Loading...
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Most
Vydáte-li se z centra Hradce Králové po červené turistické značce po levém břehu Labe proti proudu, přijdete po třech kilometrech k mostu zvaném Kameňák. Most jedním obloukem ve tvaru půlky elipsy překlenuje Labe, a spojuje tak části města Plácky a Věkoše.
Most v roce 1913 postavil profesor architekt František Sander na místě, kde původně stával dřevěný most, stržený v roce 1866 před ustupující pruskou armádou. Most, ač se jmenuje Kameňák, je železobetonový. Doplněný je konstrukčními a dekorativními prvky z hořického pískovce. Z dalších materiálů, které na mostě můžeme vidět, jsou cihly a kované zábradlí.
Přesto, že konstrukce mostu působí na první pohled poměrně těžkopádně a stylově nečistě, jedná se o most secesní. Výrazným secesním prvkem jsou římsy postranních zídek ve tvaru sinusoidy. Představují vlnění vodní hladiny. Na nich jsou osazené kamenné koule, do kterých je kotveno zábradlí mostu. Koule již nejsou typickým secesním prvkem, způsobují zmíněnou nečistotu slohu.
Na most se z obou stran vjíždí mezi pylony, jejichž vrcholky zdobí kamenné koule. Pouze pět metrů široká vozovka s uzoučkými chodníky po obou stranách je ze žulových kostek. Přednost v jízdě upravuje dopravní značení. V roce 1998 most prošel rekonstrukcí, která zvýšila jeho nosnost. Cena prací dosáhla částky 6 milionů Kč.
Na konci druhé světové války byl most podminován. K jeho odstranění naštěstí nedošlo. Secesní stavba mostu byla dne 3. května 1958 zapsána do seznamu národních kulturních památek ČSSR.