Co si pohlídat před podpisem cestovního pojištění
Uzavření cestovního pojištění není nic složitého, co ovšem může situaci s pojištěním trochu zkomplikovat jsou informace ve smlouvě. Pojišťovny mnohdy používají jazyk, ve kterém je složitější se orientovat. Nicméně před uzavřením jakékoliv smlouvy byste si měli být jistí, co uzavíráte a to platí i u cestovního pojištění online. I když to může v dokumentech znít komplikovaně, před podepsáním smlouvy se vyplatí si zjistit následující informace.
1) Zkontrolujte znění pojistné smlouvy
Hlavní dokument cestovního pojištění se nazývá "znění pojistné smlouvy". Měl by Vám být k dispozici před dokončením nákupu pojistné smlouvy. Právě v něm jsou podrobně popsány podmínky pojistky. Pojistná smlouva by měla být rozdělena na jednotlivé oblasti krytí: například storno cesty, léčebné výlohy a zpoždění.
2) Nerozumíte smlouvě? Ptejte se
Pokud je znění pojistné smlouvy nejasné v některé z oblastí, které vás zajímají, obraťte se na pojistitele, aby vám vysvětlil, jak pojištění funguje a co je z něj vyloučeno. Je lepší si to dvakrát ověřit než předpokládat. Pokud by došlo k nehodě, kterou jste si mysleli, že vám pojistka kryje, ale bohužel tomu tak není, neznalost neomlouvá a později byste mohli toho litovat.
3) Specifikovaná rizika/nebezpečí
I když tomu tak není vždy, naprostá většina pojistek je uzavřena na základě "specifikovaných rizik" nebo "specifikovaných nebezpečí". To znamená, že pojistitel vyjmenuje konkrétní příčiny nebo okolnosti, které bude krýt. Všechno ostatní, co není v seznamu uvedeno, je vyloučeno. Na specifikovaná rizika se pak vztahuje také samostatný seznam výjimek, proto je třeba zkontrolovat i ty.
4) Výjimky spojené s předem známými událostmi
Obecně platí, že cestovní pojišťovny nekryjí věci, které se už staly nebo o kterých jste měli dobrý důvod se domnívat, že se stanou. Například při rezervaci dovolené nebo nákupu pojištění. Jak si tuto situaci představit? Jednoduše by to mohlo znamenat, že si koupíte pojištění poté, co jste onemocněli, nebo ve chvíli, co byla v dané destinaci vyhlášena stávka, ještě před vaším příjezdem. Pojišťovna vám v tomto případě pravděpodobně nevyplatí pojistné plnění.
I když je to v principu jednoduché, v praxi to tak jednoduché být nemusí. Pojišťovny někdy zastávají různé postoje k tomu, kdy se určité události staly "známými", ať už pro vás, nebo obecně. Ne vždy existují jasná kritéria, jak by se tato doložka mohla uplatnit. Pokud to není jasné na webových stránkách pojišťovny nebo v jejím znění pojistné smlouvy, zeptejte se pojišťovny na její krytí pro konkrétní scénáře, které se vás týkají. Budete tak mít skutečnou jistotu, jak se pojišťovna v konkrétní situaci zachová.
5) Dejte pojišťovně vědět co nejdříve
Od nákladů na lékařské ošetření přes odškodnění za zpoždění až po zrušení dovolené. Ve všech případech je rozumné dát pojišťovně co nejdříve vědět, pokud se stane něco, co by mohlo vést k pojistné události. Často vám poradí a možná budete muset doložit spoustu důkazů, které je třeba udělat pro uplatnění nároku. Většinou se jedná o doložení příslušných dokumentů, které jsou uvedeny ve smlouvě nebo podat policejní hlášení.
Každý doufá, že cestovní pojištění v konečném výsledku nebude potřebovat využít. Nicméně vždycky je dobré být obeznámen svými pravomocemi a umět se v nich orientovat.
Pokud si s něčím nevíte rady, můžete se obrátit na operátory portálu Ušetřeno.cz. Na webové stránce najdete také kalkulačku cestovního pojištění, která vám do 2 minut najde nejvýhodnější pojištění.