Loading...

Železniční stanice ve Všestarech

Turistické cíle Žel. stanice

Vybudování zdejší železniční trati souvisí se stavbou České obchodní dráhy z Plotišť nad Labem do Ostroměře v letech 1881-1882, v jejímž rámci byla ve Všestarech zřízena budova nádraží, skladiště a strážní domek. První vlak, který mířil z Ostroměře ku Hradci Králové, těmito místy projel a v obci zastavil 16. října 1882. Původně se však mělo zdejší nádraží nacházet na jiném místě, a to přímo mezi Všestary a Rosnicí, nedaleko dnešního přejezdu, ale vlastníkům pozemků byla tato věc proti srsti a značně se bránili tomu, aby zde vedla vůbec železniční trať, natož vybudování nádraží v těchto místech bylo pro ně přímo nemyslitelné, neboť si neuměli představit, co jim může tento nový dopravní prostředek přinést dobrého. Zpočátku ji mnozí také přehlíželi a raději jezdili po širém okolí nadále povozy. Dokonce ji překřtili na komrcionálku (od něm. slova Komerzialbahn) a vůbec na ni vymýšleli různé vtipy, říkanky a zpočátku se snažili železničním zaměstnancům jejich práci různě ztěžovat.

První jízdné do Plotišť nad Labem činilo 10 krejcarů a do Hradce Králové (po prodloužení trati) 30 haléřů. Od zahájení dopravy osob a zboží 19. března 1882 tudy jezdily vlaky 2x denně - v 6.26 hod. a 16.45 hod. do Sadové a v 10.32 hod. a 17.38 hod. do Hradce Králové. Později došlo k řadě změn a v letech 1895-1905 jezdily vlaky odtud takto: do Hradce Králové v 6.30 hod. a 12.30 hod. a do Sadové v 8.30 hod a v 18.30 hod. Mezi nimi pak bylo místo pro nákladní vlaky, jež odvážely zejména cukrovou řepu. Následně došlo k různým změnám v jízdním řádu a dokonce byly zřízeny večerní vlaky, takže v neděli a ve svátek a následně po celou letní dobu se mohli místní vydat do Hradce Králové ještě v 20.30 hod. a na Sadovou v 21.30 hod. Jezdit přímo až do Hradce Králové se začalo až 20. srpna 1906, kdy již lidé nemuseli z plotišťského nádraží chodit na to královéhradecké. Roku 1908 došlo k zestátnění této dráhy.

Časem se však začala projevovat nedostatečnost zdejší nádražní budovy, a tak poslanec Hynek Srdínko s Dr. Isidorem Zahradníkem 9. března 1910 intervenovali ohledně jejího rozšíření na ministerstvu železnic ve Vídni. Vyjednávání se však táhla a nakonec přišla 1. světová válka a obecné zájmy se zahleděly jinam. V roce 1912 alespoň došlo k zavedení elektrického proudu, protože téhož roku byla provedena elektrifikace obce, když byla napojena na Hradec Králové. V říjnu 1918 se stala stanice zdrojem informací o tom, co se děje. 28. října 1918 došel přednostovi stanice Leopoldu Vaníčkovi telegram, v němž se mu sdělovalo, že bylo vyhlášeno příměří. To byla 15.00 hod. O vyhlášení československé nezávislosti se pak dozvěděl až o 5 hodin později. V roce 1919 došlo rovněž ke zřízení prvních dělnických vlaků, jimiž mohli pracující dojíždět do Hradce Králové a odtud zpět domů. V následujících letech bylo tlačeno na přestavbu železniční trati, aby tudy mohly bez problémů jezdit rychlíky mezi Jičínem a Hradcem Králové, k jejichž zavedení došlo roku 1921. V roce 1939 tak jezdilo Všestary již 9 osobních vlaků na Sadovou a 10 osobních vlaků do Hradce Králové, avšak za německé okupace došlo k jejich omezení ve prospěch nákladní dopravy.

Ve 20. letech 20. století tedy došlo pouze k přístavbě klasickými kamny vytápěné dřevěné čekárny pro cestující, jinak se mnoho neměnilo. Větší úpravy stanice proběhly v 60. letech 20. století, ale různé práce zde byly realizovány též v následujících desetiletích, i když věnovány byly spíše přímo železniční trati než staniční budově, např. roku 1988 šlo o výměnu kolejnic, čímž byla navrácena původní traťová rychlost 70 km/h. Později však přestala být železniční stanice ve velkém využívána a nastal velký odliv cestujících, kteří dali přednost automobilové nebo autobusové dopravě. Díky tomu posloužilo 25. května 2009 k velkému cvičení záchranářů (viz https://www.tyden.cz/rubriky/domaci/14-10_121356.html) a 1. prosince 2019 došlo k uzavření zdejší pokladny (viz https://hradec.rozhlas.cz/na-dalsich-mensich-nadrazich-v-kralovehradeckem-kraji-najdou-cestujici-zavrene-8119659). Obdobně však klesá také počet nákladních vlaků ve stanici, což můžeme vidět ve srovnání let 2008 a 2010, přičemž v prvním zmíněném roce zde bylo zaznamenáno 18 výchozích, 14 končících a 651 tranzitních nákladních vlaků a druhého jmenovaného roku pouze 10 výchozích, 1 končící a 572 tranzitních nákladních vlaků, a tak poslední největší změnou se stala výměna dřevěných oken a dveří za plastová a rovněž drobné opravy fasády.

Na závěr musíme ještě dodat to, že v roce 1941 se stal obětí německých okupantů přednosta zdejší stanice Hynek Jirouš, který během krutého výslechu na gestapu v Hradci Králové vyskočil z okna a o 2 dny později zemřel. Stalo se zde i několik neštěstí, z nichž zmiňme vykolejení 2 vagonů nákladního vlaku, jež 25. srpna 2004 poničily koleje a zdemolovaly část nástupištních panelů, ale nejhorší věcí na celé události byla tragická smrt výpravčího Ladislava Kříže, který neunesl to, že selhal (viz https://www.idnes.cz/zpravy/cerna-kronika/vykolejil-vlak-vypravci-pak-skocil-pod-auto.A040825_210124_krimi_lkr). Stanice se však zapsala do černých kronik i jinak, roku 1937 bylo vykradeno zdejší nehlídané skladiště a v roce 1999 buňka pro zdejší zaměstnance. K dalším změnám by mělo dojít v souvislosti s revitalizací trati Hradec Králové-Jičín-Turnov. Detail zdejší železniční stanice, která má 2 dopravní koleje a 1 manipulační s vlečkovou odbočkou do rozvodny ČEZ (viz http://www.vlakregion.cz/trate/041/dopravny/vsestary/vsestary.htm), je trvale obsazena výpravčím a má zabezpečovací zařízení reléového typu bez kolejových obvodů, lze najít zde: https://www.cd.cz/stanice/5455660 a některé další informace se nacházejí na tomto odkazu: https://www.zelpage.cz/clanky/monografie-stanic-vsestary?lang=cs.
Poslední aktualizace: 12.2.2024
Železniční stanice ve Všestarech na mapě
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí Železniční stanice ve Všestarech

Sušárna čekanky a továrna na kávové náhražky v Rosnicích
Sušárna čekanky a továrna na kávové náhražky v Rosnicích
Dům, budova
Původní objekt s čp. 40 stával úplně jinde, což můžeme zjistit nahlédnutím…
0.4km
více »
turistické rozcestí Všestary - žst
turistické rozcestí Všestary - žst
Rozcestí
Turistický rozcestník, který se nachází u nádraží ve Všestarech, ukazuje turistům cestu ve dvou směrech. Po značce červené ve směru…
0.4km
více »
Všestary žst - bojiště na Chlumu
Všestary žst - bojiště na Chlumu
Trasa
Všestarské nádraží je zřejmě nejvýhodněji položené pro ty, kdo chtějí na…
0.4km
více »
Rosnice - pomník bitvy r. 1866
Rosnice - pomník bitvy r. 1866
Pomník
Daným pomníkem je mohutná pískovcová pyramida věnovaná 350 pruským vojákům padlým v bojích o Rosnice a pohřbeným do hromadného hrobu…
0.4km
více »
Socha Panny Marie v Rosnicích
Socha Panny Marie v Rosnicích
Socha
Pokud pojedeme Rosnicemi po hlavní silnici, uvidíme poblíž ní u čp. 7 novou dřevěnou zvoničku, která byla slavnostně požehnána 5. zá…
0.5km
více »
Rosnice (Všestary)
Rosnice (Všestary)
Místní část
Pojmenování této vsi má být odvozeno buď od toho, že jde o osadu Rosniců …
0.5km
více »
Všestary žst - Hrádek u Nechanic
Všestary žst - Hrádek u Nechanic
Trasa
Od Všestarského nádraží vyrazíme po modré značce směrem k Rosnicím, kde míjíme pomník obětem bitvy r. 1866 a po silnici směřujeme k…
0.5km
více »
Rosnice
Rosnice
Vesnice
První písemná zmínka o Rosnicích je z 1. poloviny 14. století ve spojitosti s rychtářem Hradeckým a jeho maželkou Markétou, kteří…
0.5km
více »
Zvonička v Rosnicích
Zvonička v Rosnicích
Zvonice
Dlouhou dobu Rosnice neměly vlastní zvoničku, natož zvon. Teprve v roce 1872 byla vyhlášena sbírka starých stříbrných věcí, aby i ta…
0.6km
více »
Archeopark pravěku Všestary - centrum experimentální archeologie
Archeopark pravěku Všestary - centrum experimentální archeologie
Muzeum
O dávném osídlení v okolí Všestar svědčí nálezy popelnicové pohřebiště…
0.6km
více »
Všestary
Všestary
Vesnice
Území Všestar, které se nachází u potoka Melounky a staré obchodní stezky na Hořice a Jičín, bylo osídleno již v mladší době bronzov…
0.6km
více »
Kostel Nejsvětější Trojice ve Všestarech
Kostel Nejsvětější Trojice ve Všestarech
Kostel
Podle pověsti stávala prý ve Všestarech na místě dnešní fary původně kaple…
0.8km
více »
Všestary - soubor pomníků bitvy r. 1866 u kostela
Všestary - soubor pomníků bitvy r. 1866 u kostela
Pomník
U všestarského kostela najdeme soubor pomníků na hrobech obětí bitvy r.…
0.8km
více »
Všestary - kostel Nejsvětější Trojice
Všestary - kostel Nejsvětější Trojice
Kostel
Všestarský pseudorenesanční kostel Nejsvětější Trojice byl postaven v r.…
0.8km
více »
Bříza - pomníky bitvy r. 1866
Bříza - pomníky bitvy r. 1866
Pomník
Blízkost obce Bříza u hlavního bojiště bitvy Prusko-rakouské války 3.7.1866 dokládají pomníky na hrobech mrtvých vojáků, které se…
0.9km
více »
Pomníky bitvy r. 1866 nad Břízou
Pomníky bitvy r. 1866 nad Břízou
Pomník
Pomníky na hrobech obětí bitvy Prusko-Rakouské války ze dne 3.7. 1866 nad Břízou se nalézají při cestě z obce ve směru k Rozběřicím…
0.9km
více »
Nový hřbitov ve Všestarech
Nový hřbitov ve Všestarech
Hřbitov
V roce 1360 byl zmíněn zdejší kostel Nejsvětější Trojice Boží jako farní,…
0.9km
více »
Archeopark pravěku Všestary
Archeopark pravěku Všestary
Tipy na výlet
Naše cesta směřuje cca 8 km od centra Hradce Králové do Všestar do pravěké…
1km
více »
Všestary - Archeopark pravěku
Všestary - Archeopark pravěku
Tipy na výlet
Jedeme z dovolené a stále se pohybujeme v okolí Hradce Králové. Tentokrát…
1km
více »
Bříza
Bříza
Vesnice
První zmínky o Bříze pochází z roku 1383 ve spojitosti s tvrzí, která patřila Prokopu Rohlíkovi z Břízy. Tato tvrz měla zaniknou ke…
1.1km
více »
DESATERO ZÁSAD TURISTY PRO POHYB VE VOLNÉM TERÉNU
DESATERO ZÁSAD TURISTY PRO POHYB VE VOLNÉM TERÉNU
Tipy a novinky
DESATERO ZÁSAD PRO POCHYB VE VOLNÉM TERÉNU1.Nikdy se do volného terénu nevydávejte sami.2.Uzpůsobte túru předpovědi počasí a lavinov…
1.1km
více »
Bříza (Všestary)
Bříza (Všestary)
Místní část
Lokalita, kde se nachází tato obec, byla osídlena již v době kamenné.…
1.1km
více »
Světí - kostel sv. Ondřeje
Světí - kostel sv. Ondřeje
Kostel
Obec Světí je prvně písemně  doložena v roce 1365, kdy kostel a ves…
1.3km
více »
Žižkův stůl
Žižkův stůl
Tipy na výlet
Naším cílem, resp. odpočinkovou zastávkou při putování po bojišti Prusko…
1.4km
více »
Žižkův stůl
Žižkův stůl
Vyhlídka
Žižkův stůl - místo dalekých kruhových rozhledů, které se nachází severně, cca 7 km, od centra Hradce Králové. Od Žižkova stolu se…
1.5km
více »
Všestary - areál bojiště bitvy r. 1866 na Chlumu
Všestary - areál bojiště bitvy r. 1866 na Chlumu
Tipy na výlet
Vlakem se vydáme do obce Všestary nedaleko Hradce Králové. Všestarské nádraží je zřejmě nejvýhodněji položené pro ty, kdo chtějí na…
1.9km
více »
Rozhledna, muzeum - areál bojiště bitvy r. 1866 na Chlumu
Rozhledna, muzeum - areál bojiště bitvy r. 1866 na Chlumu
Tipy na výlet
Cílem naší cesty je areál bitvy r. 1866 u obce Chlum, který se nachází cca…
3.2km
více »
Areál Bojiště bitvy r.1866 na Chlumu
Areál Bojiště bitvy r.1866 na Chlumu
Muzeum
Areál bojiště bitvy u Hradce Králové (u Sadové) ze dne 3.7.1866 se nachází…
3.4km
více »
Hradec Králové
Hradec Králové
Město
Hradec Králové je krajským městem Královehradeckého kraje a leží východním směrem od Prahy. Metropole východních Čech, Hradec Králov…
7.1km
více »
zavřít reklamu