Loading...
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Most
Tento most, se právem řadí mezi nejkrásnější evropské mosty.
Městské části Budín a Pešť spojuje 8 mostů. Nejslavnější je Széchenyiho řetězový most, který jako první spojil oba břehy Dunaje. V českém překladu znamená název mostu řetězový, ale ve skutečnosti jde o most visutý. Byl postaven v letech 1839-1849 a je pojmenován po slavném maďarském politikovi Istvánu Széchenyim. Stavbě předcházelo deset let politických, finančních a technických bojů.
Na mostě je dvouproudová vozovka a chodník pro pěší. Jeho rozpětí činí 202 m, což ho činilo svého času jedním z největších mostů na světě. Délka je 380 metrů. Navrhl jej anglický inženýr William Tierney Clark v roce 1838, na výstavbu dohlížel skotský inženýr Adam Clark. Na budínském předmostí, na Clark Adám tér, je umístěn maďarský (uherský) nultý kilometrovník.
Části řetězu jsou u tohoto mostu připevněny ke Kamenným branám na obou koncích mostu. Váha oceli použité v konstrukci je 5000 tun.
Most sloužil bez jakékoli rekonstrukce do roku 1914, což je 65 let. Díky vysoké Dopravě a tedy i vysoké zátěži bylo potřeba most přestavět. Nový most předali v roce 1915.
Na konci druhé světove války byl most vyhozen do povětří. Oprava trvala od roku 1947 do roku 1949.
Most je zpřístupněn přes den i v noci, 24 h denně, bez poplatku. Nalezneme ho na Clark Ádám tér 1.