Malý Labský náhon
Tento starý přes 10 km dlouhý náhon (počítáno od Kydlinova, kde mlýnským náhonem a vtokem do Labe s betonovým inundačním uzávěrem, který brání zpětnému vzdouvání labské vody do náhonu, končí 4,2 km dlouhý Velký Labský náhon) byl vystavěn mezi Předměřickým mlýnem a Březhradským rybníkem nejspíše v roce 1533, i když některé prameny ho činí ještě starším. Vznikl v přímé souvislosti se založením již zmíněného Březhradského rybníka, který byl městem vybudován, aby bylo využito rozbahněných a jinak nevyužitelných pozemků, odtud se mu rovněž říkalo Březhradský náhon. Roku 1548 byl prodloužen jeho březhradský úsek tak, že vedl až na tamní mlýn. V roce 1554 zakoupilo náhon město Hradec Králové, a to od Jana z Pernštejna. Někdy za Matěje Maršona (1749-1772) byl na náhon napojen temešvárský mlýn. Původní tok se tomuto mlýnu vyhýbal a tak byla jeho část mlynářovým nákladem přenesena tak, aby vedla přes zdejší rybník a mlýn. Koncem 18. století tak jeho voda roztáčela kola 7 mlýnů: Na nových (1699-1904), Na starých (před rokem 1531 - 1911), Budín (1717 - počátek 20. století), Kydlinov (1535- 1913), Valchu (1790-1896), Temešvár (1749 - začátek 20. století) a Březhradský (1548-1904). Další změny jeho toku byly provedeny v souvislosti s výstavbou královéhradecké pevnosti (1766-1789) a s regulací Labe, kterou prováděla firma Kress a Bernard od roku 1907 (úsek od věkošského mostu až po opatovický jez).
V roce 1827 byl vypuštěn Březhradský rybník a následujícího roku vysušen, rozparcelován a pronajat. Z náhona se díky tomuto kroku a postupným modernizacím všech mlýnů na jeho toku stala pouhá svodnice bez přímého užitku, pokud nepočítáme pozdější kanalizační vyústění, jež byla do něho v několika etapách vybudována. Hříchem by však bylo nepoznamenat, že labský náhon poskytoval též existenční podmínky pro řadu zelinářů, koželuhů i dalších průmyslových odvětví, zejména šlo o oblast Kuklen. Rozvoj průmyslu však přinášel jeho velké znečištění a řadu s tím spojených sporů, např. v roce 1872 si lidé z Pražského Předměstí a Šosten stěžovali na zapáchající vodu z kuklenské papírny. Zásahem obce i okresního hejtmanství došlo následně k odstranění této vady. Roku 1893 došlo při jarním tání k rozvodnění náhonu a poškození jeho břehů. Nejhůře dopadly ty v Plotištích nad Labem. V letech 1892-1898 probíhaly zase rozepře mezi kuklenským cukrovarem a mlynářem Voženílkem, který si stěžoval na to, že náhon je zcela bez vody a jen na dně proudí kalná a zapáchající voda z cukrovaru. Podobný případ je z roku 1920, kdy se zjistilo, že Hanušova, Nejedlého a Seyfriedova koželužna odebíraly a vypouštěly vodu do náhonu bez vodoprávního povolení. Ta dosavadní od okresního hejtmanství byla totiž neplatná. Další spory vyvolávaly jeho různé přeložky a úpravy.
Problémy později vyvstávaly též díky tomu, že byl jeho tok na překážku překotného rozvoje obcí, jejichž katastrem tekl. Mnohdy se obce nemohly dohodnout, kde přemostění vybudovat, ale hlavně kdo ho zaplatí. 15. ledna 1857 si tesařský mistr Alois Pokorný stěžoval, že nedostal dosud zaplaceno za postavení mostu přes náhon ke Svobodným Dvorům, který stavěly společně Kukleny a Svobodné Dvory nákladem 96 zl. Okresní úřad uložil představenstvu, aby na obec Kukleny připadající částku 48 zl. ihned zaplatilo. V roce 1859 byl přes náhon mezi Kuklenami a Temešvárem postaven most. 8. července 1861 propachtoval temešvárský mlynář František Šmejkal stavbu zděného mostu přes náhon u Temešváru a kanálu na cestě do Březhradu, a to za 60 zl. 5. března 1891 došlo k jeho rozvodnění v oblasti Plácek a Pražského Předměstí. 23. září 1919 zadal továrník Seyfried stavbu železobetonového mostu přes náhon u nově projektované silnice ke kuklenskému nádraží Ing. Františku Jiráskovi. 13. června 1924 bylo firmě Adolf Weidner zadáno zřízení železné konstrukce mostu u Pálenky z travers z mostu před hospodářskou školou za 5 250 Kč a mostní konstrukce přes náhon u Temešváru za 5 640 Kč. Jelikož společník firmy Josef Rössler byl členem obecního zastupitelstva, požádala obec okresní správní komisi o povolení k zadání této zakázky, což bylo následně schváleno. Z roku 1931 pochází stížnost občanů z Plačic a Březhradu na nečištění Malého Labského náhonu od tzv. Dubinek. Zároveň byla zadána stavba mostu přes náhon v Plotištích nad Labem. Ve stejné době došlo k zabezpečovacím pracím u předměřického jezu, takže opětovné napouštění vody do náhonu bylo zahájeno 20. srpna 1932. 17.-19. února 1937 se vylil z břehů v Kuklenách. Roku 1940 byly zahájeny práce na jeho úpravě v Kuklenách a zřízení odlehčovacího ramene, přesto došlo v březnu 1947 k zvýšení jeho hladiny a vylití z břehů. Již předchozího roku byl také zbourán zchátralý most u Kydlinova a následně nahrazen novým. V roce 1962 byl březhradský náhon na mlýn upraven pro potřeby požární ochrany. V téže době se řešil problém s jeho čistotou, aby mohla být jeho voda využívána k závlahám. V letech 1976-1977 proběhla stavba 18 m dlouhého prefabrikovaného mostu o šířce 22 m přes Malý Labský náhon u Březhradu na nově budované silnici Hradec Králové-Pardubice. Na přelomu 70. a 80. let 20. století bylo provedeno několik jeho přeložek. V roce 1997 došlo k přeložení jeho toku v Koutníkově ulici v souvislosti s výstavbou tamního autosalonu a roku 2002 byla v Kuklenách provedena oprava jeho hráze. V lednu 2003 se náhon vylil z břehů v Plotištích nad Labem. Roku 2017 došlo k opravě lávky v Krunertově ulici a tak bychom mohli ještě dlouze a podrobněji pokračovat.
Komplikace se také objevila v souvislosti s rekonstrukcí mostu přes Malý labský náhon v Kuklenách, který během června 2013 poničila lokální povodeň a od té doby na něm platila omezená rychlost a zákaz vjezdu nákladních vozidel, protože doprava vedla jen po jedné polovině, což komplikovalo její plynulost na již tak vytížené Pražské třídě. Radnice totiž původně plánovala jednodušší opravu, ale nakonec se ukázalo, že je most v horším stavu a oprava se musela udělat jinou technologií, což si vyžádalo též pořízení nové projektové dokumentace. Polovina mostu totiž byla z pískovcových kvádrů z původní stavby a druhá půlka byla v pozdějším období dobetonována. K dokončení opravy došlo o 2 roky později. Následně se začalo rovněž uvažovat o úpravě části koryta náhonu, jež měla navázat na jeho poslední vyčištění roku 1994 (ř. km 6,413 - 7,742), přičemž tyto práce byly firmou VAMPOSERVIS, s. r. o. provedeny v západní části města (mezi Koutníkovou ulicí a Pražskou třídou, ř. km 5,645 - 7,748, podle plánů od společnosti ENVISYSTEM, s. r. o.) v roce 2020 (viz https://www.pla.cz/planet/webportal/internet/cs/dokumenty/odstraneni-nanosu-z-maleho-labskeho-nahonu-v-hradci-kralove_12085.html, smlouva podepsána 17. ledna 2020 a její plnění bylo ukončeno 6. listopadu téhož roku) a následně došlo o rok později i k pokácení některých břehových dřevin, zejména topolů pod Pálenkou.
V roce 1827 byl vypuštěn Březhradský rybník a následujícího roku vysušen, rozparcelován a pronajat. Z náhona se díky tomuto kroku a postupným modernizacím všech mlýnů na jeho toku stala pouhá svodnice bez přímého užitku, pokud nepočítáme pozdější kanalizační vyústění, jež byla do něho v několika etapách vybudována. Hříchem by však bylo nepoznamenat, že labský náhon poskytoval též existenční podmínky pro řadu zelinářů, koželuhů i dalších průmyslových odvětví, zejména šlo o oblast Kuklen. Rozvoj průmyslu však přinášel jeho velké znečištění a řadu s tím spojených sporů, např. v roce 1872 si lidé z Pražského Předměstí a Šosten stěžovali na zapáchající vodu z kuklenské papírny. Zásahem obce i okresního hejtmanství došlo následně k odstranění této vady. Roku 1893 došlo při jarním tání k rozvodnění náhonu a poškození jeho břehů. Nejhůře dopadly ty v Plotištích nad Labem. V letech 1892-1898 probíhaly zase rozepře mezi kuklenským cukrovarem a mlynářem Voženílkem, který si stěžoval na to, že náhon je zcela bez vody a jen na dně proudí kalná a zapáchající voda z cukrovaru. Podobný případ je z roku 1920, kdy se zjistilo, že Hanušova, Nejedlého a Seyfriedova koželužna odebíraly a vypouštěly vodu do náhonu bez vodoprávního povolení. Ta dosavadní od okresního hejtmanství byla totiž neplatná. Další spory vyvolávaly jeho různé přeložky a úpravy.
Problémy později vyvstávaly též díky tomu, že byl jeho tok na překážku překotného rozvoje obcí, jejichž katastrem tekl. Mnohdy se obce nemohly dohodnout, kde přemostění vybudovat, ale hlavně kdo ho zaplatí. 15. ledna 1857 si tesařský mistr Alois Pokorný stěžoval, že nedostal dosud zaplaceno za postavení mostu přes náhon ke Svobodným Dvorům, který stavěly společně Kukleny a Svobodné Dvory nákladem 96 zl. Okresní úřad uložil představenstvu, aby na obec Kukleny připadající částku 48 zl. ihned zaplatilo. V roce 1859 byl přes náhon mezi Kuklenami a Temešvárem postaven most. 8. července 1861 propachtoval temešvárský mlynář František Šmejkal stavbu zděného mostu přes náhon u Temešváru a kanálu na cestě do Březhradu, a to za 60 zl. 5. března 1891 došlo k jeho rozvodnění v oblasti Plácek a Pražského Předměstí. 23. září 1919 zadal továrník Seyfried stavbu železobetonového mostu přes náhon u nově projektované silnice ke kuklenskému nádraží Ing. Františku Jiráskovi. 13. června 1924 bylo firmě Adolf Weidner zadáno zřízení železné konstrukce mostu u Pálenky z travers z mostu před hospodářskou školou za 5 250 Kč a mostní konstrukce přes náhon u Temešváru za 5 640 Kč. Jelikož společník firmy Josef Rössler byl členem obecního zastupitelstva, požádala obec okresní správní komisi o povolení k zadání této zakázky, což bylo následně schváleno. Z roku 1931 pochází stížnost občanů z Plačic a Březhradu na nečištění Malého Labského náhonu od tzv. Dubinek. Zároveň byla zadána stavba mostu přes náhon v Plotištích nad Labem. Ve stejné době došlo k zabezpečovacím pracím u předměřického jezu, takže opětovné napouštění vody do náhonu bylo zahájeno 20. srpna 1932. 17.-19. února 1937 se vylil z břehů v Kuklenách. Roku 1940 byly zahájeny práce na jeho úpravě v Kuklenách a zřízení odlehčovacího ramene, přesto došlo v březnu 1947 k zvýšení jeho hladiny a vylití z břehů. Již předchozího roku byl také zbourán zchátralý most u Kydlinova a následně nahrazen novým. V roce 1962 byl březhradský náhon na mlýn upraven pro potřeby požární ochrany. V téže době se řešil problém s jeho čistotou, aby mohla být jeho voda využívána k závlahám. V letech 1976-1977 proběhla stavba 18 m dlouhého prefabrikovaného mostu o šířce 22 m přes Malý Labský náhon u Březhradu na nově budované silnici Hradec Králové-Pardubice. Na přelomu 70. a 80. let 20. století bylo provedeno několik jeho přeložek. V roce 1997 došlo k přeložení jeho toku v Koutníkově ulici v souvislosti s výstavbou tamního autosalonu a roku 2002 byla v Kuklenách provedena oprava jeho hráze. V lednu 2003 se náhon vylil z břehů v Plotištích nad Labem. Roku 2017 došlo k opravě lávky v Krunertově ulici a tak bychom mohli ještě dlouze a podrobněji pokračovat.
Komplikace se také objevila v souvislosti s rekonstrukcí mostu přes Malý labský náhon v Kuklenách, který během června 2013 poničila lokální povodeň a od té doby na něm platila omezená rychlost a zákaz vjezdu nákladních vozidel, protože doprava vedla jen po jedné polovině, což komplikovalo její plynulost na již tak vytížené Pražské třídě. Radnice totiž původně plánovala jednodušší opravu, ale nakonec se ukázalo, že je most v horším stavu a oprava se musela udělat jinou technologií, což si vyžádalo též pořízení nové projektové dokumentace. Polovina mostu totiž byla z pískovcových kvádrů z původní stavby a druhá půlka byla v pozdějším období dobetonována. K dokončení opravy došlo o 2 roky později. Následně se začalo rovněž uvažovat o úpravě části koryta náhonu, jež měla navázat na jeho poslední vyčištění roku 1994 (ř. km 6,413 - 7,742), přičemž tyto práce byly firmou VAMPOSERVIS, s. r. o. provedeny v západní části města (mezi Koutníkovou ulicí a Pražskou třídou, ř. km 5,645 - 7,748, podle plánů od společnosti ENVISYSTEM, s. r. o.) v roce 2020 (viz https://www.pla.cz/planet/webportal/internet/cs/dokumenty/odstraneni-nanosu-z-maleho-labskeho-nahonu-v-hradci-kralove_12085.html, smlouva podepsána 17. ledna 2020 a její plnění bylo ukončeno 6. listopadu téhož roku) a následně došlo o rok později i k pokácení některých břehových dřevin, zejména topolů pod Pálenkou.
GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor
(50.238, 15.819)
Poslední aktualizace: 12.12.2023
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Hradec Králové
Vyhledání vlakového spojení
Příspěvky z okolí Malý Labský náhon
Velký Labský náhon
Potok
Každý zná vedle jihočeského rybníkářství též vodní díla pardubických Pernštejnů, a to včetně v letech 1498-1515 prokopaného Opatovického kanálu o délce 34,7 km a více než 54 km pobočných napájecích i odvodňovacích…
0.2km
více »
Kydlinovský rybník
Rybník
Jedná se o vodní plochu, která vznikla v úzké souvislosti s blízkým Kydlinovským mlýnem, jenž byl poprvé zmíněn k roku 1358, kdy zde královéhradeckému měšťanovi Kydlinovi náležel dvůr, k němuž patřil rovněž mlýn, …
0.3km
více »
Písník pod Ornstovými jezery
Rybník
V těchto místech mezi lokalitami "U Kydlinova" a "V ledenčí" se původně nacházel jakýsi poloostrov, který byl ukotvený mezi meandrovitý tok řeky Labe, i když předchozí koryto předem jmenovaného toku bývalo ještě v…
0.6km
více »
Mokřady za Písníkem pod Ornstovými jezery
Fotogalerie
Jedná se o lokalitu, která byla od dávných dob spojena s řekou Labe, která ji s železnou pravidelností zaplavovala. Původně těmito místy teklo několik ramen výše jmenovaného vodního toku, což je ještě vidět v I. v…
0.7km
více »
Kaple sv. Isidora v Plotištích nad Labem
Kaple
Tato barokní zděná kaple s převýšeným štítem s oválným otvorem a sedlovou střechou byla postavena nákladem plotišťských obyvatel a se schválením královéhradecké městské obce coby vrchnosti na rohu dnešní ulice Pet…
1km
více »
Hradec Králové - Plotiště nad Labem - kostel sv. Petra
Kostel
Plotišťský Kostel Sv. Petra, apoštola byl postaven nákladem Matice náboženské roku 1787. Popudem k jeho stavbě bylo rozebrání kostela sv. Petra na Pražském předměstí, jehož cihelné zdivo bylo použito ke stavbě hradecké vojenské pevnosti. V těchto dobách byla Plotiště i Pražské předměstí samostatné obce. Kostel v Plotištích měl tedy sloužit duchovním potřebám obyvatel…
1.1km
více »
Jarní Ornstova jezera
Fotogalerie
Několik snímků Ornstových jezer, méně zasažené části královéhradecké přírody, jež byla sice ovlivněna již několikrát, a to již stavbou královéhradecké pevnosti v 18. století, tak novodobými zásahy v oblasti regula…
1.1km
více »
Potok Melounka
Potok
Tok této původně říčky, dnes spíše potoka, počíná asi 0,5 km od Rozběřic, ale historicky to není tak jednoduché, protože dříve byl jeho pramen situován jinam. Podívejme se jen do knihy "Topografický popis všech os…
1.1km
více »
Soutěž 5
bodů
www.turistikaprozivot.cz
Cyklostezka Hradec Králové - Josefov - Kuks, MAPA
Trasy
Cyklostezka spojující Hradec Králové, Smiřice, Josefov, Jaroměř a Kuks nás přivádí k významným památkám regionu jako je areál Hospitalu Kuks, Pevnost Josefov a kaple Zjevení Páně ve Smiřicích. Tato vybudovaná stez…
1.1km
více »
Most Kameňák na Pláckách
Most
Vydáte-li se z centra Hradce Králové po červené turistické značce po levém břehu Labe proti proudu, přijdete po třech kilometrech k mostu zvaném Kameňák. Most jedním obloukem ve tvaru půlky elipsy překlenuje Labe,…
1.1km
více »
Hradec Králové - Labská stezka
Trasa
Labská cyklotrasa - průjezd Hradcem Králové
Začátek trasy je na mostě přes Labe na Pláckách (příjezd od Kuksu), konec je v Podzámčí na křižovatce ulic Roudničs…
1.1km
více »
Kostel sv. Petra, apoštola v Plotištích nad Labem
Kostel
Původně byla tato osada součástí Pražského podměstí, kam byla rovněž i přifařena, ale když byl v době stavby královéhradecké pevnosti roku 1778 zbořen farní kostel sv. Petra (podle císařského nařízení z 26. května 1777) na Pražském podměstí (teprve později začal být používán pojem Pražské Předměstí), který stával přibližně v místech dnešní Hořické ulice (důkazem by měly být nál…
1.1km
více »
Kamenný most na Pláckách
Most
Výrazným kajinným prvkem je kamenný most přes Labe, který spojuje dnešní části Hradce Králové, Plácka s Věkošemi. Most byl postaven dle projektu architekta Františka Sandera v roce 1912 a nahradil zde původní most…
1.1km
více »
AIR Festival v Hradci Králové ovládnou W&W
Tipy a novinky
AIR Festival 2014 www.airfestival.cz15. – 16. 8. 2014 www.eventim.cz Hradec Králové, Festivalpark www.faceb…
1.3km
více »
Keprtův rybník (Keprťák)
Rybník
Dříve se na tomto místě plotišťského katastru žádná vodní plocha nenacházela, neboť bylo zemědělsky využíváno. Střídalo se tady pole s loukou (úhorem), čehož důkazem může být jak mapa I. vojenského mapování z let …
1.3km
více »
Ornstova jezera
Jezero
Řeka Labe měla mezi Předměřicemi nad Labem a Věkošemi vedle hlavního toku řadu meandrů a bočních ramen, z nichž se řada stala zanesením různými sedimenty slepými, což dokládá I. vojenské mapování z let 1764-1768 a…
1.3km
více »
Hradec Králové - autodrom - CzechRing
Zábava, atrakce
Nový autodrom - multifunkční motoristický areál najdeme v části areálu bývalého vojenského letiště v Hradci Králové. Vznikl zde testovací a výukový polygon, místo motoristických srazů, akcí a závodů. Slavnostní ot…
1.4km
více »
Hradec Králové - pomník Dukelských hrdinů
Pomník
Někdo si možná řekne, že se autor příspěvku spletl, ale pomník Dukelských hrdinů v HK opravdu je, nachází se v areálu bývalého vojenského letiště u „buzerplacu“. Jedná se o zmenšenou kopii známého pomníku, který se nachází u Dukelského průsmyku nedaleko Vyšného Komárníku severně od Svidníku. Ti, kdo zažili vojnu na letišti v HK určitě vědí o čem je řeč…
1.4km
více »
Rock for People startuje už ve čtvrtek! Do Hradce Králové se sjede na 600 umělců z celého světa
Tipy a novinky
Na 600 umělců, 130 koncertů, 50 představení či debat - to je historicky největší 27. ročník festivalu Rock for People, který již od tohoto čtvrtka promění na čtyři dny Hradec Králové v centrum kulturního života a nezapomenutelných zážitků. Festival, který vystoupal mezi první ligu i v rámci evropských festivalů, přiváží do Parku 360 světové hvězdy v čele s…
1.5km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Hradec Králové - letecké muzeum
Muzeum
Hradecké letecké muzeum se nachází v areálu bývalého vojenského letiště. V expozici jsou k vidění legendární stíhací MiGy 15 a 21, bitevník SU 25 a vrtulníky Mi 2 a Mi 24. Provozovatel muzea je i provozovatelem Lé…
1.5km
více »
Hradec Králové - pomník bitvy r. 1866 na Pláckách
Pomník
Stopy na bitvu, která se strhla dne 3.7.1866 mezi prusy a rakušany se nachází na mnoha místech severně od Hradce Králové. Tento pomník se nachází v dnešní části Hradce, v Pláckách. Jak nápis na pomníku praví, byl věnován tehdy osmiletou dcerou Kydlinovského mlynáře Johannou Stremchovou.
1.5km
více »
Hradec Králové - zvonička a pomník ukřižování ve Věkoších
Zvonice
„To“ čemu se říká krajinotvorný prvek se nachází v prostoru křižovatky při cestě z centra HK k letišti. Jedná se o dřevěnou sloupovou zvoničku z pomníkem ukřižování, který před nedávnem prošel rekonstrukcí. Na zvoničce je vytesán datum 1970, v tomto případě se jedná o datum obnovy zvoničky. I zvon není původní, současný zvon je z roku 1948, kdy nahradil zvon zrekvírovaný za 2.…
1.7km
více »
Hradec Králové - Železniční muzejní expozice sdělovací a zabezpečovací techniky
Muzeum
Toto netradiční, ale zajímavé muzeum jehož provozovatelem je Správa železnic se nachází v Hradci Králové v areálu společnosti Signal Mont. Ve stálé muzejní expozici je umístěno více jak 370 většinou provozuschopný…
1.9km
více »
Hradec Králové - letiště
Letiště
Historie bývalého vojenské letiště v Hradci Králové spadá do období vzniku Československé republiky. Ve třicátých letech zde sídlila letecká škola, kterou prošla i budoucí ČS letecká esa 2. sv. války. Působení luf…
2.1km
více »
Hradec Králové – nádražní budova
Dům, budova
Nádražní budova je v každém městě jakousi pomyslnou vstupní branou. Nejinak tomu je i v Hradci Králové. V tomto článku se rozepíši o v pořadí třetí nádražní budově, která cestujícím slouží dodnes.
V první polov…
2.9km
více »
Vlak legionářů
Tipy na výlet
Pokud si chcete prohlédnout repliku legionářského vlaku, který před sto lety projížděl především sibiřskou částí Ruska, máte možnost do konce roku 2020. O místech jeho průjezdu se ještě zmíním. Deset vagónů, které…
3km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Hradec Králové - dětská železnice
Zábava, atrakce
První dětská železnice v Čechách byla slavnostně otevřena 21.srpna 2010 na náměstí 5. května v Hradci Králové. Vybudována byla Královéhradeckým klubem přátel parních strojů na zmíněném náměstí 5. května u Novákový…
3km
více »
Hradec Králové – pamětní deska Josefu Arazimovi
Ostatní
Dne 12. listopadu 2016 se sešla před domem číslo 283/ 4 na náměstí 5. května v Hradci Králové přibližně stovka účastníků u příležitosti odhalení pamětní desky legionáři a četníkovi Josefu Arazimovi. Nenápadný dvou…
3.1km
více »
Hradec Králové
Město
Hradec Králové je krajským městem Královehradeckého kraje a leží východním směrem od Prahy. Metropole východních Čech, Hradec Králové, je označován jako jedno z nejstarších českých měst. Ve středověku šlo o věnné město českých královen a této době vděčí za gotickou katedrálu sv. Ducha na svém Velkém náměstí, která dnes vedle Bílé věže a Staré radnice patří mezi městské dominant…
3.7km
více »