Rotterdam – přístavní brána Poortgebouw a zvedací most Binnenhavenbrug
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
Poortgebouw je pozoruhodná rotterdamská národní technická památka, pocházející z 19. století a nacházející na jižním břehu řeky Maas při zvedacím mostu Binnenhavenbrug. Její název se do češtiny překládá dost špatně, ale použít lze výrazu vrátnice, dům brány nebo doslovně dům za brankou. V každém případě se jedná o objekt, který je součástí ulice Stieltjesstraat a přemostěním starého přístaviště zvaného Binnenhaven nebo Inner Harbor. Budova Poortgebouw přitom byla postavena v roce 1879 jako sídlo společnosti Rotterdam Trade Association Lodewijka Pincoffse, aby se již po třech letech stala majetkem města Rotterdamu a dalších 120 let byla různě upravována. Areál tzv. „vnitřního nebo vnitrozemského přístavu“ se poté stal sídlem nejen Městských obchodních podniků, ale také např. Nizozemsko-americké paroplavební společnosti (později Holland-America Line). V roce 1932 je sem umístěno vedení Přístavní správy města Rotterdamu. A na úvod můžeme ještě uvést, že původně stála mnohem menší „vrátnice“ i na druhé straně mostu; její existence však měla pouze velmi krátkého trvání.
Budovu Poortgebouw čekala následně doba převážně zlá. Již v roce 1977 se odsud stěhuje rotterdamská Přístavní rada a budova začíná chátrat. Neujme se ani iniciativa z roku 1980, kdy se zde mělo zřídit velké erotické centrum. Technický stav objektu se nadále zhoršuje a město jej následně přenechá – na základě smlouvy o pronájmu a překvapivě - ne studentům, ale squatterům. V roce 2005 pak sice špatně udržovaný dům koupil developer, který se rozhodl, že „vrátnici“ zrenovuje a přestaví na kancelářskou budovu, ale soud mu následně zakázal squattery z jeho domu vystěhovat. Zkrátka Kocourkov jako v Čechách …
Je také zajímavé, že historie Poortgebouw celkem kopíruje historii samotného Binnenhaven, který je jedním z nejstarších přístavů v Rotterdamu. Byl totiž vybudován v letech 1874 až 1878. Jeho délka je něco málo přes 1 km, šířka se pohybuje od 80 m na počátku ke 40 m na konci kanálu. Binnenhaven přitom byl ve své době přístavem velmi moderním, vybaveným parními i hydraulickými jeřáby a zásobníky s uhlím. Dnes u nábřeží před objektem Entrepot kotví drahé jachty.
A ještě jedna sociálně-historická poznámka na závěr. Nepřehlédnutelný objekt a pozoruhodný zvedací most zřejmě nikoho až tak moc nezajímají. Většina informací o tomto místě zmiňuje raději jeho nedávnou historii – tedy hlavně období let 1980 až 2007, kdy se mostní brána Poortgebouw stala unikátní ilustrací sociálního smýšlení Holandska (tedy pro většinu čtenářů zřejmě spíše Nizozemska). Ve „vrátnici“ tak dnes žijí lidé ve věku 6 měsíců až 60 let, přičemž polovina z nich jsou Nizozemci a druhá polovina pochází především z různých zemí EU, doplněných např. Austrálií, Kanadou, Ruskem, Makedonií a Mosambikem. A v této souvislosti vznikl také projekt „Future Poortgebouw", který tvoří obyvatelé objektu spolu s profesionálními externími poradci, urbanisty, architekty a politiky, kteří chtějí dosáhnout společně sociálního bydlení v tomto místě jako hlavního cíle jednoho trošku zvláštního společenství.
O národní historickou památku s užitnou plochou přibližně 1.800 m2 se jedná od roku 1986. Přesto se však i dnes jedná o mírně chátrající se budovu v centru Rotterdamu ... a to vše prý jen a jen díky nedbalé privatizaci obecních bytů ze strany města.