Loading...
Nachází se v ostrůvku historické zástavby, oddělující od sebe oba hlavní městské rynky. Vznikl na místě zrušeného hřbitova, okolo jehož obvodu si pak měšťané vystavěli své honosné domy. Jejich vysoké štíty zastínily lodi kostela, z nichž jsou vidět jen střechy. Nejvyšší část chrámu – věž zvonice a zároveň bývalá hláska – je ale opravdu nepřehlédnutelnou dominantou středu města.
Původní gotický kostel zde stál už ve druhé polovině 13.století, ale jeho dnešní podoba je o sto let mladší a ve století šestnáctém byla doplněna o již zmíněnou věž. V jejím šestém patře se nacházel byt hlásného a celkově dosahuje výše 56.5 metru. Vyhlídkový ochoz je zpřístupněn veřejnosti a vede na něj 176 schodů. Z výše téměř 34 m se návštěvníkům otevře překrásný výhled na centrum Slavonic i na okolí města. Vyhlídka je přístupná od začátku května do konce září. Věž byla přistavěna k presbytáři a její výstavba trvala od roku 1403 dlouhých 46 let!
Chrám sestává z trojlodní baziliky a presbytáře se dvěma pásy křížové klenby a je pětiboce ukončen. Boční lodi kostela byly vystavěny v půli 14.století, zároveň s kaplí Panny Marie. Na štítových obloucích se dochovaly nástěnné malby zobrazující čtyři figury světců a nástroje, jimiž byl mučen Kristus. O sto let později byla vytvořena druhá vrstva nástěnných maleb s motivy Zvěstování, Nesení kříže a Zmrtvýchvstání.
Původní vchod vedl do střední lodi a kamenný portál byl později přenesen k severní boční lodi. Ta střední byla na konci 15.století zaklenuta čtyřmi poli křížové klenby. Osazením jižního portálu skončily přestavby z období gotiky.
Nástěnná malba u triumfálního oblouku pochází z druhé půle 16.století. O sto let později byl chrám obohacen kruchtou. Barokní kaple Panny Marie Bolestné a sv.Antonína jsou přístavbami z 18.století. Presbytář měl původně okna kružbová, ale o ně přišel při úpravách na začátku 19.století. Začátkem století následujícího byl interiér chrámu „očištěn“ puristy.
Hlavní oltář krášlí socha Ukřižovaného Krista, což je velmi realistické dílo z roku 1512, doplněné dynamicky vzdutou drapérií.
Na konzolách hlavní lodi a presbytáře se nachází 14 barokních skulptur evangelíků a apoštolů. Ty nejstarší – Panna Marie, Ježíš Kristus a sv.Jan pocházejí z poloviny 15.století. Rovněž socha Madony s dítětem při triumfálním oblouku, která sem byla přenesena ze zámecké kaple v Maříži. Socha Piety vznikla na přelomu patnáctého a šestnáctého století.
Kostel, obklopený věncem měšťanských stavení, je z hlediska architektury hodnotný především prvky pocházejícími z období vrcholné gotiky.