Loading...

Železniční stanice v Čeperce

Turistické cíle Žel. stanice

Tato obec byla stejně jako ostatní vsi mezi Hradcem Králové a Pardubicemi spojena železniční tratí z Pardubic do Liberce, jež byla vybudována v letech 1856-1857 a provozována akciovou společností "C. k. privátní Jiho-severoněmecká spojovací dráha" (něm. "Süd-nord-deutsche Verbindungsbahn"), a to až do jejího zestátnění v roce 1909. V tomto období však Čeperka žádnou vlastní zastávku nezískala, neboť k jejímu zřízení došlo až před 1. světovou válkou, což nám dokazuje zmínka ve "Venkově" z 26. července 1914:

"Nová osobní zastávka »Čeperka«. Mezi stanicí Opatovicemi a osobní zastávkou Stéblovou na trati severozápadní dráhy (dřívější jihoseveroněmecké) zřízena je nová osobní zastávka, Čeperka, která dne 27. července 1914 předána bude veřejné dopravě osob a zavazadel. Jízdní lístky bude tu vydávati traťový strážník, jenž bude i přijímati zavazadla, vlakem."

K tomuto datu byla skutečně v Čeperce zahájena neomezená osobní doprava a výprava zavazadel za doplatek. Původně se tak mělo stát již roku 1912. Zprvu nebyla v zastávce žádná čekárna, ta byla doplněna až později. Ovšem po dobu své dlouhé existence byla zastávka absolutně nevyhovující. Docházelo pouze k drobnějších a nutným opravám a k výstavbě reprezentativnějšího objektu nedocházelo, na což byl kolikrát smutný pohled, neboť v Čeperce mnohdy zastavovaly i různé slavnostní vlaky, např. 26. června 1921 na sokolský župní slet v Trutnově. Nikdy tu nebyl také výpravčí a odjezdy vlaků byly vždy v režii vlakvedoucích. Do všeobecného povědomí se zastávka dostala až v souvislosti se železničním neštěstím u Stéblové 14. listopadu 1960. Změna přišla až v roce 1997, kdy byl vybudován nový objekt zastávky podle projektu královéhradeckého ateliéru Pridos, jehož autorkou byla Zdenka Rumánková. Její realizací byla pověřena pardubická společnost SPRINT s. r. o. a k jejímu uvedení do provozu došlo 18. července 1997. Této rekonstrukci navíc předcházela vlna kritiky, což můžeme vyčíst např. z "Pardubických novin", jež vyšly 26. února 1997:

"Zavřené závory několik let ztrpčují místním život

Děti si zvykly a zkracují si přes ně cestu do školy, zatím se tu nic nestalo

Čeperka - Život někdy tropí pěkné hlouposti. V Čeperce na Pardubicku například velice záleží na tom, na které straně železniční tratě bydlíte, i na tom, jak daleko od oficiální zastávky.

Mají tu totiž přesně troje závory, ale zpravidla se zvednou pouze jedny - ty přímo u zastávky. Zbývající dvoje zůstávají zatvrzele dole, takže si místní natolik zvykli, že zavřené závory automaticky přecházejí i přejíždějí na kolech. Děti si tak dokonce jednou trasou zkracují cestu do nedaleké školy. Nejvíce asi trpí řidiči. Protože ti si přece jen přes zavřené závory netroufnou. A tak místo aby jeli jen pár metrů, se zatnutými zuby objíždějí cestu k jediným otevřeným závorám. Všechny troje jsou totiž mechanické a z malé zastávky by je měl všechny zvedat ten železničář, který má právě službu. Jenže právě on si službu "ulehčuje" a vůbec nic nedá na prosby ani křik. Přitom dvě obyčejné kliky k ovládání všech tří závor jsou vedle sebe. Pravda, frekvence projíždějících vlaků je tu vysoká. Jednokolejkou z Hradce Králové či z Pardubic prý za čtyřiadvacet hodin projede kolem sedmdesáti osobních i nákladních vlaků, to znamená každých deset minut. Navíc tu jediný železničář prodává jízdenky... A stahovat a vytahovat všechny závory prý nestihne. Paradoxy všedního života šly až tak daleko, že dozorčí z nedalekých Opatovic, pod jehož kompetenci Čeperka spadá, loni vydal písemný příkaz - při delší vlakové přestávce se závory musejí zvednout! Vše opět písemně potvrzeno, že to pracovníci z Čeperky vzali na vědomí. Jenže dozorčí je zřejmě moc daleko, má jiné povinnosti a nemůže tu trávit hodiny a sledovat, zda se jeho příkaz plní. V Čeperce se zase pro změnu "šušká", že za ruční obsluhu závor dostávají železničáři příplatky a ty že berou, i když své povinnosti nedodržují. Papírů se stížnostmi se tak již popsalo pěkných pár balíků, ale na jednání železničářů se nic nezměnilo. Je jen velkým štěstím a náhodou, že tu nikoho vlak nezachytil. Zatím. Po mnoha letech se nakonec sama obec rozhodla a na vlastní náklady buduje nové nádraží. Letošním červnem by se tedy měla situace kompletně změnit. I se závorami.

DRAHOMÍRA POVAŽANOVÁ"

Spolu s nově zřízenou zastávkou tu vznikla ještě hláska a závorářské stanoviště, odkud byly ovládány již zmíněné mechanické závory. Vše zmizelo v souvislosti s rekonstrukcí a zdvoukolejněním železniční trati v letech 2014-2016, kdy se z hlásky stala čekárna pro cestující. Po dokončení stavby získala obec zmodernizovanou zastávku s podchodem a novým vnějším nástupištěm u koleje č. 1, protihlukovou ochranu, vyšší zabezpečení úrovňových přejezdů, modernizovanou stezku pro pěší podél trati s lávkou přes Opatovický kanál a zrekonstruované komunikace po stavbě. Detail dnešní stanice lze dohledat i s příjezdy a odjezdy na webu Českých drah: https://www.cd.cz/stanice/5456900.
Poslední aktualizace: 6.1.2024
Železniční stanice v Čeperce na mapě
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí Železniční stanice v Čeperce

Čeperka
Čeperka
Vesnice
Tato obec na Pardubicku je poprvé písemně zmíněna v roce 1777 a své jméno…
0.5km
více »
Návesní parčík v Čeperce
Návesní parčík v Čeperce
Park
Dnes je tato lokalita nazývána jako návesní, ale dříve se nacházela přímo…
0.5km
více »
Les Kulhánov
Les Kulhánov
Přírodní park
Tento lesní masiv o výměře 1,2 km2 se nachází na katastru obce Čeperka u…
0.9km
více »
Elektrárny Opatovice nad Labem
Elektrárny Opatovice nad Labem
Elektrárna
Stavba této tepelné elektrárny byla zahájena 5. července 1956, kdy byl v…
1.6km
více »
Opatovice nad Labem - Socha sv. Václava
Opatovice nad Labem - Socha sv. Václava
Socha
Opatovice nad Labem sú spájané okrem elektrárne aj s dnes už neexistujúcim opatovckým kláštorom. Píše sa o ňom v Povesti o kláštornom poklade nazvanom Opatovický poklad v…
2.2km
více »
Kaplička Panny Marie v Podůlšanech
Kaplička Panny Marie v Podůlšanech
Kaple
Všeobecně se tvrdí, že tento zděný hranolovitý objekt s nízkou oplechovanou jehlanovitou střechou, jež je zakončena železným křížem,…
2.2km
více »
Písník za elektrárnou v Opatovicích nad Labem
Písník za elektrárnou v Opatovicích nad Labem
Rybník
Když se vydáme z Opatovic nad Labem přes přivaděč labské vody do zdejší…
2.3km
více »
Podůlšany
Podůlšany
Vesnice
Tato lokalita byla osídlena již během doby bronzové, což dokazuje nález…
2.4km
více »
Vrškovský rybník
Vrškovský rybník
Rybník
Původně byla tato libišanská vodní plocha o dnešní celkové ploše 2,9 ha…
2.4km
více »
Opatovice nad Labem - Kostel sv. Vavřince
Opatovice nad Labem - Kostel sv. Vavřince
Kostel
Dominantou obce Opatovice nad Labem je chránená kultúrn…
2.5km
více »
Podůlšany - kostel sv. Mikuláše
Podůlšany - kostel sv. Mikuláše
Kostel
Podůlšany - obec, která se nachází při silnici mezi Hradcem Králové a…
2.6km
více »
Přírodní památka "Tůň u Hrobic"
Přírodní památka "Tůň u Hrobic"
Přírodní památka
Když se podíváme do starých map, např. do I. vojenského mapování z let…
2.6km
více »
Přírodní památka „Hrozná“ u Opatovic nad Labem
Přírodní památka „Hrozná“ u Opatovic nad Labem
Fotogalerie
Jedná se o staré říční rameno řeky Labe, které se mělo stát slepým po…
2.8km
více »
Opatovice nad Labem - Pomník obetiam 1. a 2. svetovej vojny
Opatovice nad Labem - Pomník obetiam 1. a 2. svetovej vojny
Památník
Obec Opatovice nad Labem v Polabskej nížine je starobyl…
2.8km
více »
Libišany - památky
Libišany - památky
Drobné památky
Libišany, obec ležiaca na rozmedzí kralovohradeckého a pardubického kraja leží 8 kilometrov juhozápadne od mesta Hradec Králové. Podľa archeologických nálezov bolo toto územie…
2.9km
více »
Kunětická hora ze Stéblové - nové značení
Kunětická hora ze Stéblové - nové značení
Trasa
Trasa ze Stéblové na Kunětickou horu je mezi hradeckými a pardubickými…
3km
více »
Bukovina nad Labem (PA)
Bukovina nad Labem (PA)
Vesnice
První písemná zpráva o obci Bukovina nad Labem, která leží cca v polovině cesty mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, pochází z roku…
3.8km
více »
Vysoká nad Labem - železný most
Vysoká nad Labem - železný most
Most
Železný most u Vysoké nad Labem byl postaven již v roce 1883 a veřejnosti…
4.3km
více »
Vysoká nad Labem - rozhledna Milíř
Vysoká nad Labem - rozhledna Milíř
Rozhledna
Dlouhé roky byl vrchol Milíř zalesněn a tak se z místa nabízely výhledy jen jižně a jihozápadně od Hradce Králové, tedy na…
5.3km
více »
rozhledna Milíř nad Vysokou nad Labem
rozhledna Milíř nad Vysokou nad Labem
Tipy na výlet
Míříme za výhledy, míříme na vrch Milíř, který se nalézá nad obcí Vysoká nad Labem, cca 7 km jižně od centra Hradce Králové. Od…
5.3km
více »
zavřít reklamu