Loading...
Turistické cíle • Památky a muzea • Chrám
Nezpochybnitelnou dominantou belgických Antverp je zdejší římsko-katolická katedrála Nanebevzetí Panny Marie, která byla vysvěcena roku 1521. Jedná se v podstatě o pozdně gotickou sedmilodní stavbu, která dali podobu její stavitelé Jan a Pieter Appelmansové. Její stavba však byla zahájena již v roce 1352 a charakterizuje ji vysoká věž, západní průčelí a kapacita asi 25.000 věřících. Tomu pochopitelně odpovídají také její rozměry: délka 120 metrů (některé informační prameny 2 m ubírají), šířka 75 m (z toho samotná loď 53,5 m) i maximální výška 123 m (touto hodnotou se antverpská katedrála stala stavbou s nejvyšší kostelní věží v Beneluxu). Při pohledu na tuto katedrálu se nelze divit, že byla zařazena na Seznam světového dědictví UNESCO. A hned na úvod si také můžeme prozradit, že mezi malíři, kteří vyzdobili interiér chrámu, najdeme taková jména, jakými bezesporu jsou Peter Paul Rubens, Otto van Veen, Jacob de Backer a Marten de Vos.
Na místě současné katedrály přitom stála malá kaple Panny Marie již v období 9. až 12. století. V roce 1124 se stala farním kostelem a ještě v průběhu 12. století byla nahrazena větším románským kostelem, dlouhým přibližně 80 metrů a více než 40 m širokým. V letech 1352 až 1521 byl postaven nový chrám Panny Marie, který se ihned stal největším gotickým kostelem ve Vlámsku. A to přes skutečnost, že do plánované výšky vyrostla jen jeho severní věž. Dokončení druhé – jižní – věže bylo odloženo také z důvodu velkého požáru, který pozdější katedrálu (tento titul stavba držela v letech 1559 až 1801, a poté znovu až od roku 1961) zachvátil hned v roce 1533. Další ránou pro tento chrám bylo vyplenění protestanty v roce 1566, což si v roce 1794 zopakovali také francouzští revolucionáři. V roce 1816 se do interiéru katedrály vrátila z Paříže různá významná umělecká díla, včetně tří Rubensových pláten. Rekonstrukce pak celý chrám čekala v průběhu 19. století i v letech 1965 a 1993.
Nedílnou součástí historie katedrály je i rozvoj „hudebního života“. Tím je, samozřejmě, myšlen pěvecký sbor, jehož historie se datuje od počátku 15. století, a také významní varhaníci. Zmínit musíme minimálně jména Johannes Ockeghem (jeden z nejvýznamnějších skladatelů 15. století), Jacob Obrecht (konec 15. století), Henry Bredemers (přelom 15. a 16. století), John Bull (proslulý anglický skladatel I. třetiny 17. století), Willem de Fesch a Joseph-Hector Fiocco (18. století).
Návštěvníka antverpské katedrály jistě upoutá několik uměleckých děl. Zmínit musíme minimálně západní portál s figurální výzdobou. Jednou ze soch je také sv. Willibrord, benediktinský mnich a misionář, který v Antverpách nějakou dobu - v 7. století – působil. Výrazné je také sousoší Stavitelé katedrály v Antverpách, nacházející se vedle vstupní části. Někomu však může – a celkem oprávněně – připomínat budovatelské skulptury období reálného socialismu. V interiéru chrámu můžeme považovat za nejdůležitější trojici obrazů Petera Paula Rubense (Vztyčení kříže, Nanebevzetí Panny Marie a Snímání z kříže. Zajímavé jsou také náhrobky Huberta Waelranta (hudební skladatel, +1595) a Maola Muire Ó hÚigínna (irský arcibiskup, +1590).
Na závěr ještě pár zajímavých čísel. Výška nedokončené jižní věže je „pouhopouhých“ 65 metrů, lucerna v křížení lodí se nachází ve výšce 43 m, přes uváděnou kapacitu 25.000 lidí, je zde jen 2.400 míst k sezení, součástí katedrály je také 125 sloupů a 128 oken (s vitrážemi o ploše 55 arů), v roce 1533 zde bylo umístěno neuvěřitelných 57 oltářů, varhany Schyven pocházejí z 19. století a mají celkem 90 rejstříků a 5.770 píšťal, zvonkohra katedrály má 49 zvonů, nejtěžším zvonem je Karolus z roku 1507, který dosahuje hmotnosti téměř 6,5 tuny. A protože je dnes všechno hlavně o penězích, tak ještě jedno číslo: roční údržba katedrály Nanebevzetí Panny Marie v Antverpách údajně přijde na 1.500.000 eur.