Socha „Muž práce“ v Hořicích
Význačná postava našeho sochařství Ladislav Šaloun se nezapsala do dějin pouze svými velkolepými pomníky, ale rovněž řadou drobnějších prací, k nimž náleží také „Muž práce“, který se původně nacházel v hořických Smetanových sadech.
Pro některé, méně znalé Šalounova díla, je tato a obdobné plastiky se sociálními tématy přímo překvapivá, neboť by je nejspíše zařadili do období socialistického realismu, ale chyba lávky. V té době se komunistické hnutí teprve formovalo, hledalo svá východiska a formy a označovat Ladislava Šalouna za jeho příznivce by bylo přinejmenším „přitažené za vlasy“. On se totiž věnoval sochám prostých lidí pouze z toho důvodu, že sám pocházel z obyčejné rodiny a práce podle něj byla okrasou člověka, ne pohanou, jak se dnes mnohdy zdá a je populárním o ní takto hovořit. Na pracujícím člověku chce představit ušlechtilost tohoto životního poslání a naopak ho dostat z do neprávem zapadlé periferie na zraky všech a ukázat, že se obyčejný pracující člověk nemá za co stydět, právě naopak, že by se bez jeho rukou či jiného přičinění ti ostatní neobešli. Něco jiného je planě hovořit, plánovat a něco jiného tyto věci vytvářet, dát jim tvar a formu. Zároveň chce ukázat tvrdost takového života, což můžeme vidět např. na jeho „Hutníkovi“ (1898), figurách na Živnobance v Terstu (1913), na „Lodníkovi“ (1913), v „Práci a Osvětě“ na plynárně v Michli (1927), ale zejména na soše „Ženy“, dělnice vpadlých prsou, jež připomíná díla belgického sochaře Constantina Meuniera.
Svébytným vrcholem jeho snažení je „Muž práce“, který má ztvárnit ohlas velkých sociálních změn té doby a ukázat roli dělnictva v tomto snažení. Zároveň přenáší celý problém do sochařsky účinnější podoby – jediné figury. Původně tato secesní bronzová plastika nesla pojmenování „Ze dne ke dni“, což mělo být příhodnějším názvem této skulptury, ale protože toto jméno mělo až hanlivý podtext, získalo následně současné označení.
Podle mnoha pramenů měla socha vzniknout v roce 1908 (některé zdroje kladou počátky tohoto díla až do roku 1900, ale v té době šlo o pouhou „skizzu nádenníka nesoucího těžký kámen, plnou živosti a pravdy v pohybu a jež by zasluhovala důkladného provedení“, alespoň podle zmínky v „Lumíru“ z 15. března 1901) v době přípravy Husova pomníku v Praze a před objednávkou na Husův pomník pro Hořice, ale skulptura byla vystavena již na Dělnické výstavě v Praze roku 1902, z čehož můžeme dovodit, že vznikla již na přelomu století a v uvedeném roce 1908 pouze odlita do bronzu, i když zmínky o této bronzové soše jsou v místním tisku až z roku 1914, kdy byl odhalován od téhož autora nový pomník M. Jana Husa. Autorovi „Muže práce“ byl modelem dlaždič, jenž zrovna v té době pracoval před jeho ateliérem, ale Šalounovi nešlo přímo o něj, ale chtěl se pokusit o vyjádření namáhavosti práce v kamenolomech okolo Hořic, kterou na vlastní oči tolikrát již viděl a jako sochař si jí nesmírně vážil, protože bez těchto bezejmenných lidí by nemohl tvořit tak, jak by chtěl.
Původně ji však autor ponechal vystavenou pouze ve svém ateliéru, kde si ji při jedné z návštěv vyhlédl jeho přítel Jan Kyselo, odborný učitel a kustod místního muzea. Ten ho přesvědčil, že tak kvalitní dílo, jež ukazuje namáhavou práci těch, kteří svojí lopotou dopomáhají k úspěchu právě jich – výtvarných umělců, se nesmírně hodí jako umělecký doprovod takového města jako jsou Hořice, jež jsou právě úzce spojeny se sochařstvím a kamenictvím. Plastika se tak dostala nejprve do Umělecké síně a následně do Galerie plastik císaře Františka Josefa I., zřízené při c. k. odborné škole sochařsko-kamenické v Hořicích a slavnostně otevřené 2. prosince 1908. Zde zaujala též další místní veličinu - MVDr. Josefa Fejfara, v letech 1907-1918 starostu Hořic, jenž ji nechal odlít do bronzu a umístit do Smetanových sadů k dalším významným sochařským dílům.
Zmínku o tom můžeme nalézt v č. 5 časopisu „Máj“ z roku 1910: „ZE DNE NA DEN. Ladislav Šaloun od počátku svého tvoření jevil zájem o malého člověka. Sáhl přímo ke kořenům moderního života, v massy nejslabších členů lidské společnosti, odsouzené k trudné, vražedné a beznadějné práci. Přes to však byl dalek tvořiti díla rázu agitačního. K těm ubohým, sedřeným lidem poutají ho dvě věci: hluboký soucit a interes výtvarníka. Nalézá mezi nimi víc karakteristického než v ostatní uniformní a bezvýrazné společnosti. Niterné pojímání zřetelně vidíme na sehnutém těle topičově, jenž »ve chvíli oddechu« upadl v těžké myšlenky, na skupině »Lví stopou«, kterou Šaloun illustroval stejnojmennou báseň Nerudovu, na skizzách »Vypuzenci« a »Umřel«, nejcitověji vyjádřených, ale neprovedených, na dekorativních pracích na nádraží císaře Františka Josefa a nejnověji na Zemské bance, a konečně a zvláště na pomníku Husově. Skupinou božích bojovníků dal Šaloun dosud nejmohutnějším způsobem výraz svým lidským a uměleckým sympathiím k vrstvám nesčetných bezejmenných hrdinů života i práce. Nestaví tu podle jasného zjevu Mistrova vojáků, neboť byli to prostí, drobní lidé, sedláci, řemeslníci – dělníků v moderním smyslu tehdy nebylo – kteří, uchváceni ideou, způsobili onu slavnou dějinnou smršť, tvořící jádro české historie. Proto buduje Šaloun pomník netoliko Husovi, ale i těm tisícům, bez nichž Husovo působení i jeho pře a smrt nebyly by měly praktického výsledku. Nazírá na hnutí husitské jako na hnutí mass, jemuž nelze upříti obdivu a uznání, poněvadž pramenem jeho nebyl útisk materielní, nýbrž duševní a hybnou silou myšlenka ducha osvobozující. Také muž s kamenem v žilnatých rukou, žijící ze své práce ze dne na den, je z prací Šalounových, vyjadřujících jeho pochopení životních trudů. Práce tato byla studií, kterou umělec daroval hořické galerii. Vzácnou, u nás vskutku výjimečnou obětavostí hořického starosty, p. J. Feifara, bylo pak možno dílo provésti v nadživotní velikosti a postaviti v bronzovém odlitku ve Smetanových sadech v Hořicích. Mají tak Hořice, město se známými lomy pískovcovými, svůj pomník práce, snad první v celém království.“
Za německé okupace měla být socha zrekvírována a určena pro válečné účely. Naštěstí byla ukryta a po osvobození se opět navrátila zpět do města, i když ne již na původní místo, nýbrž na rozhraní Husovy ulice a Komenského náměstí, aby se stala jakousi alegorickou vstupní branou do města, z níž by každý pochopil, kam to přichází či přijíždí, pokud by tak sám nevěděl. Později zaujala rovněž památkáře, a tak byla socha 6. února 1964 zapsána do státního seznamu kulturních památek. Více o ní lze nalézt zde: https://pamatkovykatalog.cz/socha-muz-prace-2152705.
Pro některé, méně znalé Šalounova díla, je tato a obdobné plastiky se sociálními tématy přímo překvapivá, neboť by je nejspíše zařadili do období socialistického realismu, ale chyba lávky. V té době se komunistické hnutí teprve formovalo, hledalo svá východiska a formy a označovat Ladislava Šalouna za jeho příznivce by bylo přinejmenším „přitažené za vlasy“. On se totiž věnoval sochám prostých lidí pouze z toho důvodu, že sám pocházel z obyčejné rodiny a práce podle něj byla okrasou člověka, ne pohanou, jak se dnes mnohdy zdá a je populárním o ní takto hovořit. Na pracujícím člověku chce představit ušlechtilost tohoto životního poslání a naopak ho dostat z do neprávem zapadlé periferie na zraky všech a ukázat, že se obyčejný pracující člověk nemá za co stydět, právě naopak, že by se bez jeho rukou či jiného přičinění ti ostatní neobešli. Něco jiného je planě hovořit, plánovat a něco jiného tyto věci vytvářet, dát jim tvar a formu. Zároveň chce ukázat tvrdost takového života, což můžeme vidět např. na jeho „Hutníkovi“ (1898), figurách na Živnobance v Terstu (1913), na „Lodníkovi“ (1913), v „Práci a Osvětě“ na plynárně v Michli (1927), ale zejména na soše „Ženy“, dělnice vpadlých prsou, jež připomíná díla belgického sochaře Constantina Meuniera.
Svébytným vrcholem jeho snažení je „Muž práce“, který má ztvárnit ohlas velkých sociálních změn té doby a ukázat roli dělnictva v tomto snažení. Zároveň přenáší celý problém do sochařsky účinnější podoby – jediné figury. Původně tato secesní bronzová plastika nesla pojmenování „Ze dne ke dni“, což mělo být příhodnějším názvem této skulptury, ale protože toto jméno mělo až hanlivý podtext, získalo následně současné označení.
Podle mnoha pramenů měla socha vzniknout v roce 1908 (některé zdroje kladou počátky tohoto díla až do roku 1900, ale v té době šlo o pouhou „skizzu nádenníka nesoucího těžký kámen, plnou živosti a pravdy v pohybu a jež by zasluhovala důkladného provedení“, alespoň podle zmínky v „Lumíru“ z 15. března 1901) v době přípravy Husova pomníku v Praze a před objednávkou na Husův pomník pro Hořice, ale skulptura byla vystavena již na Dělnické výstavě v Praze roku 1902, z čehož můžeme dovodit, že vznikla již na přelomu století a v uvedeném roce 1908 pouze odlita do bronzu, i když zmínky o této bronzové soše jsou v místním tisku až z roku 1914, kdy byl odhalován od téhož autora nový pomník M. Jana Husa. Autorovi „Muže práce“ byl modelem dlaždič, jenž zrovna v té době pracoval před jeho ateliérem, ale Šalounovi nešlo přímo o něj, ale chtěl se pokusit o vyjádření namáhavosti práce v kamenolomech okolo Hořic, kterou na vlastní oči tolikrát již viděl a jako sochař si jí nesmírně vážil, protože bez těchto bezejmenných lidí by nemohl tvořit tak, jak by chtěl.
Původně ji však autor ponechal vystavenou pouze ve svém ateliéru, kde si ji při jedné z návštěv vyhlédl jeho přítel Jan Kyselo, odborný učitel a kustod místního muzea. Ten ho přesvědčil, že tak kvalitní dílo, jež ukazuje namáhavou práci těch, kteří svojí lopotou dopomáhají k úspěchu právě jich – výtvarných umělců, se nesmírně hodí jako umělecký doprovod takového města jako jsou Hořice, jež jsou právě úzce spojeny se sochařstvím a kamenictvím. Plastika se tak dostala nejprve do Umělecké síně a následně do Galerie plastik císaře Františka Josefa I., zřízené při c. k. odborné škole sochařsko-kamenické v Hořicích a slavnostně otevřené 2. prosince 1908. Zde zaujala též další místní veličinu - MVDr. Josefa Fejfara, v letech 1907-1918 starostu Hořic, jenž ji nechal odlít do bronzu a umístit do Smetanových sadů k dalším významným sochařským dílům.
Zmínku o tom můžeme nalézt v č. 5 časopisu „Máj“ z roku 1910: „ZE DNE NA DEN. Ladislav Šaloun od počátku svého tvoření jevil zájem o malého člověka. Sáhl přímo ke kořenům moderního života, v massy nejslabších členů lidské společnosti, odsouzené k trudné, vražedné a beznadějné práci. Přes to však byl dalek tvořiti díla rázu agitačního. K těm ubohým, sedřeným lidem poutají ho dvě věci: hluboký soucit a interes výtvarníka. Nalézá mezi nimi víc karakteristického než v ostatní uniformní a bezvýrazné společnosti. Niterné pojímání zřetelně vidíme na sehnutém těle topičově, jenž »ve chvíli oddechu« upadl v těžké myšlenky, na skupině »Lví stopou«, kterou Šaloun illustroval stejnojmennou báseň Nerudovu, na skizzách »Vypuzenci« a »Umřel«, nejcitověji vyjádřených, ale neprovedených, na dekorativních pracích na nádraží císaře Františka Josefa a nejnověji na Zemské bance, a konečně a zvláště na pomníku Husově. Skupinou božích bojovníků dal Šaloun dosud nejmohutnějším způsobem výraz svým lidským a uměleckým sympathiím k vrstvám nesčetných bezejmenných hrdinů života i práce. Nestaví tu podle jasného zjevu Mistrova vojáků, neboť byli to prostí, drobní lidé, sedláci, řemeslníci – dělníků v moderním smyslu tehdy nebylo – kteří, uchváceni ideou, způsobili onu slavnou dějinnou smršť, tvořící jádro české historie. Proto buduje Šaloun pomník netoliko Husovi, ale i těm tisícům, bez nichž Husovo působení i jeho pře a smrt nebyly by měly praktického výsledku. Nazírá na hnutí husitské jako na hnutí mass, jemuž nelze upříti obdivu a uznání, poněvadž pramenem jeho nebyl útisk materielní, nýbrž duševní a hybnou silou myšlenka ducha osvobozující. Také muž s kamenem v žilnatých rukou, žijící ze své práce ze dne na den, je z prací Šalounových, vyjadřujících jeho pochopení životních trudů. Práce tato byla studií, kterou umělec daroval hořické galerii. Vzácnou, u nás vskutku výjimečnou obětavostí hořického starosty, p. J. Feifara, bylo pak možno dílo provésti v nadživotní velikosti a postaviti v bronzovém odlitku ve Smetanových sadech v Hořicích. Mají tak Hořice, město se známými lomy pískovcovými, svůj pomník práce, snad první v celém království.“
Za německé okupace měla být socha zrekvírována a určena pro válečné účely. Naštěstí byla ukryta a po osvobození se opět navrátila zpět do města, i když ne již na původní místo, nýbrž na rozhraní Husovy ulice a Komenského náměstí, aby se stala jakousi alegorickou vstupní branou do města, z níž by každý pochopil, kam to přichází či přijíždí, pokud by tak sám nevěděl. Později zaujala rovněž památkáře, a tak byla socha 6. února 1964 zapsána do státního seznamu kulturních památek. Více o ní lze nalézt zde: https://pamatkovykatalog.cz/socha-muz-prace-2152705.
GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor
(50.366, 15.632)
Poslední aktualizace: 21.6.2024
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Hořice
Vyhledání vlakového spojení
Příspěvky z okolí Socha „Muž práce“ v Hořicích
Procházka Hořickým chlumem
Trasa
Velice příjemná, nenáročná procházka, jejíž délka cca 13 km ji přímo předurčuje pro jedno víkendové odpoledne. Z hořického náměstí se nejprve vystoupá do kopce na Hořický chlum k rozhledně (…
0.2km
více »
Hořice - Městské muzeum
Muzeum
Hořické Městské muzeum se nachází v novorenesanční budově na západní straně náměstí Jiřího z Poděbrad. Budova z pískovce byla postavena roku 1887 dle projektu Františka Karažeje. Jak napovídá nápis nad vchodem, O…
0.2km
více »
Židé v Hořicích
Tipy na výlet
Hořice jsou příjemným městem zasazeným do půvabné krajiny Podkrkonoší. Nalezneme je zhruba 20 km od Jičína a 25 km od Hradce Králové. Dá se sem přijet jak vlakem, tak autobusem. Hořice jsou plné turisticky zajímavých míst. Tento článek b…
0.2km
více »
Hořice - náměstí Jiřího z Poděbrad
Náměstí
Na náměstí Jiřího z Poděbrad, které má tvar trojúhelníku se nachází několik zajímavých staveb a pamětihodností. Krom dominanty novogotické radnice z roku 1872, která je popsána v samostatném příspěvku je to např. …
0.2km
více »
Hořice - Velký Vřešťov - Velichovky - Jaroměř
Trasa
Z Hořického náměstí se vydáme po žluté značce směrem k Vřešťovskému chlumu a skrz obec Boháňka do Velkého Vřešťova. Od kostela Všech svatých pokračujeme stále po žluté do obce Chotěborky, která patří do Vesnické chráněné památkové zóny. Za Chotěborkami opustíme žlutou značku a po silnici směřujeme do Hustířan a do Velichovek. Zde se opět "chytneme" žluté značky a směřujeme do…
0.2km
více »
Okresní dům v Hořicích
Dům, budova
Na místě současného jednopatrového objektu o půdorysu ve tvaru písmene T se původně nacházela dvojice dřevěných domů, jež nosily čp. 160 (míval ho vyhlášený perníkář Alois Veis, psaný rovněž jako Weis, a po jeho s…
0.2km
více »
Hořice - Lázně Bělohrad
Trasa
Z Hořického náměstí stoupáme po žluté značce k rozhledně na Hořickém chlumu. Dále pokračujeme Chlumským lesem k obci Černín, kde překročíme silnici č. 501 a míříme k rozcestí pod Byšičkami. Zde se nabízí dvě možno…
0.3km
více »
Hořice - Zvičina
Trasa
Z Hořického náměstí se vydáme po zelené značce do Dachov. Zde turistickou značku opustíme a po silnici III. třídy míříme do Červené Třemešné. Zde se napojíme na červenou turistickou značku a směřujeme do Miletína.…
0.3km
více »
Hořice - mariánský sloup
Pomník
Dolní části náměstí Jiřího z Poděbrad dominuje Mariánský sloup z roku 1823. Dílo je prací sochaře Josefa Richtery. Mriánský sloup stál na místě do 50. let minulého století, kdy byl rozebrán. Zasloužené obnovy se toto krásné dílo dočkalo v roce 2005.
0.3km
více »
Hořice - novogotická radnice
Radnice
Dominanta náměstí Jiřího z Poděbrad, novogotická radnice, byla postavena byla v roce 1872 dle projektu hořického stavitele Františka Poličanského v místech původní Staré radnice. Zajímavostí je u vchodu do radnice…
0.3km
více »
Hořice
Zámek
Zámek se nachází v Hořicích na Jičínsku v Královéhradeckém kraji. Zámek je patrový trojkřídlý objekt. Z původní tvrze se dochovalo kamenné přízemí na nádvoří zámku.
Historie
V 16. století nechali Smiřičtí ze Smi…
0.3km
více »
Hořice - informační centrum
Infocentrum
Hořické informační centrum, kde návštěvník města najde vše potřebné, se nachází na jižní straně náměstí Jiřího z Poděbrad v budově novogotické radnice, která byla postavena v roce 1872.
Otevírací doba: po - pá 7:30 - 12:00 12:30 - 17:00, sobota a neděle 8:00 - 12:00
Kontakt: Městské informační centrum Hořice nám. Jiřího z Poděbrad 342
508 01…
0.3km
více »
Hořice - město kamenné krásy
Tipy na výlet
Naše cesta směřuje do Podkrkonoší, do Hořic, které se nachází na úpatí Hořického Chlumu cca v polovině cesty mezi Hradcem Králové a Jičínem. Jak je z názvu příspěvku naznačeno jdeme za kamennou krásou, která Hořic…
0.3km
více »
Hořice - zámek
Zámek
Bývalý zámek se nachází vpravo od severního konce náměstí. Zámecká budova je postavena na základech tvrze, která v místech stávala ve 14. století. Z tvrze zůstaly dochovány zbytky sklepů a přízemní kamenná část na…
0.4km
více »
Hořice - toskánský sloup (boží muka)
Boží muka
Jedna z nejstarších památek v Hořicích se nachází na Hankově náměstí východně od zámku. Touto památkou je toskánský sloup z roku 1642. Zbudován byl za dob hejtmana Karla Rodovského z Hustířan neznámým autorem. Osud si s památkou „zahrál“ v padesátých letech, údajně v roce 1957, kdy byl povalen splašenými koňmi. Od té doby byly torza sloupu uschovány v místní Sochařsko…
0.4km
více »
Hořice - kostel narození Panny Marie
Kostel
Hořický Kostel Narození Panny Marie byl vystavěn v letech 1741-48 na místě původního gotického kostela, který je připomínán v roce 1276 a který v r. 1738 vyhořel. Kostel nový byl požárem poničen dvakrát, v r. 1778 a 1838. V těsném okolí kostela se nalézá několik zajímavých soch: sv. Jan Nepomucký, Anděl strážce a Panna Marie s Ježíškem.
0.4km
více »
Socha sv. Jana Nepomuckého v Hořicích
Socha
Okolí děkanského kostela Narození Panny Marie je sochařsky bohaté, neboť u něj nalezneme sochy sv. Floriána, Panny Marie s Jezulátkem, Krista v Getsemanské zahradě, kamenný kříž a sochu sv. Jana Nepomuckého, jíž se chci právě krátce věnovat.První věcí, která člověka při pohledu na ni zaujme, je to, že je zde tento světec vyobrazen jinak, než bývá časté, čehož si všiml také P. F…
0.4km
více »
Toulání Podzvičinskem
Tipy na výlet
Budeme se toulat po Podzvičinsku, na trase Hořice - Lázně Bělohrad - Ostroměř. Vycházíme z vlakového nádraží v Hořicích. Po Husově třídě se dostaneme na hořické náměstí. Při cestě po městě můžeme obdivovat kamenné…
0.5km
více »
Hořice - Kostel narození Panny Marie
Fotogalerie
Kostel Narození Panny Marie je farní římskokatolický kostel v městě Hořice v Podkrkonoší. Nachází se přibližně 100 metrů od náměstí Jiřího z Poděbrad. Je chráněn jako kulturní památka České republiky. Kostel je situován v c…
0.5km
více »
Hořice – město kamenné krásy a sladkých trubiček
Tipy a novinky
Město je díky své příhodné poloze na jižním svahu Hořického chlumu a na křižovatce hlavních cest přesně mezi Hradcem Králové a Jičínem ideální vstupní branou do regionu Podkrkonoší.…
0.5km
více »
Hořice - socha Muže práce (Ze dne ke dni)
Socha
Bronzová socha Muže práce, která se nachází v komenského ulici, nemá nic společného s ideologií jak by se dle názvu zdálo. Je dílem známého sochaře Ladislava Šalouna z roku 1908. Ladislav Šaloun je autorem jak hořického pomníku Jana Husa z roku 1913, ale i známého pražského sousoší na Staroměstském náměstí, které bylo odhaleno v r. 1915 k výročí Husova upálení.
0.5km
více »
Hořice – historie, památky a pivovar Jung Berg
Tipy na výlet
Máme na to tři dny, abychom z Plzně dojeli do Broumova. Zastavujeme se na zajímavých místech, preferujeme nejen rozhledny a minipivovary. Proto se zastavujeme v Hořicích, kde je pivovar a v jejich blízkosti jsou rozhledny Hořický chlum a Masarykova věž samostatnosti. Město se rozkládá zhruba na polovině cesty z krajského města Hradce Králové do okresního města Jičína.
První oby…
0.5km
více »
Tipy na výlety - Hořice - město kamenné krásy
Tipy na výlet
Hořice a tipy na akceHořice jsou proslulé hořickými trubičkami, ale nejen tím. Každoročně se zde konají moto závody 300 zatáček Gustava Havla. Mezi vyhlášené hudební akce patří The Legends Rock Fest. A samozřejmě …
0.5km
více »
Hořice - židovský hřbitov
Hřbitov
Hořický židovský hřbitov se nachází severně od náměstí v Karlově ulici. Vznikl zřejmě v 17. století, tedy od doby, kdy se židé v Hořicích usadili. Písemně je však doložen roku 1748. V roce 1776 byl u hřbitova pos…
0.6km
více »
Hořice - Expivovar (bývalý pivovar)
Zábava, atrakce
Budovu bývalého hořického pivovaru najdeme cca 300 metrů východně od konce náměstí. Jedná se o cenný historický areál, který je postaven z pískovce z nedalekého lomu sv. Josefa. Vybudován byl v letech 1885 - 1895,…
0.6km
více »
Hořice - plavecký bazén
Koupaliště
Hořické Sportovní centrum - krytý plavecký bazén se nachází pod nemocnicí mezi sídlištěm Pod Lipou a Smetanovými sady. Plavecká hala nabízí bazén o rozměrech 25 x 8,80 metrů s teplotou vody 28 st. Dětský bazén 5 x…
0.7km
více »
Hořice - Smetanovy sady
Park
Smetanovy sady - park na úpatí Gothardu. Založen byl roku 1900 hudebním spolkem Dalibor, který zde dal postavit pomník Bedřichu Smetanovy. Rodiče budoucího skladatele měli svatbu ve zdejším Kostele Narození Panny …
0.8km
více »
Hořice - Masarykova věž samostatnosti
Rozhledna
Masarykova věž samostatnosti je jedním z největších symbolů Hořic. Postavena byla v letech 1925 - 1938 dle projektu architekta Františka Blažka, umístěna je v ose hořického náměstí. Základní kámen byl položen 10. …
1km
více »
Hořice - sochařský park u sv. Gotharda
Park
Sochařský park vznikl v letech 1966 - 1969, je výsledkem tzv. mezinárodních sochařských sympozií, která se v Hořicích konají od rok u1966. Díla sochařů vznikají v historickém lomu sv. Josefa…
1km
více »
Hořice – město kamenné krásy
Město
Hořice, město kamenné krásy a významné české středisko sochařství a kamenictví, jsou od nepaměti spojeny s těžbou i zpracováním kvalitního pískovce. Lomy z okolí Hořic poskytují kámen na stavební, hospodářské, dek…
1.1km
více »