Historie Těšínských mostů
Těšínské mosty jsou technickou památkou dvojměstí Českého a Polského Těšína, přes které protéká řeka Olše, nad kterou dnes procházíte přes most Svobody. Řeka Olše rozděluje českou a polskou část města. U tohoto mostu na státní hranici bývala na obou stranách celnice. Dvojměstí vzniklo po ustanovení samostatného československého státu. Rozdělení Těšína ovlivnilo rozvoj ovou částí města, dnes stačí volně přejít most a z Českého Těšína se během chvilky ocitnete v Polském Těšíně plném zajímavostí a historických domů. Na dvě města Těšín rozdělily spory mezi Čechy a Poláky o státní hranici po první světové válce. Před 82 lety po mostě mašírovali vojáci, dnes po nové lávce o kus dál mohou jezdit i cyklisté. Břehy obou Těšínů v dnešní době spojují čtyři mosty.
Nahlédneme - li do historie - první nejstarší dřevěný most přes Olši - Dlouhý most byl postaven na přelomu 14. a 15. stol. Přes tento most vedly důležité obchodní cesty, v období vlády těšínské kněžny Alžběty Lukrécie zde bylo vybíráno mýtné. Po roce 1781 byl na tomto místě postaven most zděný, po roce 1891 most ocelový. S mosty se měnilo i jejich jméno. Od roku 1911 vedla přes most tramvajová Doprava z území Česka do Polska. Byla zrušena v roce 1920, kdy bylo město rozděleno mezi dva státy. Na mostě přes řeku byla zřízena česká a polská celnice. Na dnešním mostě Svobody vidíme symbolicky vyznačení hranice z Českého do Polského Těšína a projdete tudy volně. Koncem 19. stol. byla v místě Mlýnské brány postavena dřevěná Kametzova lávka. Roku 1903 byl postaven II. most - Jubilejní most císaře Františka Josefa I., roku 1918 byl přejmenován na most U Střelnice.
Na přelomu 19. a 20. stol. byl postaven dřevěný most - hlavní přechod obyvatelům v blízkosti třetího jezu za parkem Sikorky. Roku 1888 došlo k postavení železničního mostu, do provozu byla uvedena železniční trať - Těšín - Bielsko. Těšínské Slezsko tak bylo propojeno železniční křižovatkou na tratích Bohumín - Těšín - Jablůnkov a Frýdek - Těšín - Bielsko. Po roce 1920 původní Těšín rozdělen řekou Olší, která tvořila státní hranici. Hraniční přechody tvořily jednotlivé mosty. Roku 1921 pro narůstající problémy při přechodu hranic byla trmvajová Doprava zrušena. V roce 1938 došlo k beckovské okupaci, ustupující polské vojsko roku 1939 vyhodilo do vzduchu všechny mosty. Hlavní most byl Němci opraven, ale v roce 1945 při ústupu vyhozen do povětří spolu s dalšími dvěma mosty. Mosty u hlavní silnice byly po roce 1945 opraveny, obnoven i železniční most. Hlavní most byl po roce 1947 při povodni stržen. Roku 1950 byla výstavba nového železobetonového mostu v místě Hlavního mostu, otevřen roku 1953 - měl název most Družby. Další povodeń roku 1956 přinesla stržení prostředního dřevěného mostu, další povodeń v roce 1970 strhla most U Střelnice. Roku 1970 byl postaven provizorní vojenský most v místě bývalého prostředního mostu. Roku 1974 U Střelnice byl uveden do provozu nový železobetonový most Svobody, přes který se můžou dnes místní i turisté procházet do obou Těšínů. Začátkem 80. let byl provizorní vojenský most zlikvidován. Pro kamionovou přepravu byl zřízen nový hraniční přechod v Chotěbuzi, kde byl v letech 1988 - 1991 postaven mohutný viadukt 760 metrů dlouhý most a 14,6 metrů široký o čtrnácti pilířích s výškou 26 metrů. Jaké Budou další změny, to ukáže až budoucnost.