Loading...
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
Významnou pamětihodností i symbolem leckterého města může být také památka technická, která nepamatuje ani mnohá století ani různé architektonické styly. Typickým příkladem je Paříž a právě k slavné „Eiffelovce“ má nečekaně blízko lisabonský výtah Santa Justa, nazývané někdy občas i Elevador do Carmo nebo jen zkráceně Carmo, tedy výtah Karmelitánský. Vysvětlení předchozích řádků je přitom velmi jednoduché: výtah Santa Justa spojuje čtvrť Baixa – a stejnojmennou ulici v centru města i její větší „kamarádku“, zvanou Zlatá - s „náhorním“ náměstím Largo do Carmo. No a jeho neogoticko-secesní podobu navrhl inženýr Raul Mesnier de Ponsard, žák Gustava Eiffela, který se francouzským rodičům narodil v Portu.
Stavba této pozoruhodné a dodnes zcela funkční památky byla zahájena v roce 1900 (některé informační prameny uvádějí dokonce rok 1898) a trvala něco málo přes rok. V roce 1902 pak byl výtah, zhotovený ze železa a řazený mezi nejreprezentativnější ukázky portugalské neogotické architektury, slavnostně předán k užívání široké veřejnosti. Je vysoký 45 metrů a každé jeho patro je zdobeno jiným způsobem. Přepravu cestujících, kteří mohou použít i celodenní jízdenku na MHD, zajišťují dvě kabiny s dřevěným interiérem a mosazným kováním, připomínajícím nejvíce historickou tramvaj. Každá kabina přitom pojme 24 pasažérů. V nejvyšším patře výtahu Santa Justa, které je dostupné pouze po spirálovém schodišti, je umístěna vyhlídková terasa, ze které je umožněn – mimo jiné a po odevzdání nějakého toho eura - krásný výhled na hrad sv. Jiří, náměstí Rossio nebo čtvrť Baixa. Výtah je tak v současné době především velkou turistickou atrakcí.
Santa Justa je jediným městským vertikálním výtahem v Lisabonu. Ty ostatní, jako např. Elevador da Glória, jsou vlastně lanovkami. Mezi národní historické památky byl zařazen v roce 2002 a jeho oficiální adresou je náměstí Largo do Carmo č. 30. Pokladnu jedné z nejzajímavějších památek v centru města najdeme hned za věží, na schodech Rua do Carmo. O jedinečnosti této stavby svědčí nejlépe fakt, že výtah byl dlouho považován za dílo samotného inženýra Eiffela.
Původně byl tento výtah pojmenován Ascensor Ouro-Carmo a téměř až do konce roku 1907 byl poháněn párou. Teprve poté přišla ke slovu elektřina. Výtah je sice vysoký 45 metrů, ale výškový rozdíl mezi spodní (Rua de Santa Justa), a horní (Rua do Carmo) stanicí je „pouhých 30 metrů.
Svého času byl považován za stavbu velice odvážnou, dnes pro změnu za jednu z nejnavštěvovanějších. Je přitom zajímavé, že velký požár, který v roce 1988 zničil i některé z budov v obchodní čtvrti, se výtahu Santa Justa vůbec nedotknul.