Rotterdam – most Viléma III. (Willemsbrug)
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Most
Jeden z mnoha krásných rotterdamských zavěšených mostů nese jméno krále Viléma III. Nizozemského. A pan král si svého mostu ještě docela užil; vládl totiž v letech 1849 až 1890, zatímco „jeho“ most byl uveden do provozu roku 1878. Dnes spojuje pravý břeh řeky – a jižní část města – se Severním ostrovem. Červený most nad řekou Nieuwe Maas (Nová Máza) je dlouhý 270 metrů (celkové rozpětí mostu však bývá uváděno s délkou 318 m), vysoký 50 m a v roce 1981 byl komplexně upraven a rozšířen. Autorem jeho původní podoby byl městský architekt Boniface Christiaan van der Tak, nový most pak navrhl Cor Veerling.
První velké úpravy mostu přitom proběhly už v roce 1927, kdy zmizely ladné křivky jeho ozdob a stezka pro pěší a cyklisty byla – z důvodu zvýšeného provozu – umístěna na vnější straně mostu. Význam mostu vzrostl rovněž v období II. světové války. Jednalo se totiž o nejzápadnější stálý přechod přes řeku Nieuwe Maas, který byl i později stále důležitější součástí mezinárodní Dopravy, procházející Rotterdamem. Tento most se „proslavil“ hlavně v květnu roku 1940. Tehdy rotterdamští mariňáci z kasáren v Oostplein ubránili proti přesile německé armády nejen most Viléma III., ale rovněž nedaleký most železniční a přístavní molo. I proto se Němci následně rozhodli vybombardovat centrum města.
Ještě před zmíněnou II. světovou válkou se objevily první plány jak nahradit starý most. Jeho přestavba však byla pro nedostatek peněz neustále oddalována a ke stavbě nového zavěšeného mostu došlo až v roce 1981. Tehdy mohl Veerling použít státních prostředků a o dva roky později obdržel „červený" most Národní cenu.
Původní most stál údajně asi o 150 metrů dál po proudu řeky a po dokončení své nové verze byl stržen. Dnes spojuje most krále Viléma III. Nizozemského nejen severní část města s ostrovem Noordereiland, ale - v kombinaci s menším mostem Koninginnebrug – také se čtvrti Feijenoord.