Skalica – městské opevnění (mestské hradby)
Vzhledem k tomu, že historické slovenské město Skalica nabízí svým návštěvníkům skutečně památky všeho druhu, je naprosto nemyslitelné, že by mezi nimi chyběla nějaká ta stavba fortifikační. V tomto případě gotické městské hradby z I. poloviny 15. století, prolomené několika branami. A nikomu nebude jistě ani vadit fakt, že se dnes už jedná pouze o jejich fragmenty. Ty totiž rozhodně nepatří mezi zanedbatelné a navíc jsou svobodné a královské …
Svobodným a královským se ovšem nejprve muselo stát samotné město. K tomu došlo v roce 1372 a hned poté se začalo s budováním městského opevnění. Hradby byly dokončeny okolo roku 1435, ale později byly ještě několikrát obnovovány a přestavovány. Již v 18. století však opevnění ztrácelo na významu, postupně zchátralo a na mnoha místech bylo dokonce zničeno. Z původního hradebního prstence, jehož celková délka přesahovala dva kilometry, se až do současnosti zachovalo sice jen několik úseků, ovšem zůstaly v původní výšce více než osmi metrů. Šířka této kamenné zdi pak dosahovala přibližně 1,8 m. Hradby byly zakončeny ochozem s cimbuřím a štěrbinovými střílnami.
Z většiny informačních pramenů se také můžeme dozvědět, že hradby prolamovaly celkem čtyři městské brány, z nichž nejvýznamnějšími byly brány Holíčská a Strážnická, kterými procházela důležitá středověká obchodní cesta. Nejstarší část hradeb zřejmě obsahuje pozůstatky opevnění staršího sídla. Poslední rekonstrukce se dočkaly skalické hradby v roce 2005, kdy byla opravená část hradeb v blízkosti rotundy sv. Jiří, která také svého času sloužila jako strážní věž. Zde se rovněž nachází zbytky Severní brány, jediné částečně zachované brány ze všech čtyř. Součástí hradeb byly rovněž dvě branky, neboli fortny.
Ke zdejším hradbám se váže i několik dávných legend nebo slavných jmen. Opevnění prý nechali ve Skalici postavit králové Bela II. Slepý, Bela IV. a Ludvík z Anjou. Byly prý tak mohutné, že se na jejich baštách dokázal otočit volský potah. Žádná z bašt se, bohužel, nedochovala, takže nesmyslnost tohoto tvrzení neprokážeme, ale pohádka je to pěkná. Stejně jako ta, že po nich mohly projet dva vozy vedle sebe. V každém případě však byly hradby zpevněny za vlády Matyáše Korvína a jejich nejzachovalejší úsek dnes najdeme při komplexu františkánského kláštera.