Lanškroun – Kajícník (Hříšník)
Lanškrounský Hříšník nebo Kajícník je moderní plastikou, která dokázala vyvolat poměrně bouřlivou diskuzi. Pochází z roku 2016 a zobrazuje nahého muže klečícího před kamenným krucifixem u zdejšího kostela sv. Václava. Socha vznikla v rámci sochařského sympozia Hlínafest a jejím autorem je mladý talentovaný sochař Matouš Háša (*1992).
Podle některých se jedná o skutečné umělecké dílo, navíc skvěle umístěné, podle jiných o naprostý nevkus hyzdící město. Kající se hříšník před tváří trpícího Krista i depresivní nahota za každou cenu - v každém případě prostě nepřehlédnutelná záležitost. A tak místní zastupitelé velmi rychle rozhodli o tom, že socha půjde od kostela pryč a počká se, dokud neurčí široká diskuze o jejím novém umístění. Autor díla, v té době studující v Londýně, však radnici požádal, aby své dílo mohl v Lanškrouně obhájit. A svět div se, i v září roku 2021 klečí Kajícník nadále na plácku před kostelem.
Zajímavé je, že betonovou sochu s neosobní maskou místo konkrétní tváře, která byla svého času zahalena černým igelitem, odsoudili mnozí místní farníci, ale plně ji podpořil známý lanškrounský katolický farář Zbigniew Czendlik s tím, že „Socha Kajícníka perfektně definuje význam kříže, díky ní kříž získává na významu“.
Některým lidem prý vadí, že se nahá plastika nachází v blízkosti základní školy, ale paradoxně si na ni nestěžoval nikdo z rodičů a děti si jí v podstatě ani nevšímají. Naopak se najdou rodiče, kteří jsou tímto dílem nadšeni a považují sochu za ozdobu města. Za krásnou, moderní plastiku, která se skvěle hodí ke kostelu i ke kříži před ním. Koneckonců umění má provokovat – někdy klidně až šokovat - a každý návštěvník Lanškrouna si jistě na Kajícníka udělá svůj vlastní názor.
Podle autora díla se jedná o „symbolické zpodobnění pocitu viny moderního člověka tápajícího v duchovní oblasti života a zároveň se tato instalace zabývá prvotním hříchem a jeho otazníky“ …
Závěrečné PS: Mám-li - jako autor tohoto článku - také veřejně vyjádřit svůj názor, tak musím přiznat, že samotná plastika ve mně žádné extrémní nadšení nevyvolává. Ale její umístění a propojení s křížem před kostelem je naprosto geniální a nepřekonatelné. Proto také těch pět hvězdiček ...