Rotterdam – Královnin most (Koninginnebrug)
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Most
Rotterdamský zvedací Královnin most, spojující - přes Koningshaven - Severní ostrov (Noordereiland) s Feyenoordem, je vlastně součástí dvojmostí. Jeho „druhem ve zbrani” je někdejší železniční výtahový most De Hef neboli Koningshavenbrug. Dnešní silniční most je už druhou verzí této pozoruhodné technické památky, protože první Koninginnebrug byl – jako otočný – postaven již v letech 1868 až 1870. Po padesáti letech se tento most stal překážkou pro lodní Dopravu a navíc se ukázal jako zcela nevhodný pro jízdu tramvají. V roce 1923 proto bylo rozhodnuto o výstavbě nového mostu Koninginnebrug, tentokrát ovšem v podobě dvojitého zvedacího mostu. Jeho podobu navrhla firma AH Reds.
Koninginnebrug tedy má dvě pohyblivé části, každou s protizávažím o hmotnosti 800 tun. Most sice ohraničují čtyři zděné věžičkovité budky (mostní velíny) s měděnými kuželovitými zelenými stříškami, v kterých sedávali tzv. mostmistři, ale dnes již je ovládán dálkově. Dopravu přes most řídí semafory a průjezd každé lodi se zde stává velice zajímavou podívanou. Tramvaje po tomto mostě ale nakonec stejně přestaly jezdit už v roce 1968.
Současný Most Koninginnebrug byl postavený v roce 1929. Most postavila - na základě výsledku architektonické soutěže z roku 1924 – irská designérská firma AH Red ve spolupráci s německými podniky Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg a Grun & Bilfinger. Zvedací most s mohutnými ocelovými vazníky má střední průchod 50 metrů. Údajně se jedná o největší dvojitý most v Evropě.