Trasy Pěší trasa Malá náročnost

číslo 1 Placené parkoviště Asfalt 0,0 km
  K informačnímu centru je to jen kousek.
číslo 2 Informační centrum Macocha - Horní můstek Asfalt 0,1 km
  Zde je možno koupit si vstupenky, vyzvednout plánek zdejších cest, jsou tam toalety a venku je kohoutek s pitnou vodou. Má to výhodu, že voda je k mání, i když toalety už jsou zavřené.
číslo 3 Chata Macocha a vyhlídka Horní můstek Šotolina 0,1 km
  Když se projde areálem informačního střediska, tak za chvilku jste u turistické chaty. Je zde restaurace, hotel, občerstvení uvnitř i venku. Stačí si vybrat. R. 1820 byl tady postaven první vyhlídkový gloriet s vyhlídkou do propasti Macocha. Ten se r. 1882 do propasti zřítil. Ten samý rok vybudovala brněnská pobočka Rakouského klubu turistů vyhlídku Horní můstek. Macocha je nejznámější propast v této oblasti. Hloubka suché části propasti je 138,4 m. Na dně jsou dvě jezírka - Horní je hluboké 11 m a Dolní je hluboké víc než 50 m. Název Macocha propast získala údajně dle skutečné události. Vdovec dovedl domů malému synkovi nevlastní matku – macechu, ta ho neměla ráda a chtěla se ho zbavit. Vylákala ho nad propast a chlapce do ní shodila. Jenže ten se zachytil ve větvích na okraji propasti, kde ho našli vesničané a zachránili ho. Po řádném občerstvení pokračujeme po modré ke vstupu do Punkevní jeskyně.
číslo 4 Odbočka k Dolnímu můstku Šotolina 0,4 km
číslo 5 Dolní můstek Šotolina 0,4 km
  Tato vyhlídka byla vybudována Klubem českých turistů r. 1899, je 92 metrů nad spodní částí propasti a na dno propasti je odtud vidět daleko lépe. Dříve tam býval žebřík, který umožňoval sestup do propasti.
číslo 6 Zpátky na rozcestí Šotolina 0,5 km
číslo 7 Rozcestí Pod Salmovkou Asfalt 1,3 km
  Název je po hraběti Salmovi, který koncem 19. století nechal zbudovat stezku cca 1 km dlouhou od propasti do Pustého žlebu. Kvůli skalnatému terénu a velkému převýšení byly některé její části vytesány do skály.
číslo 8 Čertova branka Asfalt 1,5 km
  Je to skalní tunel, který vznikl erozí prudkého toku potoka, tj. vytrvalým narážením vody v řece na skálu, až se postupně spáry ve skále rozšiřovaly a skálu prorazily. Tunel je 12 metrů dlouhý, 3 metry vysoký a 4,5 metrů široký. Zde je i zastávka NS.
číslo 9 Konečná stanice lanovky Asfalt 1,7 km
  Od r. 1995 je v provozu kabinková lanovka, která spojuje Punkevní jeskyně a propast Macochu. Ke vchodu do jeskyně je to sice ještě kousek, ale cesta už vede po rovině. Lanovka překonává pro výstup i sestup náročné převýšení 131 m. Je dlouhá 249 m.
číslo 10 Vstup do Punkevních jeskyní Asfalt 1,9 km
  Od r. 2014 je zde nový moderní vchod do jeskyně. Je zde prostor pro shromáždění se návštěvníků, jsou zde prodejny upomínkových předmětů i občerstvení a zdarma samozřejmě i toalety. Punkevní jeskyně byly slavnostně otevřeny na velikonoce r. 1914. Jsou otevřeny celoročně. Patří mezi naše nejnavštěvovanější jeskyně. Umožňují pohled z propasti Macochy vzhůru, mají krásnou krápníkovou výzdobu, ale navíc je zde od r. 1920 možnost plavby po ponorné říčce Punkvě. V případě zvýšené vodní hladiny však může být plavba na lodičkách zrušena. Prohlídková trasa trvá 60 minut. Teplota v jeskyních se pohybuje mezi 8 - 10 stupni. Snad nejkrásnější je Masarykův dóm se specifickou krápníkovou výzdobou. Od r. 2014 se dostanou na dno Macochy i vozíčkáři. Po prohlídce jeskyně pokračujeme po modré dál.
číslo 11 Štajarova jeskyně (Štajgrovka) Asfalt 2,6 km
  Jeskyně byla objevena r. 1957. Není veřejnosti přístupná.
číslo 12 Skalní mlýn Asfalt 3,6 km
  Tady byla malá osada, kde bydlelo několik lesních dělníků a uhlířů. Někdy letech 1763 - 1784 tady byl postaven vodní mlýn, po kterém se osada pojmenovala. Na jeho místě nyní stojí hotel Skalní mlýn s restaurací, kde se můžete při výletu samozřejmě i občerstvit nebo si půjčit koloběžku. Tady je informační středisko, kde je možnost nákupu vstupenek do jeskyní. Odtud je možno se ke vstupu do Punkevních jeskyní vydat zdejším vláčkem. Tady modrá turistická značka končí, pokračujeme po žluté, nebo také po značení naučné stezky.
číslo 13 Dům přírody Moravského krasu Asfalt 3,7 km
  Zde je návštěvnické centrum a také expozice, kde se seznámíte s dalšími informacemi z Moravského krasu.
číslo 14 Kateřinská jeskyně – rozcestí Šotolina 4,0 km
  Tady je parkoviště a pokladna pro vstup do Kateřinské jeskyně. K této jeskyni se váže pověst, že pasačka Kateřinka do jeskyně vběhla, protože se jí tam zaběhla ovečka. V podzemí však zabloudila a už nikdy se nedostala ven. Hlavní dóm má vynikající akustiku, proto se zde příležitostně konají i koncerty. V Nové Kateřinské jeskyni je jedna z nejkrásnějších scenérií Moravského krasu – tenké stalagmity a stalagnáty zde tvoří Bambusový lesík. V Dómu zkázy je vidět velké množství balvanů, což svědčí o rozsáhlém zřícení stropu v době dávno minulé. Již zde rostou nové stalagmity - nejkrásnější je Benátský svícen. Odbočka ke vstupu do jeskyně je ze silnice jen o kousek dál. My odbočujeve prudce vlevo a do kopečka.
číslo 15 Křenkův pomník Šotolina 4,9 km
  Přibližně v polovině trasy mezi Punkevní a Kateřinskou jeskyní je odpočívadlo a pomník Františku Křenkovi, který zde nechal zhotovit Klub českých turistů. Fr. Křenek byl členem Sokola a velký turista. Mnoho let stál v čele zdejšího odboru Klubu českých turistů. Byl velkým propagátorem krás této oblasti, zřizoval zde nové turistické trasy. Během 2. světové války se stal členem odbojové skupiny Obrana národa. V září 1941 ho gestapo zajalo a dne 23. 3. 1943 popravilo v Osvětimi.
číslo 16 Informační centrum Macocha 6,1 km
  Jsme zpátky u infocentra a skoro i na parkovišti
číslo 17 Parkoviště 6,2 km
  Cesta od jeskyně tak byla o 2 km delší, ale byla to pohodlná a příjemná procházka se zajímavými informacemi.

Když jsme letos vyrazili na Moravu, moc jsem si přála zajít se podívat do Macochy a do Punkevní jeskyně. Naštěstí jsem se včas dozvěděla, že je lepší si rezervovat místa i pro jednotlivce, že často jsou prohlídky vyprodané. Všechno vyšlo podle plánu a ještě jsme si zvládli udělat asi 6 km okružní procházku přes zajímavá místa a vyhlídky. Začali jsme u infocentra na Horním můstku, kde jsme si museli předem vyzvednout objednané vstupenky a kam se nechá dojet autem. Trasa vede z větší části i po naučné stezce Macocha.
Poslední aktualizace: 28.10.2017
Moravský kras - okružní trasa - Horní můstek, Macocha, podle Punkvy na Skalní mlýn a přes kopeček zpátky na mapě

Příspěvky z okolí Moravský kras - okružní trasa - Horní můstek, Macocha, podle Punkvy na Skalní mlýn a přes kopeček zpátky

Turistické rozcestí Pod Chobotem
Nachází se na výrazném skalnatém hřebeni mezi Pustým a Suchým žlebem zvaném Chobot, severovýchodně od vrcholové kóty stejného názvu. Prochází tudy…
Nachází se v bezprostřední blízkosti propasti Macochy. Z iniciativy Antonína Podroužka, učitele v nedalekých Vilémovicích, na jejímž…
Spojuje dno Pustého žlebu s Chatou na Macoše. Byla zbudována v letech 1994-95. Provoz zajišťují 2 kabinky, k…
OD SKALNÍHO MLÝNA DO KAŇONŮ PUSTÉHO A SUCHÉHO ŽLEBU Skalní mlýn – v…
Nachází se východně od Propasti Macochy. Prochází tudy červeně a …
Jedná se o mohutné vápencové skalisko, které se ve výrazném oblouku…
Cesta pěšky z Hanušovic do Rakouska (díl 5.)Moravský kras Noc nebyla špatná, nicméně k nějakému probuzení v průběhu proběhlo. White …
Krasová říčka Punkva vyvěrá na povrch v Pustém žlebu, 1,5 km prot…
Nachází se před vstupem do Punkevních jeskyní na dně hlubokého vápencového kaňonu Pustého žlebu, které jsou nejvýznamnější zpřístupněnou jeskyn…
Nová vstupní budova Punkevních jeskyní v Moravském krasu zahájila…