Säntis - pozdní podzim v Appenzellských Alpách

Säntis je jistě bezkonkurenční výhledový bod, ze kterého jistě přehlédneme notný kus Švýcarska. Vrchol je bohužel zdevastovaný stavbou betonového komplexu budou a obří retranslační stanice. Několik restaurací a lanovka jen dotváří komerční využití vrcholu. Je ovšem dostupný bezvadnou zajištěnou hřebenovkou Lysengrat. Výstup z této strany Hory je ničím a nikým nerušený a poskytuje horalovi nezapomenutelnou podívanou na divoké okolní štíty. Z původně plánované akce na Mangart v Julských Alpách jsme, z důvodů špatného počasí v dané oblasti, od plánu upustili. Hezké počasí nás vyhnalo až daleko na západ, do oblasti Appenzeller Alpen, ležících jižně od Bodamského jezera. Nejvyšším vrcholem je zde Säntis, tak vzůru na něj. Výstup na chatu Túra na nejvyšší vrchol pohoří Appenzeller Alpen začíná v obci Unterwasser (klimatické lázně) v nadmořské výšce 906 m.n.m. Za obchodem Intersport jdeme po cestě směrem k vyschlému korytu jinak burácející říčky Säntisthur, která obtéká blízký karavanový kemp. Jdeme dále do lesa, kde se cesty rozdvojují. Jedna pokračuje dále k vodopádům. Vydáme se tedy do prava druhou cestou. Výšvihem se dostaneme do části obce zvané Halden. Míjíme pár domů a po silničce pokračujeme přímo proti hoře. As po půlhodině chůze dorážíme k placenému parkovišti v části zvané Laui. Odsud pokračuje značená , asfaltová cesta poměrně prudce až na samoty Thurwis (1207 m). Až sem by teoreticky šlo vyjet autem (nikde žádný zákaz ani závora). Zde končí asfalt a pokračuje široká štěrková cesta klikatící se až k salaším Langenbüel (1465 m). Nad polanou se opět cesty rozdvojují. Ta vlevo směřuje k restauraci Tierwis (2085 m) ležící v západním rameni Säntisu. Ta kterou jdeme my pokračuje rově a zvolna nabírá na výšce. Široká cesta končí u polany Schafboden (1729 m). Serpentinami překonáváme travnatý práh a po 30 minutách od polany dorážíme do sedla Rotsteinpass ke stejnojmenné chatě (Berggasthof Rotssteinpass, 2120 m), která je v tuto dobu (26.10.) již zavřená. Chata nemá winteraum, a tak stavíme stan na betonové terase, protože nikoho neláká noc na mokrém sněhu. Večer máme možnost pozorovat úchvatný západ slunce nad Glarnskými Alpami a ježatým pohořím Churfirsten. Výhled na náš vrchol je odtud skvělý a je i dobře patrný směr výstupu hřebenem Lysengrat, kterým hodláme jít další den. Hřebenem Lisengrat Cesta Lysengratweg je tak trochu historická. Byla totiž vybudována již v roce 1905 švýcarským alpským klubem. Stoupáme od chaty ve směru ukazatelů navigujících nás k prudkému výstupu na první vrchol v hřebeni Chälbersäntis (2377 m). První klíčové místo leží hned za ním. Přechod zajištěného úseku přímo po hřebeni a náhlý prudký sestup štěrbinou k patě vrcholové pyramidy. My jsme šli cestu při asi 5-10 cm sněhu a ještě se to dalo. V létě je to příjemná procházka pro turisty s absencí závratě. Dalším pěkným úsekem cesty je dlouhý travers severní strany hřebene, opět zajištěný lanem. Za ním výjdeme na plató asi uprostřed hřebene, kde je odbočka na únikovou cestu vedoucí zpět k salaším Schafboden. Hřeben dále pokračuje poměrně mírně a je široký. Ke konci nás čeká ještě jeden zajištěný úsek (sestup do úzkého sedla) a závěrčným výšvihem dosáhneme vrcholu (nebo toho co z něj zbylo). Zdevastovaný vrchol Na vrcholu se tyčí obří vysílač (123 m), betonový komplex několika restaurací a obchodů se suvenýry. Celá stavba působí velmi mohutným dojmem. Střechy restaurací jsou zároveň vyhlídkovými plošinami. Úplný vrchol je však o něco výše. Zde je postavena stará dřevěná budka meteorologické stanice již z roku 1882. Pod vrchol také vede lanová dráha vybudovaná již v roce 1935, překonávající převýšení 1125 m. Její vrcholová stanice leží ve výšce 2479 m. K vrcholu je to 5 minut po upravené stezce. Východněji pod betonovým monstrem je postavená klasická horská chata. Sestup jsme vedli již podstatně rychleji stejnou cestou. Ještě týž den scházíme až do obce Unterwasser a odjíždíme domů. Pár poznatků Na chatu jsme ušli asi 6,5 km a trvalo nám to i s odpočinky a svačinami zhruba 5,30 hod. Hřeben Lysengrat nám zabral něco kolem 1,25 hod. Vody je při nástupu všude dost. Horší je to u chaty a dále. My jsme zde ale byli v říjnu, což považuji za hlavní příčinu, protože na chatě byli zvenčí instalované kohoutky. Chata nemá zimní prostor. Návštěvnost této části hor byla velmi malá. Na vrcholu bylo díky lanovce celkem zalidněno.

tuto výpravu podporoval : http://www.sambarsport.cz

NADMOŘSKÁ VÝŠKA : 2504 m.n.m.

POHOŘÍ : Appenzeller Alpen

Autor: drapalik

Příspěvky z okolí Säntis - pozdní podzim v Appenzellských Alpách

Okolo Bodamského jezera- 3.část- Säntis- nejvyšší vrchol Appenzellských Alp
3.část - Okolo Bodamského jezera– Säntis - nejvyšší vrchol…
Okolo Bodamského jezera – 4.část  –  Ze Sankt Gallenu – Vaduz( Liechtenstein) – Bregenz               Další část naší cesty za poznáváním nepoz…
Hlavní město maličkého knížectví Lichtenštejnska se nachází na švýcarsko…
Další zastávkou naší cesty na Tour de France bylo lichtenštejnské knížect…
Toto hlavní město jednoho z „mikrostátů“ sice není tak navštěvované jako…
5.srpen 2013 Už mám zcestovalou pěknou řádku, ba i světových destinací,…
  Když jsme se na základní škole v hodině zeměpisu učili jednotlivé země…
Auto jsme zdarma zaparkovali u městského koupaliště ,odkud vede pěkná udržovaná turistická cesta soutěskou podél vody. Nedávno zde p…
Laternsertal je údolí řeky Frutz, která je jednou z nejvýznamnějších…
Nejvyšší hora…
 Příběh holčičky Heidi, která zůstala bez rodičů a složitě si…
  Hoher Freschen leží v centrální části Alpské přírodní rezervace Hohe…
Velmi pěkná ,ne příliš dlouhá ale přesto náročná tůra na méně známý vrchol Bocksberg 1461m/m Parkování je možné u kostela v obci Ebn…
Bodamské jezero -  to byl první z cílů naší cesty na Tour de France, kter…
Jezero Lünersee je největším a nejvýše položeným jezerem v rakouské…
Jste žena, která chcete vystoupit ze své komfortní zóny a pustit …
Ideme k Bodamskému jazeru,ktoré sa sa nachádza na hornom toku rieky Rýn a…
Hlavné mesto rakúskej spolkovej KRAJINY Vorarlbersko Bregenz.Dá sa sem…
Starobylé LIndau se nachází na ostrově ve východní části…
Rätikon (Prattigau), Švýcarsko 6. až 9. července 2005 …
Největší zábavný park Švýcarska Connyland se nachází nedaleko Bodamského…
Husovo muzeum se nachází v Kostnici v Hussenstrasse č. 64. V tomto domě se Hus ubytoval po příchodu do Kostnice a bydlel zde až do…
Pomník Husův Kámen byl vytvořen z bludného kamene, který byl nale…
Jedeme do Kostnice (něm. Konstanz), města ležícího na jihozápadě Německa, na hranici se Švýcarskem. Kostnice je se svými 80 000…
Den druhý Ráno jsem se probudila na svoje zvyklosti celkem brzo, tak trochu za to taky mohla zima, můj spacák není dělaný na horské…
Ráno vyřážíme z Kostnice a čeká nás dlouhý výlet k jednomu z vrcholů naší…
Květinový ostrov Mainau leží v Německu v severovýchodní části Bodamského jezera nedaleko města Kostnice. Ostrov je ve vlastnictví…
!!! Minimundus je od roku 2013 pro nerentabilnost uzavřen. Máte cestu ko…
Na trase cyklostezky k Rýnským vodopádům jsme navštívili  Stein am Rhein.…