Loading...
Turistické cíle • Památky a muzea • Socha
Dne 28. prosince 2016 byla na třídě Míru v Pardubicích instalovaná socha prvního českého aviatika inženýra Jana Kašpara. Slavnostní přivítání sochy se konalo o tři týdny později 16. ledna 2017. Město Pardubice tak splatilo dluh svému velkému rodákovi, který se významně zapsal do dějin českého letectví.
Socha Jana Kašpara odlitá z bronzu je vysoká dva a půl metru, a má hmotnost 300 kg. Jan Kašpar v mírně nadživotní velikosti drží v levé ruce vrtuli letounu Blériot XI. Socha je v noci osvícená. Před sochou je v dlažbě vyznačená šest metrů dlouhá časová osa s milníky aviatikova života. Cena díla přesáhla hranici dvou milionů korun. Autorem díla je akademický sochař František Bálek z Plzně. Více o autorovi sochy a jeho tvorbě najdete na www.balek-sochy.wz.cz/index.php?ver=cz.
Socha Jana Kašpara není umístěná na třídě Míru náhodou. Dříve v tomto místě stával hotel Veselka patřící jeho otci. Na dvoře hotelu Jan Kašpar sestavoval svoje první stroje.
Jan Kašpar, český průkopník letectví, konstruktér a pilot, se narodil 20. května 1883 v Pardubicích, zemřel 2. března 1927 tamtéž. V roce 1907 dokončil studium strojního inženýrství na České vysoké škole technické v Praze. Po krátkém pobytu v Německu a v Mladé Boleslavi se v roce 1909 vrátil do rodných Pardubic. S bratrancem Ing. Evženem Čihákem se začal věnovat konstrukcím letadel. Po neshodách jejich spolupráce skončila, každý se vydal svojí cestou. S prvním jednoplošníkem Jan Kašpar ještě nevzlétl. S dalším letounem typu Blériot XI se mu vzlétnout již podařilo. Dne 16. dubna 1910 přeletěl ve výšce až 25 metrů nad zemí dva kilometry. O dva měsíce později dne 16. června 1910 složil pilotní zkoušky.
Dne 30. dubna 1911 Jan Kašpar uskutečnil let z Pardubic do Chrudimi nově postaveným letadlem s motorem Daimler. Při letu, který trval 24 minut a 23 vteřin, dosáhl výšky 400 metrů. Povzbuzen, uskutečnil dne 13. května 1911 slavný let z Pardubic do Velké Chuchle. Vzdálenost 121 km zvládnul za 92 minut, vystoupal do výšky 800 metrů.
Následovaly další lety. Dne 2. července 1911 přistál v Kroměříži za potlesku 15 tisíc platících diváků. Dne 6. prosince absolvoval jako první pilot dálkový přelet s cestujícím, kterým byl redaktor Národní politiky Jaroslav Kalva. Let trval 41 minut a 55 vteřin.
Po smrti otce v roce 1913 Jan Kašpar zanechal létání. Téhož roku letadlo, které ho proslavilo, věnoval Technickému muzeu Království českého v Praze. Po 1. světové válce začal podnikat, stal se spolumajitelem parní pily v Pardubicích. Nedařilo se mu však, příliš se zadlužil. Dluhy se mu nepodařilo splatit ani po prodeji parní pily a dalšího majetku. Finanční krizi vyřešil hrůznou sebevraždou. Dne 28. února 1927 si omotal hlavu šálou napuštěnou v benzínu a zapálil ji. Dva dny trpěl, než 2. března 1927 zemřel. Doktor zapsal do lékařské zprávy jako příčinu smrti zápal plic. Jan Kašpar jel pohřben na centrální hřbitově v Pardubicích.