Loading...
Jsou lávky užitečné, stejně tak ale se najde i lávka, o jejíž užitečnosti se dá celkem pochybovat. Paradoxně mají obě lávky něco společného. To společné co mám na mysli je v místě názvu Velká Morava. O té zbytečné pojednám jen stručně, reklamní texty nás masírují nad otevřením visuté lávky nad horským údolím v pohoří Králického Sněžníku. Nejde o nic jiného, než zase nějaký vytahovač peněz z kapes nebohých výletníků. Když už všichni byli na Stezce v oblacích, je tady další atrakce. Už tedy chybí nějaké obří ruské kolo a lunapark bude dokonalý. A zmíněná lávka se nalézá v katastrálním územím části Dolní Moravy, která se správně nazývá Velké Morava.
A pak je tu další lávka, ta už stojí na svém místě třetím rokem a její účel je přeci jen rozumnější, spojuje břehy již dosti velké řeky Moravy mezi obcemi Mikulčice na naší straně a Kopčany na slovenské straně. U Mikulčic je známé archeologické naleziště s hradištěm, které řadíme právě do období Velké Moravy (tedy státního útvaru, ne vesnice).
Lokalita vykopávek už nějakou dobu usiluje o zápis do prestižního seznamu Unesco, což ale má svá úskalí. Komisaři v Paříži dnes jsou raději, když nejde jen o jednu lokalitu, ale raději ať je do toho zapletena nějaká cizina. V tomto ohledu mají na jižní Moravě štěstí, že hned přes potok (tedy přes Moravu) se nachází jeden malý kostelík, který původem spadá právě do období Velkomoravské říše. Dá se předpokládat, že se zmíněným hradištěm byl tehdy zmíněný kostel těsně spjat, přes Moravu patrně někdy v 9. století vedl dřevěný most a mezi protilehlými břehy se čile cestovalo, ostatně byla to tehdy jedna země.
Nedávným problémem byl ale fakt, že ačkoliv je zmíněný kostelík sv. Markéty z Antiochie vzdálen skoro coby kamenem dohodil, doprava k němu byla obtížnější díky faktu, že nejbližší most přes Moravu je mezi Hodonínem a Holíčí, což už je nějaký kilometr navíc. I z důvodu propojení pamětihodností byla lávka postavená. Hovoří se sice o lávce, ale ve skutečnosti jde o celkem slušný most, byť je určen jen k pěší nebo cyklistické dopravě (případně nouzové záchranářské).
Hlavními konstrukčními materiály je ocel a železobeton. Z ocele je nosná oblouková konstrukce, železobeton je použit na mostovku. Projekt je dílem fy Novák & Partner, délka mostu je 143 m, šířka vozovky necelých 5 m, výška mostu 9 m. Náklady na stavbu dosáhly téměř 3,8 mil. €, 85 % zařídil Evropský fond pro regionální rozvoj. Lávka nespojuje jen archeologické lokality, ale protože po hrázích řeky vedou cyklotrasy, je most zapojen i do cykloturistických cílů mimo nejbližších míst.
Mostovku lávky zdobí dvanáct kruhových plaket či medailonů s motivy památek Velké Moravy. Autorem předlohy je ing. Pavel Vyhlídal, rozpracování se ujal Rostislav Skopal a hotové odlitky zhotovil Stanislav Mihal. A co je asi nejvíc sympatické (kromě faktu, že jde o krásnou stavbu) je skutečnost, že použití lávky je zcela bezplatné...