Válka na silnicích a mostech
Tipy na výlet • Rodina s dětmi • Vycházka - půldenní • Za kulturou
Kam a jak jedeme?
Jakožto domácí nikam daleko, přesněji do Vikýřovic, na rozhraní se Šumperkem, kde může kolemjdoucí i jedoucí potkat již vcelku zavedené Muzeum Silnic. Přítomnost těsně procházející silnice I/11/44 (dvě prvotřídky v jednom tělese) usnadní i příjezd přespolních.
Za čím jedeme?
Za dobu své krátké existence si museum již získalo řadu příznivců a pracovníci muzea pravidelně připravují různé výstavy, aby i pravidelní návštěvníci byli potěšeni zpestřením stálých expozic muzea. V letošním roce, při příležitosti 70. výročí konce války připravilo muzeum výstavu s tématikou, jak se válečné události dotkly právě dopravních zařízení s logickým zaměřením na silniční provoz.
Jak a kde jsme se najedli a ubytovali?
Výstava byly otevřena při příležitosti Muzejní noci, tedy akce, která nebývá v muzeích zcela pravidelná, o to je však přitažlivější probíhajícím programem. V tomto případě i občerstvením v areálu venkovní expozice muzea (pivo a párek). To ovšem musí ve všední dny nahradit například nedaleký restaurant U Jirsáka, případně to návštěvník vydrží o hladu.
Co se nám nejvíce líbilo a co naopak ne?
Ale zpět do muzea. Skvostně opravená budova bývalého statku na okraji Vikýřovic (nebo na konci Šumperka) ve svých stálých expozicích nabízí průřez historií vývoje silničních a dopravních staveb, věnuje se památce na podnikání kdysi významné podnikatelské rodiny Kleinů v nedalekém Sobotíně a Loučné, ve své poslední stálé expozici pak ukazuje vývoj mostního stavitelství, které v dopravním stavitelství patří k vrcholným dílům.
Právě v půdních prostorách nad přízemní „mostní“ expozicí najdeme sál, sloužící k pořádání tématicky zaměřených výstav. Ta letošní letní je tedy věnována příležitosti 70. výročí ukončení II. Světové války se zaměřením, jak se válečné události projevily právě na silnicích, či v Dopravě vůbec.
Vlastně se není čemu divit, silnice od pradávna sloužily k přesunům vojsk, vyspělost říší a států se leckdy posuzovala z rozvinutosti komunikací. Vždyť dodnes je povědomí, že právě rozvinutá (na svou dobu) silniční síť umožnila dlouhou expanzi a trvání Římské říše. Vlastně až do 19. století veškeré přesuny vojsk probíhali po silnicích cestách nebo stezkách. Ve století páry sice rychlejší přesuny vojsk umožnily nové železnice, do místa bitvy ovšem vojska už zase musela dokráčet po svých (případně na povozech). Ve 20. století do výzbroje armád zamířila motorizovaná technika a kvalitní silniční síť měla opět velký význam v úvahách vojenských stratégů. Omylem se nacistům a Hitlerovi přidává rozvoj dálnic v Německu (začaly se stavět ještě před jejich vládnutím), ale když už se stavěly, měly rovněž v přesunech vojsk svůj význam.
S plány na výstavbu dálnice se uvažovalo i v předválečném Československu, zvítězila ale výstavba pohraničního opevnění a to ostatní je vcelku známá historie.
Po mnichovské dohodě většinou po silnicích odjížděla řada Čechů do vnitrozemí, po silnicích vstoupila do obsazovaných Sudet německá vojska, v březnu 1939 další vojska vnikla po silnicích do zbytků republiky.
Válečné události na našem území probíhaly až v posledních letech války a i ty se odrazily v pohybech na českých silnicích. Dopravní stavby jsou logicky příliš veliké, než aby se daly celé vměstnat do muzejních prostor. Je tedy jasné, že výstava je zaměřena zejména na dokumentaci ve formě reprodukcí dobových obrazů, plánů, fotografií apod. Ve vitrinách najdeme drobné exponáty s příbuzným válečným nebo vojenským obsahem. Vstupu do expozice dominuje německý terénní automobil, najdeme ti části vojenské výzbroje a výstroje, bicykl německého vojáka aj. Exponáty nejsou jen ze sbírek muzea Silnic, něco je ze zápůjček muzea v Olomouci nebo vojenských muzeí z nedalekých Králík. Pár kousků je i ze soukromé sbírky místního nadšence a sběratele Františka Hlavatého.
Právě v režii a velení posledně jmenovaného byly při vernisáži výstavy provedeny ukázky střetů příslušníků československých policistů a pohraničníků s německými ordnery a wehrmachtem v roce 1938, v závěru pak střet partyzánů s Němci na konci války.
Ostatní informace
Muzeum Silnic je otevřeno celoročně, mimo Ne a Po, 10–16 hod, vstupné 50,- , senioři, dorost 30,-, rodinné 110,- Kč. Aktuální výstava bude k vidění do konce letošního roku (2015).