Rotterdam – železniční most De Hef (Koningshavenbrug)
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Most
Pozoruhodnou a současně velmi krásnou rotterdamskou technickou památkou je bezesporu bývalý železniční most De Hef. Most byl zprovozněn a slavnostně otevřen 31. října roku 1927, je dílem inženýra Pietera Joostinga a byl tehdy prvním mostem svého druhu v celé západní Evropě. Most De Hef se údajně oficiálně nazývá Koningshavenbrug (tedy Královský přístavní most – ve smyslu Králův most) a jedná se o nepoužívaný železniční výtahový most, který byl součástí železniční trati Breda – Rotterdam. Most byl zároveň dopravní spojnicí Severního ostrova Noordereiland se čtvrtí Feijenoord. Jedná se ovšem vlastně o součást dvojmostí, tím druhým mostem je silniční a zvedací Koninginnebrug, tedy Královnin most.
Je přitom zajímavé, že obě mostní sekce, tyčící se na břehu, pocházejí již z roku 1878. Střední část mostu byla původně otočná, ale později se stala hlavní překážkou pro plavbu v tomto úseku. Po několika nehodách bylo rozhodnuto, že otočný most bude nutné nahradit jinou variantou. S tou pak přišel zmíněný Pieter Joosting, což se stalo signálem pro nizozemského režiséra Jonse Ivense, aby o této stavbě natočil svůj další úspěšný dokumentární film. A film následovala i kniha De Hef, biografie železničního mostu (Arij Boode a Pieter van Oudheusden).
Most pak „proslavily“ hlavně sebevraždy, německé bombardování nebo další srážka s lodí v květnu 1978. Jeho hlavní funkce skončila v září 1993, kdy byla železniční trať svedena do tunelu. Následně pak byl most De Hef označen za nadbytečný a měl být zcela zničen, proti čemuž se okamžitě v Rotterdamu zvedla široká vlna protestů. Díky tomu zde dnes můžeme vidět zajímavou památku, připomínající časy, kdy tudy vlaky opouštěly centrum města. A aby toho nebylo málo, slouží jižní výtahová věž jako chovné hnízdo sokola stěhovavého.
V Rotterdamu stále hledají pro De Hef nějaké nové uplatnění. Nejčastěji se hovoří o plánu projekční a inženýrské skupiny Movares, která zde zkoumá možnost provozování nové tramvajové trati. V každém případě byla v listopadu 2014 zahájena „údržba“ mostu, v rámci níž byla demontována střední část mostu o délce 55 metrů (vzdálenost mezi oběma mostními věžemi je 66 m) a šířce 9 m. Celou rekonstrukci hradí město Rotterdam a i po ní zůstanou zachovány obě ocelové zdvihací věže a rampy. Protizávaží zůstávají v nejnižší poloze; jen napínací kabely byly odstraněny.
V novinové zprávě z 23.11.2014 se čtenářům dostalo informace, že De Hef, monumentální železniční most přes řeku Nieuwe Maas, byl ve své střední části dvěma plovoucími jeřáby demontován. Jen tato část ocelové konstrukce přitom váží 560 tun. Práce na mostě okamžitě na Stieltjesplein přilákaly stovky zvědavců, což nikoho nemohlo překvapit, protože tento most je už dávno národní kulturní památkou. Základ technické stavby pochází z roku 1878, výtahová část byla přistavena v letech 1925 až 1927.