Lanškrounsko

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Za kulturou Do přírody Na hory Na kole Se psem

Ta část východních Čech, která přímo sousedí se zemí moravskou, se stává cílem našich výletů poměrně často a takřka pravidelně. A není se co divit, protože se jedná o půvabnou lokalitu spojující krásy Matky přírody s pozoruhodnými historickými památkami. Jednoho pozdně letního dne jsme takto již po několikáté vyrazili i my. Naše šumpersko – olomoucká skupina si za místo oficiálního startu vybrala Krasíkov, což je moravská obec nacházející se ve východních Čechách, a za dopravní prostředek bicykly.

Rovněž naše první zastávka byla zcela tradiční a navíc jen pár metrů vzdálená. Byla jí totiž zřícenina kostela někdejšího kláštera Koruna Panny Marie, která se nachází v sousedním Třebařově a které familierně říkáme Stodola.  A od někdejšího gotického kláštera jsme se přesunuli k někdejšímu renesančnímu zámku. Ten vznikl v roce 1606 zásluhou Žerotínů, nachází se v nedaleké vesnici Tatenice, původně byl šternberskou tvrzí a dnes obecním úřadem. A protože byl den pracovní, nahlédli jsme krátce nejen na venkovní kamenné portály a erby, ale i na zajímavou původní interiérovou klenbu se štukovou výzdobou. U kostela sv. Jana Křtitele (r. 1716 – 1723, arch. D. Martinelli) jsme už takové štěstí neměli – kostel byl tradičně zavřený a pan farář nepřítomný i nedostupný (asi jako obvykle něco vyřizoval ve Vatikánu). A tak jsme vyrazili o dům dál.

Za stále se zlepšujícího počasí (no prostě azurro bez mráčků) nás čekala Sázava, což je malá víska, kterou protéká Moravská Sázava. Za zmínku zde stojí kaple sv. Prokopa z roku 1858 na jejíž stavbu prý finančně přispěl sám císař Ferdinand a kvalitní sousoší Piety pocházející z let 1681 až 1683.

No a po chvíli už jsme slavnostně vjížděli do Lanškrouna, který byl největším – ne však hlavním cílem -  našeho poznávacího cyklovýletu. A i když jsme se snažili moc nezdržovat, nějakou dobu jsme tady prokochali. A to jsme se téměř ani nevzdálili z hlavního náměstí J.M. Marků (a ten název nás potěšil, protože obvyklého tatíčka či mír zde nahradil renesanční lékař, matematik a fyzik, lanškrounský rodák známý jako Jan Marcus Marci z Kronlandu). Stačí, když zmíníme budovu renesanční radnice (r. 1582), pseudorenesanční Okresní zastupitelstvo (počátek 20. stol.), kašnu s delfíny (polovina 19. stol.) nebo Castelliho morový sloup (r. 1684)

Samozřejmě jsme si neodpustili ani možnost nahlédnout (bohužel jen přes mříž) do děkanského kostela sv. Václava (postaven v I. polovině 14. stol., vedlejší loď přistavěna r. 1653 a dominantní věž r. 1768, mobiliář převážně barokní) a minout bez povšimnutí jsme nemohli ani zdejší renesančně – barokní zámek, což je v podstatě přestavěná část někdejšího augustiniánského kláštera.

A potom již nastal čas, abychom vyrazili k onomu hlavnímu cíli naší výpravy. Tím byly téměř dvoutisícové Rudoltice, resp. barokní Nový zámek na Zámeckém vrchu nad obcí. Tady už se dá skutečně hovořit o „drsném“ podhůří Orlických hor, protože se nacházíme v nadmořské výšce 435 m. Z celého původního monumentálního zámku Liechtensteinů (r. 1698 – 1712, arch. D. Martinelli a A. Salla, inspirace stavbami římského arch. C. Fontany) sice zbyla jen jedna nárožní věžice, ale tu prostě musí zblízka vidět alespoň jednou každý, kdo tudy (ne)pravidelně projíždí vlakem mezi Moravou a Prahou.

Nový zámek (původně čtyřkřídlý, třípatrový a s průčelím o poschodí vyšším) byl asi od počátku prokletý. Poprvé vyhořel dva roky po svém dokončení a když ho ihned provizorně opravili, zaplápolal v roce 1718 znovu. Nám se tu ale moc líbilo, navíc jsme si „vyžádali“ skvělou průvodkyni, která záchraně zbytků zámku věnovala pořádný kus života a na vlastních zádech vynosila z barokních zámeckých sklepení tuny suti a zeminy. Do těch sklepení jsme, samozřejmě, nahlédli i my a přímo ve věžici jsme si prohlédli např. fragmenty klasicistní výmalby.

Po rozloučení s naší průvodkyní jsme se vrátili do Lanškrouna a chvíli se věnovali hostinci s poetickým jménem Krčma. Činili jsme tak ovšem pouze ze zájmu o historii, protože se jedná o objekt zájezdního hostince z poloviny 16. století, který dnes ovšem vidíme v podobě z II. poloviny 18. století.

A potom už nás nečekalo téměř nic. Jen nějak dojet těch více než 40 km domů a v cíli si dát zasloužené a vítězné pěnivé.

Ke konzumaci jsme využili místa, které nabízelo nejvíce možností. A tím byl jednoznačně téměř desetitisícový Lanškroun.

Líbilo: Jednalo se o akci vysloveně vydařenou, takže se nebojím říct, že všechno. A to i přesto, že kromě Nového zámku – alespoň pro mě – bylo všechno notoricky známou záležitostí. A navíc nám tentokrát vyšlo počasí takřka ideálně.

Nelíbilo: -

Kromě vstupného a pár drobností na Novém zámku jsme už utráceli v podstatě jen za takové ty podružné záležitosti, jakými jsou např. zaplnění žaludku a dodržování pitného režimu. A v době uskutečnění tohoto výletu v popisované podobě také za kuřivo – a to všichni.

Zcela na závěr ještě jedná drobná poznámka. Tento tip na výlet doprovázejí oskenované fotografie 13 x 9 cm ze září roku 2007, kdy jsme náš výlet uskutečnili přesně v popsané podobě. Od té doby jsme tuto lokalitu projížděli několikrát a nemáme pocit, že by se až tak moc změnilo. Pro ostatní, které tento článek inspiruje, mohou být zajímavým srovnáním.

Poslední aktualizace: 18.8.2021
Lanškrounsko na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Lanškrounsko

Lanškroun – kostel sv. Máří Magdalény
Kostel sv. Máří Magdalény v Lanškrouně je poměrně vzácnou – stylo…
Dnešní 25 km trasa okolím Lanškrouna má za cíl zbytky gotického kláštera Koruny Panny Marie v jižní části obce Krasíkova. Z kláštera…
Nachází se na Nádražní ulici poblíž jihovýchodního okraje histori…
Lanškroun leží na rozhraní Východních Čech a Moravy, východním směrem od …
  Polohy sídla, založeného ve východních Čechách při rozsáhlé kolonizaci v polovině 13.století, si zřejmě panovník velmi cenil,…
   Dnes je "zlatá neděle". V obchodech právě vrcholí předvánoční mumraj a…
Pokud zvolíme pro cestu do Lanškrouna vlak je nejlepší výchozí stanicí Česká Třebová odkud jezdí pravidelné spoje buď přímo do La…
Město Lanškroun je bezesporu půvabnou vstupní branou do Čech pro nás východněji bydlící Moravany, případně pro opačně jedoucí rozluč…
Infocentrum se nachází v historické části města na ulici Boženy N…
Město Lanškroun leží v malebné kotlině mezi několika krajinnými celky, nejvyšší…
Výstavba městských hradeb, které městu povolil zbudovat císař Kar…
Při velkém požáru v Lanškrouně v r. 1568 byla zničena velká část města a také Městská Radnice. V letech 1581-82 byla uprostřed ná…
Naším cílem je navštívit region Lanškrounsko, který leží ve východočeském  podhůří Orlických hor, na česko – moravské hranici. Kromě centra celé obl…
Kašna zde byla zřízena v 1. polovině 19. století, naposledy byla rekonstruovaná v roce 2011. Pískovcová nádrž čtvercového půdorysu je lemo…
To jsme tak jednou na podzim hledali nějakou nenáročnou a nepříliš…
Hostinec na dnešním Malém náměstí stál již v polovině 16. stolet…
Lanškroun, téměř desetitisícové východočeské město v podhůří Orlických hor…
  Další významné náměstí se nachází v centru města jen o padesát metrů výš ve svahu kopce nad tím hlavním a nese název po známém spi…
Zhruba od druhé poloviny 17. století začaly v katolicky orientovaných…
Lanškrounský Hříšník nebo Kajícník je moderní plastikou, která dokázala vyvolat poměrně bouřlivou diskuzi. Pochází z roku 2016 a …