Velký Labský náhon
Každý zná vedle jihočeského rybníkářství též vodní díla pardubických Pernštejnů, a to včetně v letech 1498-1515 prokopaného Opatovického kanálu o délce 34,7 km a více než 54 km pobočných napájecích i odvodňovacích struh. Nic divného, protože v době své největší slávy napájel na 250 rybníků o celkové odhadnuté výměře 2 700 ha.
Podobné stavby, sice v menším rozsahu, však nalezneme rovněž na Královéhradecku, z nichž si zaslouží zmínku Velký labský náhon, který počíná svoji pouť z řeky Labe v předměřické lokalitě "Kouty", odkud teče jižním až jihozápadním směrem Předměřicemi nad Labem, po krátké cestě plotišťským katastrem protíná železniční trať Hradec Králové-Jaroměř, aby byl na pláceckém katastru sveden východním směrem na bývalý mlýn v Kydlinově a na severovýchodě Plácek skončil opět v téže řece, z níž počínal svůj tok.
Toto vodní dílo je téměř stejně staré jako výše zmíněný Opatovický kanál, i když svojí důležitostí ho však nedosahovalo. Původně bylo nazváno jako Březhradský náhon, teprve později začalo být přezdíváno jako Labský náhon (v některé odborné literatuře se o něm hovoří rovněž jako o Předměřicko-březhradském náhonu). Prvotní pojmenování totiž naznačovalo to, že touto uměle prohloubenou strouhou byla od labského jezu u Předměřic nad Labem vedena voda do Březhradského rybníka, jenž byl založen městem Hradcem Králové v roce 1533 a k jeho zrušení došlo roku 1828.
Nedlouho poté byl Labský náhon posílen ještě o vody Melounky a dalších potoků v celém okolí, což byla reakce na sušší období, během nichž kolikrát chyběla voda i v samotném Labi. V roce 1535 došlo k přeměně původního plotišťského hospodářského dvora v mlýn, náležející Mikuláši Kydlínovi. Ten se však tehdy nacházel mimo tok původního Labského náhonu, a tak z něj byla na Kydlinovský mlýn zřízena odbočka, jež zásobovala vodou i tamní mlýnskou nádržku (v místech dnešního rybníka) a zbylou vodu poté pod mlýnem vracela do řeky Labe. V místě odbočky vznikla tzv. Panská stavidla, která se starala o dělbu vody mezi Kydlinovský mlýn, čímž vznikl dnešní, 4,2 km dlouhý Velký labský náhon, a Březhradský rybník, do něhož vedoucí část původního Labského náhonu byla pojmenována jako Malý labský náhon (původně pouze velký a malý náhon) a ten procházel v následujících staletích mnoha změnami svého toku, který má dnes délku 10,1 km. Naopak tok Velkého labského náhonu byl až do nedávna měněn pouze minimálně. Až v roce 1961 se v souvislosti s výstavbou předměřické panelárny zajišťovala zvýšená ochrana pravého břehu nad jezem před povodněmi vybudováním ochranné hráze od MVE až po most u Lochenic a v rámci těchto prací byl upraven vtok do Velkého labského náhonu a přeloženo jeho koryto až po železniční přejezd v Předměřicích nad Labem o délce kolem 900 m. Průtok v náhonu se tak začal regulovat dřevěným stavidlem s ručním pohonem, jež uzavírá vtokový otvor o šířce 2,6 m a výšce 1,6 m.
Rozvoj tohoto vodního díla se postaral o vznik mnoha dalších mlýnů, z nichž v 18. století fungovalo celkem 7 - Na Nových (1699-1904), Na Starých (před 1531-1911), Budín (1717-počátek 20. století), Kydlinov (1535-1913), Valcha (1790-1896), Temešvár (1749-1. polovina 20. století; na Malý labský náhon byl napojen až v roce 1780, neboť předtím byl hnán vodou z rybníka, který nosil v průběhu času řadu pojmenování - Vlčí hrdlo, Hunšovský a Vraždovský rybník a naposledy Temešvár či Temešvárský rybník) a Březhrad (1548-1904). Nešlo však pouze o mlynářské řemeslo, protože díky existenci tohoto vodního toku zde mohly vzniknout pily a další řemeslné dílny, z nichž se posléze vyvinula řada průmyslových podniků, např. koželužny v Kuklenách, které byly známé tím, že vody Malého labského náhonu značně znečišťovaly a zmínky o tom nalezneme jak v obecních kronikách, tak v dobovém tisku. Přítomnost vody v krajině však pomohla také místním rolníkům, jejichž louky a pole díky tomu vynášely více, než kdyby Labského náhonu nikdy nebylo, přičemž v polovině 20. let 20. století byl jeho průměrný průtok 6 m3/s, z něhož se u Plácek vracelo do Labe 5 m3/s a zbytek až pod Hradcem Králové.
Velké problémy oběma náhonům však přineslo období přelomu 19. a 20. století, kdy se ve velkém rozjely meliorační a regulační práce, na něž se navázalo i v rámci tzv. socializace vesnice po únoru 1948. Vždyť již před 2. světovou válkou se o nich hovořilo, že mnohdy úplně vysychají, čímž způsobují problémy s nedostatkem vody pro průmyslový sektor. Po 2. světové válce dokonce odborník v oboru vodních staveb Dr. Ing. František Radouš navrhl zrušení obou vodních toků, což je doloženo např. v jeho díle "Povodí Orlice. Technickohospodářské úkoly" z roku 1949. Z posledních úprav Velkého labského náhonu zmiňme výstavbu betonového inundačního uzávěru, jenž výškově navázal na podélné labské hráze, aby zabránil zpětnému vzdutí labské vody do náhonu. Vznikl v rámci rekonstrukce protipovodňových opatření, jež probíhala etapovitě v letech 1999-2006.
Na závěr je třeba dodat pouze to, že je škoda, že v knize "Vodní toky a nádrže.Zeměpisný lexikon ČSR" z roku 1984 je o tomto vodním díle napsáno pouze toto: "Labský náhon č. h. p. 1-03-01-002, orient. mapa 5, odbočuje vpravo z Labe u Předměřic nad Labem ve výšce 237 m n. m., ústí zprava do Labe u Březhradu v 226 m n. m., plocha povodí 52,4 km2, délka toku 13,4 km. Vodohospodářsky významný tok, mimopstruhová voda, čistota vody až IV. tř.", neboť by si zasloužilo mnohem větší místo.
Podobné stavby, sice v menším rozsahu, však nalezneme rovněž na Královéhradecku, z nichž si zaslouží zmínku Velký labský náhon, který počíná svoji pouť z řeky Labe v předměřické lokalitě "Kouty", odkud teče jižním až jihozápadním směrem Předměřicemi nad Labem, po krátké cestě plotišťským katastrem protíná železniční trať Hradec Králové-Jaroměř, aby byl na pláceckém katastru sveden východním směrem na bývalý mlýn v Kydlinově a na severovýchodě Plácek skončil opět v téže řece, z níž počínal svůj tok.
Toto vodní dílo je téměř stejně staré jako výše zmíněný Opatovický kanál, i když svojí důležitostí ho však nedosahovalo. Původně bylo nazváno jako Březhradský náhon, teprve později začalo být přezdíváno jako Labský náhon (v některé odborné literatuře se o něm hovoří rovněž jako o Předměřicko-březhradském náhonu). Prvotní pojmenování totiž naznačovalo to, že touto uměle prohloubenou strouhou byla od labského jezu u Předměřic nad Labem vedena voda do Březhradského rybníka, jenž byl založen městem Hradcem Králové v roce 1533 a k jeho zrušení došlo roku 1828.
Nedlouho poté byl Labský náhon posílen ještě o vody Melounky a dalších potoků v celém okolí, což byla reakce na sušší období, během nichž kolikrát chyběla voda i v samotném Labi. V roce 1535 došlo k přeměně původního plotišťského hospodářského dvora v mlýn, náležející Mikuláši Kydlínovi. Ten se však tehdy nacházel mimo tok původního Labského náhonu, a tak z něj byla na Kydlinovský mlýn zřízena odbočka, jež zásobovala vodou i tamní mlýnskou nádržku (v místech dnešního rybníka) a zbylou vodu poté pod mlýnem vracela do řeky Labe. V místě odbočky vznikla tzv. Panská stavidla, která se starala o dělbu vody mezi Kydlinovský mlýn, čímž vznikl dnešní, 4,2 km dlouhý Velký labský náhon, a Březhradský rybník, do něhož vedoucí část původního Labského náhonu byla pojmenována jako Malý labský náhon (původně pouze velký a malý náhon) a ten procházel v následujících staletích mnoha změnami svého toku, který má dnes délku 10,1 km. Naopak tok Velkého labského náhonu byl až do nedávna měněn pouze minimálně. Až v roce 1961 se v souvislosti s výstavbou předměřické panelárny zajišťovala zvýšená ochrana pravého břehu nad jezem před povodněmi vybudováním ochranné hráze od MVE až po most u Lochenic a v rámci těchto prací byl upraven vtok do Velkého labského náhonu a přeloženo jeho koryto až po železniční přejezd v Předměřicích nad Labem o délce kolem 900 m. Průtok v náhonu se tak začal regulovat dřevěným stavidlem s ručním pohonem, jež uzavírá vtokový otvor o šířce 2,6 m a výšce 1,6 m.
Rozvoj tohoto vodního díla se postaral o vznik mnoha dalších mlýnů, z nichž v 18. století fungovalo celkem 7 - Na Nových (1699-1904), Na Starých (před 1531-1911), Budín (1717-počátek 20. století), Kydlinov (1535-1913), Valcha (1790-1896), Temešvár (1749-1. polovina 20. století; na Malý labský náhon byl napojen až v roce 1780, neboť předtím byl hnán vodou z rybníka, který nosil v průběhu času řadu pojmenování - Vlčí hrdlo, Hunšovský a Vraždovský rybník a naposledy Temešvár či Temešvárský rybník) a Březhrad (1548-1904). Nešlo však pouze o mlynářské řemeslo, protože díky existenci tohoto vodního toku zde mohly vzniknout pily a další řemeslné dílny, z nichž se posléze vyvinula řada průmyslových podniků, např. koželužny v Kuklenách, které byly známé tím, že vody Malého labského náhonu značně znečišťovaly a zmínky o tom nalezneme jak v obecních kronikách, tak v dobovém tisku. Přítomnost vody v krajině však pomohla také místním rolníkům, jejichž louky a pole díky tomu vynášely více, než kdyby Labského náhonu nikdy nebylo, přičemž v polovině 20. let 20. století byl jeho průměrný průtok 6 m3/s, z něhož se u Plácek vracelo do Labe 5 m3/s a zbytek až pod Hradcem Králové.
Velké problémy oběma náhonům však přineslo období přelomu 19. a 20. století, kdy se ve velkém rozjely meliorační a regulační práce, na něž se navázalo i v rámci tzv. socializace vesnice po únoru 1948. Vždyť již před 2. světovou válkou se o nich hovořilo, že mnohdy úplně vysychají, čímž způsobují problémy s nedostatkem vody pro průmyslový sektor. Po 2. světové válce dokonce odborník v oboru vodních staveb Dr. Ing. František Radouš navrhl zrušení obou vodních toků, což je doloženo např. v jeho díle "Povodí Orlice. Technickohospodářské úkoly" z roku 1949. Z posledních úprav Velkého labského náhonu zmiňme výstavbu betonového inundačního uzávěru, jenž výškově navázal na podélné labské hráze, aby zabránil zpětnému vzdutí labské vody do náhonu. Vznikl v rámci rekonstrukce protipovodňových opatření, jež probíhala etapovitě v letech 1999-2006.
Na závěr je třeba dodat pouze to, že je škoda, že v knize "Vodní toky a nádrže.Zeměpisný lexikon ČSR" z roku 1984 je o tomto vodním díle napsáno pouze toto: "Labský náhon č. h. p. 1-03-01-002, orient. mapa 5, odbočuje vpravo z Labe u Předměřic nad Labem ve výšce 237 m n. m., ústí zprava do Labe u Březhradu v 226 m n. m., plocha povodí 52,4 km2, délka toku 13,4 km. Vodohospodářsky významný tok, mimopstruhová voda, čistota vody až IV. tř.", neboť by si zasloužilo mnohem větší místo.
GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor
(50.239, 15.819)
Poslední aktualizace: 12.12.2023
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Hradec Králové
Vyhledání vlakového spojení
Příspěvky z okolí Velký Labský náhon
Malý Labský náhon
Potok
Tento starý přes 10 km dlouhý náhon (počítáno od Kydlinova, kde mlýnským náhonem a vtokem do Labe s betonovým inundačním uzávěrem, který brání zpětnému vzdouvání labské vody do náhonu, končí 4,2 km dlouhý Velký La…
0.2km
více »
Kydlinovský rybník
Rybník
Jedná se o vodní plochu, která vznikla v úzké souvislosti s blízkým Kydlinovským mlýnem, jenž byl poprvé zmíněn k roku 1358, kdy zde královéhradeckému měšťanovi Kydlinovi náležel dvůr, k němuž patřil rovněž mlýn, …
0.3km
více »
Písník pod Ornstovými jezery
Rybník
V těchto místech mezi lokalitami "U Kydlinova" a "V ledenčí" se původně nacházel jakýsi poloostrov, který byl ukotvený mezi meandrovitý tok řeky Labe, i když předchozí koryto předem jmenovaného toku bývalo ještě v…
0.6km
více »
Mokřady za Písníkem pod Ornstovými jezery
Fotogalerie
Jedná se o lokalitu, která byla od dávných dob spojena s řekou Labe, která ji s železnou pravidelností zaplavovala. Původně těmito místy teklo několik ramen výše jmenovaného vodního toku, což je ještě vidět v I. v…
0.7km
více »
Kaple sv. Isidora v Plotištích nad Labem
Kaple
Tato barokní zděná kaple s převýšeným štítem s oválným otvorem a sedlovou střechou byla postavena nákladem plotišťských obyvatel a se schválením královéhradecké městské obce coby vrchnosti na rohu dnešní ulice Pet…
1km
více »
Hradec Králové - Plotiště nad Labem - kostel sv. Petra
Kostel
Plotišťský Kostel Sv. Petra, apoštola byl postaven nákladem Matice náboženské roku 1787. Popudem k jeho stavbě bylo rozebrání kostela sv. Petra na Pražském předměstí, jehož cihelné zdivo bylo použito ke stavbě hradecké vojenské pevnosti. V těchto dobách byla Plotiště i Pražské předměstí samostatné obce. Kostel v Plotištích měl tedy sloužit duchovním potřebám obyvatel…
1.1km
více »
Jarní Ornstova jezera
Fotogalerie
Několik snímků Ornstových jezer, méně zasažené části královéhradecké přírody, jež byla sice ovlivněna již několikrát, a to již stavbou královéhradecké pevnosti v 18. století, tak novodobými zásahy v oblasti regula…
1.1km
více »
Potok Melounka
Potok
Tok této původně říčky, dnes spíše potoka, počíná asi 0,5 km od Rozběřic, ale historicky to není tak jednoduché, protože dříve byl jeho pramen situován jinam. Podívejme se jen do knihy "Topografický popis všech os…
1.1km
více »
Soutěž 5
bodů
www.turistikaprozivot.cz
Cyklostezka Hradec Králové - Josefov - Kuks, MAPA
Trasy
Cyklostezka spojující Hradec Králové, Smiřice, Josefov, Jaroměř a Kuks nás přivádí k významným památkám regionu jako je areál Hospitalu Kuks, Pevnost Josefov a kaple Zjevení Páně ve Smiřicích. Tato vybudovaná stez…
1.1km
více »
Most Kameňák na Pláckách
Most
Vydáte-li se z centra Hradce Králové po červené turistické značce po levém břehu Labe proti proudu, přijdete po třech kilometrech k mostu zvaném Kameňák. Most jedním obloukem ve tvaru půlky elipsy překlenuje Labe,…
1.1km
více »
Hradec Králové - Labská stezka
Trasa
Labská cyklotrasa - průjezd Hradcem Králové
Začátek trasy je na mostě přes Labe na Pláckách (příjezd od Kuksu), konec je v Podzámčí na křižovatce ulic Roudničs…
1.1km
více »
Kostel sv. Petra, apoštola v Plotištích nad Labem
Kostel
Původně byla tato osada součástí Pražského podměstí, kam byla rovněž i přifařena, ale když byl v době stavby královéhradecké pevnosti roku 1778 zbořen farní kostel sv. Petra (podle císařského nařízení z 26. května 1777) na Pražském podměstí (teprve později začal být používán pojem Pražské Předměstí), který stával přibližně v místech dnešní Hořické ulice (důkazem by měly být nál…
1.1km
více »
Kamenný most na Pláckách
Most
Výrazným kajinným prvkem je kamenný most přes Labe, který spojuje dnešní části Hradce Králové, Plácka s Věkošemi. Most byl postaven dle projektu architekta Františka Sandera v roce 1912 a nahradil zde původní most…
1.1km
více »
AIR Festival v Hradci Králové ovládnou W&W
Tipy a novinky
AIR Festival 2014 www.airfestival.cz15. – 16. 8. 2014 www.eventim.cz Hradec Králové, Festivalpark www.faceb…
1.3km
více »
Keprtův rybník (Keprťák)
Rybník
Dříve se na tomto místě plotišťského katastru žádná vodní plocha nenacházela, neboť bylo zemědělsky využíváno. Střídalo se tady pole s loukou (úhorem), čehož důkazem může být jak mapa I. vojenského mapování z let …
1.3km
více »
Ornstova jezera
Jezero
Řeka Labe měla mezi Předměřicemi nad Labem a Věkošemi vedle hlavního toku řadu meandrů a bočních ramen, z nichž se řada stala zanesením různými sedimenty slepými, což dokládá I. vojenské mapování z let 1764-1768 a…
1.3km
více »
Hradec Králové - autodrom - CzechRing
Zábava, atrakce
Nový autodrom - multifunkční motoristický areál najdeme v části areálu bývalého vojenského letiště v Hradci Králové. Vznikl zde testovací a výukový polygon, místo motoristických srazů, akcí a závodů. Slavnostní ot…
1.4km
více »
Hradec Králové - pomník Dukelských hrdinů
Pomník
Někdo si možná řekne, že se autor příspěvku spletl, ale pomník Dukelských hrdinů v HK opravdu je, nachází se v areálu bývalého vojenského letiště u „buzerplacu“. Jedná se o zmenšenou kopii známého pomníku, který se nachází u Dukelského průsmyku nedaleko Vyšného Komárníku severně od Svidníku. Ti, kdo zažili vojnu na letišti v HK určitě vědí o čem je řeč…
1.4km
více »
Rock for People startuje už ve čtvrtek! Do Hradce Králové se sjede na 600 umělců z celého světa
Tipy a novinky
Na 600 umělců, 130 koncertů, 50 představení či debat - to je historicky největší 27. ročník festivalu Rock for People, který již od tohoto čtvrtka promění na čtyři dny Hradec Králové v centrum kulturního života a nezapomenutelných zážitků. Festival, který vystoupal mezi první ligu i v rámci evropských festivalů, přiváží do Parku 360 světové hvězdy v čele s…
1.5km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Hradec Králové - letecké muzeum
Muzeum
Hradecké letecké muzeum se nachází v areálu bývalého vojenského letiště. V expozici jsou k vidění legendární stíhací MiGy 15 a 21, bitevník SU 25 a vrtulníky Mi 2 a Mi 24. Provozovatel muzea je i provozovatelem Lé…
1.5km
více »
Hradec Králové - pomník bitvy r. 1866 na Pláckách
Pomník
Stopy na bitvu, která se strhla dne 3.7.1866 mezi prusy a rakušany se nachází na mnoha místech severně od Hradce Králové. Tento pomník se nachází v dnešní části Hradce, v Pláckách. Jak nápis na pomníku praví, byl věnován tehdy osmiletou dcerou Kydlinovského mlynáře Johannou Stremchovou.
1.5km
více »
Hradec Králové - zvonička a pomník ukřižování ve Věkoších
Zvonice
„To“ čemu se říká krajinotvorný prvek se nachází v prostoru křižovatky při cestě z centra HK k letišti. Jedná se o dřevěnou sloupovou zvoničku z pomníkem ukřižování, který před nedávnem prošel rekonstrukcí. Na zvoničce je vytesán datum 1970, v tomto případě se jedná o datum obnovy zvoničky. I zvon není původní, současný zvon je z roku 1948, kdy nahradil zvon zrekvírovaný za 2.…
1.7km
více »
Hradec Králové - Železniční muzejní expozice sdělovací a zabezpečovací techniky
Muzeum
Toto netradiční, ale zajímavé muzeum jehož provozovatelem je Správa železnic se nachází v Hradci Králové v areálu společnosti Signal Mont. Ve stálé muzejní expozici je umístěno více jak 370 většinou provozuschopný…
1.9km
více »
Hradec Králové - letiště
Letiště
Historie bývalého vojenské letiště v Hradci Králové spadá do období vzniku Československé republiky. Ve třicátých letech zde sídlila letecká škola, kterou prošla i budoucí ČS letecká esa 2. sv. války. Působení luf…
2.1km
více »
Hradec Králové – nádražní budova
Dům, budova
Nádražní budova je v každém městě jakousi pomyslnou vstupní branou. Nejinak tomu je i v Hradci Králové. V tomto článku se rozepíši o v pořadí třetí nádražní budově, která cestujícím slouží dodnes.
V první polov…
2.9km
více »
Vlak legionářů
Tipy na výlet
Pokud si chcete prohlédnout repliku legionářského vlaku, který před sto lety projížděl především sibiřskou částí Ruska, máte možnost do konce roku 2020. O místech jeho průjezdu se ještě zmíním. Deset vagónů, které…
3km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Hradec Králové - dětská železnice
Zábava, atrakce
První dětská železnice v Čechách byla slavnostně otevřena 21.srpna 2010 na náměstí 5. května v Hradci Králové. Vybudována byla Královéhradeckým klubem přátel parních strojů na zmíněném náměstí 5. května u Novákový…
3km
více »
Hradec Králové – pamětní deska Josefu Arazimovi
Ostatní
Dne 12. listopadu 2016 se sešla před domem číslo 283/ 4 na náměstí 5. května v Hradci Králové přibližně stovka účastníků u příležitosti odhalení pamětní desky legionáři a četníkovi Josefu Arazimovi. Nenápadný dvou…
3.1km
více »
Hradec Králové
Město
Hradec Králové je krajským městem Královehradeckého kraje a leží východním směrem od Prahy. Metropole východních Čech, Hradec Králové, je označován jako jedno z nejstarších českých měst. Ve středověku šlo o věnné město českých královen a této době vděčí za gotickou katedrálu sv. Ducha na svém Velkém náměstí, která dnes vedle Bílé věže a Staré radnice patří mezi městské dominant…
3.7km
více »