Za portáši na Klapinov

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Do přírody Na hory

Jdeme se podívat za valašskými strážci hor na Klapinov, do sedla pod stejnojmenným vrcholem (678 m n. m.). Naším cílem je akce Portášův oheň, kterou každoročně pořádá obnovené rusavské portášské desátnictvo.

Z našeho výchozího bodu – Rusavy – bychom mohli jít na Klapinov rovnou, nechce se nám ale ve vysokých letních teplotách stoupat do táhlého kopce na vedlejší horu Pardus (673 m n. m.), abychom se dostali na hřeben Hostýnských vrchů, a také se nechceme vracet stejnou cestou zpět, proto volíme jinou trasu.

Autobusem odjíždíme do Bystřice pod Hostýnem, odkud se necháme vyvézt dál na Hostýn (735 m n. m.), známé poutní místo. Jelikož Hostýn známe, na vrcholku se tentokrát příliš nevěnujeme hostýnským pamětihodnostem (bazilika Nanebevzetí Panny Marie, muzeum, dvě křížové cesty, rozhledna, vodní kaple), ale vydáváme se po žluté značce na rozcestí Pod Valy. Tady se napojíme na modře značenou cestu, po které též prochází naučná stezka Hostýnské vrchy. Po jarní vichřici je tu vykácená stráň, za oběť bohužel padl zatím bez náhrady i strom s rozcestníkem a turistický přístřešek. Po modré přijdeme pod vrch Bukovina (658 m n. m.), kde posedíme a posvačíme na příjemně stinném odpočívadle. Pokračujeme pod vrch Skalný (709 m n. m.), kde dříve stával skalní hrádek. V současnosti jsou na hřebeni už jen pískovcové skály, které se táhnou přes vrch Skalného v délce 1,4 km a jsou schované v lese mezi stromy. Některé z nich využívají horolezci jako cvičné terény. Skály jsou poměrně oblíbené, dohromady je zde 114 horolezeckých cest zajištěných kruhy a skobami.

Pod Skalným dostáváme od jednoho cyklisty informaci, že krátce po poledni vyjedou z Bystřice pod Hostýnem účastníci cyklistického závodu Hostýnská padesátka. Dotyčný cyklista zřejmě představuje informační předvoj, neboť tuto zprávu předává i ostatním turistům, z čehož jsem pojala podezření, že nás chce decentně upozornit, abychom v předpokládaném čase přejezdu účastníků závodu po trati včas odskákali z turistické cesty do příkopů a umožnili tak závodníkům na kolech hladký průjezd.

Ze Skalného tedy kvapně pokračujeme na Klapinov. Sedlo objímají rozlehlé louky sloužící jako pastviny, ale hlavně je toto místo zasvěceno portášům, neboť tudy vede Rusavský portášský chodníček. Ten začíná na Rusavě, pokračuje přes Klapinov a rozcestí U tří kamenů na Tesák, projde kolem Rajnochovic a končí v Podhradní Lhotě. Od roku 2014 stojí na Klapinově dřevěná socha portáše od bystřického řezbáře Josefa Biječka mladšího.

Akce Portášův oheň má probíhat od 12 hodin, zatím to ale vypadá, že se sešel pouze přípravný výbor. Z dřevěné budky sloužící k příležitostnému prodeji občerstvení nás ale zvou aspoň na pivo, v poledním horku tedy nabídku přijímáme a čekáme na další vývoj. Ještě ani neopadla pěna a už je tu cyklistický peloton. V čele závodníků suverénně okolo profrčel Jaroslav Kulhavý, několikanásobný mistr Evropy, mistr a vicemistr světa, následován více či méně početnými skupinkami závodníků snažících se ho dohnat. Máme tedy o zábavu postaráno, neboť ještě půl hodiny poté stále kolem projíždějí závodící cyklisté, i když pravda, jejich tempo se od tempa Kulhavého značně liší. Obdivuji každého, kdo se v teplotách dost převyšujících 30°C k takovému závodu přihlásil a z lavičky ve stínu lesa všem symbolicky vychlazeným mokem připíjím na zdárný dojezd.

S postupujícím odpolednem se na Klapinově rozjíždí zábava, kromě přítomných krojovaných portášů, kteří jsou vesměs veselé kopy, přicházejí dva heligonkáři, pravý (a nejspíš i jediný) valašský gajdoš s dudami, cimbálová muzika… Jeden z portášů předvádí ukázkové práskání bičem, což si mohou vyzkoušet i přihlížející. Prostor se plní návštěvníky, ať už přišli cíleně na akci nebo jdou náhodou okolo a chvíli posedí u piva či limonády. Také stádo krav, které se páslo asi sto metrů níže, se zvědavě přišlo podívat a pohybuje se v bezprostřední blízkosti. Několik telat podběhlo elektrický ohradník a rozuteklo se po okolních loukách. Příjemnou atmosféru odpoledne doplňují nádherné výhledy z Klapinova. Na místě tak setrváme několik hodin. Ještě při odchodu po hostýnské magistrále směrem k vrcholu Pardus slyšíme vzdálený zvuk hudby střídaný ostrým práskáním biče rozléhajícím se po Hostýnských vrších. Z Pardusu, kde se opět kocháme kouzelnými výhledy až k Bílým Karpatům, pokračujeme po červené a později žluté značce zpět do Rusavy.

Portáši na Valašsku působili od roku 1638 do roku 1830. Jejich hlavní činností bylo chránit obyvatele a jejich majetek, hlídat zemské hranice před vpády Turků a Tatarů nebo číhat na pašeráky, pytláky a jiné živly, které předváděli do žalářů.

Portášský sbor se dělil na desátnictva, která tvořilo 9 portášů a velitel – kaprál. Portášská stanice na Rusavě byla od roku 1717 do roku 1740. Současné rusavské desátnictvo vzniklo 12. prosince 2007, aby tak symbolicky navázalo na tradice Valašského sboru portášského. Během roku pořádá rusavské desátnictvo akce pro veřejnost – např. Setkání tří Jurů u Tří kamenů, Portášův oheň, Štěpánskou a Silvestrovskou vycházku s portáši. Kromě toho můžete portáše potkat přímo při pochůzkách na Rusavském portášském chodníčku z Rusavy do Podhradní Lhoty. Byť portáši nenosili jednotnou uniformu, ale lidový oděv podle místních zvyklostí, určitě je ani nyní nepřehlédnete. Ozbrojeni jsou křesadlovou puškou a valaškou, dříve i šavlí, přes rameno mají lano a brašnu s bandaskou.

Stromem portášů byla jedle. U jedlí se scházívali a předávali si službu. Jeden takový strom zasázeli novodobí portáši v roce 2008 také na Klapinově.

Na popisované trase se můžete najíst na Hostýně, kde je více možností. Kromě stánků s občerstvením také restaurace v poutních domech a penzionu Ovčárna.

Po cestě jsme jedli z vlastních zásob. Na Klapinově při akci Portášův oheň jsou k zakoupení špekáčky, které si můžete po zapálení portášského táboráku opéct.

Na Rusavě je též velké množství restaurací, podle toho, kterou cestu si pro příchod do obce zvolíte. Doporučuji Mysliveckou chatu Grůň, hotel Ráztoka či kolibu Čecher.

Po cestě jsme byli uchváceni výhledy z Hostýna, Klapinova a Pardusu. Líbila se nám valašská idylka na Klapinově, kde jsme prožili pohodové odpoledne.

Setkali jsme se s negativními reakcemi turistů na cyklistický závod, který se konal za plného provozu na turistických cestách. My jsme omezení nepocítili, závod jsme přečkali již na Klapinově. Vzhledem k tomu, že cyklistů bylo téměř 400, ale chápu, že nacházet se s nimi během závodu na jedné cestě není zrovna příjemné.

Akce Portášův oheň se koná první sobotu v srpnu. Přesný termín v daném roce zjistíte na webových stránkách obce Rusava nebo Valašského sboru portášského.

Poslední aktualizace: 8.8.2018
Za portáši na Klapinov na mapě
Autor: Kimca

Příspěvky z okolí Za portáši na Klapinov

V sedle Klapinov
    Který milovník Hostýnských vrchů by neznal jednu z hlavních turist…
  PR Obřany jsou přírodní rezervací, do které nespadá jen ta (přibližně) …
 Od zbytků hradní zříceniny na vrcholu Obřan (704 m) v Hostýnských vrších…
Zřícenina hradu Obřany
 Těžko uvěřit tomu, že zrovna na takovém těžko přístupném a vysokém místě…
   Tož dneskaj máme polovicu měsíca listopada a já sa jedu enom sám bez Jany podívat na kopčisko ménem Obřany v Hostýnských vrchoch. Nežijú tu si…
    Od tur.rozcestí pod hradem Obřany scházím po červené značce k…
Jedeme do Hostýnských vrchů, do oblasti nedaleko města Bystřice pod Hostýnem. Jako dopravní prostředek tentokrát volíme, z důvodů časových i…
Od chaty na Tesáku, která leží v centru Hostýnských…
Ráno odjíždím v mlze na Tesák. Je velmi chladno a nevlídno, v…
Zřícenina hradu Obřany stojí na vysokém zalesněném návrší (701 m)…