Loading...
Turistické cíle • Památky a muzea • Chrám
Jeden z ravennských barokních chrámů byl postaven v letech 1553 až 1606 podle projektu architekta Bernardina Tavelly a upraven ve II. polovině 18. století architektem Camillo Morigiou. Ten vytvořil horní část honosného barokního průčelí v neoklasicistním stylu, dokončenou roku 1784. Horní část odpovídá velikosti střední lodi, dolní část průčelí trojlodí. Vstupní schodiště je o rok starší. Nad křížením lodí můžeme vidět vysokou kopuli, zakončenou – ve výšce 53 metrů – osmibokou lucernou. Největší atrakcí interiéru je mramorový basreliéf z 11. nebo 12. století (bývá však uváděno i století 9.) na levé straně transeptu. Jedná se pravděpodobně o práci benátského původu, známou jako „Řecká Madona", protože podle legendy se v Ravenně zázračně objevila z Konstantinopole. Návštěvníky chrámu vítá nápis „PORTUENSIUM MARIA MATER ET RAVENNATUM PROTECTRIX“ tedy „Panna Marie, matka a ochránce města Ravenna“.
V roce 1496 zbořili kanovníci několik domů a zahájili zde stavbu nového kláštera, který dokončili roku 1509. Samotný chrám však vysvětil až 8. října 1606 ravennský arcibiskup a kardinál Chamberlain Pietro Aldobrandini. V roce 1710 pak byl postaven nový oltář a roku 1784 dokončeno průčelí. V roce 1798 byl klášter i kostel uzavřen a stal se vojenskými kasárnami. Roku 1828 začal klášter znovu sloužit svému účelu, aby byl opětovně uzavřen v roce 1886, kdy se změnil na výrobnu cukrovinek. Koncem 19. století se z kostela Santa Maria in Porto stává sídlo farnosti. V červenci 1944 chrám poškodí – naštěstí nevybuchlá – letecká bomba. Kostel byl později obnoven a klášter byl částečně používán jako sídlo mnichů Řádu svatého Pavla a částečně - od roku 1972 – jako Městská galerie umění v Ravenně.
Sochy světců - jejichž autorem je sochař Veronese Diomiro Cignaroli – doplňují postavy charity, víry, naděje a pokory. Každá ze tří dolních částí hlavního průčelí obsahuje portál s členitým štítem a dvěma jónskými sloupy. Středový portál je větší než ostatní dva a nad ním se nachází socha Panny Marie z roku 1689. Součástí průčelí jsou také sochy svatých Vavřince, Petra, Augustýna a Ubalda, které doplňují velká obdélníková okna s balustrádou a erb kláštera Santa Maria in Porto. Celé průčelí zakončuje trojúhelníkový štít s monogramem Panny Marie.
Interiér baziliky má půdorys ve tvaru latinského kříže. Na každé straně se nachází šest kaplí obdélníkového tvaru s valenou klenbou a mramorovým barokním oltářem. Na těchto oltářích můžeme vidět témata související s názvy jednotlivých kaplí, například Mučednictví sv. Jakuba od Ippolita Scarselly z Ferrary řečeného Scarsellino, Mučednictví sv. Markéty a Caesarův soud se sochami sv. Petra a Damiána z 18. století. Nejzajímavější je ovšem obraz Palmy il Giovane Mučednictví sv. Marka a jemný kříž z 15. století. V půlkruhové apsidě boční lodi se nachází mramorová balustráda a mramorový oltář. V levé části transeptu objevíme Řeckou Madonu, v pravé oltář s obrazem sv. Lorence od Emilia Taruffiho z Bologne.
V půlkruhové apsidě je umístěn hlavní oltář z roku 1710. Nad oltářem vidíme polychromované mramorové ciborium, pocházející z období před rokem 1627. Vytvořil jej Joseph Vivoli a později dokončil Ascanio Mula. Po stranách se nacházejí dva andělé z carrarského mramoru. Za oltářem je vzácný vyřezávaný dřevěný chór, pocházející z Francie a ze 16. století. Mezi dvěma velkými obdélníkovými okny ve středu apsidy se v krásném – bohatě vyřezávaném a zlaceném - dřevěném rámu nachází oltářní obraz Zvěstování Panny Marie od Giovanniho Laurentiniho z Rimini. Původní dvoje varhany z 18. století byly v roce 1978 nahrazeny nástrojem firmy Gianni Ferrara z Ferrary a zůstaly z nich jen původní barokní skříně.
Kostel je volně přístupný denně od 07:30 do 12:30 hod. a od 15:30 do 19:00 hod. Nachází se na jedné z hlavních ravennských ulic (Via di Roma) nedaleko centra města a městské brány Porta Nuova, asi 50 metrů od autobusové zastávky i parkoviště a 150 metrů od parkoviště pro autobusy. V blízkosti této baziliky najdete také „unescový“ S. Apollinare Nuovo, Planetárium, Theodorichův palác a Městské muzeum umění.
Závěrem bych ještě rád omluvil sníženou kvalitu Fotogalerie. Jedná se o oskenované fotografie 13 x 9 cm nebo ofocené pohlednice, které jsem zde v letech 2002 až 2007 pořídil, a skutečně slouží pouze jako ilustrační foto a propagační materiál. Považuji totiž Ravennu a její památky za velmi zajímavé a rád bych je představil alespoň touto formou.