Loading...
Naše krajina je i přes nepřízeň 40 leté vlády komunistické moci celkem dosti poseta různými kříži, božími mukami a sochami svatých. Kdybychom vynechali ty kříže, kde je hlavní postavou samozřejmě Kristus, kdo je druhý v pořadí se asi těžko určuje. Zřejmě se v tomto bude „dělit“ o druhé místo Panenka Marie se sv. Janem Nepomuckým.
Jan původem z Pomuku jak známo byl členem Svatovítské kapituly (generální vikář) a měl být i zpovědníkem snad královny Žofie, takto manželky krále Václava IV. Dle legendy chtěl král na něm vyzvědět, z čím že se mu královna svěřuje, ale zpovědník nic nevyzradil. A to i přes mučení. Kněz tortuře podlehl, tak aby se ho tajně zbavili, mrtvolu shodili z Karlova mostu do Vltavy. Tělo však vyplavalo za svitu pěti hvězd…
Dnes víme, že Jan byl spíše obětí mocenského boje mezi králem a arcibiskupem a protože na pražského metropolitu si přeci jen král netroufl, odskákal to ten „níže“ v pořadí…
Katolická církev si ale vzala za svou právě tu pověst o zpovědním tajemství a v době rekatolizace v pobělohorském období si ho dala za příklad vzorného křesťana-katolíka. To vše vyvrcholilo svatořečením v roce 1729.
Dá se říci, že Jan Nepomucký je světcem baroka. S jeho podobou se můžeme potkat jak v Čechách, tak na Moravě, ale je hojný i v oblastech nám blízkých, myšleno kulturně, takže ho lze potkat v Rakousku (hlavně v Dolním), Bavorsku, ale i na severu Itálie aj.
Jeho sochy jsou často právě u mostů (když byl shozen z mostu) nebo u komunikací vůbec, jako jejich patron a ochránce. Soch je tolik, že ani nejsou všechny pod památkovou ochranou. Platí o o velmi pěkné soše na křižovatce v Dolním Bušínově.
Klasicistní socha tu stojí od roku 1819 a jde o dosti solidní práci. Dílo je vytvořeno z maletínského pískovce. Materiál se v okolí vůbec hojně využíval pro svou kvalitu. Sousoší bylo v poslední době značně poničené, nicméně díky grantu se podařila částečná obnova, kterou provedl restaurátor Dalibor Machek, kameník z Bílé Lhoty. Sochu tvoří zdobený podstavec s volutami. V nejnižší části lze částečně vyluštit jména donátorů díla (Johann und Katharina Sieglid?). Čelní strana podstavce pokračuje reliéfem znázorňujícím pověst o zpovědi. Holubice označující Ducha Svatého zdobí prohnutou římsu. Na ní měly být údajně postavičky andělíčků.
Dvě hlavy andělíčků zdobí přímo podstavec sochy. Ta je vcelku tradičně tvarovaná s křížem v levé ruce. Světec je prostovlasý, biret drží v pravici.
Je nakonec štěstí, že se daří opravovat i díla zákonem nechráněná, která tvoří určitou dominantu a ozdobu dané lokality. Tady v Dolním Bušínově obzvláště, kde se hlavně v létě pohybuje spousta rekreantů a výletníků.