Železniční stanice Opatovice nad Labem-Pohřebačka
Turistické cíle • Žel. stanice
Díky svému položení byly obce Opatovice nad Labem a Pohřebačka zařazeny mezi ty, jimiž povede plánovaná Pardubicko-liberecká dráha, s níž přišli Jan Liebig, Vojtěch Lanna a bratři Kleinové. Tyto osobnosti založily přípravné komité a 19. prosince 1854 požádaly o udělení koncese na tuto železniční trať. Podle nich totiž měla přinést celému severovýchodu Čech velký průmyslový boom a s ním spojený růst všeho ostatního. Zároveň by se do těchto končin mohlo začít vozit uhlí z českých dolů a ne z Pruska, jak se kolikrát dělo.
C. k. místodržitelství si bylo vědomo toho, že mají tito podnikatelé pravdu a již 16. února 1855 napsalo Janu Liebigovi, že žádost o koncesi z Liberce do Pardubic byla kladně vyřízena. Vedle toho tentýž člověk získal od ministerstva obchodu povolení k zahájení předběžných prací. Pak začalo hledání vhodné trasy, což vyvolalo řadu sporů.
K vydání stavební a provozní koncese nakonec došlo 15. června 1856, a to pro trať Liberec-Pardubice a její poboční trať Jaroměř-Svatoňovice. Vznikla tak akciová společnost "C. k. privátní jiho-severoněmecká spojovací dráha". Již 25. srpna 1856 zahájila v Pardubicích činnost pochůzková komise a svoji činnost završila v Liberci 10.-11. října téhož roku, což bylo na onu vzdálenost a úřední byrokracii nadmíru rychlé. Stavba byla zahájena pod vedením Ing. Jana Šebka a jako první byl zprovozněn úsek z Pardubic do Jaroměře-Josefova. Již koncem října 1857 byla provedena kolaudace, následně všechny potřebné technickopolicejní zkoušky zakoupené šestice lokomotiv, 15. října 1857 projela celou trasu lokomotiva "Josefstadt" a 4. listopadu 1857 se uskutečnilo slavnostní zahájení provozu (lokomotivami "Josefstadt" a "Austria"), přičemž veřejnost se mohla svézt vlakem z Pardubic do Josefova již od následujícího dne.
Nově vybudovaná opatovická zastávka však nakonec nevznikla v Opatovicích nad Labem, ale v sousední obci Pohřebačce, což není nic divného, neboť třeba královéhradecké nádraží bylo rovněž situováno mimo město, a to na pražskopředměstský katastr, jenž byl nejprve součástí Kuklen a od roku 1890 samostatné obce Pražské Předměstí u Hradce Králové. K zahájení jejího provozu došlo současně s tratí. Tehdy v 10.45 hod. vyjel z pardubického nádraží vlak, který se skládal z lokomotivy "Austria", 14 osobních a 3 zavazadlových vozů. První uvítání a zastavení vlaku bylo provedeno právě v opatovické zastávce, neboť tehdy neexistovala žádná jiná ze současných stanic mezi Pardubicemi a Josefovem, pouze Opatovice, Hradec Králové a Smiřice. Později byly spuštěny další úseky a provoz na celé trati z Pardubic do Liberce byl zahájen 1. května 1859, a to spolu s pobočnou tratí Jaroměř-Svatoňovice.
Od té doby tedy stávala v Pohřebačce prostá přízemní výpravní budova se dvojicí staničních kolejí, a to podle projektu Ing. Franze Riesemanna a Ing. Vincence Daniela. Zdejší lidé se mohli odtud dostat oběma směry 4x denně. S postupem času se na zdejší stanici mnoho neudálo, pouze její názvy se měnily (1857-1918 Opatowitz/Opatovice, 1918-1924 Opatovice, 1924-1925 Opatovice nad Labem, 1925-1939 PohřebačkaOpatovice nad Labem, 1939-1945 Porschebatschka-Opatowitz/Pohřebačka-Opatovice nad Labem, 1945-1961 Pohřebačka-Opatovice nad Labem, 1961-2014 Opatovice nad Labem a od roku 2014 Opatovice nad Labem-Pohřebačka) a v roce 1866 byla zavedena též pro nákladní dopravu.
Roku 1871 byla stanice přestavěna a obohacena o další potřebné koleje. V letech 1898-1899 byla pouhá zastávka přeměněna na stanici s výpravní budovou podle typového plánu architekta Josefa Ungera. Další její úpravy proběhly až ve 30. letech 20. století (např. v roce 1931 bylo nově zřízeno zabezpečovací zařízení a vydlážděno nákladiště) a v letech 1940-1941. 25. srpna 1936 se zde při posunu stalo neštěstí, když zdí sušárny projely vagony posunovaného vlaku, které na zde prozatímně ubytované vojáky 5. roty pěšího pluku č. 42 z Terezína strhly zdivo (udělaly otvor o výšce 4 m a šířce 6 m), přičemž čtveřice z nich byla těžce zraněna. Nejvíce změn však proběhlo v souvislosti s výstavbou opatovické elektrárny, kdy vznikla v roce 1960 u Plačic spojka s pražskou tratí, aby se mohlo dovážet do elektrárny uhlí, a v letech 1962-1965 došlo k zavedení elektrického provozu, jenž byl na trati Pardubice-Hradec Králové zahájen 17. prosince 1965, pravidelně však fungoval až od 28. prosince téhož roku a 22. května 1966 se zde objevily tzv. pantografy. Spolu s elektrickým provozem bylo rovněž zřízeno reléové zabezpečení, jež bylo uvedeno do provozu roku 1964. Zároveň došlo k rozšíření výpravní budovy o severní přízemní přístavbu pro novou dopravní kancelář a reléovou místnost a jižní pro kanceláře vozové služby. Spolu s tím bylo zřízeno zděné kryté nástupiště a podkroví bylo předěláno na byty. Všechny tyto úpravy však smazaly původní architekturu výpravní budovy, kdy zmizela kvádrová rustika i nárožní bosáže, původní okna i dveře byla zaměněna za moderní a fasáda získala hladkou úpravu. V roce 1985 byla provedena modernizace kolejiště. V rámci toho bylo vyměněno celé zhlaví a 2 křižovatkové výhybky nahrazeny jednoduchými. Zároveň proběhla rekonstrukce trakčního vedení a elektrického osvětlení.
Později se přišlo s plánem zrušení této stanice. V letech 2014-2015 vznikla v rámci modernizace a zdvoukolejnění trati Stéblová-Opatovice nad Labem nová železniční zastávka, jež byla nazvána jako Opatovice nad Labem, a to rozhodnutím Drážního úřadu z 31. prosince 2013, které bylo vydáno na žádost Správy železniční dopravní cesty, státní organizace, ze 25. listopadu téhož roku. K její aktivaci došlo 13. prosince 2015. Téhož dne přestaly zastavovat vlaky v Pohřebačce, i když později byla funkce tohoto nádraží na žádost mnohých občanů prozatímně obnovena. Jaké vlaky zde dosud staví, to se můžeme dozvědět na tomto webu: https://www.cd.cz/stanice/5456880.
C. k. místodržitelství si bylo vědomo toho, že mají tito podnikatelé pravdu a již 16. února 1855 napsalo Janu Liebigovi, že žádost o koncesi z Liberce do Pardubic byla kladně vyřízena. Vedle toho tentýž člověk získal od ministerstva obchodu povolení k zahájení předběžných prací. Pak začalo hledání vhodné trasy, což vyvolalo řadu sporů.
K vydání stavební a provozní koncese nakonec došlo 15. června 1856, a to pro trať Liberec-Pardubice a její poboční trať Jaroměř-Svatoňovice. Vznikla tak akciová společnost "C. k. privátní jiho-severoněmecká spojovací dráha". Již 25. srpna 1856 zahájila v Pardubicích činnost pochůzková komise a svoji činnost završila v Liberci 10.-11. října téhož roku, což bylo na onu vzdálenost a úřední byrokracii nadmíru rychlé. Stavba byla zahájena pod vedením Ing. Jana Šebka a jako první byl zprovozněn úsek z Pardubic do Jaroměře-Josefova. Již koncem října 1857 byla provedena kolaudace, následně všechny potřebné technickopolicejní zkoušky zakoupené šestice lokomotiv, 15. října 1857 projela celou trasu lokomotiva "Josefstadt" a 4. listopadu 1857 se uskutečnilo slavnostní zahájení provozu (lokomotivami "Josefstadt" a "Austria"), přičemž veřejnost se mohla svézt vlakem z Pardubic do Josefova již od následujícího dne.
Nově vybudovaná opatovická zastávka však nakonec nevznikla v Opatovicích nad Labem, ale v sousední obci Pohřebačce, což není nic divného, neboť třeba královéhradecké nádraží bylo rovněž situováno mimo město, a to na pražskopředměstský katastr, jenž byl nejprve součástí Kuklen a od roku 1890 samostatné obce Pražské Předměstí u Hradce Králové. K zahájení jejího provozu došlo současně s tratí. Tehdy v 10.45 hod. vyjel z pardubického nádraží vlak, který se skládal z lokomotivy "Austria", 14 osobních a 3 zavazadlových vozů. První uvítání a zastavení vlaku bylo provedeno právě v opatovické zastávce, neboť tehdy neexistovala žádná jiná ze současných stanic mezi Pardubicemi a Josefovem, pouze Opatovice, Hradec Králové a Smiřice. Později byly spuštěny další úseky a provoz na celé trati z Pardubic do Liberce byl zahájen 1. května 1859, a to spolu s pobočnou tratí Jaroměř-Svatoňovice.
Od té doby tedy stávala v Pohřebačce prostá přízemní výpravní budova se dvojicí staničních kolejí, a to podle projektu Ing. Franze Riesemanna a Ing. Vincence Daniela. Zdejší lidé se mohli odtud dostat oběma směry 4x denně. S postupem času se na zdejší stanici mnoho neudálo, pouze její názvy se měnily (1857-1918 Opatowitz/Opatovice, 1918-1924 Opatovice, 1924-1925 Opatovice nad Labem, 1925-1939 PohřebačkaOpatovice nad Labem, 1939-1945 Porschebatschka-Opatowitz/Pohřebačka-Opatovice nad Labem, 1945-1961 Pohřebačka-Opatovice nad Labem, 1961-2014 Opatovice nad Labem a od roku 2014 Opatovice nad Labem-Pohřebačka) a v roce 1866 byla zavedena též pro nákladní dopravu.
Roku 1871 byla stanice přestavěna a obohacena o další potřebné koleje. V letech 1898-1899 byla pouhá zastávka přeměněna na stanici s výpravní budovou podle typového plánu architekta Josefa Ungera. Další její úpravy proběhly až ve 30. letech 20. století (např. v roce 1931 bylo nově zřízeno zabezpečovací zařízení a vydlážděno nákladiště) a v letech 1940-1941. 25. srpna 1936 se zde při posunu stalo neštěstí, když zdí sušárny projely vagony posunovaného vlaku, které na zde prozatímně ubytované vojáky 5. roty pěšího pluku č. 42 z Terezína strhly zdivo (udělaly otvor o výšce 4 m a šířce 6 m), přičemž čtveřice z nich byla těžce zraněna. Nejvíce změn však proběhlo v souvislosti s výstavbou opatovické elektrárny, kdy vznikla v roce 1960 u Plačic spojka s pražskou tratí, aby se mohlo dovážet do elektrárny uhlí, a v letech 1962-1965 došlo k zavedení elektrického provozu, jenž byl na trati Pardubice-Hradec Králové zahájen 17. prosince 1965, pravidelně však fungoval až od 28. prosince téhož roku a 22. května 1966 se zde objevily tzv. pantografy. Spolu s elektrickým provozem bylo rovněž zřízeno reléové zabezpečení, jež bylo uvedeno do provozu roku 1964. Zároveň došlo k rozšíření výpravní budovy o severní přízemní přístavbu pro novou dopravní kancelář a reléovou místnost a jižní pro kanceláře vozové služby. Spolu s tím bylo zřízeno zděné kryté nástupiště a podkroví bylo předěláno na byty. Všechny tyto úpravy však smazaly původní architekturu výpravní budovy, kdy zmizela kvádrová rustika i nárožní bosáže, původní okna i dveře byla zaměněna za moderní a fasáda získala hladkou úpravu. V roce 1985 byla provedena modernizace kolejiště. V rámci toho bylo vyměněno celé zhlaví a 2 křižovatkové výhybky nahrazeny jednoduchými. Zároveň proběhla rekonstrukce trakčního vedení a elektrického osvětlení.
Později se přišlo s plánem zrušení této stanice. V letech 2014-2015 vznikla v rámci modernizace a zdvoukolejnění trati Stéblová-Opatovice nad Labem nová železniční zastávka, jež byla nazvána jako Opatovice nad Labem, a to rozhodnutím Drážního úřadu z 31. prosince 2013, které bylo vydáno na žádost Správy železniční dopravní cesty, státní organizace, ze 25. listopadu téhož roku. K její aktivaci došlo 13. prosince 2015. Téhož dne přestaly zastavovat vlaky v Pohřebačce, i když později byla funkce tohoto nádraží na žádost mnohých občanů prozatímně obnovena. Jaké vlaky zde dosud staví, to se můžeme dozvědět na tomto webu: https://www.cd.cz/stanice/5456880.
GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor
(50.165, 15.789)
Poslední aktualizace: 15.1.2024
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Opatovice nad Labem
Vyhledání vlakového spojení
Příspěvky z okolí Železniční stanice Opatovice nad Labem-Pohřebačka
Socha Panny Marie s Jezulátkem u Březhradu
Socha
Tato plastika se nachází na konci Březhradské ulice při rozcestí cest k Plačicím a Libišanům a k Pohřebačce, kde se od nepaměti říkalo "Bahna". Tyto původně podmočené pozemky byly později proměněné v louku a již od dávných dob náležely obci Plačicím, což dokazuje např. indikační skica stabilního katastru z roku 1840 (viz https://ags.cuzk.cz/archiv/openmap.html?typ=skicic&idrast…
0.7km
více »
Na Soutoku stát nově vymezí hranice pozemků a vyjasní vlastnické vztahy
Tipy a novinky
Hradec Králové, 29. října 2020 – Během několika let stát nově vyznačí hranice pozemků na třech tisících hektarech v katastrálním území Lanžhot v Jihomoravském kraji. Vyřeší tak dnes často nejasné majetkové vztahy.…
1.3km
více »
Pohřebačka (Opatovice nad Labem)
Místní část
Celé toto místo, jež bylo podle všeho osídleno již v době kamenné, patřilo opatovickým benediktinům. Po vypálení jejich kláštera v roce 1421 ovládl toto území Diviš Bořek z Miletínka, kterému ho v roce 1436 zapsal…
1.3km
více »
Malý Labský náhon mezi Temešvárem a Březhradem
Fotogalerie
Několik snímků, které ukazují současný stav tohoto uměle vytvořeného vodního toku, jenž však těmito místy teče až od 18. století, neboť do té doby vedl příměji na Březhradský rybník a mlýn a tady se objevil až kvů…
1.4km
více »
Plačický potok před Březhradem
Fotogalerie
Plačický potok nad bývalým Březhradským rybníkem byl zregulován ve 30. letech 20. století a v lukách, kde se říká "Hluboká", je od té doby jeho koryto jakýmsi skanzenem, protože od té doby nebylo upravováno jak on…
1.4km
více »
Petrofova jezera
Jezírko
Černý potok, dnes známý jako Biřička, býval dříve mnohem vodnatější a dravější než dnes. Již od nepaměti vytvářel na svém toku soustavu jezírek, jež byla posléze upravována lidskou činností, ale největší vliv na j…
1.5km
více »
Potok Biřička s Petrofovými jezery počátkem jara
Fotogalerie
Tato místa na potoku Biřičce, původně známém jako Černý potok, sloužila vždy jako soustava malých jezírek, z nichž první část se nachází na královéhradeckém a druhá na vysockém katastru. Jejich původ není příliš z…
1.5km
více »
Opatovický splav
Jez
Původní splav byl vybudován na suchu Vilémem z Pernštejna, který chtěl labskou vodou zavlažit písčiny 3 hodiny dlouhé a 1 ½ hodiny široké mezi Opatovicemi nad Labem a Semínem a napájet řadu nově zřízených rybníků.…
1.7km
více »
jez u Vysoké nad Labem
Jez
Romantické a odpočinkové místo se nalézá, u jezu na Labi, u Vysoké nad Labem. Jez je v těchto místech doložen již v roce 1513 v souvislosti se stavbou Opatovického kanálu, který dal vybudovat Vilém z Pernštejna.
…
1.7km
více »
Machkova Labice
Jezero
Jedná se o část původního toku Labe na pomezí královéhradeckých městských čtvrtí Pražského Předměstí a Březhradu, z něhož se díky regulaci řeky v letech 1907-1911 stalo odstavené rameno, jehož pozdější pojmenování…
1.7km
více »
Vysoká nad Labem - železný most
Most
Železný most u Vysoké nad Labem byl postaven již v roce 1883 a veřejnosti slouží po několika opravách dodnes. Někdy je chybně označován za stavbu spojenecké pomoci po 2. sv. válce, jako např, most „Klapák“ přes Or…
1.8km
více »
Rajská strouha
Potok
Tento vodní tok, který byl na přelomu 18. a 19. století pojmenován zeměměřiči jako Rajský potok, pramení východním směrem od Libišan, a to v loukách směrem k osadě Liščí. Původně však Rajská strouha pramenila až v…
1.8km
více »
Opatovice nad Labem - Socha sv. Jána Nepomuckého
Socha
Opatovice nad Labem, druhá najväčšia obec v Pardubickom kraji, je obcou s bohatou históriou. V najstaršej písomnej zmienke sa Opatovice n.Labem spájajú s bývalým, dnes už neexistujúcim opatovickým kláštorom. Hlavnou dominantnou pamiatkou obce je kostol zasvätený sv.Vavřincovi. Jednou z ďalších zaujímavých pamiatok je baroková kamenosochárka plastika - socha sv. Jána Nepomuckého, jedného z najobľúbenejších svätcov v Českej republike. Socha svätca "stojí" na zdobenom hranolovitom podstavci. V jeho čelnej…
2.1km
více »
Opatovice nad Labem - Pomník obetiam 1. a 2. svetovej vojny
Památník
Obec Opatovice nad Labem v Polabskej nížine je starobylou obcou, na jej území bolo osídlenie už v dobe bronzovej. Počas storočí sa v Opatovicích udiali významné…
2.2km
více »
Lužní lesy mezi lokalitami U Vackovy dubiny a Olšiny
Fotogalerie
Tato místa bývala vždy zalesněna, ale vzhledem ke zdejším mokřadům nebyla hospodářsky příliš využívána, pokud nepočítáme to, že dlouhá léta bývala součástí městské bažantnice. Někteří autoři soudí, že se v těchto …
2.3km
více »
Roudnička
Vesnice
Roudnička - obec jižně od centra HK v údolí mezi kopcem sv. Jana a lesnatým návrším, které jí odděluje od Vysoké n. L. Ves byla založena pravděpodobně v 11. století řádem opatovických Benediktýnů. Od roku 1421, kdy byl opatovický klášter vypálen a opuštěn, patřila obec, s kratšími přestávkami, městu Hradec Králové. Za třicetileté války byla obec zpustošena a některé usedlosti…
2.6km
více »
Cyklostezka Hradec Králové - Vysoká nad Labem - MAPA
Trasy
Toužebně očekávaná část cyklostezky, která v budoucnu spojí Hradec Králové a Pardubice je od 6.4.2019 otevřena v úseku Hradec Králové - Vysoká nad Labem. Úsek cca v délce 5 km navazuje na místní komunikaci v Hrade…
2.9km
více »
rybník Roudnička - Hradecké lesy
Rybník
Rybník Roudnička je čtvrtý z rybníků na toku potoku Biřička v rybniční soustavě Biřička, Cikán, Datlík, Roudnička. V roce 1988 byla vyhlášena přírodní památka Rybníky Roudnička a Datlík. Zájmem ochrany zde jsou ry…
2.9km
více »
dřevěný kostel sv. Jana Křtitele na Zámečku
Tipy na výlet
Míříme jižně od centra Hradce Králové, míříme na Nový HK, do míst, kde se říká Zámeček (lidově na Zámečku). Tím co nás na Zámeček přivádí je dřevěný Kostel Sv. Jana Křtitele se zvonicí. První kostel, který se zde …
3.2km
více »
Hradec Králové - Kostel sv. Jana Křtitele na Zámečku
Kostel
Kostel Sv. Jana Křtitele se nachází na kopci sv. Jana v lokalitě na Zámečku. První kostel, který se zde nalézal, byl postaven hradeckým měšťanem Lukášem Hostovským v roce 1530. Zvonice je prvně zmíněna v roce 1583…
3.2km
více »
Hradec Králové – nové digitální planetárium
Tipy na výlet
Hvězdárna na Kopci svatého Jana v Hradci Králové funguje již od padesátých let minulého století. Je v ní umístěné i nejstarší planetárium v Čechách. Za více než půlstoletí sem zavítalo za poučením a zábavou velké …
3.6km
více »
Vysoká nad Labem - rozhledna Milíř
Rozhledna
Dlouhé roky byl vrchol Milíř zalesněn a tak se z místa nabízely výhledy jen jižně a jihozápadně od Hradce Králové, tedy na Kunětickou horu a Železné hory. V dřívějších dobách, byla na místě postavena jednoduchá železná rozhledna. Doložena je v roce 1940. Z podnětu pamětníků a vnuka stavitele původní rozhledny vznikla myšlenka ke stavbě rozhledny nové. A tak v říjnu roku 2005…
3.6km
více »
rozhledna Milíř nad Vysokou nad Labem
Tipy na výlet
Míříme za výhledy, míříme na vrch Milíř, který se nalézá nad obcí Vysoká nad Labem, cca 7 km jižně od centra Hradce Králové. Od října 2013 míříme nejen ne vrch Milíř, ale i k rozhledně stejného jména, tedy k rozhledně Milíř. Dlouhé roky byl vrchol Milíř zalesněn a tak se z místa nabízely výhledy jen jižně a jihozápadně od Hradce Králové, tedy na Kunětickou horu a Železné…
3.6km
více »
Hradec Králové - Galaktická a Planetární stezka
Tipy na výlet
Vyrážíme ke Hvězdárně a planetáriu na Novém Hradci Králové, která je výchozím bodem Planetární a Galaktické stezky. Ti, kdo vyrazí autem ho můžou odstavit přímo u hvězdárny, ten kdo využije MHD a vystoupí na koneč…
3.6km
více »
Věžový vodojem na Novém Hradci Králové
Tipy na výlet
Možnost vystoupat na Ochoz věžového vodojemu na Novém Hradci Králové se veřejnosti nenaskytne každý den. Proto jsme uvítali vstřícnost Královéhradecké provozní, která v rámci Dne vody vodojem zpřístupnila.
Dopo…
3.7km
více »
Rozárka na Novém Hradci Králové – jaká bude její podoba?
Vyhlídka
Rozárkou je nazývána střední část Kopce svatého Jana na Novém Hradci Králové. Kopec to není nikterak veliký. Hřeben dosahuje nadmořské výšky maximálně 277 metrů, úpatí se nachází přibližně o třicet výškových metrů…
3.8km
více »
Obří akvárium v Hradci Králové
ZOO
Obří akvárium naleznete nedaleko centra Hradce Králové, v Baarově ulici v Envi domu. Cílem této expozice bylo představit nejen vodní faunu, ale i část jihoamerického tropického pralesa. K dispozici je i tunel, kte…
4.4km
více »
Obří akvárium Hradec Králové
Tipy na výlet
Obří akvárium, které nalezneme v Hradci Králové se pyšní tím, že patří mezi největší sladkovodní akvária v Evropě. Není se ani čemu divit, pokud projdeme expozice akvárií po celé Evropě, zjistíme že skoro všechny …
4.4km
více »
Hradec Králové
Město
Hradec Králové je krajským městem Královehradeckého kraje a leží východním směrem od Prahy. Metropole východních Čech, Hradec Králové, je označován jako jedno z nejstarších českých měst. Ve středověku šlo o věnné město českých královen a této době vděčí za gotickou katedrálu sv. Ducha na svém Velkém náměstí, která dnes vedle Bílé věže a Staré radnice patří mezi městské dominant…
5.4km
více »