Loading...
Turistické cíle • Památky a muzea • Chrám
Pozoruhodná stavba baziliky Santa Maria sopra Minerva se nachází nedaleko antického Pantheonu na půvabném náměstíčku Piazza della Minerva. Je považována za vůbec první gotický kostel ve Věčném městě a současně i za hlavní římský dominikánský chrám. Své jméno získala bazilika díky tomu, že je postavena přímo nad základy chrámu, zasvěceného bohyni Minervě, a pocházejícímu – snad – z období kolem roku 50 př.n.l. Po zničení tohoto chrámu zde vzniká v 8. století – již křesťanský – kostel Panny Marie. Okolo roku 1260 získává chrám dominikánský řád, kterému kostel i s „přidruženým“ Klášterem patří dodnes.
Stávající trojlodní bazilika byla postavena v letech 1280 až 1370. Kostel prošel stavebními úpravami již v období přelomu 15. a 16. století. Skromné průčelí se třemi portály a třemi kruhovými okny však pochází až ze 17. století a rafinovaně skrývá interiér, ve kterém se nachází krásná oblouková klenba s modrým pozadím se zlacenými hvězdami, zdobená navíc zlatočervenými žebry. Průčelí kostela sice vidíme v podobě barokní přestavby, ale interiér chrámu byl v 19. století regotizován. Za autora barokní přestavby je považován Carlo Maderno, švýcarsko-italský architekt a jeden ze „zakladatelů“ barokní architektury.
Do základů stavby, jejíž součástí jsou dva dochované pozdně gotické portály z 15. století, bylo pohřbeno tělo Svaté Kateřiny ze Sieny (hlava světice byla ponechána „doma“ v Sieně). Její náhrobek se nachází před hlavním oltářem. V chrámu je pohřbeno také pět papežů a tři kardinálové.
Chrám Santa Maria sopra Minerva můžeme dnes považovat také za galerii, v které se nachází množství cenných uměleckých děl, zejména z období 15. a 16. století. Mezi nimi vévodí socha vzkříšeného Krista s křížem a poutnickou holí, kterou v letech 1519-1521 vytesal z carrarského mramoru Michelangelo. Kristus je zde postavou příběhu Quo vadis a předpokládá se, že sochu zřejmě dokončil již někdo z Michelangelových žáků. Bronzová bederní rouška, zakrývající Kristovu nahotu, byla přidána později. Představitelům objednavatele sochy, tedy církvi, vadilo, že v chrámu božím stojí nahá postava. Vyhnání z ráje bylo zapomenuto …
Dále zde můžeme vidět zázračný obraz a fresky od – zde pohřbeného - Fra Angelica (kaple sv. Dominika, příčné loď), oltář s Romanovými obrazy Zvěstování a Nanebevzetí Panny Marie (rok 1485, boční loď), nádherné fresky Fra Filippina Lippiho, líčící „triumf“ sv. Tomáše Akvinského (rok 1488-1492, kaple Caraffa), cennou výzdobu i architekturu kaple Aldobrandini nebo náhrobky a Památníky od Ligoria, Cosmy, da Fiesoleho nebo Berniniho. zajímavostí je i mračící se pohřební socha papeže Pavla IV., velkého inkvizitora římské protireformace. Jeho podoba se šklebem ve tváři a hrozivě zdviženou paží děsí dodnes.
Samotnou kapitolou jsou náhrobky papežů Lva X. a Klementa VII. Jsou vytesány do podoby triumfálních oblouků a stojí proti sobě vedle hlavního oltáře. Oltáře postavil Antonio da Sangallo ml., sochařská výzdoba je dílem Baccia Bandinelliho. Sochy samotných papežů vytvořili di Montelupo a di Baccio Bigio. V podobě obou náhrobků se snoubí etruský styl s vlivem Michelangela.
Bonifaziho a Maruscelliho varhany z roku 1628 byly rekonstruovány na počátku 20. století.
Kostel je součástí významného dominikánského kláštera ze 14. století. Ten byl v 16. století rozšířen a přestavěn. V gotickém konventu, postaveném v letech 1280-1330 se konaly slavné soudy, například s Gallileem Galileim. Cennou výzdobou klášterních prostor jsou Allegriniho fresky z roku 1660 a dnes zde sídlí – mimo jiné – sněmovní a senátní knihovna.
Na závěr přidám ještě několik postřehů a běžně neuváděných zajímavostí.
Zvláštností chrámu Santa Maria sopra Minerva je – pro Řím zcela neobvyklé – provedení v gotickém slohu. Tento kostel je považován jediný příklad gotické architektury v Římě. Americký historik Michael Brouse tvrdí, že tato jedinečnost je způsobena tím, že v době rozkvětu gotické architektury zažívá Řím bratrovražedné boje římských rodin, prázdné církevní pokladny, období „antipapežů“ ve francouzském Avignonu a celkový úpadek umění z důvodu nedostatku patronů a sponzorů.
Kdo by také čekal, že za masivním barokním průčelím, mnohdy bez zájmu míjené památky, se nachází jediný gotický kostel Věčného města. Jediné místo italské metropole, kde se návštěvník shledá s ogiválními klenebními oblouky. Ale i zde je naznačeno, například mramorovou podlahou a korintskými sloupy, že gotika nemá v Itálii zcela "domácí prostředí."
V každém případě lze konstatovat, že tento chrám, částečně připomínající středomořské Chartres, je „naplněn k prasknutí“ uměleckými poklady. Jejich „nadbytek“ a duchovní síla způsobuje, že běžný návštěvník má problém se soustředit na jednotlivé exponáty. Vždyť se zde nacházejí kaple a hrobky velkých římských rodin i papežů a kardinálů, dlouhé řady sarkofágů i galerie soch, fresek, obrazů a mozaiky. A vlastně … vyberte si sami.
Před průčelím chrámu se – jako bonus - nachází roztomilá socha veselého slůněte, které nese na hřbetě malý egyptský obelisk, nalezený v ruinách chrámu bohyně Isis, nebo-li staroegyptské Eset. Jedná se dílo z roku 1667, které symbolizuje papežskou (církevní) sílu a moudrost. Jeho autorem je „svatopetrský“ Gian Lorenzo Bernini.