Roztančená ulice (MFF Šumperk)

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Za kulturou

Šumperk není jen vstupní bránou do – snad nejkrásnějších našich hor – Jeseníků, ale také místem, kde se konají pravidelně celorepublikově známé a uznávané kulturní akce. Tou jednou je podzimní hudební festival Blues Alive, tou druhou letní Mezinárodní folklorní festival. Ten se koná vždy v polovině srpna a jeho vyvrcholením je právě sobotní Roztančená ulice. Ne každý má zájem sledovat v týdnu vystoupení jednotlivých souborů, ale festival už prostě k Šumperku patří a na sobotní defilé se těší celé město i jeho návštěvníci ze širokého okolí. A to bez rozdílu věku, pohlaví, zdravotního stavu, tloušťky peněženky i sexuální orientace. Šumperk se zkrátka v této době stává nejen krásnou pestrobarevnou kyticí, ale i místem konání jednoho z nejvýznamnějších folklorních festivalů v České republice.

Slovensko
Slovensko  •  Foto: markyz63

V letošním roce se již konal neuvěřitelný 24. ročník této akce, jejíž plný název zní Mezinárodní folkorní festival CIOFF – I.O.V. Šumperk. Zúčastnili se soubory z Gruzie, Slovenska, Německa, Tchaj-wanu, Ruska, Jižní Koreje, Mexika, Rumunska a Izraele. Domácí scénu pak zastupovaly např. soubory ze Šumperka, Vnorov, Horní Suché, Postřelmova, Přerova, Šardic, Dolní Lomné nebo Starého Podvorova. Letos dokonce došlo při nástupu jednotlivých souborů před šumperskou radnicí k zajímavé situaci. Rus, Germán a Žid (Izrael) vedle sebe sice dokumentovali současnou toleranci a multikulturnost světa, ale nevím, jestli teď nehrozí Šumperku nějaké nebezpečí. Přece jenom Ukrajina určitě nebude spokojena a jistá nervozita zavládla prý i na druhé straně pásma Gazy.

Celá akce je velmi oblíbená a stává se také potěchou oka. Zejména pánové – coby znalci ženské krásy – jsou nadšeni přítomností půvabných tanečnic neznámých kontinentů a údajně bývají (u)spokojeny i ctitelky mužské krásy a pedofilové (tato věta je samozřejmě myšlena v nadsázce, ale některé soubory jsou opravdu hodně dětské). V letošním roce byla mužská polovina národa o bohaté zážitky tak trošku ochuzena (jeden šumperský občan se nechává každoročně fotit ze všemi přítomnými kráskami a letos se slzou v oku neúspěšně bloudil městem) , ale když jsem viděl jaké nadšení – zejména u těch starších (ale přidali se i Keltové) – vyvolal zpěv Kaťuši, kterou se prezentoval soubor z Ruska, byl jsem … řekněme překvapen. Jedna starší soudružka se dokonce rozplakala štěstím, od souboru se už nevzdálila ani na krok a dobrovolně se stala jeho neplacenou klakou.

Samotná Roztančená ulice spočívá v tom, že většina zúčastněných souborů projde městem (tedy od radnice k „sově“) a na každém plácku předvede něco ze svého umění. Celý „průvod“ skončí v parku před budovou muzea, kde je postaveno podium a kde soubory předvedou vystoupení o něco delší. Během celého týdne mají zájemci možnost se s jednotlivými soubory seznámit. Na malé scéně „U sovy“ jsou vystoupení volně přístupná, na velké scéně v Pavlínině dvoře si už musíte připlatit. Součástí týdenní akce jsou také posezení u cimbálu, soutěž o nejlepší kotlíkový guláš, oblastní dožínky nebo ohňostroj. A protože Šumperk není lakotný, vyveze nejzajímavější zahraniční soubory k vystoupení také do Jeseníku, Kout nad Desnou, Loučné nad Desnou, Postřelmova, Velkých Losin, Libiny a Rapotína.

Šumperk i během festivalu žije dál svým životem, takže kapacity ubytovací i stravovací jsou připraveny v míře dostatečné a na všech úrovních. Mnohé dokonce přímo na pěší zóně Hlavní třídy, kde drtivá většina Roztančené ulice probíhá. K dispozici byly také některé místní vinotéky, ale zájem o víno nebyl nijak přehnaný. I když některé soubory pokukovaly celkem mlsně.

Letos se – alespoň mně osobně – líbili nejvíce Němci a jedna Ruska. Ona ženščina luzným vzhledem, Němci atypickým smyslem pro humor, popírající názor o chladných Germánech. Vše začalo už na náměstí u radnice, kde se všichni účastníci sešli k slavnostnímu zahájení Roztančené ulice a střetnutí s naším starostou, senátorem, dozorčím radním, pedagogem a nevím čím ještě v jedné osobě. Nikoho z radnice ani organizátorů akce totiž nenapadlo, že by se náměstí mohlo na nějakou hodinku uzavřít, a tak tam vesele projíždělo jedno auto za druhým. Městská policie byla bezmocná, a tak Němci alespoň zpomalovali auta tím, že jim na přední sklo položili německou vlajku, kterou vzápětí každému autu odstartovali jeho vlastní „závod“. A všechny pak v podobném duchu bavili i nadále. Nelíbily se mi naopak reakce několika diváků. Volání „Rusko, fuj!“ a transparent „Putin je vrah“ se ke zpěvu a tanci moc nehodí bez ohledu na světový názor a politické vyznání.

Při vystoupeních mají většinou největší úspěch temperamentní Slováci (a nebylo tomu jinak ani letos, i když jim hodně šlapaly na paty děti z Gruzie a Tchaj-wanu) a nadšeně přijímanou Kaťušu bych klidně oželel. Sami ji většinou zpíváme až nad ránem a jen na večírcích, kde se vysloveně zadaří …

Kdo si bude chtít prohlédnout větší množství fotografií, najde je na : http://markyz63.rajce.idnes.cz/Roztancena_ulice_2014_MFF_Sumperk__08_2014.

Na Rajčeti najdete také moje fotografie z několika předchozích ročníků.

Poslední aktualizace: 19.8.2014
Roztančená ulice (MFF Šumperk) na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Roztančená ulice (MFF Šumperk)

Šumperk - kostel sv. Ducha
Starokatolický, či řeckokatolický, ale nověji Pravoslavný kostel sv. Ducha je vlastně nejnovějším kostelem v Šumperku, ačkoliv se tváří dosti…
I když se to možná nezdá, tak tento článek na Turistiku skutečně patří.…
Snad každý skutečný pivař zná vyhlášené hanušovické "ryzí pivo z hor",…
Aktuální duben 2018 se nám činí možná překvapivěji, než bývá normálně,…
Hospůdka Basa patří mezi nejoblíbenější šumperská zařízení svého druhu…
Možná můj příspěvek bude vypadat jako ono tradiční nošení dříví do…
Na rohu ulic Kozinova a Husitská stojí nepřehlédnutelný dům, který je…
Budova někdejšího německého gymnasia patří k nejvýstavnějším i největším…
Bývalý hřbitovní kostel, spíš kostelík sv. Barbory v Šumperku je považován za malou barokní perličku, zejména díky svému bohatě malovanému interiéru. Bohužel k…
V rámci velké revitalizace šumperských Jiráskových sadů z roku 2015 zde…
Šumperský Kostel sv. Barbory patří k nejpozoruhodnějším historickým…
Druhá část popisu šumperského barokního kostela sv. Barbory je za…
Šumperk - Hrad marnosti a pýchy aneb i Šumperk má svou vilu Tugendhat (Sieglova vila)
Soutěž 2 body
Titulek tohoto článku – jak se vzápětí přesvědčíte sami - opravdu nelže.…
U Kostelíku sv. Barbory se někdy mylně uvádí, že se jedná o hřbitovní kostel, nicméně jednalo se o běžný kostel, který sloužil jako svatyně předměstských o…
Jednou ze šumperských kulturních památek (od roku 1958) je patrov…
Informační centrum Šumperk se nachází se v centru města v budově di…
Jeden z  Jarních prodloužených víkendů jsme strávili na Šumpersku. První…
Šumperské vlastivědné muzeum dokáže čas od času připravit svým…
Sedmadvacetitisícové okresní Město Šumperk, ležící v podhůří Jeseníků,…
Úkolem tohoto tipu na výlet určitě není někoho přesvědčovat o tom, že…