Ze zastávky ČD Moravičany přes Bouzov do Olomouce
Trasy • Cyklotrasa • Velká náročnost
Moravičany (243 m) | Asfalt | 0,0 km | ||
Obec se nachází na trati ČD Olomouc - Zábřeh na Moravě v okrese Šumperk. První písemná zmínka o obci pochází z roku 1249. Jsou obklopeny loukami a polnostmi a protéká skrze ně říčka Třebůvka, jež se nedaleko za vesnicí vlévá do koryta řeky Moravy. V obci se donedávna nacházel nejstarší železný most v okrese Šumperk z r.1888. Původní mostovka byla v roce 1985 nahrazena železobetonovou deskou. Most byl ve špatném stavu, proto byl 5. 4. 2009 odstraněn a bude nahrazen mostem novým. | ||||
Loštice (258 m) | Asfalt | 3,5 km | ||
Město leží na řece Třebůvce v nejjižnější části okresu Šumperk. První zaručená zpráva pochází z roku 1267. Byla založena jako trhová ves na místě, kde se již dříve nacházela stará slovanská osada. V Lošticích se ve středověku od počátku 15. století vyráběly unikátní keramické loštické poháry s hrubým povrchem a s puchýřky. | ||||
Bouzov | Asfalt | 11,4 km | ||
Hrad Bouzov - více se dozvíte v samostatné kapitole | ||||
Podolí | Asfalt | 14,5 km | ||
Podolí je vesnice, část obce Bouzov v okrese Olomouc | ||||
Bílá Lhota (395 m) | Asfalt | 18,9 km | ||
První písemná zmínka o obci pochází z roku 1350. Zdejší tvrz z konce 15. století byla kolem r. 1660 byla přebudována na čtyřkřídlý renesanční zámek. Byl opakovaně přestavován a jeho renesanční podoba byla prakticky setřena. Dnešní zámek je jednoduchá, jednopatrová, čtyřkřídlá budova s malým dvorem. Ze zámku jsou přístupné pouze prostory sloužící dnes pro veřejnost. V zámku sídlí OÚ Bílá Lhota, zdravotnická zařízení, pošta a další subjekty. Ten dnes slouží jako obecní úřad, pošta, knihovna a zdravotní středisko. | ||||
Řimice | Asfalt | 20,5 km | ||
Řimice je část obce Bílá Lhota. Na kraji obce stojí pravoslavný chrám svaté Ludmily z let 1933–34, který vznikl podle návrhu duchovního otce Andreje Kolomackého pozvaného z Podkarpatské Rusi. Chrám je jednoduchá stavba ve tvaru hranolu, který je završen jehlanem střechy a cibulovitou bání. Na vstupní straně je předřazena nízká čtverhranná přístavba se zvonicí a freskou sv. Cyrila a Metoděje vytvořenou r. 1972 podle kresby Mikoláše Alše. | ||||
Nové mlýny | Asfalt | 23,0 km | ||
Je to malá obec na trase, kam jsme dojeli už více než hladoví. Na Bouzově jsme zaváhali a cestou jsme na nic nenarazili. Naštěstí zde - kousek jsme museli odbočit vpravo - jsme našli malou soukromou restauraci s příjemným venkovním posezením, kde jsme se velice dobře najedli. Ani nám nebylo líto, když jsme chvíli na to o kousek dál minuli Rybářskou hospodu. | ||||
Nové zámky | Asfalt | 25,8 km | ||
Obec nové zámky leží v chráněné krajinné oblasti Litovelské Pomoraví. V 2. polovině 16. století zde postavili Černohorští z Boskovic nevelký renesanční lovecký zámek. Na jeho místě v roce 1690 vybudovali Lichtenštejnové rozsáhlejší barokní zámek, který v roce 1805 vyhořel. Mezi lety 1813-1820 byl opět obnoven podle plánů lichtenštejnského architekta v klasicistické podobě. Zámek a park sloužil především pro pobyt v době lovů a občas též jako letní sídlo. V části byly kanceláře lesního úřadu, od konce 19. století byl zámek přeměněn na kanceláře správy úsovského panství. Administrativním potřebám Lichtenštejnů sloužil do roku 1945. V současnosti zde sídlí ústav sociální péče. Zvláštností zámku jsou především vnější neporušené empírové fasády. Lichteštejnové vybudovali v letech 1813 - 1820 také park v anglickém stylu, ve kterém jsou empírové budovy, např. Chrámek přátelství (altánek), obelisk „Komín“, rytířská síň "Rytírna" (altán s 16 toskánskými sloupy). V době romantismu byly oblíbené dostavby a úpravy přírodních útvarů, takže do zámeckého parku v Mladči stavitel postavil Čertův most, který tvořil zděnou lávku, či bránu spojující skaliska. Anglický park zvolna přechází do volné přírody. | ||||
Litovel (233 m) | Asfalt | 29,4 km | ||
Tomuto městu na řece Moravě bude věnována samostatná kapitola. | ||||
Olomouc nádraží ČD | Asfalt | 55,3 km | ||
Cíl našeho dnešního cyklovýletu. Informace o tomto krásném městě si můžete přečíst v samostatné kapitole |
V rámci našeho putování po Hané jsme se rozhodli vyrazit na hrad Bouzov. Z Přerova je to přece jen daleko, a tak jsme se rozhodli si cestu zkrátit vlakem. Proto naše putování začíná na zastávce ČD. Hned u nádraží se napojíte na cyklotrasu (pěší mohou vyrazit po modré turistické značce), která vás dovede až na hrad Bouzov. Nutno podotknout, že hrad je na kopci a že se to nechá šlapat. Ale pak už je vyhráno.
V obci Bouzov doporučuji nedržet se striktně cyklotrasy a odbočit jednou ze silnic vzhůru ke hradu. Po cyklotrase to zbytečně objíždíte.
Po prohlídce hradu jsme pokračovali vlastně po cyklostezce, která by nás na hrad dovedla, okolo areálu minikár a pak už z kopce směr Podolí, Bílá Lhota atd. Jen pozor, ať jedete po správné silnici. Vpravo je silnice - také cyklostezka, ale vede po ní zelená turistická značka - tak tudy ne. Vezměte to trochu víc vlevo - pojedete okolo hřbitova.
A dál podle mapky. Za obcí Řimice jsme odbočili vpravo po Moravské stezce, která nás dovedla téměř po rovině až do Olomouce.
Ujeli jsme skoro 60 km a s tím stoupáním na hrad a s prohlídkou hradu to bylo akorát, abychom v Olomouci sedli na vlak a do Přerova se už zase nechali dovézt. Byl to příjemně strávený den v poklidném prostředí.