TURISTIKU PODPORUJÍ
61 574 turistů a cestovatelů
112 410 výletů, turistických cílů, tras a cestopisů
1 400 675,- odměny za články
  
Cestování do Slovinska 2024 Cestovní pojištění  Ubytování Slovinsko  Mapa Slovinsko
Hlavním městem Slovinské republiky je Ljubljana. Většinu území zabírají Alpy s nejvyšší horou Triglav 2864 m. Nejdelší řekou je Sáva, jejiž pramen je travertinovým jezerem. Při cestování pozor na zavedené systematické kontroly v rámci vnější schengenské hranice.  TIP: Slovinská dálniční známka
Oblíbené destinace a místa    
 > Trek Julské Alpy    Predjamský hrad   Jeskyně postojna Jama  > Přístav Koper  > Příroda - hory a jezera
Příspěvky ze Slovinska od zkušených turistů a cestovatelů  (530)  
   Tipy na výlet (42)     Turistické cíle (309)     Trasy (16)     Cestopisy (49)    Fotogalerie (33)
Vyberte, co Vás zajímá v oblasti Evropa
Tipy na výlet vybrat: vše / nic
 ↓ 
Druh vybrat: vše / nic
Do přírody
Na golf
Na hory
Na kole
Se psem
Vinařská turistika
Za gastronomií
Za kulturou
Za sportem
Náročnost vybrat: vše / nic
Pro zdatnější
Romantika
Rodina s dětmi
Délka vybrat: vše / nic
Vycházka - půldenní
Celodenní výlet
Putování (více dnů)
Turistické cíle vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava vybrat: vše / nic
Autobusová zastávka
ŽST
Letiště
Žel. stanice
Města, obce, vesnice vybrat: vše / nic
Vesnice
Městečko
Město
Osada
Samota
Městská část
Hlavní město
Přístav
Místní část
Náměstí
Ulice
Městys
Ostatní vybrat: vše / nic
Bivak
Hraniční přechod
Infocentrum
Nordic walking point
Ostatní
Turistická známka
WebKamera
Zajímavost
Památky a muzea vybrat: vše / nic
Hrad
Zámek
Zřícenina
Trosky
Kaple
Klášter
Pomník
Kříž
Chata
Muzeum
Bouda
Kostel
Památník
Měšťanský dům
Salaš, koliba
Letohrad
Farma
Hřebčín
Zámeček
Tvrz
Skanzen
Hradiště
Rotunda
Statek
Dům, budova
Chrám
Hřbitov
Hradby
Lapidárium
Kašna
Socha
Boží muka
Hrádek
Panský dvůr
Rychta
Pevnost, opevnění
Radnice
Drobné památky
Mešita
Synagoga
Příroda vybrat: vše / nic
Hora
Kopec
Štít
Vrchol
Jezero
Potok
Pleso
Rybník
Vodopád
Propast
Minerální pramen
Jeskyně
Krasový útvar
Údolí
Skalní útvar
Jezírko
Řeka
Říčka
Pohoří
Údolí, dolina
Kaňon
Sedlo
Travertíny
Planina
Hřeben
Louka
Pramen
Kámen
Zahrada
Rašeliniště
Slatě
Památný strom
Přírodní park
Ostrov
Sopka
Pobřeží
Poušť
Park
Rokle
Přírodní památka
Vodní nádrž
Studánka
Soutěska
Tůň
Pláž
Poloostrov
Bažina, mokřady
Sport a rekreace vybrat: vše / nic
Lázně
Rekreační oblast
Koňská stezka
Aquapark
Letovisko
Koupaliště
Ledovec
Ski areál
Golf
Půjčovna lodí
Cyklo bar - hospůdka
Cyklo shop - servis
Potápění
Zábava, atrakce
Půjčovna kol
Vinařský cíl
Technické zajímavosti vybrat: vše / nic
Důl, štola, šachta
Elektrárna
Jez
Lanovka
Mlýn
Most
Přehrada
Rozhledna
Technická památka
Zvonice
Výletní místa a parky vybrat: vše / nic
CHKO
Chodník, naučná stezka
Národní park
Odpočinkové místo
Orientační bod
Poutní místo
Rezervace
Rozcestí
Turistická trasa
Turistické destinace
Vyhlídka
Výletní místo
ZOO a botanické zahrady vybrat: vše / nic
Arboretum
Botanická zahrada
ZOO
Trasy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Typ vybrat: vše / nic
Autem
Balónem
Běžecká trasa
Běžky
Cyklotrasa
Golf
In line brusle
Pěší trasa
Po vodě
Ski areál
Náročnost vybrat: vše / nic
Malá náročnost
Střední náročnost
Velká náročnost
Cestopisy vybrat: vše / nic
Tipy a novinky vybrat: vše / nic
Rady a tipy vybrat: vše / nic
 ↓ 
Doprava
Jídlo a ubytování
Ostatní
Peníze a ceny
Práce a život
Zdraví a bezpečnost
Moje dovolená vybrat: vše / nic
 ↓ 
Kdy jsme jeli vybrat: vše / nic
Jaro
Léto
Podzim
Zima
Délka dovolené vybrat: vše / nic
Méně než 1 týden (do 6 dní)
1 týden (7-9 dní)
Delší než 1 týden (10-12 dní)
2 týdny a více (13 a více dní)
S kým vybrat: vše / nic
Rodina s dětmi do 5-ti let
Rodina s dětmi do 10-ti let
Rodina s dětmi 10-18 let
S partnerem
S přáteli
Typ vybrat: vše / nic
Pobyt
Aktivní dovolená
Poznávací dovolená
Eurovíkend
Plavba
Prodloužený víkend
Zaměření vybrat: vše / nic
K moři
Na lyže
Za zábavou a poznáním
Do přírody
Na hory
Cyklo
Se psem
Na vodu
Aerobic
Golf
Wellness
Potápění
Za kulturou
Zábavné parky
Aquaparky
Gastronomie
Jak jsme jeli vybrat: vše / nic
Autem
Autobusem
Letadlem
Lodí
Jinak
Jak a kde jsme bydleli vybrat: vše / nic
Dům / rekreační objekt
Kemp
Apartmán
Hotel / Penzion
Stravování na dovolené vybrat: vše / nic
Vlastní
Snídaně
Večeře
Polopenze
Plná penze
All Inclusive
Ultra all inclusive
Fotogalerie vybrat: vše / nic
zobrazit výsledky
Změnit oblast
Vyhledat oblast:

Log pod Mangartom – pevnost Predil (Trdnjava Predel, Obere Pass-Sperre)

Turistické cíle Zřícenina

Horní pevnost
Horní pevnost  •  Fotografie (14)  • Foto: markyz63
pohled ze sedla Predil

Nejrůznějších obranných pevností rakouské monarchie najdeme v oblasti Julských Alp dost a dost a ani okolí cesty, po které se již od roku 1326 přechází horské sedlo Predil, není výjimkou. Koneckonců název tohoto sedla, nacházejícího se na dnešní slovinsko – italské hranici k přechodu odkazuje. A jestliže na italské straně sedla najdeme klasickou vojenskou pevnost, na straně slovinské nás čeká spíše pozoruhodná bílá kamenná hradní zřícenina. A to dokonce dvojdílná, protože kromě Horní pevnosti (to je ta Obere) se zde – celkem logicky - nachází i Dolní pevnost (Untere Pass-Sperre Predil) a jako bonus ještě také památník Hermanna von Hermannsdorfu a jeho vojáků (Hermann von Hermannsdorf und Kampfgenossen Denkmal), kteří se zde padli v boji s napoleonskou armádou. A když si k tomu připočteme dobrou dostupnost (přímo u silnice) této významné pevnosti a nádherné výhledy na okolní velikány v čele s majestátným Mangartem (2.679 m), které se nám nabízí, je jasné, že toto místo za návštěvu rozhodně stojí. A proto si o jeho historii i podobě alespoň pár základních informací prozradíme.

Jedna ze šesti pevností tzv. Korutánského opevnění byla postavena ve strategicky důležitém horském průsmyku, podél důležité obchodní stezky, známé již od římských dob i z období středověku. Tato cesta obchodně spojovala Korutany, Gorici a Friuli. Je přitom zajímavé, že se tato pevnost často považuje za stavbu – pokud ne přímo středověkou, tak alespoň - z dob raného novověku pocházející a mluví se o tom, jak již v roce 1797 nad Francouzi poprvé slavně zvítězila. Žádné písemné důkazy o dřívější možné existenci tvrze či pevnosti v této oblasti však nemáme (a pokud ano, tak se zmiňují o stavbě víceméně pouze dřevěné) a vznik pedelské pevnosti je tak – alespoň podle dostupných informačních pramenů spojován spíše až s rokem 1808 a vyhlášením války mezi rakouským císařem Františkem II. a Napoleonem.

Foto: markyz63

Pevnost byla koncipována do podoby pravoúhlého čtyřúhelníku s tím, že její horní i dolní část byly vzájemně propojeny. Na dlouhý boj však byla poměrně dost špatně vybavena. Navíc se říká, že když sem v roce 1809 dorazili Francouzi, byla centrální část pevnostního objektu, tzv. Blockhaus, teprve těsně před dokončením. Francouzi v květnu toho roku napadli pevnost ze dvou stran, a když se její velitel Hermann von Hermannsdorf odmítl vzdát, francouzská vojska tvrz vypálila. Většina posádky pevnosti, kterou tvořili Rakušané, Maďaři, Slovinci a Chorvati, tehdy v boji padla a pevnost byla téměř zničena.

Již v roce 1833 byl vypracován projekt nové pevnosti, která měla být postavena sice na stejném místě, ale se silnějšími zdmi, vysokými náspy a silnějšími zbraněmi. Příprava na výstavbu nového pevnostního komplexu trvala několik let a součástí stavby pevností císaře Ferdinanda I. se stal také památník Hermanna z Hermansdorfu a jeho statečných padlých, který zde byl vztyčen roku 1848. V roce 1916 se stal součástí Dolní pevnosti sarkofág, který představuje společný hrob v roce 1809 padlých rakousko-uherských vojáků. Ten pak byl zrestaurován v roce 1995. V padesátých letech 19. století došlo ještě k dalším úpravám, které měly za úkol zejména zlepšit stav podzemních chodeb mezi oběma pevnostmi. Na počátku I. světové války pak Rakušané tvrz ještě vyztužili, aby lépe odolávala modernějším zbraním i novému způsobu válčení. I když tato informace je možná tak trošku zpochybnitelná, protože podle jiných pramenů sloužila „nová“ pevnost svému původnímu účelu pouze do roku 1880, kdy se stala vojenským skladištěm, které ovšem bylo udržováno v plné funkčnosti až do konce první světové války (k tomuto tématu se ještě později vrátíme). Poté se o něj již nikdo nestaral, celý komplex zchátral, částečně se zřítil a dnes zde už tedy můžeme vidět pouhou zříceninu. Ovšem pěknou a relativně velmi dobře zachovalou.

Vraťme se však ještě do doby, která vedla k výstavbě památníku mezi pevnostmi, tedy do období napoleonských válek. Pevnost nad údolím řeky Soči byla v té době – z hlediska možnosti proniknout do nitra habsburského Rakouska – místem nanejvýš strategickým, čehož si byli Rakušané velmi dobře vědomi. Proto v této oblasti vznikla řada pevností, mnohdy zcela zničených již v roce 1797 v rámci prvního Napoleonova pochodu na Rakousko. Vzhledem k nedostatku peněz již tyto pevností nebyly obnoveny. V roce 1805 však František II. rozhodl o výstavbě dvou zcela nových pevností – a ta pod Predilským sedlem byla jednou z nich. A právě kapitán a stavební inženýr Johann Hermann von Hermannsdorf vybral pro pevnost místo v blízkosti silnice z Log pod Mangartem k dnešnímu hraničnímu přechodu do Itálie. Později se ovšem ukázalo, že to nebyl ten nejlepší nápad …

Foto: markyz63

Stavba nové pevnosti byla zahájena na konci podzimu roku 1808, ale veškeré práce zde musely být z důvodu silných mrazů brzy zastaveny a ve stavbě se pokračovalo až na konci března následujícího roku. Hlavně bylo potřeba rychle dokončit centrální strážní budovu (Blockhaus), umístěnou ve svahu nad silnicí. Byla to dvoupatrová budova s ​​dvojitými stěnami z klád, přičemž prostor mezi nimi byl vyplněn hlínou. Níže byla postavena podobně koncipovaná jednopodlažní stavba zvaná Vorwerk. Před ní se nacházel příkop s palisádami. Když v dubnu roku 1809 František II. vyhlásil Francii válku, došlo v severní Itálii k bitvě mezi rakouskou armádou arcivévody Johanna Toskánského a –ó jaký paradox - vojskem francouzsko-italským. Rakušané slavně zvítězili a jejich císař následně nařídil přerušit práce na opevnění s tím, že již nebude potřeba. A celkem dost se spletl …

Dolní pevnost

Vzhledem k vývoji politické situace byla totiž ještě v květnu toho roku rakouská vojska z Itálie stažena a jejich ústup i celou rakouskou monarchii měla najednou chránit jen zpola postavená pevnosti na Predelu, jejíž posádce velel sám pevnostní stavitel Johann Hermann von Hermannsdorf. Ten pevnost převzal symbolicky 13. května 1809, tedy v den, kdy padla sesterská pevnost Na borjetu. Poté již Francouzi soustředili svou pozornost na predilskou pevnost. Její velitel sice ještě stihl doplnit zásoby munice i potravin, ale to bylo tak všechno. Horní pevnost měla deset děl, která obsluhovalo 35 mužů, ta Dolní jen dvě děla a několik krátkých i dlouhých palných zbraní. Celkem tvořili posádku 4 důstojníci a 218 vojáků. Dne 15. května ještě přibylo pár posil a o den později zahájili Francouzi první útok. Ten poslední přišel za další dva dny, tedy 18. května 1809. Dělostřelecká palba zničila téměř všechny zbraně v pevnosti a francouzský generál Seras nabídl obráncům pevnosti poslední možnost vzdát se. Hermann von Hermannsdorf odmítl a o „chvíli“ později již byli téměř všichni zabiti bodáky a šavlemi, někteří pak byli upáleni zaživa v hořící strážnici. Bitvu nakonec přežili pouze tři důstojníky, čtyři vojáci a jeden střelec, kteří padli do francouzského zajetí. Velitel pevnosti byl smrtelně zraněn a následně zemřel.

Foto: markyz63

A nakonec se musíme vrátit také k onomu slavnému revolučnímu roku 1848. Sice arcivévoda Johann inicioval rekonstrukci obou pevností již v roce 1818, ale bez výsledku. V roce 1848 však začalo hrozit sjednocení Itálie a Rakušanům proto nezbylo nic jiného, než v rámci ochrany svých zájmů přestavět pevnost v okolí italsko-rakouských hranic. To znamenalo také obnovit pevnost Predil. Její rekonstrukce byla zahájena v červnu 1848 s tím, že nová pevnost měla podobu té předchozí. Tvořily ji dvě budovy, tedy hlavní strážnice s křížovým půdorysem (Kreuzblockhaus) a obranná část (Wachgebäude). Strážnici ze tří stran obklopoval pět metrů hluboký, vyzděný, příkop. V suterénu byla vybudována cisterna na vodu a sklad potravin i munice. V přízemí vznikly nové obytné místnosti, kuchyně a systém krbového vytápění. Pevnost byla vybavena čtrnácti děly a dvěma houfnicemi. Dolní - jednopatrová pevnost s kapacitou 50 mužů sloužila jako akumulátorovna (Batterie) a v jejím horním podlaží byla umístěna tři děla, namířená ve směru na Strmec. I zde byly suterénní sklady potravin a střeliva i nádrž na vodu, která byla propojena s horní pevnosti.

Foto: markyz63

Pevnostní budovy i jejich podzemní chodby byly definitivně dokončeny v létě roku 1849. Pevnost byla pojmenována Paßsperre Predil a pro její obranyschopnost se počítalo s posádkou 250 mužů. Přesto prý sem ale bylo umístěno pouze 130 lůžek, takže 120 vojáků muselo spát na chodbách a ve skladech (důstojníci měli, samozřejmě, oddělené místnosti). Až do roku 1866 zůstala pevnost plně obsazena. V roce 1880 pak zvláštní výbor shledal tuto fortifikační stavbu nezpůsobilou plnit požadavky moderní války a rozhodla o vybudování nové a moderní pevnosti Kluže. Z predilské pevnosti tak vznikají sklady zvané Depot Oberbreth, neboli Skladišče Zgornji Log, které roku 1907 přejmenovali na Depot Predil. V pevnosti byla zanechána jen dvě polní děla, aby bylo čím střílet čestnou salvu. Sklad byl v době míru bez posádky, v době války se počítalo se čtyřmi důstojníky, jedním lékařem a 137 muži. Také během II. světové války sloužila pevnost jako sklad, ale současně i jako místo, kde byli chováni vojenští poštovní holubi. Italové již na pevnost nevystřelil, takže její stěny jsou i dnes poměrně dobře zachovalé.

Mezi oběma pevnostmi nechal císař Ferdinand V. postavit hrdinným obráncům pevnosti z roku 1809 monumentální pomník, který byl dokončen v roce 1851. Tvoří jej zhruba šest metrů vysoká kamenná opěrná zeď, před kterou se tyčí pyramida z kamenných desek s vytesaným nápisem. Před ní se „líně povaluje“ zraněný litinový lev.

Nadmořská výška:
1130 metrů nad mořem
GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor (46.421, 13.588)
Poslední aktualizace: 9.5.2017
Autor: markyz63
Kvalita příspěvku:    
Hodnotit kvalitu příspěvku
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Strmec na Predelu

Příspěvky z okolí Log pod Mangartom – pevnost Predil (Trdnjava Predel, Obere Pass-Sperre)

Julské Alpy na kole aneb cesta z hor k moři 2 (Passo Predil, pod Mangartem, Kluže)
Julské Alpy na kole aneb cesta z hor k moři 2 (Passo Predil, pod Mangartem, Kluže)
Cestopisy
Jak už to bývá zvykem, ráno vstávám brzy a zřejmě jako první. Alespoň je čas sednout na kolo a vyrazit pořídit nějakou fotodokumentaci okolí. Vrcholky hor jsou ale, bohužel, zatím ještě v mlze a sluníčko jen slabě…
0.9km
více »
Cave del Pedril - pevnost Batteria di Sella Predil
Cave del Pedril - pevnost Batteria di Sella Predil
Pevnost, opevnění
Pevnost Bateria Sella Predil, postavená v letech 1897 až 1899 a nacházející se těsně pod přechodovým italsko – slovinským sedlem Passo del Predil, je neobyčejně zajímavou fortifikační…
1.3km
více »
Strmec na Predelu – kaple Archanděla Michaela  (kapela sv. Mihaela)
Strmec na Predelu – kaple Archanděla Michaela (kapela sv. Mihaela)
Zvonice
Strmec je malou osadou, ležící ve slovinské části Julských Alp a pod Mangartským sedlem. Je součástí obce Bovec a nachází se nedaleko hranic s Itálií, v nadmořské výšce téměř tisíc metrů. V minulosti zde stával kostel, zasvěcený sv. Archandělovi Michaelovi, ale ten 11. října roku 1943 vyhořel a již nikdy nebyl obnoven. Místo něj zde o čtyřicet let později postavili vedle silnice malou stejnojmennou kapličku. Ta však …
1.5km
více »
Jezero Lago del Predil
Jezero Lago del Predil
Jezero
Krásné horské jezero Lago del Predil najdeme v italské provincii Udine a v těsné blízkosti městečka Tarvisio i slovinských hranic. Jedná se o jezero ledovcové, druhé největší v regionu Friuli-Venezia Giulia a hlav…
1.9km
více »
Pevnost u jezera Lago del Predil  (Forte del Lago Predil)
Pevnost u jezera Lago del Predil (Forte del Lago Predil)
Pevnost, opevnění
V samém srdci italských Julských Alp se nachází Jezero Lago del Predil. Vedle něj najdeme poměrně zachovalou stejnojmennou pevnost. Na rozdíl od jezera by se zde ale asi měl používat spíše název německý, tedy…
2.2km
více »
Mangart - třetí nejvyšší v Julkách
Mangart - třetí nejvyšší v Julkách
Hora
Mangart - třetí nejvyšší v Julkách  2679 m n.m  29.8.2013  Mangart přesně řečeno je třetí nejvyšší horou Julských alp na jeho slovinské straně.   Počasí se ustálilo, tak ke konci dovolené nastal čas vyrazit na…
5.4km
více »
Mangart
Mangart
Tipy na výlet
Mangart  28.8.2015  2679 m n.m.     Slunečná předpověď počasí, je čas opět vyrazit na Mangart v Julských Alpách na hranici Slovinska a Itálie.   Jedeme od…
5.4km
více »
Slovinsko - Julské Alpy (2): Veliki Mangart
Slovinsko - Julské Alpy (2): Veliki Mangart
Pohoří
Julské Alpy (2): Veliki Mangart (07/2014) Hora Veliki Mangart (2 679 m n. m.), obvykle označována pouze Mangart nebo Mangrt, je třetí nejvyšší horou slovinské části Julských Alp (1. Triglav…
5.5km
více »
Bovec - pevnost Kluže  (Trdnjava Bovške Kluže)
Bovec - pevnost Kluže (Trdnjava Bovške Kluže)
Pevnost, opevnění
Klužská pevnost bývá nejčastěji označována jako nejvýznamnější památka v údolí řeky Soči. Tuto zajímavou fortifikační stavbu najdeme ve slovinských Julských Alpách, nedaleko městečka Bovec…
6.5km
více »
Výšlap na Jalovec 2 645m n.m.
Výšlap na Jalovec 2 645m n.m.
Cestopisy
Milujete Julské Alpy a máte za sebou Triglav, Mangart a přemýšlíte o dalším vrcholu?  Podobně jsem hledala i já a na žebříčku nejvyšších slovinských hor mě zaujal na 5. místě Jalovec s výškou 2 645 metrů n.m.. Výš…
6.9km
více »
Vršič - Ruská kaple (Ruska kapela)
Vršič - Ruská kaple (Ruska kapela)
Kaple
Ruská pravoslavná kaple se dvěma věžemi byla postavena na paměť utrpení tisíců ruských vojáků – válečných zajatců, kteří zde v nelidských podmínkách budovali silnici přes průsmyk Vršič (1611 m.n.m), spojující úd…
7.2km
více »
(Skoro až) na Mangart přes Ponza Grande
(Skoro až) na Mangart přes Ponza Grande
Cestopisy
Aktivita na strava.com ZDE V roce 2016 jsme vystoupali na vrchol Mangart nejnáročnější trasou, a to feratou Via della Vita. Celkově z italské strany je výstup n…
8.4km
více »
Julské Alpy
Julské Alpy
Cestopisy
   Triglavski Narodni Park ve Slovinsku byl naším turistickým cílem koncem letošních prázdnin. Konkrétně jsme zamířili do Bovce k čisťounké modrozelené řece Soča. Ta vytváří neskutečná zákoutí i hluboké kaňony a je považována za jednu z nejkrásnějších řek Evropy. Kulisu jí tvoří bílé vápencové hory tyčící se až do nebes. Ty geologicky patří k soustavě Jižních vápencových Alp…
9km
více »
Julské Alpy na kole aneb cesta z hor k moři 1 (italská horská jezera a Planica)
Julské Alpy na kole aneb cesta z hor k moři 1 (italská horská jezera a Planica)
Cestopisy
Při pohledu z okna jistě mnozí rádi zavzpomínají na letní dny, kdy sluníčko bylo usměvavější a venkovní teploty naší tělesné schránce příjemnější. A proto i my si připomínáme moment, kdy jsme - po loňském cyklozáj…
9.1km
více »
Laghi di Fusine
Laghi di Fusine
Jezero
Laghi di Fusine jsou dvě jezera, Horní a Dolní, v Julských Alpách blízko hranic s Rakouskem a Slovinskem. Vlastně to bylo naše první seznámení s přírodou Julských Alp na cestě do Triglavského národního parku. K …
9.1km
více »
Ochutnávka Alpe Adria Trail (AAT)  Korutany – Itálie – Slovinsko
Ochutnávka Alpe Adria Trail (AAT) Korutany – Itálie – Slovinsko
Tipy na výlet
 Jedeme autem na pomezí Rakouska, Slovinska a Itálie. Cesta z Prahy měří necelých 600 km a trvá asi 7 hodin.  750 km dlouhá dálková trasa Alpe Adria Trail (AAT)…
9.6km
více »
Slovinsko - Bovec - Kanin
Slovinsko - Bovec - Kanin
Cestopisy
     Kdo miluje Hory, tak semnou bude určitě souhlasit , že Slovinské Alpy patří k jedněm z nejkrásnějších. Já měla možnost nedávno navštívit Bovec – městečko, kde se v létě soustřeďují všichni milovníci rafting…
9.6km
více »
Julské Alpy – Bovec (Slovinsko)
Julské Alpy – Bovec (Slovinsko)
Tipy na výlet
 Cestu do Slovinska můžete uskutečnit letecky, přímou linkou Praha - Ljubljana (se společností Adria) + asi hodinová cesta autem z letiště do obce Bovec. Další…
9.6km
více »
Canyoning na Sušci
Canyoning na Sušci
Zábava, atrakce
CANYONING jsme šli po potoku Sušci. Nejprve jsme absolovali asi půl hodinový výstup na kopec a postupně potok zdolávali ve směru toku. Jako první byla skalní skluzavka, která se jela hlavou dolů. Postupně jsme se…
9.6km
více »
Bovec - kostel Panny Marie v poli  (Cerkev Device Marije v polju)
Bovec - kostel Panny Marie v poli (Cerkev Device Marije v polju)
Kostel
Na okraji slovinského podhorského městečka Bovec, ve kterém žije přibližně patnáct stovek obyvatel, najdeme zajímavý kostel „polní“ Panny Marie. Nachází se v těsné blízkosti zdejšího kempu…
9.7km
více »
Slovinsko - Triglavská jezera,  výstup na Mangart a Mojstrovku
Slovinsko - Triglavská jezera, výstup na Mangart a Mojstrovku
Cestopisy
Slovinsko - Triglavský národní park + moře Itálie – Bibione 29. 7. 2019 – 7. 7. 2019   Slovinskem jsme vždy jen projížděli do Chorvatska, a proto jsme se ho rozhodli více poznat. Zaměřili jsme se na Triglavský nár…
9.7km
více »
Slovinsko - Julské Alpy (3): Dolina Krnica a sedlo Prevala v masívu Kanin
Slovinsko - Julské Alpy (3): Dolina Krnica a sedlo Prevala v masívu Kanin
Pohoří
Julské Alpy (3): Dolina Krnica a sedlo Prevala v masívu Kanin (07/2014) Po Mangartu jsme měli v plánu zdolat horu Visoki Kanin (2 587 m n. m.), která se nachází na slovinsko - italské…
10.2km
více »
Malá Mojstrovka 2332 m n.m.
Malá Mojstrovka 2332 m n.m.
Hora
Malá Mojstrovka 2332 m n.m. 27.8.2013  Ráno pohled z okna, hm tak snad už nebude pršet.   Jedeme do sedla Vršič ( 1611 m n.m.), čeká nás 12% stoupání, 760 výškových metrů během deseti kilometrů, 24 serpentin-p…
10.3km
více »
Slovinsko - Julské Alpy (1): Seznámení s Julskými Alpami
Slovinsko - Julské Alpy (1): Seznámení s Julskými Alpami
Pohoří
Julské Alpy (1): Seznámení s Julskými Alpami (07/2014) Julské Alpy jsou částí Jižních vápencových Alp a dělí se na dvě základní skupiny: "západní" na území Itálie (Alpi Giulie) a "východní" na úze…
10.4km
více »
údolí Soči
údolí Soči
Údolí
Řeka Soča je určitě nejkrásnější řekou Slovinska. Její zeleno-modré vody nejen krásně kontrastují s okolními horami ( pramení v Julských Alpách), ale také lákají stále více lidí k vodním sportům. V Kobaridu nebo v…
10.5km
více »
SOČA
SOČA
Řeka
Raftování na Soči Tato řeka patří mezi nejkrásnější řeky ve Slovinsku (národní park Triglav) v Julských Alpách. Pramení nedaleko obce Trenta pod horou Jalovec. Nejvíce se sjíždí na kajacích a raftech. Má nádherně čistou smaragdově modrou vodu. Některé úseky jsou vhodné i pro začátečníky- ty jsme jeli my, některé už pro opravdu zkušené vodáky-při dostatečném stavu vody.
10.5km
více »
městečko Bovec
městečko Bovec
Městečko
Horské Městečko Bovec leží v blízkosti řeka Soči. Na náměstí najdete všechno, co k životu potřebujete-banku, směnárnu, supermarket, poštu, restaurace. Také speciální agentury nabízející rafting, canyoning, hydrospining, včetně výbavy. Bovec je jedním z výchozích bodů do úchvatné krajiny Julských Alp. V zimě na sjezdovku Kanin.
10.5km
více »
Julské alpy
Julské alpy
Pohoří
Júlské alpy patria k najkrajším a zároveň najteplejším pohorím Európy. Autom z Bratislavy sa dostanete do centrálnej doliny Trenta za 6-7 hodín. Cakajú Vás nádherné štíty akými sú Triglav Mangart, Kanin Prísojní…
15.6km
více »
TRIGLAV -  2865 m.n.m.
TRIGLAV - 2865 m.n.m.
Cestopisy
Triglav, nejvyšší vrchol Julských Alp. Svou výškou ničím vyjímečný, výstupem však rozhodně ano…. 15.9.2006 cca v sedm ráno přejíždíme hranice Rakouska, vjíždíme do Slovinska. Hned za hranicemi nás čeká výběr „mý…
19.1km
více »