Loading...
Mosty všeobecně patří mezi zajímavé stavby, zejména pokud překonávají větší vzdálenosti a výšky a pokud se vyvedou konstrukčně, můžeme hovořit i o krásných stavbách. Samozřejmě čím větší tím lepší. Svým určením můžeme rozlišovat do více druhů, ale asi nejčastěji se setkáváme s mosty jako dopravními stavbami, pak to jsou povětšinou mosty silniční, železniční, mohou být kombinované, pak mosty menší, lávky určené pro lehčí provoz. Speciálními mosty mohou být nějaké produktovody, ale ty jsou většinou dopravě nevhodné, případně dokonce i zapovězené. Existují i mosty vodní, tedy řekněme akvadukty, ale v našich končinách se s nimi moc nepotkáme.
Někdy se stane, že původní most nestačí dopravní a jiné situaci, pak se musí strhnout a postavit nový, nebo něco k mostu přistavět. Tuto situaci dnes můžeme najít u mostu 444-005 na řece Moravě u Mohelnice. Jde o silnici II. Třídy směrem k Uničovu. Současný most je poměrně zánovní, z roku 2009. Jde o zajímavou konstrukci s nosnými ocelovými oblouky. Ty nesou zavěšenou mostovou desku, kterou tvoří jednopólový prostě uložený nosník. Most byl postaven v rámci rekonstrukce celého úseku silnice 444 mezi Mohelnicí a obcí Stavenice. Celá akce zahrnovala opravu 950 m dlouhého úseku silnice s dalším menším mostem přes říčku Mírovku a následujícími dvěma menšími a další dvojicí větších inundačních mostů. Ty dva menší jsou mezi Mírovkou a Moravou, následující dva směrem ke Stavenici. Celou stavbu silnice prováděla firma Skanska a.s., samotný most stavěla firma Strabag a.s. Dodavatel ocelové konstrukce byla firma Kepák s.r.o. Brno. Most je již na úseku Moravy kde můžeme hovořit o středním toku řeky. Jedná se o 267,8 km řeky. Most dosahuje délky v dilatačních spárách cca 48 m, šířka mostu je cca 13 m. Průměrný průtok Moravy v těchto místech je kole 15 m3/s.
Na konci léta 2024 začala u mostu vyrůstat nová lávka z ocelových oblouků. V tomto případě půjde o lávku určenou lehké dopravě, přesněji pro pohyb cyklistů (a chodců).
Po silnici 444 tu mj. Prochází dálková cyklotrasa č. 4, Moravská stezka. Ta bývá zejména v teplejší části roku poměrně slušně využívána milovníky pohybu na dvoukolových šlapacích strojích. Místní cyklisté tu z velké části jezdí směrem k Úsovu (s hradozámkem), více ale do Háje, tedy přesněji k oblíbené zastávce v tamním vodáckému (i výletnímu) bufetu, samozřejmě i do jiných končin. Samotná silnice 444 k Uničovu je rovněž poměrně dopravně vytížená i díky zmíněnému Úsovu, ale silnici zhusta využívá i kamionová doprava. Aby byl pohyb v nebezpečném úseku cyklistům ulehčen, buduje se tu nová cyklostezka do sousední Stavenice, která bude mít i odbočku k vedlejší Třeštině. Pro podjetí silnice bude využito jedno volné pole inundačního mostu. Po té se cyklista bezpečněji vydá na klidnější úsek zmíněné cyklotrasy.