Starý židovský hřbitov v Roudnici nad Labem
Židé přicházeli do Čech již v raném středověku a tak tomu muselo být též v Roudnici nad Labem, i když tuto možnost nemůžeme listinně nijak potvrdit, protože první zmínku o židovském osídlení Roudnice nad Labem máme až z 19. listopadu 1541, kdy byli Židé neodůvodněně podezřelí ze spojenectví s Turky a ze zakládání ohňů na jejich objednávku. Kolik jich tehdy bylo zbito, zda nějaký Žid na toto doplatil životem, tak to se dnes již nedozvíme. Další zprávy pak nalezneme z několika listin z roku 1595, v nichž se hovoří o tom, že roudnická vrchnost obnovila místním Židům již dříve udělená privilegia. Zuřivá katolička Polyxena z Lobkovic, předtím z Rožmberka, rozená z Pernštejna totiž nejprve rozkázala Židy vypovědět z města. Ti se však na ni obrátili s žádostí, aby zde mohli zůstat. Úpěnlivé prosby byly nakonec vyslyšeny, a tak roudničtí Židé zůstali ve svých domech a provozovali nadále své živnosti.
Jejich původní ghetto se 24 domy, modlitebnou, školou a "domem života" (hřbitovem) se nacházelo v sousedství zámku, kde v roce 1613 došlo k založení kapucínského kláštera. Původní židovský hřbitov, jenž vznikl nejspíše koncem 15. století pro Židy z Roudnicka a Lounska, se stal klášterní zahradou, což můžeme dokázat tím, že zde byly v následujících staletích mnohokrát vykopány lidské ostatky. Ty byly spolu s některými původními náhrobními kameny přemístěny na nový židovský hřbitov, který byl vykázán místním Židům v období let 1613-1618.
Ten vznikl v místech zahrady, jež byla odkoupena za 40 kop míšeňských od zdejšího měšťana Jiřího Lva, u něhož se podle příjmení uvažovalo, že jeho předci mohli být původně též židovského původu, ale prokázat se to nijak nedá. Zatímco mnohé kosterní pozůstatky zůstaly pod zemí klášterní zahrady, tak ostatky nejvýznamnějších roudnických židovských osobností byly vykopávány a přenášeny s náhrobními kameny na nové židovské pohřebiště, kde později skončily též vykopané mrtvoly z kapucínského kláštera. K tomu musíme dodat, že nejstarší dochovaný náhrobní kámen pochází z roku 1611 a byl původně zřízen nad ženským hrobem. Jako další výrazný náhrobník zmiňme náhrobní kámen Mošeho Avrahama Jissachara z roku 1621.
Další náhrobní kameny byly objeveny při různých opravách klášterního areálu. Některé byly přeneseny na židovský hřbitov, jiné nakonec skončily v místním muzeu, a to díky staviteli Janu Brodskému. Řada náhrobníků se dá nalézt v základech a ve zdivu mnoha městských domů, které vznikly v té době. Některé byly dokonce použity na schodiště. Židovský hřbitov však nebyl jediným, co vzniklo v místech pozdější Havlíčkovy ulice, protože se tu nacházelo veškeré místní židovské osídlení. To si zde k od roudnických spoluobčanů odkoupeným objektům vystavělo kolem roku 1615 i svůj špitál, přičemž stěhování židovského obyvatelstva nastalo v létě 1614. Avšak během třicetileté války bylo vše vydrancováno a spáleno. Řadu škod si odnesl i sám židovský hřbitov. Většina Židů odsud uprchla, ale ti zbylí zachránili Roudnici nad Labem od toho, že by byla vypálena Sasy. Jejich velitel plukovník Hans von Löser totiž od nich obdržel velké výpalné, a tak se spokojil pouze s tím, že 25. května 1632 vyhodil do povětří most přes Labe, který vznikl ve 14. století za vlády pražského biskupa Jana z Dražic.
K obnově židovské čtvrti a nápravě všech škod pak došlo po ukončení třicetileté války, kdy se mnozí roudničtí Židé vrátili zpět. V roce 1650 požádali dokonce vrchnost o dovolení, aby si směli vydržovat vlastního rabína, jímž se následně stal Bernard Lewit. Zajímavé je, že až do roku 1670 komunikovali s ostatním světem pouze česky, teprve následně se téměř plně germanizovali. V té době byli totiž již plně ve sporu se zdejšími měšťany, řemeslníky a obchodníky, jež je považovali za svou konkurenci, která je svou existencí ožebračovala. Přitom ve skutečnosti byla obě etnika na tom ve skutečnosti stejně, ale jak to tak bývá, když se člověk dostane do úzkých, hledá jednoduché vysvětlení, proč se mu tak stalo.
Vrchnost se tvářila jako ochránkyně místní židovské populace, ale to jen z toho důvodu, že jí z toho plynuly velké finanční zisky. Z roku 1651 sestaveného seznamu vidíme, že již tehdy měl hřbitov stálého hrobníka, jehož čtyřčlenná rodina žila v obecním domě. V té době je však vrchnost postihla velkou pokutou, protože nebyli schopni doložit, že vše, co udělali v minulosti, bylo s knížecím povolením. K tomu hrozilo, že přijdou o modlitebnu, hřbitov a další věci. Knížecí rod nezajímalo, že uvedená pokuta a další poplatky jsou nad možnosti židovské komunity, nedal na úpěnlivé prosby a dokonce je věznil, přitom sám porušoval usnesení sněmu království Českého z roku 1650, v němž byli čeští Židé prohlášeni za císařské regale a měli platit pouze císařské kontribuce (viz https://encyklopedie.vseved.cz/židovský+regál). Jedinou výhodou bylo to, že nebyli vyhoštěni jako jiní Židé z království Českého, protože si zaplatili vrchnostenskou ochranu. Zda se tak stalo rovněž v 18. století, tak to nevíme, protože rokem 1728 končí zprávy o roudnických Židech v zámeckém archivu.
Sám hřbitov, který např. neuvidíme zakreslený v I. vojenském mapování z let 1764-1768 a jeho rektifikaci z let 1780-1783 (viz http://oldmaps.geolab.cz/map_viewer.pl?lang=cs&map_root=1vm&map_region=ce&map_list=c056), prošel řadou proměn, z nichž největší bylo jeho postupné rozšiřování, aby počátkem 19. století dosáhl své kapacity, kdy již bylo jeho okolí jinak zastavěno, takže nemohl růst do žádné ze světových stran, což můžeme vidět jak z indikační skici stabilního katastru z roku 1840 (viz https://ags.cuzk.cz/archiv/openmap.html?typ=skicic&idrastru=RAK283018400), tak z reambulace stabilního katastru z roku 1875 (viz https://ags.cuzk.cz/archiv/openmap.html?typ=omc&idrastru=B2_a_4C_6327_4), kdy došlo pouze k drobným změnám v jeho jižní části. Pochovávat se zde přestalo v roce 1896, i když židovské obyvatelstvo v Roudnici nad Labem postupně ubývalo.
Od té doby byli všichni zemřelí ukládáni na Nový židovský hřbitov, který byl slavnostně otevřen 22. listopadu 1896 rabínem Dr. Juliem Reachem, přičemž slavnostní řeč měl JUDr. Adolf Stein. Jedinou věcí, která zůstala až do německé okupace stejná, bylo to, že se tu každoročně konala pobožnost u hrobu významného učence Josefa Deutsche, jenž požíval velké úcty na celém Roudnicku a zemřel v roce 1826 (podle židovského kalendáře roku 5587). O udržování obou pohřebišť se pak staralo Pohřební bratrstvo, které nejvíce prosperovalo za předsedy Filipa Neumanna a náměstka Filipa Seidlera. Na něj pak navázal Spolek pro zachování židovského hřbitova, jemuž předsedal Gustav Stadler.
Dlouhou dobu se uvažovalo o tom, co udělat se starým židovským hřbitovem, z něhož se již krátce po osvobození ztrácely náhrobní kameny a posléze se stal několikrát terčem různých vandalů. Je jasné, že místní židovská obec se stavěla odmítavě k jakýmkoliv pokusům o jeho zrušení a využití pozemku k jiným účelů. Jako zázrakem se s ním nestalo nic ani za německé okupace, takže byl zachován prakticky ve své původní podobě. Po únoru 1948 však začaly židovské objekty postupně vadit, a to když se nově vzniklý stát Izrael nepřihlásil k sovětskému bloku a dal se na stranu Západu. Sice byl hřbitov nejprve památkově chráněn, ale svoji ochranu ztratil ke 14. srpnu 1980 (řízení probíhalo od roku 1975 a zdržovala ho nesouhlasná stanoviska ústecké židovské obce a nevyjasněné majetkoprávní záležitosti), když se plánovalo, že se z něj stane park, vzácné náhrobky budou odsud podle podmínek ministerstva kultury ČSR přeneseny na Nový židovský hřbitov a zbytek bude zlikvidován, i když pietní význam tohoto místa měl být výrazně vyznačen. Židovská obec v Ústí nad Labem totiž předtím nabídla hřbitov darem ONV v Litoměřicích, který ho přijal do svého vlastnictví a jeho správou pověřil MěstNV v Roudnici nad Labem.
Projekční úkol na změnu využití náletovými dřevinami zarostlého a zpustlého pohřebiště byl sice následně schválen, ale k jeho praktické realizaci naštěstí nedošlo, i když ještě roku 1984 předsednictvo Židovské náboženské obce v Ústí nad Labem se souhlasem hřbitovní komise při Radě židovských náboženských obcí oznámilo všem příslušníkům, že židovský hřbitov v Roudnici nad Labem bude v důsledku totální devastace zrušen a na jeho místě vznikne sad. V roce 1991 byl podán návrh na prohlášení hřbitova kulturní památkou, k čemuž došlo 27. ledna 1992 (viz https://pamatkovykatalog.cz/stary-zidovsky-hrbitov-18407024). Nebylo to nic překvapivé, neboť na 4 679 m2 zdejší plochy se dochovalo skoro 1 700 náhrobků, a to včetně výše jmenovaného z roku 1611, které dokládají vývoj židovské náhrobní ornamentiky od renesance až do 19. století. Dům hrobníka však byl dávno předtím opuštěn a z vozovny se stala garáž. Změnou prošel i vstup na pohřebiště, když byl v roce 1999 postaven v horní části nový vchod (viz https://www.virtualtravel.cz/roudnice-nad-labem/stary-zidovsky-hrbitov). Novým vlastníkem hřbitova se stala Federace židovských obcí v České republice, jež ho převzala roku 2001 (viz https://litomericky.denik.cz/zpravy_region/zidovsky-hrbitov-prokoukl-ma-novy-plot-i-opravene-nahrobky-20180104.html) a v následujícím roce ho nechala alespoň osvobodit od husté a bujné vegetace. Od té doby také dochází k postupným restauračním pracím, které vzhledem k rozsáhlosti areálu budou ještě nějakou dobu trvat. Ale tato místa si nápravu opravdu zaslouží, nejde jen o předchozí nezájem, ale rovněž o to, že zde byla pohřbena řada výrazných osobností židovského života, mnohdy u nás neznámá, přesně naopak však za našimi hranicemi. Jmenujme tak zejména roku 1621 zemřelého Becalela ben Sinaie, synovce rabína Jehudy Livy ben Becalela, známého též jako Maharal nebo rabi Löw (viz https://www.stredohori.cz/detail/zidovske-osidleni-roudnice-nad-labem).
Jejich původní ghetto se 24 domy, modlitebnou, školou a "domem života" (hřbitovem) se nacházelo v sousedství zámku, kde v roce 1613 došlo k založení kapucínského kláštera. Původní židovský hřbitov, jenž vznikl nejspíše koncem 15. století pro Židy z Roudnicka a Lounska, se stal klášterní zahradou, což můžeme dokázat tím, že zde byly v následujících staletích mnohokrát vykopány lidské ostatky. Ty byly spolu s některými původními náhrobními kameny přemístěny na nový židovský hřbitov, který byl vykázán místním Židům v období let 1613-1618.
Ten vznikl v místech zahrady, jež byla odkoupena za 40 kop míšeňských od zdejšího měšťana Jiřího Lva, u něhož se podle příjmení uvažovalo, že jeho předci mohli být původně též židovského původu, ale prokázat se to nijak nedá. Zatímco mnohé kosterní pozůstatky zůstaly pod zemí klášterní zahrady, tak ostatky nejvýznamnějších roudnických židovských osobností byly vykopávány a přenášeny s náhrobními kameny na nové židovské pohřebiště, kde později skončily též vykopané mrtvoly z kapucínského kláštera. K tomu musíme dodat, že nejstarší dochovaný náhrobní kámen pochází z roku 1611 a byl původně zřízen nad ženským hrobem. Jako další výrazný náhrobník zmiňme náhrobní kámen Mošeho Avrahama Jissachara z roku 1621.
Další náhrobní kameny byly objeveny při různých opravách klášterního areálu. Některé byly přeneseny na židovský hřbitov, jiné nakonec skončily v místním muzeu, a to díky staviteli Janu Brodskému. Řada náhrobníků se dá nalézt v základech a ve zdivu mnoha městských domů, které vznikly v té době. Některé byly dokonce použity na schodiště. Židovský hřbitov však nebyl jediným, co vzniklo v místech pozdější Havlíčkovy ulice, protože se tu nacházelo veškeré místní židovské osídlení. To si zde k od roudnických spoluobčanů odkoupeným objektům vystavělo kolem roku 1615 i svůj špitál, přičemž stěhování židovského obyvatelstva nastalo v létě 1614. Avšak během třicetileté války bylo vše vydrancováno a spáleno. Řadu škod si odnesl i sám židovský hřbitov. Většina Židů odsud uprchla, ale ti zbylí zachránili Roudnici nad Labem od toho, že by byla vypálena Sasy. Jejich velitel plukovník Hans von Löser totiž od nich obdržel velké výpalné, a tak se spokojil pouze s tím, že 25. května 1632 vyhodil do povětří most přes Labe, který vznikl ve 14. století za vlády pražského biskupa Jana z Dražic.
K obnově židovské čtvrti a nápravě všech škod pak došlo po ukončení třicetileté války, kdy se mnozí roudničtí Židé vrátili zpět. V roce 1650 požádali dokonce vrchnost o dovolení, aby si směli vydržovat vlastního rabína, jímž se následně stal Bernard Lewit. Zajímavé je, že až do roku 1670 komunikovali s ostatním světem pouze česky, teprve následně se téměř plně germanizovali. V té době byli totiž již plně ve sporu se zdejšími měšťany, řemeslníky a obchodníky, jež je považovali za svou konkurenci, která je svou existencí ožebračovala. Přitom ve skutečnosti byla obě etnika na tom ve skutečnosti stejně, ale jak to tak bývá, když se člověk dostane do úzkých, hledá jednoduché vysvětlení, proč se mu tak stalo.
Vrchnost se tvářila jako ochránkyně místní židovské populace, ale to jen z toho důvodu, že jí z toho plynuly velké finanční zisky. Z roku 1651 sestaveného seznamu vidíme, že již tehdy měl hřbitov stálého hrobníka, jehož čtyřčlenná rodina žila v obecním domě. V té době je však vrchnost postihla velkou pokutou, protože nebyli schopni doložit, že vše, co udělali v minulosti, bylo s knížecím povolením. K tomu hrozilo, že přijdou o modlitebnu, hřbitov a další věci. Knížecí rod nezajímalo, že uvedená pokuta a další poplatky jsou nad možnosti židovské komunity, nedal na úpěnlivé prosby a dokonce je věznil, přitom sám porušoval usnesení sněmu království Českého z roku 1650, v němž byli čeští Židé prohlášeni za císařské regale a měli platit pouze císařské kontribuce (viz https://encyklopedie.vseved.cz/židovský+regál). Jedinou výhodou bylo to, že nebyli vyhoštěni jako jiní Židé z království Českého, protože si zaplatili vrchnostenskou ochranu. Zda se tak stalo rovněž v 18. století, tak to nevíme, protože rokem 1728 končí zprávy o roudnických Židech v zámeckém archivu.
Sám hřbitov, který např. neuvidíme zakreslený v I. vojenském mapování z let 1764-1768 a jeho rektifikaci z let 1780-1783 (viz http://oldmaps.geolab.cz/map_viewer.pl?lang=cs&map_root=1vm&map_region=ce&map_list=c056), prošel řadou proměn, z nichž největší bylo jeho postupné rozšiřování, aby počátkem 19. století dosáhl své kapacity, kdy již bylo jeho okolí jinak zastavěno, takže nemohl růst do žádné ze světových stran, což můžeme vidět jak z indikační skici stabilního katastru z roku 1840 (viz https://ags.cuzk.cz/archiv/openmap.html?typ=skicic&idrastru=RAK283018400), tak z reambulace stabilního katastru z roku 1875 (viz https://ags.cuzk.cz/archiv/openmap.html?typ=omc&idrastru=B2_a_4C_6327_4), kdy došlo pouze k drobným změnám v jeho jižní části. Pochovávat se zde přestalo v roce 1896, i když židovské obyvatelstvo v Roudnici nad Labem postupně ubývalo.
Od té doby byli všichni zemřelí ukládáni na Nový židovský hřbitov, který byl slavnostně otevřen 22. listopadu 1896 rabínem Dr. Juliem Reachem, přičemž slavnostní řeč měl JUDr. Adolf Stein. Jedinou věcí, která zůstala až do německé okupace stejná, bylo to, že se tu každoročně konala pobožnost u hrobu významného učence Josefa Deutsche, jenž požíval velké úcty na celém Roudnicku a zemřel v roce 1826 (podle židovského kalendáře roku 5587). O udržování obou pohřebišť se pak staralo Pohřební bratrstvo, které nejvíce prosperovalo za předsedy Filipa Neumanna a náměstka Filipa Seidlera. Na něj pak navázal Spolek pro zachování židovského hřbitova, jemuž předsedal Gustav Stadler.
Dlouhou dobu se uvažovalo o tom, co udělat se starým židovským hřbitovem, z něhož se již krátce po osvobození ztrácely náhrobní kameny a posléze se stal několikrát terčem různých vandalů. Je jasné, že místní židovská obec se stavěla odmítavě k jakýmkoliv pokusům o jeho zrušení a využití pozemku k jiným účelů. Jako zázrakem se s ním nestalo nic ani za německé okupace, takže byl zachován prakticky ve své původní podobě. Po únoru 1948 však začaly židovské objekty postupně vadit, a to když se nově vzniklý stát Izrael nepřihlásil k sovětskému bloku a dal se na stranu Západu. Sice byl hřbitov nejprve památkově chráněn, ale svoji ochranu ztratil ke 14. srpnu 1980 (řízení probíhalo od roku 1975 a zdržovala ho nesouhlasná stanoviska ústecké židovské obce a nevyjasněné majetkoprávní záležitosti), když se plánovalo, že se z něj stane park, vzácné náhrobky budou odsud podle podmínek ministerstva kultury ČSR přeneseny na Nový židovský hřbitov a zbytek bude zlikvidován, i když pietní význam tohoto místa měl být výrazně vyznačen. Židovská obec v Ústí nad Labem totiž předtím nabídla hřbitov darem ONV v Litoměřicích, který ho přijal do svého vlastnictví a jeho správou pověřil MěstNV v Roudnici nad Labem.
Projekční úkol na změnu využití náletovými dřevinami zarostlého a zpustlého pohřebiště byl sice následně schválen, ale k jeho praktické realizaci naštěstí nedošlo, i když ještě roku 1984 předsednictvo Židovské náboženské obce v Ústí nad Labem se souhlasem hřbitovní komise při Radě židovských náboženských obcí oznámilo všem příslušníkům, že židovský hřbitov v Roudnici nad Labem bude v důsledku totální devastace zrušen a na jeho místě vznikne sad. V roce 1991 byl podán návrh na prohlášení hřbitova kulturní památkou, k čemuž došlo 27. ledna 1992 (viz https://pamatkovykatalog.cz/stary-zidovsky-hrbitov-18407024). Nebylo to nic překvapivé, neboť na 4 679 m2 zdejší plochy se dochovalo skoro 1 700 náhrobků, a to včetně výše jmenovaného z roku 1611, které dokládají vývoj židovské náhrobní ornamentiky od renesance až do 19. století. Dům hrobníka však byl dávno předtím opuštěn a z vozovny se stala garáž. Změnou prošel i vstup na pohřebiště, když byl v roce 1999 postaven v horní části nový vchod (viz https://www.virtualtravel.cz/roudnice-nad-labem/stary-zidovsky-hrbitov). Novým vlastníkem hřbitova se stala Federace židovských obcí v České republice, jež ho převzala roku 2001 (viz https://litomericky.denik.cz/zpravy_region/zidovsky-hrbitov-prokoukl-ma-novy-plot-i-opravene-nahrobky-20180104.html) a v následujícím roce ho nechala alespoň osvobodit od husté a bujné vegetace. Od té doby také dochází k postupným restauračním pracím, které vzhledem k rozsáhlosti areálu budou ještě nějakou dobu trvat. Ale tato místa si nápravu opravdu zaslouží, nejde jen o předchozí nezájem, ale rovněž o to, že zde byla pohřbena řada výrazných osobností židovského života, mnohdy u nás neznámá, přesně naopak však za našimi hranicemi. Jmenujme tak zejména roku 1621 zemřelého Becalela ben Sinaie, synovce rabína Jehudy Livy ben Becalela, známého též jako Maharal nebo rabi Löw (viz https://www.stredohori.cz/detail/zidovske-osidleni-roudnice-nad-labem).
GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor
(50.427, 14.249)
Poslední aktualizace: 25.4.2024
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Roudnice nad Labem
Vyhledání vlakového spojení
Příspěvky z okolí Starý židovský hřbitov v Roudnici nad Labem
Pomník I. fotbalového zápasu v Čechách.
Pomník
Na ostrově v Roudnici nad Labem byl v roce 1997 odhalen pomník na místě, kde se hrál 29. září 1887 první fotbalový zápas v Čechách mezi místním Sokolem a veslaři z Českého Athletic Clubu. Zásluhu na tomto prvním fotbalovém utkání měl údajně učitel tělocviku z roudnického gymnázia, který se s fotbalem seznámil v zahraničí. O několik let později se začal hrát fotbal v Čechách. Vznikly kluby v Praze. První pražské derby mezi Spartou a Slávií se hrálo na Císařské louce v roce 1896 a skončilo 0 : 0. Někter…
0.1km
více »
Roudnice nad Labem a židovské hřbitovy
Hřbitov
Ve městě Roudnice nad Labem se nacházejí dva židovské hřbitovy, starší a mladší. V případě toho staršího se však již jedná o druhý hřbitov v tomto městě. Nachází se ve svahu nad ulicí Třebízského a byl založený v …
0.3km
více »
Památky na povodně v Roudnici nad Labem.
Drobné památky
Opakující se povodně řeky Labe připomínají vodočty, na kterých jsou ryskami označeny výšky kam, až sahala voda při povodních v daných letech. Setkáme se s nimi po celém toku řeky. Většina z nás si dodnes pamatuje největší povodeň z roku 2002. Velký sloup vodočtu stojí u cesty, která vede podél plavební komory v Roudnici nad Labem. Připomínka na povodně je u zdymadel v areálu Povodí Labe a destička na zdi Augustiniánského kláštera.
0.4km
více »
Starý židovský hřbitov
Hřbitov
Starý židovský hřbitov v Roudnici nad Labem byl založen poč. 17. stol., uzavřen r. 1896. Nachází se na něm cca 1700 náhrobků, nejstarší, přenesený, je z r. 1611…
0.4km
více »
Kaple sv. Rozálie v Roudnici nad Labem
Kaple
Tato kaple, jinak zvaná jako Ruská kaple (od toho, že byli roku 1813 v okolí objektu pochováváni zemřelí ruští vojáci), byla vystavěna v roce 1718 (některé prameny uvádějí i rok 1717 a zmiňují dokonce, že šlo o op…
0.5km
více »
Roudnice nad Labem – Rudný pramen
Minerální pramen
Historie města Roudnice nad Labem je velmi bohatá a doloženy jsou doloženy prehistorické stopy osídlení tohoto místa u brodu přes řeku Labe. Tím se řadí Roudnice nad Labem mezi nejstarší česká města. První písemné…
0.6km
více »
Roudnice nad Labem – Augustiniánský klášter s chrámem Narození Panny Marie
Klášter
Historie města Roudnice nad Labem je velmi bohatá a doloženy jsou doloženy prehistorické stopy osídlení tohoto místa u brodu přes řeku Labe. Tím se řadí Roudnice nad Labem mezi nejstarší česká města. První písemné zprávy o Roudnici nad Labem pocházejí ale z celkem pozdní doby, až z let 1167 a 1176, přičemž městská práva získala Roudnice nad Labem již ve 12. století.
…
0.6km
více »
Panský vodní mlýn v Roudnici nad Labem
Mlýn
Zdejší vrchností zřízený vodní mlýn existoval na tomto místě již v 16. století, pokud ne již dříve, protože v listinách ohledně doksanského mlýna z 27. července 1533 je zmíněn jako přísežný Václav, mlynář z Roudni…
0.6km
více »
Kostel Narození Panny Marie - Roudnice nad Labem
Kostel
Dříve na tomto místě stával románský kostelík, který v roce 1333 nechal pražský biskup Jan IV. z Dražic přestavět na gotický chrám. Během několika let byl u této stavby vybudován Augustiniánský klášter a celý komp…
0.6km
více »
Gymnázium v Roudnici nad Labem
Dům, budova
Vyspělost města se v 19. století měřila i kvalitou místního školství, nejen toho základního, nýbrž také středního, a tak byl v roce 1863 založen Fond pro zřízení střední školy. Avšak teprve roku 1876 byla obecním …
0.6km
více »
Kostel Narození Panny Marie s augustiniánským klášterem v Roudnici nad Labem
Kostel
Klášter založil pro řeholní kanovníky sv. Augustina biskup Jan IV. z Dražic, přičemž do něj měli být přijímáni pouze rodilí Čechové (po otci i matce). Základní kámen byl položen 25. května 1333 a stavba byla zpočátku svěřena avignonskému mistru Vilémovi, který v letech 1333-1334 přebýval v Roudnici kvůli výstavbě zdejšího mostu. Do konce roku 1338 byl dostavěn kůr kostela a v d…
0.6km
více »
Šmidrkalova vila čp. 165 v Roudnici nad Labem
Dům, budova
U zrodu této obytné nárožní jednopatrové budovy v novorenesančním stylu stál architekt a bratr spisovatele Julia Zeyera Jan Zeyer, který ji v roce 1900 navrhl pro roudnického obvodního lékaře MUDr. Františka Šmidrkala a jeho manželku Emilii, roz. Švagrovskou († 17. října 1913 v pouhých 49 letech), a to na místě zděného objektu čp. 148, jehož položení můžeme vidět v indikační sk…
0.7km
více »
Zvonice v Roudnici nad Labem
Zvonice
Na tomto místě v areálu augustiniánského kláštera ve svahu nad chrámem Narození Panny Marie v Roudnici nad Labem stála původně jiná zvonice (spíše několik v řadě, protože město trápily časté požáry, z nichž třeba …
0.7km
více »
Věž Hláska
Rozhledna
Věž Hláska je jediným dochovaným pozůstatkem opevnění nejstarší části města Roudnice nad Labem. Ačkoliv jako pozorovací a ohlašovací věž přečkala středověké válečné konflikty, byla vážně poškozena při požáru města…
0.8km
více »
Severní Čechy – 5. den - odpoledne: Roudnice nad Labem – slalomový kanál; Račice – vodácký a veslařský kanál; Encovany - zřícenina kostela sv. Václava (býv. Prachová), vodní nádrž
Cestopisy
Úterý 20. 6. 2023 - odpoledneCelý den je hrozné dusno. Po obědě, který jsme si připravili jen kousek od Budyně nad Ohří, jedeme do Roudnice nad Labem. Ve městě to známe. Dnes se chceme podíva…
0.8km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Lobkowiczký zámek a románský hrad
Zámek
Pražští biskupové nechali koncem 12. století vystavět na skalnatém výběžku nad řekou Labe románský hrad. V období gotiky byl rozšiřován. V 16. století došlo k přístavbě renesančního křídla a později i k rozšíření …
0.9km
více »
Hláska
Rozhledna
Z původního opevnění, založeného biskupem Arnoštem z Pardubic, staré Roudnice zůstala do dnešních dnů zachována věž Hláska. Snadno ji najdete je totiž dobře vidět už z náměstí.Nejlépe se k ní dostanete z Husova ná…
0.9km
více »
Jedeme do severních Čech – 23. den – rozhledna Hořidla, rozhledna Na Horách, Židovice - minipivovar Pánů z Růže, Roudnice nad Labem – procházka městem a Kratochvílova rozhledna
Cestopisy
Úterý 4. 8. 2020
I když se to večer protrhávalo, v noci pršelo a prší i ráno. Když v devět téměř přestalo, vstáváme a rychle…
0.9km
více »
Most v Roudnici nad Labem.
Most
Jako úplně první most přes Labe byl v letech 1333 – 1340 postaven kamenný most v Roudnici nad Labem. Stal se tak třetím nejstarším mostem v Čechách. Zásluhu na jeho postavení měl biskup Jan z Dražic. Most byl poničen po bitvě na Bílé hoře a úplně zničen při třicetileté válce. Místo mostu zde pak byl dlouhou dobu přívoz. V letech 1906 – 1910 byl na místě středověkého kamenného mostu postaven nový obloukový most. Železná konstrukce má 7 polí uložených na 4 pozemních a 4 říčních pilířích. Most je dlouhý 3…
0.9km
více »
Z Roudnice nad Labem až na Košťálov
Zřícenina
Tentovýlet je velice zajímavý. Cestou z Roudnice nad Labem vidíme nádhernou přírodu, kopce, zříceniny, prostě krásy Českého středohoří.
Vydala jsem se pěšky z RCE (z části Podlusky), směr Budyně nad Ohří, zde můž…
1km
více »
Roudnice nad Labem město
Město
Roudnice nad Labem je město ležící na levém břehu řeky Labe v okrese Litoměřice. V Roudnici nad Labem žije okolo 13 500 obyvatel. Město se rozkládá na ploše 16,67 km² a patří k němu ještě vesnice Podlusky. Město l…
1km
více »
Roudnice nad Labem
Tipy na výlet
Roudnice nad Labem je malebné město ležící u řeky Labe. Do RCE se dostanete autem, vlakem i autobusem. Spoje jsou dobré odkudkoliv.
Nejstarší písemné zmínky pocházejí z druhé poloviny 12. století. Počátky města j…
1km
více »
Památky Roudnice nad Labem
Tipy na výlet
Vlakem, nebo autem se dá pohodlně dostat do Roudnice nad Labem. Města, které bylo založeno na levém břehu Labe, na staré obchodní Lužické stezce v druhé polovině 12. století. V 14. století dostává obchodní osada s…
1km
více »
Kratochvílova rozhledna
Tipy na výlet
Rozhledna se nachází v blízkosti centra Roudnice nad Labem v Žižkových sadech. Nachází se v nadmořské výšce 230 m. n. m. Při cestě z Karlova náměstí doporučujeme jít Nerudovou ulicí nahoru, až dorazíme na křižovat…
1km
více »
Věž Hláska v Roudnici nad Labem
Rozhledna
Věž Hláska se nachází v těsné blízkosti centra Roudnice nad Labem. Je pozůstatkem městských hradeb, které zde byly vybudovány v 15. století.
Její význam se po staletí měnil. Nejprve sloužila jako obranný prvek, …
1km
více »
Roudnice nad Labem
Zámek
Monumentální raně barokní zámek je dominantou města Roudnice nad Labem, nacházejícího se na Litoměřicku v Ústeckém kraji. Vlastní zámecká budova, tvořená třemi dvoupatrovými křídly kolem …
1.1km
více »
Roudnice nad Labem
Město
Roudnice nad Labem leží ve Středních Čechách, severním směrem od Prahy. Město se rozkládá ne levém břehu řeky Labe a v oblasti Dolnooharské tabule. V okolí města jsou založeny ovocné sady a chmelnice. Na druhém bř…
1.2km
více »
Roudnice nad Labem a funkcionalistická Kratochvílova rozhledna
Rozhledna
Rozhledna nechali postavit v roce 1935 u příležitosti 60. výročí založení „Roudnické záložny podřipské“. Jméno dostala podle zakladatele "Roudnické záložny podřipské“, Václava Kratochvíla předního českého obrozence, významného představitele podřipska a průkopníka moderního hospodářství druhé poloviny 19. století. V dolní části rozhledny je umístěna velká reliéfní deska s jeho…
1.2km
více »
Roudnice nad Labem - Kratochvílova rozhledna
Rozhledna
Tato rozhledna se nachází poblíž centra Roudnice nad Labem na návrší v Žižkových sadech a patří mezi jednu z nejníže položených rozhleden u nás (220 m n. m.).S nápadem postavit v parku rozhlednu přišla v roce 1934…
1.2km
více »