdeme značené turistické a cyklistické trasy. Na výlet se můžeme vydat západním směrem z města a relaxovat při procházce či projížďce v nedalekém lese.
Historie
Na obchodní cestě do Kladska vznikla osada s tvrzí. První písemná zmínka o této osadě je z roku 1235. Ve 14. století byla osada povýšena na městečko. V 15. a 16. století byly kolem města vybudovány rybníky, které v 18. a 19. století byly z větší části vysušeny. Od roku 1521 je městečko v majetku Viléma z Pernštejna. Byl tu postaven vodní hrad a vstup do města byl zajištěn třemi vstupními branami. Střed města tvořilo náměstí obklopeno dřevěnými domky. Za období třicetileté války bylo město z velké části zničeno. V roce 1620 přešlo město do majetku rodu Kinských, kteří se zasloužili o rozsáhlou barokní přestavbu města. V 18. století pracovalo ve městě hned několik cechů a Kinští začali s chovem koní. V roce 1846 Oktavián Kinský nechal uspořádat koňský dostih, první v Čechách. Koncem 19. století do města zavítala železnice, první byla zprovozněna trať Velký Osek ? Ostoměř a to v roce 1870 a po té trať Chlumec ? Hradec Králové v roce 1873 a poslední úsek železnice vedoucí z Chlumce do Měštce Králové přivítal první vlak v roce 1901. Koncem 19. a počátkem 20. století se ve městě začal rozvíjet průmysl a to především slévárna, textilka, přádelna. Do konce 19. století se město příliš nerozrůstalo, rozmach v nové výstavbě započal v letech 1891 až 1905, kdy byla postavena řada nových novorenesančních a secesních budov. Pro svůj zachovaný historický půdorys je město městskou památkovou zónou a v roce 1996 bylo vyhlášeno kolem města památkové ochranné pásmo. Dominantou města je nepřehlédnutelný barokní zámek Karlova Koruna. Na východní straně náměstí najdeme Panský dům, který byl přestavěn v roce 1719 z masných krámů z roku 1683. Tento barokní dům prodělal na počátku 19. století další přestavbu v klasicistním stylu. V této budově byli v roce 1775 uvězněni vůdci selského povstání. Letní zámeček byl přestavěný ze Svobodného dvora z roku 1542, poslední stavební úprava zámečku proběhla v 70. letech 20. století.Budova tak zvaného Lovčího dvora byla postavena v roce 1664. V místech kde stávala původní radnice byla v letech 1852 až 1854 postavena radnice nová, která byla přestavěná v novorenesančním slohu na počátku 20. století. Nejcennějšími církevními památkami v městě je původně románský Kostel Nejsvětější Trojice, pocházející již z roku 1134. Kostel prodělal rozsáhlou rekonstrukci v roce 1928. A také kostel svaté Voršily postavený v letech 1536 až 1543.