Nová Ves nad Popelkou - Bradlec - Jičín
Trasy • Pěší trasa • Malá náročnost
Nová Ves nad Popelkou, vlak | 0,0 km | |||
Od vlaku se vydáme podél trati směrem na Starou Paku (foto 1 - 4). | ||||
Cyklotrasa č. 4277 | Šotolina | 0,7 km | ||
Po cyklotrase stoupáme do mírného kopce nad Novou Ves (foto 5 - 7). | ||||
Na Vrších | Šotolina | 1,2 km | ||
Na křižovatce je kříž s lavičkou a nádherným výhledem na Krkonoše (foto 8 - 12). Od lavičky se jde velice pohodlně téměř po rovině, brzy je kromě Krkonoš vidět i Kumburk a Tábor (foto 13 - 24). | ||||
Klepanda (foto 25) | 3,4 km | |||
Na Klepandě zvolíme "pěší" modrou. Chvilku jdeme po silnici, pak lesem. | ||||
Bradlec, rozcestí | 4,2 km | |||
Chcete-li na zříceninu, tak hurá do kopce po zelené. | ||||
Bradlec (foto 27 - 30) | 4,6 km | |||
Buď se vrátíme zpět na rozcestí nebo seběhneme dolů po jedné ze dvou neznačených cest. Po modré značce pomalu sestupujeme ke kraji lesa. | ||||
Farma | 5,3 km | |||
Tady si sedněte na lavičku (houpačku) a užívejte si pohled na Zebín, Železný a Veliš (foto 31 - 34). A potom po modré (foto 35 - 39) přes Bradleckou Lhotu do Železnice. | ||||
Železnice (foto 40 - 43) | Asfalt | 8,2 km | ||
Z náměstí jdeme k vlakové zastávce společně se zelenou značkou. | ||||
Fidrmucova pila (foto 44) | Asfalt | 9,7 km | ||
Zde se zelená odděluje a jdeme už jen po červené značce přes Prostřední Mlýn (foto 45) k rozcestí Pod Zebínem. | ||||
Pod Zebínem (foto 46) | Šotolina | 11,0 km | ||
Po modré značce (do Jičína je ale možné jít i po červené) jdeme příjemnou parkovou cestou (foto 47 a 48). | ||||
Čeřovka, Milohlídka (foto 49 a 50) | Asfalt | 12,9 km | ||
Z Čeřovky už městskými ulicemi na jičínské náměstí (foto 51 - 58). | ||||
Jičín, náměstí | Asfalt | 14,4 km | ||
A pokud potřebujete na nádraží, tak vás tam dovede žluté značení. | ||||
Autobusové nádraží | 14,9 km | |||
Jičín, hlavní nádraží | Asfalt | 15,5 km | ||
Konec trasy |
Docela rádi se na našich toulkách dáváme do řeči s neznámými lidmi. Nejčastěji s místními obyvateli na zahradách, v hospůdkách a nebo pak se spolucestujícími ve vlaku. Krásně se tak sbírá inspirace na další toulky. Na podzim jsme takhle seděli v "orchestriónu", chystajícímu se vyrazit svou téměř nadzvukovou rychlostí 30 km/hod z Lomnice nad Popelkou do Staré Paky a zapředli jsme řeč se starým, zarostlým dědou v montérkách. Dozvěděli jsme se, že jede do Syřenova, kde bydlí, a my hned, že tam máme v úmyslu jednou taky vystoupit a projít odtud vedoucí žlutou značku pod Kumburk. Děda odmítavě potřásl hlavou s tím, že to je nudná cesta a že chceme-li na Kumburk, tak máme vystoupit v Nové Vsi a jít po cestě, kterou nám z vlaku ukáže. Poslechli jsme ho, na jaře jsme tu cestu prošli a dali mu za pravdu. Moc hezká cesta.
Do Nové Vsi nad Popelkou se dostanete o víkendu jen vlakem nebo pěšky z Lomnice nad Popelkou (asi 3 km). Trasu tedy začínám u vlakové zastávky. Přijedeme-li od Staré Paky, tak se podél trati musíme kousek cesty (tak asi 500 metrů) vrátit. Po tom půlkilometru narazíme na širokou polní cestu s modrými cykloturistickými značkami cyklotrasy č. 4277. No a po této cestě půjdeme. Mírně zvlněná krajina s dalekými výhledy na Kumburk na straně jedné a na Krkonoše na straně druhé, je zárukou toho, že se nudá nekoná. Cesta nás zavede na Klepandu, kde je restaurace a hlavně rozcestí.
Z něho se dá jít po červené na Tábor nebo na opačnou stranu na Kumburk, nás ale bude zajímat modrá značka na Bradlec. K němu se jde téměř výhradně lesem. Pod zříceninou je rozcestí, chcete-li se na hrad podívat, je třeba se orientovat podle zelené značky a pak se sem vrátit. Nebo využít jednu ze dvou cest, které od zříceniny dolů k modré značce sestupují přímo. Modrá pak pokračuje dále k okraji lesa, za nímž je soukromá farma a nad ní houpačka místo lavičky. Sice taky soukromá, ale majitelé jsou fajn lidi a když si tam sníte svačinu jako my, zlobit se na vás nebudou. Mám od nich souhlas turisty na tuto houpačku upozornit.
Cesta pak vede příjemně z mírného kopce do Železnice, kde na náměstí končí. Místo modré tedy využijeme trasu červenou, vedoucí (zprvu souběžně se zelenou) k vlakové zastávce a od ní přes hotelový komplex Prostřední Mlýn pod Zebín a chcete-li, pak tedy až do Jičína. My jsme ale na rozcestí Pod Zebínem uhnuli vpravo po značce modré, která nás přes pole a louky dovede na jiný jičínský kopec Čeřovku s Rozhlednou Milohlídkou. Moc hezké místo. Teprve potom sestoupíme do centra Jičína. Z náměstí bude patrně potřeba se dostat k nádraží, tam nás dovede žlutá turistická značka.
Trasa je dlouhá asi 14,5 km dlouhá. Je pohodlná, s výjimkou Bradlece se dá absolvovat klidně i s dětským kočárkem. Jedinou nevýhodou může být závislost na vlaku. Spojení obou krajních míst znamená užití tří vlaků na trase Jičín - Ostroměř - Stará Paka - Nová Ves nad Popelkou. Problém to ale není, vlaky na sebe perfektně navazují a jezdí jich dost.