Muzeum silnic – Udržitelnost historických kovových mostů
Tipy na výlet • Rodina s dětmi • Vycházka - půldenní • Za kulturou
Kam a jak jedeme?
Čas od času není špatný nápad vyrazit do muzea za příkladem kulturního prožitku nebo nějakého poučení. Pokud jde spíše o to druhé, tedy poučení, pak jde o v našem případě o Muzeum silnic ve Vikýřovicích, které najdeme u okraje obce v blízkosti Desné u odbočky spojené silnice I/11+44 u Šumperka.
Za čím jedeme?
Podle názvu muzea víme, že instituce se zabývá právě poučením o silničních stavbách, ale v podstatě se zabývá i částečně přidružených témat, tedy i výrobou stavebních materiálů, konstrukcí apod. Do toho spadají i mostní konstrukce a stavby. V podstatě shodou okolností právě probíhající výstava je mimoděk poznamenána aktuální situací po zářijových povodních. Instalovaná výstavba se totiž zabývá sledováním a ochranou památkově chráněných mostů. V přeneseném významu ale ochranu nepotřebují ty významné památkové mosty, ale i novější stavby. Právě i těch se v mnohém případě nedávné živly dotkly.
Jak a kde jsme se najedli a ubytovali?
Samotná výstava v podkrovních prostorách muzea není příliš časově náročná, řekněme detailně se dá absolvovat cca v čase kole 40 minut, což by se dalo přežít bez posilnění. Ovšem zájemci si mohou prohlédnout i ostatní expozice, což už přeci jen zabere více času. U pokladny muzea je tuším nějaký nápojový automat, u parčíku občas stojí pojízdná kavárnička v přívěsu. Opodál pak za řekou je restaurant U Jirsáka (tuším opět v provozu), něco se najde samozřejmě i v blízkém Šumperku.
Co se nám nejvíce líbilo a co naopak ne?
Je celkem jasné, že do muzea jen tak most nepřemístíte, takže výstava je spíše ve formě textových panelů a několika modelů, pohlednic , měřících pomůcek a podobných menších předmět. Podklady k výstavě souvisí s výzkumem stavební fakulty ČVUT Praha, které se zaměřily na mostní konstrukce mostů, které jsou vyhlášeny za nejvýše chráněné památek v našem stupni památkové ochrany. Jsou to tedy ty, opatřené přídomkem Národní. Památkově chráněných mostů je u nás celkem dost, takže aby toho nebylo příliš, výstava se věnuje mostům, jejichž hlavním konstrukčním materiálem je železo, v našem případě ovšem modifikace železa, tedy oceli. Pak už je ten výběr přeci jen menší. Výstavu uvozuje video o historii pádu řetězového mostu přes Ostravici v Ostravě. K události došlo v září 1886. Přes most tehdy přecházela jednotka jízdních hulánů, pěších vojáků i několik civilistů. Vlivem zkorodovaného nosného řetězu se konstrukce zřítila a neštěstí si vyžádalo několik zraněných a bohužel i mrtvých osob. Je vlastně paradoxem, že nedávno před tím přes most přecházela suita císaře Františka Josefa I.
Místo po mostu zůstávalo dlouho prázdné, v roce 1913 se tu stavěl nýtovaný most, který je tu dodnes a po roce 1945 ho známe jako Most Miloše Sýkory. Ten ovšem už rovněž patří k památkově chráněným objektům. Řetězových mostů se pak už přestaly stavět a nahradily je většinou bytelnější konstrukce (příhradové, obloukové apod.). Mezi zkoumanými a chráněnými objekty najdeme mosty z různých časových období. Najdeme tu tedy relativně „nový“ Žďákovský, ke zkoumání došlo i u známého mostu Na Výtoni, v Praze je i další most Čechův, dozvíme se něco o Tyršově mostu v Plzni, železničním mostu U Červené (aktuálně se staví jeho nástupce, starý most zůstane jako lávka pro pěší nebo cyklisty). Nemůže samozřejmě chybět výzkum a pojednání o jediném řetězovém mostu u nás, tedy kdysi mostu u Podolska, dnes u Stádlece na Lužnici.
Ostatní informace
Výstava měla být otevřena v den kdy vrcholily srážky, tedy 14.9.2024, naštěstí se povodeň muzeu vyhla (ačkoliv místy se Desná rozlila i dost). Paní pokladní vykládala, jak se snažili v muzeu exponáty přemístit. Do muzea se dá zajít na jmenovitou výstavu do poloviny listopadu. Plné vstupné je 80,- Kč za muzeum jako celku, jsou samozřejmě různé slevy pro rodiny, žactvo, seniory.