Loading...
Turistické cíle • Technické zajímavosti • Technická památka
V tomto článku vám představím jednu unikátní železniční trať, nacházející se na středním Slovensku, v malebném Slovenském rudohorí. Tato železniční trať, vedoucí z města Tisovec do obce Pohronská Polhora je unikátní tím, že mezi klasickými dvěma kolejemi se nachází ještě jedna, respektive dvě spojené k sobě v podobě zubů. Tato ozubená ,,pomocnice“ byla budována na těch tratích, kde to bylo sklonově poněkud náročnější , což je i případ mnou popisované tratě.
Na území bývalého Rakousko-Uherska bylo těchto tratí s ozubnicí vícero. Postupem času ovšem tyto železnice zanikaly, až se to dostalo do takové fáze, že na území bývalého Československa zůstaly poslední dvě tratě tohoto typu. Ta další se nachází mezi Tanvaldem a Harrachovem. Tento tristní stav donutil mnohé lidi k zamyšlení nad tím, co s tím udělat, aby i tyto zubačky nedopadly stejně, jako jejich sestřičky. Naštěstí se zrodila záchranářská myšlenka, takže tyto zbylé dvě tratě byly prozatím zachovány. V následujících řádcích vám popíši historii zubačky z Tisovce do Pohronské Polhory.
Historie tratě Tisovec- Pohronská Polhora se začala psát v roce 1896, kdy byla oficiálně uvedena do provozu, jako část místní železnice Podbrezová- Tisovec. Z důvodu výrazného sklonu v úsecích Tisovec/Bánovo – sedlo Zbojská a sedlo Zbojská- Pohronská Polhora byla ke klasickým dvěma kolejím přidána třetí, Abtova ozubnice. Carl Roman Abt byl švýcarský strojní inženýr, který tuto ozubnici vynalezl a v roce 1882 si ji nechal patentovat.
Tato trať sloužila zejména pro přepravu surového a zpracovaného železa do/z tisoveckých železáren. Nadále se po této trati přepravovalo uhlí a dřevo. Samozřejmě krom nákladní Dopravy zde byla zajišťována i osobní přeprava.
Do osudu zubačky z Tisovce do Pohronské Polhory výrazně zasáhla 2. Světová válka, zejména konec této smutné součásti dějin. V noci z 27. na 28.1.1945 se podařilo ustupující německé armádě zničit viadukt Pod Dielom a tím úplně zastavila provoz na trati. Po konci války, přesně na rok ode dne zničení mostu, byl vybudovaný provizorní dřevěný most, který byl v roce 1959 nahrazen ocelovým mostem, vyrobeným ve Vítkovických železárnách.
Po válce došlo k vybudování přeložky, která odstranila úvrať za železniční stanicí v Tisovci. Součástí přeložky se stal i železniční tunel o dílce 786 m, vybudovaný v roce 1949. Stavební ruch na této trati ovšem pokračoval dál v letech 1963-65 tím, že došlo ke kompletní rekonstrukci celé ozubnicové tratě. Ovšem tato rekonstrukce se později ukázala, jako zbytečná, protože téměř zároveň s dokončením rekonstrukce došlo i k zastavení výroby v tisoveckých železárnách a ty byly hlavním zdrojem pro nákladní Dopravu na této trati. Ozubnicové stroje se na dále v pravidelném provozu už na tuto železniční trať nevrátily a osobní Dopravu až do současnosti zajišťují adhezní motorové vlaky.
A jak to vypadá na trati z Tisovce do Pohronské Polhory v současné době. Občianske združenie Zubačka se ze jména za pomoci dobrovolníků a samozřejmě i sponzorů snaží vrátit na tuto unikátní zubačku život v podobě ozubnicových vlaků. Přes všechny peripetie, které, jak to stále vypadá, nemají a nebudou mít žel díky různým institucím konce, se podařil opravdu geniální kousek. Podařilo se totiž na zubačku vrátit parní provoz, zajišťovaný ozubnicovou parní lokomotivou 40.006 (4296). Oslavy 120. Výročí tratě z Tisovce do Pohronské Polhory se tedy mohla zúčastnit i tato ozubnicová parní krasavice, taktéž za účasti návštěvy motorové ozubnicové lokomotivy T426.003 z Tanvaldské zubačky, tak i dieslové lokomotivy T466.0253 ze Zvolena a 730 624-4 z Kladna.
Množství návštěvníků z řad veřejnosti na této oslavě dokazuje, že u tuto trať je stále zájem, proto by byla určitě obrovská škoda, kdyby mělo dojít k jejímu úplnému zrušení . Tato černá myšlenka není jen výmysl, dokazuje to, že nedávno s tímto nápadem přišla jedna nejmenovaná instituce. Proto nejlépe bude, když zájem u tuto trať bude jen stoupat, nezlomná vůle dobrovolníků a podpora sponzorů bude udržována. K tomu všemu můžete pomoc i Vy přátelé, když tuto trať navštívíte, svezete se vlakem, taženým parní mašinkou, nebo jen adhezním motoráčkem ř.812, který tu zatím přes velkou snahu stále v pravidelném provozu z Brezna jezdí.