Starosedelská cesta
Trasy • Pěší trasa • Střední náročnost
Rozcestí Drátovna | Šotolina | 0,0 km | ||
Od rozcestí Drátovna rovně po neznačené cestě podél el. vedení | ||||
První přechod přes hlavní silnici | 1,6 km | |||
Přes asfaltku opatrně, motorkáři jsou zde dosti rychlí | ||||
Druhý přechod přes silnici | 2,1 km | |||
Dtto | ||||
Most přes Hluboký potok | 2,4 km | |||
Zastávka s odpočívadlem u mostu | ||||
Malá vyhlídka | 2,8 km | |||
Malá dřevěná lavička s vyhlídkou na černou sjezdovku a velký Klín | ||||
Příchod na sedlo | 3,3 km | |||
Cesta končí těsně pod autobusovou zastávkou na Jesenické straně sedla |
Že je Červenohorské sedlo významným komunikačním bodem a turistickým východištěm není třeba zvláště pochybovat. Nakonec je to nejkratší spojnice mezi poměrně silně obydlenými údolími Desné na jihu a řeky Bělé na severu. Přes sedlo vždy nějaké stezky vedly a jak rostl hospodářský ruch, vznikaly novější a kvalitnější komunikace.
A protože sedlo nevyužívá jen automobilová či veřejná Doprava, ale přicházejí sem i pěší (dnes i cyklisté a běžkaři). Ti samozřejmě nevyhledávají asfaltovou cestu (mimo cyklistů). Z Koutů mají možnost celkem jednoduchou, na sedlo vedou dvě téměř přímé trasy, známější je tzv. Stará cesta, naznačující, že se jedná o poměrně starou cestu – víceméně původní starou formanskou cestu, cesta je značená žlutou turistickou značkou. Novější trasou je tzv. Vodní (či vodárenská cesta), poněkud delší trasa vede od chatové oblasti nad lyžařským areálem Šindelná (Vítězňák). Je značená zelenou turistickou značkou a až horní úsek k sedlu musí turista dojít s využitím modrých lyžařských značek, které jsou ovšem se zelenou značkou souběžné až k rozcestí Pod Šindelnou.
Ze severu to má (nebo měl) turista trošku komplikovanější. Pokud se tedy chce vyhnout automobilistům a hlavně zběsilým motorkářům (severní strana opravené silnice je jejich oblíbeným rejdištěm) měl vlastně dvě možnosti. Východištěm obou tras je bývalá osada Drátovna (nebo samota), v podstatě se jedná o místo kde dnes najdeme hájovnu a chatu Polárka. Žlutá turistická značka (případně bílá cyklo) ho vyvede po svazích Jeřábu a Velkého Klína pod Pekárkou přes sjezdovky na sedlo. Hlavně pěší turista musí v úseku v úseku pod Jeřábem překonat poměrně strmé stoupání, cyklista to objede, ale má to delší.
Druhou variantou výstupu od Drátovny je tzv. Starosedelská cesta. Jedná se o trasu původní formanské cesty na sedlo, která vznikla v období kolem r. 1840. Budovatelé této trasy víceméně využili táhlé údolí Červenohorského potoka a přímo podle něj vedli trasu k horskému přechodu. Tato cesta byla využívaná trvale do 70. let 19. století, v letech 1874-5 byla postavena nová silnice, v podstatě již v dnešním vedení silnice přes ČHS. Starosedelská cesta přesto stále sloužila lesákům i jako záloha k nové cestě. Cesta byla využívaná až do 60. let 20. století, přes to, že na konci války Němci zničili most na horním úseku cesty, ten byl ale po válce opraven a lesáky dál používán. Pak se ovšem most rozpadl a cesta v horní části byla zapomenutá. Trasu cesty využili i energetici, v podstatě kolem ní vede vedení 22kV napětí. I díky tomu trasa musela zůstala stále bez porostu.
Dolní úsek od Polárky, kde nebyl žádný most nebyl naštěstí zůstala průchozí až k hlavní silnici a po krátkém úseku po ní mohl turista vyjít na sedlo za serpentinou rovně pod sjezdovkami.
Jak se připravovala rekonstrukce severní strany hlavní silnice, objevila se i myšlenka znovu zprovoznit celou Starosedelskou cestu. To se povedlo v r. 2004 díky obnově zaniklého mostu přes Hluboký potok, který víceméně bránil snazšímu průchodu úseku. Krásný most na kamenných podpěrách s ocelovými nosníky a dřevěnou mostovkou je asi největším lákadlem trasy. Úsek od Polárky ke křížení se silnicí poměrně mírný, serpentinu pod sedlem překonává již prudším , ale stále celkem snesitelným stoupáním, které pokračuje v podstatě až k zatáčce těsně pod Červenohorským sedlem, kde se napojí na hlavní silnici. Trasa je určitě vhodná pro pěší, neměla by být problémem pro zdatné horské cyklisty (ačkoliv úsek, který překonává serpentinu pod sedlem se moc nevyužívá). Mohla by to být i zajímavá trasa pro běžkaře (hlavně sjezd), ale možná i pro sjezdaře, kteří mají někde v Bělé základnu a vyjedou si na sedlo zasjezdovat. Cesta sice nemá žádné turistické značení, ale kolem vede zmíněná napětí 22kV. Pře vrcholem sice přechází do kabelu, ale to by se možná dalo vyřešit i jednoduchou bezbarvou navádějící šipkou (pro ty co přehlédnou značku zákaz vjezdu).