Loading...
Pokud vjíždíme do Moravské Nové Vsi od Břeclavi, je vápencové sousoší Alegorie úrody a zemědělství v podstatě tím prvním, co zde zaregistrujeme. Jedná se o pozoruhodné dílo akademického sochaře Konráda Babraje z roku 1985, které tehdy objednalo zdejší JZD. Inspirací mu zřejmě byly Tři Grácie, jejichž chrám se nachází v nedaleké Lednici.
Celé „zemědělské“ sousoší je 255 cm vysoké (sokl 85 cm, sochy 170 cm), 270 cm široké (270 / 240) a 90 cm hluboké (85 / 90). Tři dívky zde sice od počátku představují personifikaci zemědělství a úrody - a také měly zdůraznit význam Moravské Nové Vsi coby střediskové obce - ale jejich současný stav a pokrytí různými „cizopasníky“ spíše signalizují jistý úpadek.
Zajímavé také je, že sousoší původně stávalo na zelené ploše vedle areálu někdejšího JZD Jana Černého. To později vystřídala firma Agromoravia a.s. a zelený trávník něco, co spíše vypadá jako skládka. A kdybyste náhodou chtěli někdy oněm třem Gráciím napsat, tak adresou je Anenská 1006.
Zcela na závěr snad ještě pár slov o autorovi tohoto díla: Moravský sochař Konrád Babraj (1921 – 1971) byl žákem Vincence Makovského a umělcem poměrně kontroverzním. Studoval nejen ve Zlíně a Brně, ale i ve Francii, Maďarsku, Sovětském svazu nebo Skotsku. Tvořil převážně ve stylu reálného socialismu (mj. zpodobňoval různé komunistické politiky), ale je také autorem uznávané busty básníka Josefa Kainara nebo sochy Ležící ženy, u které mu jako model „posloužila“ jeho - rovněž kontroverzní (stihla být komunistkou, agentkou Stb i signatářkou Charty 77) - tehdejší partnerka, herečka Vlasta Chramostová.