Žilina - historické objekty města

Jedeme na dovolenou na Slovensko. Konečně jsme oba v důchodu, máme spoustu času, tak jsme si na to vyhradili 5 - 6 týdnů. Chceme se zastavit tam, kde je něco zajímavého a kde to neznáme. Chceme si udělat nějakou túru v horách, prohlédnout si hrady, zámky i typické dřevěné slovenské kostelíky, zastavit se v historicky zajímavých městech. Žilina je trochu výjimkou. Přítel zde studoval vysokou školu a tak se chtěl vrátit do svých mladých let. Navíc je to město, kde je na co se dívat.

Žilina je čtvrté největší slovenské město, rozkládá se na soutoku řeky Váhu a Kysuce, nedaleko od vodních nádrží Žilina a Hričov. Sice je to do Malé Fatry ještě kousek, přesto je zde významné informační středisko Malé Fatry.

Je dokázáno, že na místě současného města bývalo halštatské hradiště a slovanské pohřebiště. První zmínka o městu, resp. o malé osadě je z roku 1208 – z této doby se zachoval malý románský kostelík sv. Štěpána krále. Najdete ho v městské části Dolné Rudiny. Již před rokem 1312 získala obec městská práva.

Ve městě je velké množství památek, které si samo město rozdělilo do samostatných okruhů. Dokumenty jsme získali v informačním centru, také se nechají stáhnout na internetu na stránkách informačního centra http://www.tikzilina.eu. Musíte jít však až na konec těchto stránek, kde v černém poli je kapitola Okruhy Žilinou:

• historická Žilina I. - malý okruh

• historická Žilina II. - velký okruh

• židovská Žilina

• funkcionalistická Žilina

• památná místa nové historie Žiliny

Městem jsme prošli, řadu památek si prohlédli a nafotili.

Pivo jsme si dali v restauraci v ulici Antona Bernoláka, kde měli pro nás neznámé pivo Frambor, které jsme chtěli ochutnat. Pili jsme však už lepší pivo, ale určitě i horší. Je to sice místní pivo, ale jak jsme zjistili, zatím si ho nechávají vařit v pivovaře Lobkowicz.

Slovenské pirožky jsme si koupili v žilinské pirožkárně, kterou najdete v ulici P.O.Hviezdoslava – na rohu Národné ulice. Mívají víc náplní, ale večer v šest hodin už měli jen jednu. Byly však výborné.

Moc se nám líbil střed města. Moderně upravené Náměstí A. Hlinky s opravdu úžasnou fontánou, ze kterého vedou Farské schody na Katedrální náměstí s Buriánovou věží a katedrálou Nejsvětější Trojice a dál vedoucí uličky (Farská, Radniční a Burianova medzierka) na historické Mariánské náměstí. Je škoda že právě na tomto náměstí je kostel Obrátenia sv. Pavla Apoštola, který je uvnitř nádherný, ale zvenku tak bohužel nevypadá. Bohužel i řada historických budov ve městě stále čeká na opravu.

Chtěla bych upozornit na zvonkohru, kterou můžete slyšet vždy v celou hodinu z budovy radnice na Mariánském náměstí.

V těsném sousedství tohoto náměstí jsou dvě věže – věž katedrály Nejsvětější trojice a Buriánova věž, na kterou je možný vstup, ale pravděpodobně je nutno si toto v infocentru domluvit. Nám se podařilo se k jedné výpravě připojit i bez předchozí domluvy. Ale bylo to asi spíš štěstí.

Poslední aktualizace: 20.9.2015
Žilina - historické objekty města na mapě

Příspěvky z okolí Žilina - historické objekty města

Velká Fatra 2001 - 1. ročník dámské jízdy
Celý rok jsme se chystaly na hřebenovku Velké Fatry, konečně 13. …
Žilina se nachází asi hodinu cesty jak autem tak vlakem od našich…
Počas prechádzky po meste Žilina ma zaujala staršia budova, ktorá sa…
Idúc z OC Aupark na Marianske námestie, na mieste kde sa stretávajú ulice Horný Val a Bottova, ma…
Žilina - Marianske námestie - štvorcové námestie 100 x 100 m - od roku…
Žilina je mestom, ktoré radi navštevujeme. Lásku k nemu nám vštepila mama, ktorá tu kedysi študovala. Od malička sme sem raz za čas …
Pri poslednej návšteve Žiliny okrem predvianočných nákupov bol naším cieľom aj vynovený kostol na Mariánskom námestí. Videli sme v t…
V Žiline sa nachádza viac sakrálnych pamiatok. Najstaršou v historickom…
Obchodné centrum Mirage sa nachádza v centre mesta Žilina medzi…
Jedným z najstarších a najvýznamnejších objektom v meste Žilina je katedrála Najsvätejšej Trojice. Tento rímskokatolícky kostol, Žil…
Žilina je jedno z miest ktoré so sestrou radi navštevujeme.…
V Žiline na Ulici J.M.Hurbana sa nachádza tretí žilinský kostol sv. Barbory. Leží akoby na jednom vrchole trojuholníka troch žilinských kostolov, ďalším…
Pri poslednej návšteve Žiliny sme chceli…
Žilina - fontány Pri návšteve Žiliny nás upútali fontány, ktoré sme na…
Zaujímavou budovou mesta Žilina je Remeselnícky dom, ktorá je postavená na…
I když je žilinský Sad SNP umístěn mezi rušným Náměstím Andreje…
Železničná stanica Žilina je významných železničným uzlom spájajúcim západ a východ Slovenska a je prepojením aj s Českou republikou…
Byl vystavěn jako vodní hrad v 13. století, první zmínka je z roku 1323. Upravený byl…
Rieky vznikajú, vydávajú sa na svoju cestu, postupne silnejú a ich cesta…
Budatínsky hrad bol v období blížiacej sa Veľkej noci miestom zau…