Železniční stanice ve Smiřicích
Turistické cíle • Žel. stanice
Stejně jako okolní obce, tak i Smiřice se dočkaly železničního spojení v souvislosti s vybudováním železniční trati z Pardubic do Liberce. Na počátku jejího vzniku stáli: továrník Jan baron Liebig, Vojtěch Lanna a železniční podnikatelé bratří Kleinové, kteří se dohodli na ustavení přípravného komitétu. Žádost o koncesi byla odeslána 19. prosince 1854 a již 16. února následujícího roku odepsalo c. k. místodržitelství v Praze, že žádost o koncesi železniční dráhy z Liberce do Pardubic byla kladně vyřízena. Následně ministerstvo obchodu udělilo povolení k zahájení přípravných prací, v jejichž rámci se začala hledat nejvhodnější trasa. Těch variant bylo vícero, než se došlo ke dnešnímu stavu. Možná by ani nikdy nešla těmito místy, kdyby nejvyšší vojenské úřady nepožadovaly, aby ze strategických důvodů vedla v blízkosti královéhradecké a josefovské pevnosti.
Stavební a provozní koncese pro železniční trať Liberec-Pardubice s poboční železniční tratí JaroměřSvatoňovice byla vydána 15. června 1856. Vznikla tak akciová společnost "C. k. privátní Jiho-severoněmecká spojovací dráha" (něm. "Süd-nord-deutsche Verbindungsbahn"), ale místně se stejně hovořilo pouze o Pardubicko-liberecké dráze. Hned 25. srpna 1856 byla zahájena práce pochůzkové komise, jež zahájila svoji činnost v Pardubicích a skončila ji v Liberci 10.-11. října téhož roku. Stavba se rozjela na několika místech najednou a jejím vedením byl pověřen Ing. Jan Šebek. Protože byla ryze v soukromých rukách, tak její výstavba pokračovala velmi svižným tempem a též stavební výlohy byly mnohem menší než na jiných železničních tratích, neboť činily 809 213 zlatých na 1 míli.
Od Lochenic mířila železniční trať kolem zderazského dvora přes horní část města k Holohlavům. Díky tomu byla jedna ze smiřických ulic přeťata na dvě části, a tak došlo k vykoupení domků čp. 48 (Josef Rezek), 49 (Josef Čech), 50 (Jan Valášek), 54 (Josef Kadeřávek) a 65 (Josef Kučera). Právě při průkopu kopce za již zmíněným domem čp. 65 byly nalezeny kostrové hroby s množstvím různých předmětů, které zachránil P. František Petera z Jaroměře, aby je následně věnoval pro muzejní účely. 1. prosince 1857 byl celý úsek železniční trati až do Josefova hotov a 20. května následujícího roku byl předán do provozu. Tehdy přijel do Smiřic první vlak, jímž se městská rada svezla do Josefova. 31. května 1858 navíc došlo k zahájení pravidelné dopravy na úseku Pardubice-Dvůr Králové nad Labem. Provoz na celé železniční trati mezi Pardubicemi a Libercem však byl povolen až 30. dubna 1859, i když již předtím po ní jezdila řada pracovních a služebních vlaků.
První chvíle této železniční stanice nepřipomínaly dnešek ani v nejmenším, protože tehdy ještě nestála současná nádražní budova. Jízdenky se od roku 1858 prodávaly ve strážním, resp. výhybkářském domku č. 36 (čp. 156, zbourán v roce 1949) pod lednicí z roku 1857 a cestující nebyli nijak chráněni před rozmary počasí. Jedinou změnou bylo rozšíření tohoto domku. Teprve v roce 1863 dal Jan baron Liebig starší vystavět nádražní objekt čp. 166. Zajímavé je, že se v jeho projektu počítalo s budoucím rozšířením železničního provozu, a tak byla vystavěna pouze polovina plánované budovy a ta druhá - severní honosnější křídlo - měla vzniknout až později, kdy by byla skutečně potřeba, což se však nikdy nestalo. Vyrostla tak patrová budova s nesymetrickým půdorysem, jejíž průčelí s osmibokou věží na pardubické straně a pětibokým schodišťovým traktem na liberecké straně připomíná spíše lovecký zámeček než nádraží. Kdo byl jeho autorem, tak to se nedá jednoznačně říci, ale většina zdrojů uvažuje o libereckém staviteli a architektovi Gustavu Sachersovi, jenž byl do Smiřic povolán k úpravě zámku. Spolu s přijímacím objektem vzniklo zároveň staniční skladiště.
Nepěkným obdobím byla pro nádraží prusko-rakouská válka v roce 1866. Již v červnu 1866 bylo přes něj vedeno mnoho vlaků s vojenským materiálem, 26. června téhož roku tudy mířil k Josefovu zvláštní vlak s velitelem severní armády Ludwigem Augustem rytířem Benedekem von Felsö-Eör a celým jeho generálním štábem a následujícího dne se zde objevil první vlak s raněnými vojáky. 30. června 1866 byly u Josefova vytrhány koleje a železniční vozy byly přesunuty právě do Smiřic. Když se pruská vojska blížila ke Smiřicím, opustil železniční personál 1. července 1866 stanici a jediným, kdo zde zůstal, byl strážník Dušek. Ten sloužil i pruským vojákům, jež následně převzali správu nádraží. Tu předali do rukou rakouských úřadů až 26. srpna 1866. Samotné nádražní budově se však naštěstí nic nestalo.
Provoz na nádraží se rok od roku zvyšoval, ale s jeho budovou se mnoho nedělo. V roce 1881 byla vybudována železniční trať ze Smiřic-zastávky do Sadové a do Hořic (stavbu vedl Ing. Jan Kuděj, železniční trať Sadová-Smiřice byla uvedena do provozu 25. března 1882), ale spojky se smiřickým nádražím se jí dostalo až roku 1894. Velkou změnou se stalo zestátnění zdejších drah v roce 1909, protože prvním krokem státní správy bylo v letech 1912-1913 vybudování vlečné dráhy z nádraží do Malburgovy továrny. Není se co divit, protože překládání materiálu, surovin i hotové produkce přinášelo nádraží nevelké problémy. Zároveň si rovněž vyžádalo několik lidských obětí, např. 10. června 1896 byl zabit při skládání sudů s lihem dělník Jan Hlávka ze Smiřic. A ještě jednu drobnost je třeba zmínit, 5. února 1909 byl z uzavřeného poštovního vagonu odcizen poštovní pytel s doporučenými dopisy a hotovostí ve výši 6 200 K. Nebyla to však jediná věc tohoto druhu, protože již v roce 1903 zde někdo kradl uhlí a tak bychom mohli ještě dlouze pokračovat, neboť "příležitost dělá zloděje". Během 1. světové války bylo nádraží ve znamení transportů vojáků, vojenského materiálu, zraněných, ale i uprchlíků před frontou. V říjnu a listopadu 1918 na něm byli naopak shromážděni sokolové z okolních jednot, aby mohli pomoci Národnímu výboru přebírat moc, např. 1. listopadu téhož roku jich tu bylo přes 100.
Velká péče byla nádraží věnována též v meziválečném období. Velkou novotou se stalo zavedení elektrického osvětlení, k němuž došlo na přelomu let 1924-1925. V letech 1928-1929 byla vybudována krytá veranda, zděný kiosek a toalety. O stavební náklad se podělily rovným dílem železniční správa a město Smiřice. Na nově zřízené verandě se začalo poprvé svítit 22. prosince 1928. Roku 1930 došlo k přestavbě a přístavbě staničního skladiště, a to pro účely místního Hospodářského družstva. O další nádražní novinku se postarala Spořitelna Smiřická, která pořídila svým nákladem elektrické hodiny, jež byly umístěny pod verandou a do chodu byly dány 11. března 1931. V roce 1936 získalo nádraží novou fasádu, čímž přišlo o původní romantický ráz, neboť bylo do té doby mnohem ozdobnější, což můžeme vidět na řadě starých snímků a pohlednic.
V letech 1943-1944 došlo v souvislosti s rozšířením kolejiště k vybavení stanice úplným zabezpečovacím zařízením (zvětšení kolejiště tehdy znamenalo zničení rozsáhlé kolonie břehule říční, o níž se do té doby zmiňovala řada autorů a navrhovala i její ochranu, ovšem neúspěšně; poslední ptáci tu byli viděni v letech 1946-1947), roku 1946 bylo nahrazeno elektromechanickým zabezpečovacím zařízením a v roce 1975 poloautomatickým zabezpečovacím zařízením. Roku 1967 se stanice dočkala nového elektrického osvětlení. V letech 1992-1993 došlo k elektrifikaci zdejší tratě. V roce 2004 byla zrušena doprava ze Smiřic do Hněvčevsi. Jedna z posledních velkých rekonstrukcí nádraží proběhla v letech 2004-2005, kdy objekt získal průčelí se světle zelenou barvou a rovněž došlo k rekonstrukci kolejiště. Kdo by se chtěl o tomto nádraží dozvědět ještě více, doporučuji mu tento odkaz: http://www.smirice.eu/nadrazi/nadrazi.htm. Zde najde mnoho podrobných a skvěle zpracovaných informací nejen o něm, nýbrž o všech věcech, jež jsou nějak spojeny se Smiřicemi a Holohlavy. Naopak detail stanice s odjezdy a příjezdy nalezneme na webu Českých drah: https://www.cd.cz/stanice/5456800/.
Stavební a provozní koncese pro železniční trať Liberec-Pardubice s poboční železniční tratí JaroměřSvatoňovice byla vydána 15. června 1856. Vznikla tak akciová společnost "C. k. privátní Jiho-severoněmecká spojovací dráha" (něm. "Süd-nord-deutsche Verbindungsbahn"), ale místně se stejně hovořilo pouze o Pardubicko-liberecké dráze. Hned 25. srpna 1856 byla zahájena práce pochůzkové komise, jež zahájila svoji činnost v Pardubicích a skončila ji v Liberci 10.-11. října téhož roku. Stavba se rozjela na několika místech najednou a jejím vedením byl pověřen Ing. Jan Šebek. Protože byla ryze v soukromých rukách, tak její výstavba pokračovala velmi svižným tempem a též stavební výlohy byly mnohem menší než na jiných železničních tratích, neboť činily 809 213 zlatých na 1 míli.
Od Lochenic mířila železniční trať kolem zderazského dvora přes horní část města k Holohlavům. Díky tomu byla jedna ze smiřických ulic přeťata na dvě části, a tak došlo k vykoupení domků čp. 48 (Josef Rezek), 49 (Josef Čech), 50 (Jan Valášek), 54 (Josef Kadeřávek) a 65 (Josef Kučera). Právě při průkopu kopce za již zmíněným domem čp. 65 byly nalezeny kostrové hroby s množstvím různých předmětů, které zachránil P. František Petera z Jaroměře, aby je následně věnoval pro muzejní účely. 1. prosince 1857 byl celý úsek železniční trati až do Josefova hotov a 20. května následujícího roku byl předán do provozu. Tehdy přijel do Smiřic první vlak, jímž se městská rada svezla do Josefova. 31. května 1858 navíc došlo k zahájení pravidelné dopravy na úseku Pardubice-Dvůr Králové nad Labem. Provoz na celé železniční trati mezi Pardubicemi a Libercem však byl povolen až 30. dubna 1859, i když již předtím po ní jezdila řada pracovních a služebních vlaků.
První chvíle této železniční stanice nepřipomínaly dnešek ani v nejmenším, protože tehdy ještě nestála současná nádražní budova. Jízdenky se od roku 1858 prodávaly ve strážním, resp. výhybkářském domku č. 36 (čp. 156, zbourán v roce 1949) pod lednicí z roku 1857 a cestující nebyli nijak chráněni před rozmary počasí. Jedinou změnou bylo rozšíření tohoto domku. Teprve v roce 1863 dal Jan baron Liebig starší vystavět nádražní objekt čp. 166. Zajímavé je, že se v jeho projektu počítalo s budoucím rozšířením železničního provozu, a tak byla vystavěna pouze polovina plánované budovy a ta druhá - severní honosnější křídlo - měla vzniknout až později, kdy by byla skutečně potřeba, což se však nikdy nestalo. Vyrostla tak patrová budova s nesymetrickým půdorysem, jejíž průčelí s osmibokou věží na pardubické straně a pětibokým schodišťovým traktem na liberecké straně připomíná spíše lovecký zámeček než nádraží. Kdo byl jeho autorem, tak to se nedá jednoznačně říci, ale většina zdrojů uvažuje o libereckém staviteli a architektovi Gustavu Sachersovi, jenž byl do Smiřic povolán k úpravě zámku. Spolu s přijímacím objektem vzniklo zároveň staniční skladiště.
Nepěkným obdobím byla pro nádraží prusko-rakouská válka v roce 1866. Již v červnu 1866 bylo přes něj vedeno mnoho vlaků s vojenským materiálem, 26. června téhož roku tudy mířil k Josefovu zvláštní vlak s velitelem severní armády Ludwigem Augustem rytířem Benedekem von Felsö-Eör a celým jeho generálním štábem a následujícího dne se zde objevil první vlak s raněnými vojáky. 30. června 1866 byly u Josefova vytrhány koleje a železniční vozy byly přesunuty právě do Smiřic. Když se pruská vojska blížila ke Smiřicím, opustil železniční personál 1. července 1866 stanici a jediným, kdo zde zůstal, byl strážník Dušek. Ten sloužil i pruským vojákům, jež následně převzali správu nádraží. Tu předali do rukou rakouských úřadů až 26. srpna 1866. Samotné nádražní budově se však naštěstí nic nestalo.
Provoz na nádraží se rok od roku zvyšoval, ale s jeho budovou se mnoho nedělo. V roce 1881 byla vybudována železniční trať ze Smiřic-zastávky do Sadové a do Hořic (stavbu vedl Ing. Jan Kuděj, železniční trať Sadová-Smiřice byla uvedena do provozu 25. března 1882), ale spojky se smiřickým nádražím se jí dostalo až roku 1894. Velkou změnou se stalo zestátnění zdejších drah v roce 1909, protože prvním krokem státní správy bylo v letech 1912-1913 vybudování vlečné dráhy z nádraží do Malburgovy továrny. Není se co divit, protože překládání materiálu, surovin i hotové produkce přinášelo nádraží nevelké problémy. Zároveň si rovněž vyžádalo několik lidských obětí, např. 10. června 1896 byl zabit při skládání sudů s lihem dělník Jan Hlávka ze Smiřic. A ještě jednu drobnost je třeba zmínit, 5. února 1909 byl z uzavřeného poštovního vagonu odcizen poštovní pytel s doporučenými dopisy a hotovostí ve výši 6 200 K. Nebyla to však jediná věc tohoto druhu, protože již v roce 1903 zde někdo kradl uhlí a tak bychom mohli ještě dlouze pokračovat, neboť "příležitost dělá zloděje". Během 1. světové války bylo nádraží ve znamení transportů vojáků, vojenského materiálu, zraněných, ale i uprchlíků před frontou. V říjnu a listopadu 1918 na něm byli naopak shromážděni sokolové z okolních jednot, aby mohli pomoci Národnímu výboru přebírat moc, např. 1. listopadu téhož roku jich tu bylo přes 100.
Velká péče byla nádraží věnována též v meziválečném období. Velkou novotou se stalo zavedení elektrického osvětlení, k němuž došlo na přelomu let 1924-1925. V letech 1928-1929 byla vybudována krytá veranda, zděný kiosek a toalety. O stavební náklad se podělily rovným dílem železniční správa a město Smiřice. Na nově zřízené verandě se začalo poprvé svítit 22. prosince 1928. Roku 1930 došlo k přestavbě a přístavbě staničního skladiště, a to pro účely místního Hospodářského družstva. O další nádražní novinku se postarala Spořitelna Smiřická, která pořídila svým nákladem elektrické hodiny, jež byly umístěny pod verandou a do chodu byly dány 11. března 1931. V roce 1936 získalo nádraží novou fasádu, čímž přišlo o původní romantický ráz, neboť bylo do té doby mnohem ozdobnější, což můžeme vidět na řadě starých snímků a pohlednic.
V letech 1943-1944 došlo v souvislosti s rozšířením kolejiště k vybavení stanice úplným zabezpečovacím zařízením (zvětšení kolejiště tehdy znamenalo zničení rozsáhlé kolonie břehule říční, o níž se do té doby zmiňovala řada autorů a navrhovala i její ochranu, ovšem neúspěšně; poslední ptáci tu byli viděni v letech 1946-1947), roku 1946 bylo nahrazeno elektromechanickým zabezpečovacím zařízením a v roce 1975 poloautomatickým zabezpečovacím zařízením. Roku 1967 se stanice dočkala nového elektrického osvětlení. V letech 1992-1993 došlo k elektrifikaci zdejší tratě. V roce 2004 byla zrušena doprava ze Smiřic do Hněvčevsi. Jedna z posledních velkých rekonstrukcí nádraží proběhla v letech 2004-2005, kdy objekt získal průčelí se světle zelenou barvou a rovněž došlo k rekonstrukci kolejiště. Kdo by se chtěl o tomto nádraží dozvědět ještě více, doporučuji mu tento odkaz: http://www.smirice.eu/nadrazi/nadrazi.htm. Zde najde mnoho podrobných a skvěle zpracovaných informací nejen o něm, nýbrž o všech věcech, jež jsou nějak spojeny se Smiřicemi a Holohlavy. Naopak detail stanice s odjezdy a příjezdy nalezneme na webu Českých drah: https://www.cd.cz/stanice/5456800/.
GPS souřadnice:
uložit .gpx soubor
(50.300, 15.859)
Poslední aktualizace: 15.2.2024
Vyhledání vlakového spojení na výlet
Byl jsem zde!
Zapamatovat
Smiřice
Vyhledání vlakového spojení
Příspěvky z okolí Železniční stanice ve Smiřicích
Smiřice
Kostel
Základní kámen byl položen roku 1699. Stavba však byla roku 1700 přerušena tragickou smrtí majitelů panství, Jana Josefa a Marie Violanty ze Šternberka. Za jejich osiřelou, tehdy roční dceru Marii Terezii Violan…
0.2km
více »
Smiřice - zámecká kaple Zjevení Páně
Tipy na výlet
Jedeme cca 15 km severně od Hradce Králové, do Smiřic.
Jedeme za poznáním Smiřic, které jsou prvně historicky doloženy r. 1361, ale zejména za poznáním barokního skvostu, zámecké kaple Zjevení Páně. V sousedství kaple se nachází čtyřkřídlý zámek, který byl v polovině 16. století přestavěn z původní vodní tvrze ze 14. století. Do barokní podoby byl zámek upraven Šternberky…
0.7km
více »
Kaple Zjevení Páně s kaplí Zmrtvýchvstání Páně ve Smiřicích
Kaple
Na místě tohoto kostela či kaple (tento objekt je od svých počátků různými prameny vydáván současně jak za kostel, tak za kapli) stávaly původně 2 domy, které zakoupil a nechal zbořit Leopold hrabě ze Šternberka. …
0.7km
více »
Smiřice - sousoší sv. Jana Nepomuckého s anděly
Socha
Při západní straně kaple Zjevení Páně se nachází krásné sousoší sv. Jana Nepomuckého se dvěma anděly. Dílo vzniklo zřejmě v dílně Matyáše Bernarda Brauna kolem roku 1740, jeho postavení zadala Marie Terezie Violeta ze Šternberka. Na podstavci sousoší jsou umístěny erby rodů Šternberků a Paarů (Marie Terezie Violeta byla provdána za Jana Leopolda hraběte z Paarů). Původně dílo…
0.7km
více »
Smiřice
Zámek
Zámek Smiřice se nachází ve stejnojmenném městě v Královéhradeckém kraji. Zámek je čtyřkřídlá dvoupatrová budova, otevřená do nádvoří arkádami na čtyřhranných pilířích. Hlavní průčelí bylo rozčleněno mělkým středn…
0.8km
více »
Smiřice - pomník odboje a 2 sv. války
Pomník
V blízkosti kaple Zjevení Páně a zámku se nachází monumentální pomník odboje a obětí 2. sv. války. Socha ženy má znázorňovat republiku, po její levé ruce jsou umístěny sochy vojáka, partyzána a bojujícího dělníka…
0.8km
více »
Pomník odboje a obětem 2. světové války ve Smiřicích
Pomník
O pomníku, který by byl věnován místním odbojářům a padlým ve 2. světové válce, se začalo hovořit krátce po osvobození, ale nakonec byl zařazen až do prací pětiletého plánu v letech 1949-1953, jehož rozsah byl sch…
0.8km
více »
Holohlavy - sochy, sv. Pana Marie a sv. Jan Nepomucký
Socha
Sochy sv. Pany Marie a Sv. Jan Nepomucký v souvislosti s umístěním v krajině vytvářejí nádherný krajinotvorný prvek mezi holohlavským ko…
0.8km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Holohlavy - kostel sv. Jana Křtitele
Kostel
Holohlavy - obec prvně písemně doložená roku 1318 jako majetek Pusty z Pardubic. V té době stávala na místě dnešní děkanské zahrady tvz, která byla zničena tábority roku 1425. Dominantou Holohlav je původně go…
0.9km
více »
Kostel sv. Jana Křtitele v Holohlavech
Kostel
Nejstarší zpráva o kostele v Holohlavech pochází z roku 1357, pokud nepočítáme zmínku v popise pražské diecéze z let 1344-1350, kdy byl zařazen pod královéhradecký dekanát a archidiakonát. V roce 1352 bylo odsud odváděno 9 grošů papežského desátku. 30. května 1364 si směnil faru zdejší plebán Makarius (psán rovněž jako Macharias, někdy se uvádí, že ke směně došlo až o rok pozdě…
0.9km
více »
Smržovský potok
Potok
Tento potok o délce více než 9,6 km a povodí 24,20 km2 pramení v polích v místě zvaném „V paloucích“, jež se nachází na západ od obce Jasenná a odtud teče do Lejšovky, před níž byl na jeho toku zřízen rybník nazýv…
1km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Smiřice - zámecký park
Park
Historie Zámeckého parku spadá zřejmě do období, kdy byla původní tvrz za Jana ze Šternberka, koncem 17. století přestavována na zámek. V té době byl však o mnoho větší než dnes. V letech 1863-82 byl park upravová…
1km
více »
Tyršův most přes Labe ve Smiřicích
Most
Původně se v těchto místech nacházel dřevěný most, který byl většinou často se vyskytujícími povodněmi poškozen nebo zničen, a tak musel být mnohokrát obnovován. V roce 1877 byl nakonec místo starého dřevěného mos…
1.1km
více »
Smiřice - Tyršův most
Most
Dokladem silničního stavitelství našich předků je obloukový Tyršův most ve Smiřicích. Postaven byl v letech 1930-1933, provozu sloužil do roku 1981, kdy byl otevřen most nový. Dnes je obloukový Tyršův most přístup…
1.1km
více »
cykloturistické rozcestí Smiřice - u mostu
Rozcestí
Cykloturistický rozcestník, který se nachází u mostu přes Labe ve Smiřicích, ukazuje cykloturistům cestu po trasách KČT v několika směrech. Číslem 24 je značena Labská trasa, trasa č. 4264 směřuje do Jeníkovic, tr…
1.2km
více »
Smiřický jez - vodní elektrárna na Labi
Jez
Smiřický jez s elektrárnou samozřejmě není klasický turistický cíl, ale zajímavost.
Stavba jezu byla zahájena v roce 1930, v rámci realizace vodocestného programu úpravy středního Labe až po Jaroměř, jako náhrada…
1.3km
více »
cykloturistické rozcestí Smiřice - u biocentra Obora
Rozcestí
Cykloturistický rozcestník, který se nachází u biocentra Obora u Smiřic, ukazuje cykloturistům cestu po trasách KČT v několika směrech. Číslem 24 je značena Labská trasa ve směru Hradec Králové - Vrchlabí, trasa č. 4264 ve směru Smiřice - Jeníkovice a č. 4252 ve směru Piletice - Velichovky.
1.3km
více »
Smiřice - biocentrum Obora
Rezervace
Jihovýchodně od Smiřic se nalézá Biocentrum Obora, které patří k významným uměle vytvořeným krajinným prvkům. Biocentrum Obora zde tak částečně nahrazuje původní přirozené vodní plochy slepých ramen a meandrů Labe.
1.5km
více »
Propadlina po zemníku pod Číbuzí
Fotogalerie
Tato vodní plocha vznikla severovýchodně od Číbuzi v lokalitě "U obory", po níž je některými lidmi nazývána, ale oficiálně nenese dosud žádné pojmenování. Na jejím vzniku má zásluhu těžba hlíny a písku na přelomu …
1.6km
více »
Biocentrum Obora
Rybník
Stejně jako jinde v okolí stála na počátku této smiřické vodní plochy těžba štěrkopísků, protože jinak tato lokalita mezi místy zvanými "Malá louka", "V lukách", "U obory" a "V oboře" sloužila zejména jako pastvin…
1.6km
více »
Holohlavy - u červeného kříže
Kříž
Červený kříž u cesty z Holohlav do Habřiny byl vysvěcen 24. června 1883 o poutní slavnosti sv. Jana Křtitele. Postaven byl v místech, kde býval dřevěný červený kříž a přes 300 let stará lípa, která dne 2. července 1881 padla pod náporem vichřice. Při kopání kořenů byly nalezeny lidské ostatky. Nový kříž byl tedy postaven Na Kamenném podstavci a v jeho okolí vysazeny 3 lípy.…
1.6km
více »
Černožice
Vesnice
Černožice - první písemná zpráva o osadě u okraje pohraničního pralesa pochází z roku 1197 z análů opatovického kláštera. Další doložené záznamy jsou z let 1365 a 1368. Dnes v obci, na okraji bývalého okresu Hradec Králové, najdeme dvě sochy sv. Jana Nepomuckého, starší socha, která je kulturní památkou byla vysvěcena dne 9.7.1712, mladší socha „sv. Nepo…
2.4km
více »
Soutěž 1
bod
www.turistikaprozivot.cz
Čibuz - kostel sv. Václava
Kostel
Renesanční Kostel sv. Václava v Čibuzi je dominantou nejen obce, ale i blízkého okolí. Nachází se na okraji obce v místech bývalého hřbitova. Historie založení kostela spadá do roku 1601, pohromou pro kostel byl rok 1750, kdy byl vypálen Pruským vojskem. Do téměř současné podoby byl opraven a přestavěn kolem roku 1772.
2.5km
více »
Chloumek - kostel sv. Václava
Kostel
Kostel sv. Václava na Chloumku stojí v místech původní kaple, která byla připomínána roku 1295. Současný kostel byl postaven nákladem Jana Bedřicha z Hustířan kolem roku 1580. Roku 1702 byl barokně upraven. Ve zde…
2.7km
více »
Cyklostezka Hradec Králové - Josefov - Kuks
Tipy na výlet
Vyrážíme na cca 28 km dlouhou cyklostezku spojující Hradec Králové, Smiřice, Josefov, Jaroměř a Kuks. Cyklostezka nás přivádí k významným památkám regionu jako je areál Hospitalu Kuks, pevnost Josefov a kaple Zjev…
4.1km
více »
Komár u Ruseku
Zajímavost
Komár u Ruseku není žádný obtížný létající hmyz, ale je to označení pro naváděcí lokátor, který se nachází severovýchodně od Ruseku a přistávací dráhy Letiště. Dnes areál tohoto bývalého vojenského prostoru využívá Hradecký klub vojenské historie. Pomník, který je umístěn před budovo…
4.1km
více »
Soutěž 5
bodů
www.turistikaprozivot.cz
Josefov - pevnost, vstup do podzemí
Pevnost, opevnění
Pevnost Josefov byla postavena z popudu císaře Josefa II v letech 1780 až 1787 jako obranný prvek proti Prusku. Základní kámen položil sám císař Josef II dne 3.10.1780. Hradby pevnosti byly postaveny podle francou…
6.2km
více »
Jaroměř
Město
Jaroměř leží ve Východních Čechách, severním směrem od Hradce Králové. Město najdeme u soutoku řeky Labe a Úpy a nedaleko ústí Metuje do Labe. Východním směrem od Jaroměře se rozkládá Vodní nádrž Rozkoš. U severní…
6.9km
více »
Hradec Králové
Město
Hradec Králové je krajským městem Královehradeckého kraje a leží východním směrem od Prahy. Metropole východních Čech, Hradec Králové, je označován jako jedno z nejstarších českých měst. Ve středověku šlo o věnné město českých královen a této době vděčí za gotickou katedrálu sv. Ducha na svém Velkém náměstí, která dnes vedle Bílé věže a Staré radnice patří mezi městské dominant…
10.4km
více »